معادله پول و تعصب در فوتبال



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,فوتبال
نقل و انتقالات جنجالی این روزها تعصب در فوتبال را داغ کرده است. 

 در سال هایی  که بر خلاف حالا ،تیم‌های داخلی پولی برای جذب یا حفظ بازیکن نداشتند بازیکنی مثل فرشاد پیوس بعد از سال‌ها وفاداری به ‌باشگاهش برای یک سال به قطر رفت؛ آن‌جا هم آقای گل شد و قطری‌ها برای حفظش تقلا  داشتند اما فرشاد معتقد بود  دلش با پرسپولیس است  و قید پول قطری هارا زد و به پرسپولیس برگشت.

 

قدیم‌ها چنین بازیکنانی در پرسپولیس و استقلال زیاد بودند، بازیکنانی که درست مثل یک هوادار هیچ وقت  تیم عوض نمی‌کردند. درست مثل هواداری که  انگار قراردادی سفید و مادام العمر با تیم محبوبش امضا کرده امثال قلعه‌نوعی و جواد زرینچه هم سال ها در استقلال ماندند و حتی روزهای سختی را تجربه کردند. هنوز نسل چنین بازیکنان وفاداری به کلی از بین نرفته، اما خیلی کم شده. به اندازه رقم ولع برانگیز قراردادها. فوتبال حرفه‌ای شده و عجیب نیست بازیکن باشگاه عوض کند. حق انتخاب دارد اما هنوز بازیکن وفادار محبوب و قابل احترام  تر است. این روزها دو تیم قرمز و آبی پایتخت محله بروبیا هستند. بازیکنان زیادی به این دو تیم می‌آیند که دلبسته باشگاه نبودند و بازیکنان زیادی از این دو تیم می‌روند در حالی که دلبسته باشگاه بودند اما کاسه صبرشان از مشکلات مدیریتی یا مالی لبریز شده.

 

در این بین فقط هواداران هستند که تحت هر شرایطی به قرارداد نانوشته‌ای که با باشگاه‌شان داشتند پایبند هستند حتی اگر مدیر تیم سعادتمندی باشد که در روزهای حساس تیم را وارد حاشیه می‌کند (که البته از استقلال رفت) یا رسول‌پناه  که  به ادعای برخی بزرگ ترین رزومه ورزشی‌اش پرکردن دندان‌های وزیر ورزش بوده و خودش یک پای حواشی عجیب باشگاه است به‌جای آن‌که جو را آرام کند.(البته جمعه شب خبری مبنی بر استعفای او هم منتشر شد.) استقلال بعد از چالش مدیریت و مربی، این‌روزها نگرانی‌هایی بابت پنجره نقل و انتقالات دارد اما ثبات نسبی در آن شکل گرفته؛ اما پرسپولیس هر روز یک حاشیه را تجربه می‌کند. درگیری رسانه‌ای مدیریت و مربی و بازیکنان، رفتن یا سودای رفتن نفرات تاثیرگذار، رفتارهای عجیب و پرحاشیه مدیرعامل. در آخرین مورد هم که ظرف دو روز شجاع خلیل‌زاده از باشگاه جدا شد و محمد نادری هم به استقلال رفت. با این اوصا ف هوادار همچنان هوادار می‌ماند و بازیکن هم تا زمانی که چک‌هایش نقد شود تعصب دارد و بوسه بر پیراهن می‌زند.

 

خیلی‌ها معتقدند در فوتبال حرفه‌ای امروز آن شور و حال گذشته جایی ندارد. امثال شجاع خلیل‌زاده تا جایی که توانسته برای تیمش زحمت کشیده و وقت آن است که به‌ جای تحمل شرایط اقتصادی بد باشگاه به فکر تامین مالی خودش باشد. خیلی‌های دیگر معتقدند وقتی کودکی گلفروش می‌گوید اگر پرسپولیس قهرمان شود حاضر است تمام گل‌هایش را رایگان پخش کند و از همان سرمایه اندکش بگذرد بازیکن هم باید با ناملایمات مالی و مدیریتی به عشق باشگاه و هوادار کنار بیاید. در این پرونده سراغ بازیکنان وفادار تیم‌های بزرگ دنیا رفتیم. وضعیت برخی بازیکنان داخلی را هم بعد از نقل و انتقالات جنجالی بررسی کردیم.     

  

وفادارترین فوتبالیست‌های جهان

از حضور 25 ساله توتی در رم و 23 ساله گیگز در منچستر یونایتد بگیرید تا ابراهیم صادقی که 17 سال در سایپا توپ زد

 

بعضی‌ها می‌گویند که عشق و تعصب در دنیای فوتبال را هم می‌توان با پول خرید و بالاخره با یک پیشنهاد وسوسه‌برانگیز، هر بازیکن هر قدر هم عاشق تیمش باشد، غزل خداحافظی را خواهد خواند. این افراد معتقدند که عشق و تعصب واقعی فقط مربوط به داستان‌ها و فیلم‌هاست اما در ادامه این مطلب، فهرستی از اسامی بازیکنانی را با شما در میان خواهیم گذاشت که نشان می‌دهد داستان عشق و تعصب، مصداق‌های واقعی زیادی در مستطیل سبز دارد.

