پرسپولیس قربانی جریان نفوذی؟



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,پرسپولیس

 

باشگاه پرسپولیس روزهای هیجانی و البته پرالتهابی را سپری می‌کند. این تیم بعد از پیروزی برابر النصر در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا توانست برای دومین‌بار در سه فصل اخیر راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود و چراغ کم‌سوی فوتبال ایران در عرصه باشگاهی را در قاره کهن روشن نگه دارد.

 

هنوز هیجان این موفقیت بزرگ هضم نشده بود که التهابی استرس‌زا جایگزینش شد؛ ماجرا مربوط به شکایت باشگاه عربستانی از پرسپولیس مبنی بر رعایت‌نکردن قانون در جذب بازیکنان جدید است. چند ساعت بعد از برتری پرسپولیس برابر النصر، رسانه‌های عربستانی خبر دادند که این باشگاه از پرسپولیس به AFC شکایت برده و به احتمال زیاد رأی نهایی به سود النصر صادر خواهد شد.

 

النصری‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت برده‌اند که بازیکنان تازه به خدمت گرفته‌شده توسط پرسپولیس غیرقانونی هستند و این باشگاه بدون اجازه قراردادها را ثبت کرده است. دلیل آنها، شکایت برانکو، سرمربی سابق پرسپولیس، از این باشگاه ایرانی و نامه‌ای بود که فیفا به طرف ایرانی داده بود. النصری‌ها اعتقاد داشتند نامه فیفا 22 مرداد به دست باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال ایران رسیده و آنها از همان تاریخ به بعد پنجره‌شان بسته بوده و در نتیجه نمی‌توانستند بازیکن جدیدی بخرند، این در حالی است که ثبت قرارداد بازیکنان جدید پرسپولیس در شهریور‌ماه رقم خورده که خود گویای تخلف باشگاه پرسپولیس است.

 

با رسانه‌ای‌شدن این خبر، مشخص شد که عده‌ای از داخل ایران، اخبار مربوط به نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس را در اختیار رقیب عربستانی قرار داده‌اند. البته این ادعایی است که مسئولان باشگاه پرسپولیس و یکی، دو کارشناس فوتبال دارند. آنها می‌گویند پرسپولیس با همین بازیکنان لیگ قهرمانان را بعد از شروع مجدد استارت زد و هیچ باشگاهی نسبت به این موضوع اعتراضی نداشت؛ چطور تا پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده، یکباره هواداران تیم خاصی با جریان فکری مشخص به صفحات مجازی AFC و باشگاه النصر می‌روند و این موضوع را به اطلاع آنها می‌رسانند؟

 

پرسپولیسی‌ها در کنار مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با رو‌کردن نامه ارسال‌شده توسط فیفا، ادعا کردند هیچ کار غیرقانونی انجام نشده است؛ آنها با استناد به همین نامه می‌گویند فیفا 22 مرداد نامه‌ای فرستاده و یک ماه به باشگاه فرصت داده تا مسئله برانکو ایوانکوویچ حل‌وفصل شود. در نامه فیفا عنوان شده اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته می‌شود.

 

مسئولان این باشگاه می‌گویند پس پرسپولیس از زمان صدور نامه فیفا یک ماه فرصت داشته تا امور را حل‌وفصل کند و همه قراردادها هم قبل از 20 شهریور، یعنی قبل از پایان فرصت تعیین‌شده یک‌ماهه منعقد شده است. طبق این نامه پرسپولیس تخلفی نکرده و قراردادها قانونی است. بااین‌حال ظاهرا نامه‌نگاری‌ها و خط‌دادن‌ها از ایران به باشگاه عربستانی و مسئولان ای‌اف‌سی تمام نشده، بلکه تداوم هم داشته است؛ این خط‌دادن‌ها از داخل ایران یکی، دو روز گذشته فضا را بین هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال دو‌قطبی‌تر از همیشه کرده و واژه‌هایی مانند «وطن‌فروش»، «خائن»، «حسود» و... را وارد ادبیات آنها کرده است.

 

در این بین یکی، دو خبر نگران‌کننده هم منتشر شده که می‌تواند سرآغاز چالش مهم‌تری باشد؛ اگرچه در ایران از یک فرد نام برده می‌شود و می‌گویند او هواداران استقلال را در این پرونده تحریک کرده، ولی شایعه شده جریانی خارج از کشور هم با دمیدن بر آتش این اختلاف، فضا را مبهم‌تر کرده‌اند.

 

درخواست یکی، دو روز اخیر باشگاه پرسپولیس و یکی، دو کارشناس فوتبال از قوه قضائیه برای ورود به این پرونده بی‌ارتباط با همین شایعه نیست. البته هیچ‌کدام از این موضوعات باعث نشده باشگاه النصر عربستان دلسرد شود؛ آنها با وجود اینکه می‌دانند برخی از این اطلاعات به‌ دلیل کُری‌خوانی‌های ریشه‌ای هواداران دو تیم ایرانی است ولی با به‌خدمت‌گرفتن دو وکیل خارجی، در پی پیش‌بردن پرونده‌شان هستند. از دیدگاه آنها، پرسپولیس نامه فیفا را به نفع خودش «تفسیر» کرده و فیفا ملاک محرومیت از نقل و انتقالات را همان روز 22 مرداد می‌داند. آنها با طرح موضوعاتی از‌جمله اینکه پرسپولیس در ثبت یکباره این همه بازیکن جدید در یک تاریخ مشخص، سوء‌‌نیت داشته، به جد اعتقاد دارند رأی نهایی پرونده به سود آنهاست و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهد شد.

 

در ایران مسئولان باشگاه و فدراسیون مصرانه اعتقاد دارند باشگاه النصر اسیر جو روانی و رسانه‌ای شده و دستش به جایی بند نیست. با وجود این خوش‌بینی، AFC تا فردا، یعنی پنجشنبه به باشگاه پرسپولیس فرصت داده مدارک و دفاعیاتش را ارائه دهد؛ امری جدی که به نظر می‌رسد اگر دفاعیات قوی‌ای در این بین انجام نشود، ممکن است رایزنی عربستانی‌ها با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا، شوک جدیدی به فوتبال ایران وارد کند.

 

 شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------