آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لیگ اروپا؛ صعود یاران آزمون به دور بعد در شب شکست شاگردان کلوپ

در دور برگشت از مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا تیم فوتبال آاس رم توانست با دو گل میلان را شکست دهد. به گزارش ایرنا، دور…

برانکو:پوکر پرسپولیس ضامن پیروزی‌ در دربی نیست/ بگوویچ: استقلال خط حمله خوبی دارد اما یحیی تیم فوق‌العاده‌ای دارد



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,برانکو

 

قطعا امروز برای اهالی فوتبال روز متفاوتی است و همه روزهایی که دربی در آن برگزار شده روز خاص و ماندگاری شده است. برای پی‌بردن به این موضوع می‌توانید یک سرچ ساده در مرورگر خود انجام دهید و تنها ۲ کلمه بنویسید: «تاریخچه دربی» نتایج به دست آمده را که مشاهده کنید متوجه می‌شوید تمام روزهای تقویم که در آن دربی برگزار شده تا همیشه در خاطره این بازی ضبط می‌شود و ماندگار است. 

 

به همین منوال اسم‌ها هم می‌توانند برای همیشه خودشان را ماندگار کنند و شاید همین موضوع دلیلی‌شده که گلزنان دربی می‌گویند گلزنی در این بازی مزه دیگری دارد. شاید با مرور نام گلزنان دربی به اسم‌هایی برخورد کنید که اصلا برایتان آشنا نباشد یا خیلی وقت باشد که آن را نشنیده‌اید، اما آنها به‌واسطه یک گل برای همیشه در حافظه هواداران دو تیم باقی می‌مانند چراکه فلسفه دربی با تمام بازی‌ها فرق می‌کند.

 

گاهی اوقات هم بعضی نفرات به دربی اعتبار اضافه می‌دهند. افرادی که یا بهترین بوده‌اند یا اولین، مثل صفر ایرانپاک که گلزن‌ترین بازیکن دربی بوده، سامره سریع‌ترین گل دربی را زده یا خیلی از آمارهای جالب که با یک جست‌وجوی اینترنتی قابل خواندن است. بین نفراتی که به دربی اعتبار دادند نمی‌توانیم از نام برانکو ایوانکوویچ به‌سادگی عبور کنیم؛ پروفسوری که در این سال‌ها قهرمانی‌های زیادی برای پرسپولیس به ارمغان آورد و البته در دربی‌ها هم به‌راحتی حاضر نبود دستش را مقابل استقلال بالا بگیرد.

 

از روزی که برانکو به ایران آمد و سکان هدایت سرخ‌ها را برعهده گرفت، مشخص بود که قرار است تحولی بزرگ در این تیم رخ دهد. آقای سرمربی با اینکه روزهایی اصلا خوب نتیجه نمی‌گرفت و تیمش آن پایین‌های جدول قرار داشت اما آنقدر برای هواداران پرسپولیس قابل احترام و اعتماد بود که کسی به آینده او و تیمش شک نکرد. خیلی‌ها او را آلکس فرگوسن پرسپولیس می‌دانستند و شاید اگر امکانات مالی سرخ‌ها کمی حالت نرمال‌تری داشت همین اتفاق هم می‌افتاد. اما آقای سرمربی رفت تا برای هواداران پرسپولیس یک مشت آمار و ارقام از این مربی برجای بماند و بس.

 

برانکو در دربی‌ها یک وزنه به‌شمار می‌رفت و در ۹ دیداری که برابر استقلال روی نیمکت پرسپولیس نشست توانست ۴ پیروزی، ۲ شکست و ۳ تساوی را در کارنامه‌اش ثبت کند. خاطره‌انگیزترین دیدار هم احتمالا درخاطر همه فوتبالی‌ها باشد، دیداری که شاگردان برانکو با ۴ گل توانستند استقلال را شکست دهند و اگر بی‌دقتی بازیکنی مثل طارمی که یک پنالتی را هم هدر داد نبود، چه‌بسا این بازی گل‌های بیشتری را هم به خود می‌دید.

 

در زمان‌های پیش از شروع دربی یکی از تفریحات و سرگرمی‌های هواداران ۲ تیم خاطره‌بازی با چهره‌های دوست‌داشتنی این بازی بزرگ است.