 

فرانچسکو توتی   25 سال در آ اس رم

مکیدن انگشت شست دست که بسیاری از کودک‌ها با آن درگیر هستند، خوشحالی بعد از گل یکی از وفادارترین بازیکنان دنیاست. توتی که نماد باشگاه رم است در سال‌های اوجش، پیشنهادهای بازی در تیم‌های بزرگ زیادی را رد کرد و شانس کسب جام‌ها و افتخارات زیادی را در فوتبال از دست داد اما به تیمش وفادار ماند. کاپیتان شماره 10 رم از سال 1993 تا 2017 در جمع جالوروسی‌ها باقی ماند و طی این 25 سال به جز کسب یک مقام قهرمانی سری A در سال 2000 و رسیدن به چند فینال و فتح کوپا ایتالیا، هیچ مقام درخور توجهی را با این تیم رمی به ویژه در اروپا کسب نکرد. توتی در 525 بازی برای رم 225 گل به ثمر رسانده است. وی سه سال هم در تیم جوانان رم حضور داشت.

 

پائولو مالدینی   25 سال در آث‌میلان

اسطوره تاریخ فوتبال آث‌میلان و بازیکن محبوب تمام فوتبال‌دوستان جهان نزدیک به 25 سال از 1985 تا 2009 برای روسونری ها به میدان رفت. مالدینی در طول 902 باری که برای سرخپوشان میلانی به میدان رفت 33 گل برای این تیم به ثمر رساند. مالدینی که در یک خانواده ورزشکار چشم به جهان گشود با این تیم میلانی 18 جام قهرمانی اعم از سری A و لیگ‌قهرمانان‌اروپا  و ... کسب کرده است.

 

رایان گیگز   23 سال در منچستریونایتد

هافبک خلاق منچستریونایتد متولد 29 نوامبر 1973 با 40 سال ، 23 سال عضو تیم بزرگ سالان شیاطین سرخ بود و از سال 1990 تا 2014 یکی از مهره‌های کلیدی سرخپوشان اولدترافورد محسوب می‌شد. گیگز در 931 بازی رسمی منچستر یونایتد، 114 گل به ثمر رساند. البته او 3 سال هم در جوانان منچستر عضو بوده است. گیگز با احتساب بازی‌های غیررسمی بالای هزار بازی انجام داده و موفق به کسب 30 جام با شیاطین سرخ شده است.

 

الساندرو دل‌پیرو  19 سال در یوونتوس

بعضی اوقات وقتی یک مشکل مالی یا حقوقی برای یک تیم پیش می‌آید، در اولین فرصت همه ستاره‌هایش آن را ترک می‌کنند اما دل‌پیرو از آن دسته نبود. مهاجم و کاپیتان سابق تیم‌ملی ایتالیا تا 39 سالگی از سال 1993 تا 2012 در تیم فوتبال یوونتوس بازی کرد و در طول  513 بازی 208 گل به ثمر رساند. او آن‌قدر وفادار بود که وقتی درجریان کالچوپولی، تیمش به جرم تبانی و فساد به دسته پایین‌تر سقوط کرد در یووه ماند و به کمک بازیکنانی چون بوفون، ندود، کاناوارو و ... به سری A برگشتند و دوباره قهرمان ایتالیا شدند.

 

خاویر زانتی  19 سال در اینترمیلان

مدافع آرژانتینی تیم فوتبال اینتر میلان یکی از متعصب‌ترین و با اخلاق‌ترین بازیکنان جهان فوتبال به شمار می‌رود. زانتی از سال 1995 تا 2014 در سطح اول فوتبال دنیا و در تیم اینترمیلان بازی می‌کرد و کمتر شاهد افت کردن کیفیت بازی او بودیم. زانتی در این 18 سال، 615 بازی رسمی برای اینتر انجام داد و موفق به زدن 12 گل شد. در ضمن زانتی با ۱۴۵ بازی ملی رکورددار در تاریخ کشور آرژانتین محسوب می‌شود.

 

ایکر کاسیاس  17 سال در رئال‌مادرید

باید پذیرفت که 17 سال حضور در تیمی مثل رئال‌مادرید به عنوان سنگربان، عملکردی ماورایی می‌خواهد ولی اگر ایکر کاسیاس باشید، همه چیز برایتان ممکن خواهد بود. دروازه‌بان سابق تیم‌ملی اسپانیا از 9 سالگی در رده‌های پایینی باشگاه رئال‌مادرید حضور داشت و سرانجام در 18 سالگی و از سال 1999 به تیم بزرگ سالان رئال آمد و به مدت 17 سال در این تیم پرافتخار اروپایی حضور داشت. او در این سال‌ها، 12 بار در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا در کنار هم تیمی‌هایش به قهرمانی رسید.