خواندن و شنیدن صحبت‌های افراد چهره و دیدن آنها می‌تواند لحظات خوشی را برای آنها فراهم کند. به همین منظور طی چند روز گذشته تلاش کردیم گفت‌وگویی اختصاصی با پروفسور سرخ‌ها که یکی از همین چهره‌های ماندگار است انجام دهیم که البته در این بین نباید از پیگیری و کمک رضا چلنگر چشم‌پوشی کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرمربی تیم‌ملی عمان است.

 

می‌دانیم که درگیر امور تیم‌ملی عمان هستید اما برای هواداران پرسپولیس هیچ چیزی جذاب‌تر از صحبت‌های شما نیست.

من هم خیلی خوشحال می‌شوم که می‌بینم چنین حسی نسبت به من وجود دارد. گاهی باید به نشانه‌ها اعتماد کرد. ما در عمان دسترسی‌مان به اپلیکیشن واتساپ بسیار سخت است اما ظاهرا شما در اولین تماس توانستید برای گفت‌وگو روی خط بیایید و این همان نشانه‌ای است که من به آن اشاره کردم.

 

شما یکی از مربیان موفق دربی هستید که برد، باخت و تساوی را در این دیدار تجربه کرده‌اید اما دربی حذفی را تجربه نکرده‌اید. به‌نظر شما چه تفاوتی بین دربی لیگ و حذفی وجود دارد؟

 

وقتی که شما در خلال لیگ یک دربی را پشت‌سر می‌گذاری باید به این بازی به چشم بخشی از یک دوی ماراتن نگاه کنی. یعنی هنوز شما یک مسافت طولانی را تا پایان لیگ داری و می‌توانی با حساب‌گری‌ها و نقشه‌کشی‌ها، تاکتیک‌هایی را که در آن مقطع از لیگ درنظر داری پیاده کنی. اما آیا این فرصت در بازی حذفی هم به شما داده می‌شود؟

 

قطعا نه و به همین دلیل بازی‌های حذفی را بازی اشتباهات می‌نامند.

حالا من می‌خواهم یک نام جدید روی آن بگذارم. این بازی مثل دوی ۱۰۰ متر می‌ماند. در دوی ۱۰۰ متر باید با تمام توان و قدرت استارت بزنی و خیلی مسئولانه بازی کنی تا بتوانی زودتر از سایر رقبا خودت را به خط نهایی برسانی. شما حتما به‌خاطر می‌آورید که ما در اصفهان و در همین مرحله نیمه‌نهایی مقابل سپاهان دیدار کردیم. ما در آن بازی با اینکه هجومی بازی کردیم اما هر بازیکنی در آن بازی وظایف خود را به‌نحو احسن انجام می‌داد و البته این را هم بگویم که شناخت کافی از تفکرات یکدیگر باعث شد با کمترین اشتباه آن بازی را به‌نفع خودمان تمام کنیم.

 

حالا در شرایط فعلی که قطعا از آن اطلاع دارید شرایط کدام تیم را بهتر می‌بینید و شانس کدام تیم را برای رسیدن به فینال جام‌حذفی بیشتر می‌دانید؟

به هیچ عنوان دربی حساب و کتاب ندارد. برای نتیجه گرفتن در این بازی باید یک‌سری فاکتورها داشته باشید اما با داشتن همان فاکتورها هم نمی‌توان به‌طور قطعی گفت فلان تیم برنده است. در ابتدا باید دید در آن روز برگزاری دربی وضعیت تیمی در چه شرایطی قرار دارد که این خودش موضوع مهمی است. در آن لحظه باید دید بازیکن از لحاظ پیاده‌سازی مهارت‌ها در چه وضعیتی قرار دارد و اینکه بازیکنان ۲ تیم در چه شرایط روحی و روانی قرار دارند و بسیاری از نکات دیگر در نتیجه این بازی تاثیرگذار است.

 

پس شما از حالا شانسی را برای هیچ تیمی قائل نیستید که برنده دربی باشد.

به‌هیچ‌وجه شانس از پیش تعیین‌شده‌ای را نمی‌توان برای تیمی متصور شد. به‌نظر من شرایط برای هر ۲ تیم برای رسیدن به فینال برابر است. در همه بازی‌های دربی تیم‌ها با هر شرایطی که پیش از آن داشته باشند شانس برای هر ۲ تیم برابر است و این بازی فلسفه خاص خودش را دنبال می‌کند.

 

یعنی پرسپولیسی را که با اختلاف ۱۴ امتیازی قهرمان لیگ برتر هم شده نمی‌توان دارای شانس بیشتری دانست؟

خیر. حتی پوکر قاطعانه پرسپولیس هم نمی‌تواند پیروزی‌شان در دربی را قطعی کند و پرسپولیس هم نیاز دارد که یک‌سری از این فاکتورها و پارامترها را داشته باشد. نقش کادرفنی پرسپولیس و احساس مسئولیت بازیکنان می‌تواند در کسب پیروزی تاثیرگذار باشد.

 

کدام دربی که شما حضور داشتید برایتان خاطره‌انگیزتر است؟

من می‌خواهم به دربی سال ۹۴ اشاره کنم که تازه تیم را دست گرفته بودم و وضعیت تیم در جدول خیلی بد بود و اصلا ما را به‌عنوان کاندیدای سقوط به لیگ یک می‌شناختند اما در این بازی توانستیم با تک‌گل علیپور استقلال را شکست دهیم که برای هواداران ما در آن شرایط بسیار شیرین و دلچسب بود.

 

بگوویچ: پرسپولیس و یحیی استاد کامبک زدن هستند/ استقلال خط حمله خوبی دارد اما یحیی تیم فوق‌العاده‌ای دارد

وینکو بگوویچ مربی اسبق پرسپولیس که در سال ۱۳۸۲ مربی سرخ‌پوشان تهرانی بود و خودش سابقه سرمربیگری در پرسپولیس و چندین تیم متعدد دیگر را در کارنامه ۱۷ سال مربیگری‌اش دارد در خصوص دربی و بعضی از موارد دیگر پاسخگوی سؤالات ما شد.

 

مدت‌هاست از شما خبری نیست. با تیمی به توافق رسیده‌ای؟

چندی قبل به اتریش سفر کردم و در آنجا دو پیشنهاد برای مدیر فنی شدن دو تیم را بررسی کردم .از سوی دو باشگاه کرواسی هم پیشنهادهایی برای همکاری به عنوان مدیر فنی و استعدادیاب داشته‌ام اما هنوز تصمیمی نگرفته‌ام چون چند روز قبل متأسفانه مادرم را از دست دادم و درگیر کارهای ایشان هستم و برای تصمیم‌گیری نیاز به آرامش و زمان بیشتری دارم و عجله نمی‌کنم.

 

بعد از دربی سال ۱۳۸۲ مقابل استقلال که دو بر یک هم بازی را در قامت سرمربی به استقلال واگذار کردید، شما واقعاً مدعی شده بودید که یکی از بازیکنان پرسپولیس موبایل خودش را باز گذاشته و بین دو نیمه دربی اطلاعات را در اختیار تیم رقیب و رسانه‌ها قرار می‌داد؟

این موضوع مربوط به خیلی سال پیش است و تا آنجا که من یادم می‌آید مربوط به یکی از تمرینات‌مان قبل از بازی با پاس بود. به همین دلیل من آن دو سه بازیکن را در اختیار باشگاه قرار دادم و باشگاه هم آنها را جریمه کرد اما چون این مسأله مربوط به خیلی سال پیش است نمی‌خواهم بیشتر از این راجع به آن توضیح بدهم.

 

در خصوص موارد فنی دربی چه نظری داری؟

در بازی جام حذفی احتمال هر نتیجه‌ای وجود دارد اما در مورد پرسپولیس باید بگویم من از یحیی و خصوصیات این مربی به دلیل اینکه چند سال شاگردم بوده اطلاعات زیادی دارم. به نظرم یحیی مربی فوق‌العاده فنی و باهوشی است که به لحاظ روانی و فنی روی بازیکنان و بطور کلی شرایط تیمش اشراف کاملی دارد. او در شرایطی سخت و درست در مقطعی که پرسپولیس بازی‌های دشوار متوالی را پیش رو داشت مسئولیت فنی تیم را برعهده گرفت و با نتایج خیلی خوبی که گرفت پوکر قهرمانی پرسپولیس را رقم زد، به همین دلیل هم هست که می‌گویم یحیی تیم فوق‌العاده‌ای را در اختیار دارد اما در سوی دیگر مجیدی هم در چند بازی که در استفلال حضور داشته نتایج خوبی کسب کرده و نشان داده آینده مربیگری خوبی دارد. مربی‌ای که در الوصل شاگرد خودم بود. به همین دلیل من دربی را جنگ اندیشه‌های دو مربی خوب می‌دانم که در این بین البته یحیی گل محمدی از تجربه موفق بیشتری برخوردار است.

 

بازی‌های اخیر دو تیم را دنبال کرده‌ای؟

بازی‌های استقلال را خیلی ندیده‌ام اما سه بازی پرسپولیس را در زمان مربیگری یحیی دنبال کرده‌ام و اشراف کامل به پرسپولیس و شناخت نسبی از شرابط استقلال دارم.

 

بعضی کارشناسان معتقدند انگیزه پیروزی در دربی نزد استقلالی‌ها بیشتر است. در این رابطه شما چه نظری دارید؟

بازی خیلی دشواری پیش روی دو تیم قرار دارد. استقلال هم به دلیل جبران ناکامی‌اش در کسب جام انگیزه خیلی زیادی دارد اما به نظر من هر دو تیم بعد از یک فصل طولانی خسته‌اند و در این بین مربی‌ای که تیمش را خوب و بهتر به لحاظ فکری و روحی و شرایط جسمی و تاکتیکی آماده و ریکاوری کرده باشد حکم پیروزی تیمش را امضا کرده است.

 

نتیجه به نظرتان در ضربات پنالتی مشخص می‌شود؟

نه من چنین نظری ندارم و معتقدم نتیجه بازی در نود دقیقه مشخص خواهد شد و کار به وقت اضافی و پنالتی نمی‌کشد.

 

کدام یک از بازی‌های پرسپولیس را دنبال کردی؟

بازی پرسپولیس مقابل فولاد و گل گهر و سایپا را تماشا کردم.

 

شرایط پرسپولیس را در دیدار مقابل تیم سابقت گل گهر چگونه ارزیابی کردی؟

در آن دیدار به نظرم شکاف زیادی بین مدافعان میانی پرسپولیس وجود داشت و اخراج کمال هم در دقایق ابتدایی مزید بر علت شد تا گل گهر با دو گل از پرسپولیس پیش بیفتد اما از آنجا که پرسپولیس استاد بردن بازی‌های ده نفره و کامبک زدن است شاهد کامبک عالی شاگردان گل محمدی که ده نفره شده بودند، بودیم. از همین رو تیم یحیی که به بردن و پیروز شدن در بازی‌های سخت و شرایط دشوار عادت کرده خیل سخت می‌بازد و اصولاً چنین تیم‌هایی حتی در دربی هم بازی و نتیجه را خیلی سخت واگذار می‌کنند به همین دلیل من شانس پیروزی پرسپولیس در دربی و رسیدنش به فینال را بیستر از استقلال می‌دانم.

 

اما استقلال به خط حمله و عناصر تهاجمی‌اش خیلی امیدوار است.

استقلال مهاجمان خوبی دارد اما فراموش نکنید که پرسپولیس هم بهترین خط دفاعی لیگ را داشته و به نظرم به لحاظ کار تیمی بهتر از استقلال است و وقتی همه این پازل‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم من شانس پیروزی پرسپولیس را در دربی جام حذفی بیشتر از رقیب می‌دانم.

 

در خصوص شرایط پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا چه نظری داری و چقدر برای صعود پرسپولیس شانس قائل هستی؟

در بین تیم‌های همگروه پرسپولیس، من تیم الدحیل را تیم خیلی خوبی می‌دانم و به نظرم این تیم می‌تواند در قطر برای پرسپولیس مشکل‌ساز شود اما تقویت بازیکن و بازسازی تیم برای آسیا که از سوی یحیی در دستور کار باشگاه قرار گرفته حتماً می‌تواند شانس پرسپولیس را در آسیا برای صعود افزایش دهد. در هر صورت من هم به عنوان مربی‌ای که ۱۷ سال در ایران کار کرده‌ام برای همه نمایندگان ایران در آسیا آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که همه نمایندگان ایران در آسیا صود کنند و موجب خوشحالی مردم ایران شوند.

 

سرپوش

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------