 

استیون جرارد  17 سال در لیورپول

هافبک خلاق تیم ملی انگلیس و لیورپول از سال 1998 تا 2015 در تیم بندرنشین آنفیلد حضور داشت و طی این 17 سال 440 بار به میدان رفت و 98 گل هم به ثمر رساند. جرارد با لیورپول به 8 قهرمانی رسید که فتح لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005 قابل توجه‌ترین جام کسب شده او در لیورپول بود.

 

ژاوی هرناندز  17 سال در بارسلونا

مهندس سابق اما خلاق تیم‌ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا که در چند سال اخیر نامی آشناتر از گذشته برای فوتبال دوستان ایرانی شده، 17 سال در خط میانی آبی و اناری پوشان بازی کرد. ژاوی در 664 بازی 79 گل به ثمر رساند و همراه بارسلونا انواع جام‌های داخلی و اروپایی و حتی جهانی را درو کرده و موفق به کسب 16 عنوان قهرمانی همراه این تیم شد. ژاوی را باید خلاق‌ترین و بازی‌سازترین هافبک دنیا نامید که به همراه اینیستا و مسی مثلثی سهمگین و آتشین را در کنار یکدیگر به وجود آورده بودند.

  

 از ابراهیم صادقی تا نویدکیا و حدادی‌فر

در لیگ‌برتر فوتبال کشورمان، یافتن بازیکنانی با بیش از 10 سال سابقه در یک تیم کار سختی است اما بازیکنانی هستند که می‌توان لقب وفادار را روی آن‌ها گذاشت. قطعا نفر اول این فهرست، ابراهیم صادقی است که از سال 78 به مدت 17 سال پیراهن تیم سایپا را بر تن کرد و جوابش به همه پیشنهاد های دیگر فقط یک کلمه بود: «نه». نفر بعدی «قاسم حدادی‌فر» است، هافبکی که سابقه 15 سال حضور در تیم ذوب‌آهن را دارد. او البته برای رده‌های پایه ذوب‌آهن هم بازی کرده است اما اولین بار در فصل 83 برای ذوب‌آهن در لیگ‌برتر به میدان رفت. به جز حضور قرضی یک فصل در نفت آبادان و نیم فصل در تراکتورسازی، اکنون بیش از 15 سال است که در تیم بزرگ سالان ذوب‌آهن توپ می‌زند و هنوز می‌تواند این رکورد را بهبود ببخشد.

 

بازیکن بعدی که در این فهرست قرار می‌گیرد، محرم نویدکیااست که از اولین بازی خود برای سپاهان در بهمن ماه 78 تا سال 95 عضو این تیم اصفهانی بود. محرم البته یک  سال و نیم به بوخوم آلمان رفت و با کم کردن این زمان، او 14 و نیم سال پیراهن سپاهان را بر تن کرده است. اسماعیل فرهادی بازیکن تیم ذوب‌آهن اصفهان هم  رکورد 11 سال حضور در این تیم را یدک می‌کشد. فرهادی از دی‌ماه 82 که اولین بازی خود را برای ذوب‌آهن در لیگ‌برتر انجام داد، تا سال 93 به مدت 11 سال عضو ذوب‌آهن بود. در این بین، محسن بیات مدافع سابق صبا که سال 93 از این تیم جدا شد، 9 سال و نیم پیراهن صبا را بر تن کرد که به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود. 

 

ناکامی بعد از انتقال های جنجالی

برخی از بازیکنانی که یک انتقال جنجالی را تجربه کردند به‌واسطه فشار روحی دیگر به دوران اوج برنگشتند

 

بازیکنانی که انتقال‌های جنجالی را تجربه می‌کنند به ‌خاطر آن‌که خیلی مورد توجه هستند به‌طور معمول تا مدت‌ها و گاهی برای همیشه عملکرد موفق قبل را ندارند. این بازیکنان باید تنش‌های زیادی را تجربه کنند و فاصله گرفتن از آن فضای روحی سنگین به ویژه در مواجهه با هواداران برای‌شان دشوار است. البته مثال‌های نقض زیادی در این‌باره وجود دارد مثل احمدرضا عابدزاده، اما لااقل در فوتبال ما بیشتر انتقال‌های جنجالی اعم از این‌که بازیکن در شرایط خاصی و با ناراحتی جدا شده و به‌باشگاه خارجی رفته، یا مستقیم به باشگاه رقیب رفته روی عملکرد تاثیر منفی داشته است. چند مورد از مصادیق آن‌را بررسی می‌کنیم:

 

  مهدی هاشمی‌نسب| مدافع جنجالی و گلزن پرسپولیس بعد از اختلاف با علی پروین به استقلال رفت، یک نیم‌فصل خوب را هم با آبی‌ها تجربه کرد اما بعد از دو فصل متوسط از استقلال به تیم‌هایی مثل پاس و سایپا رفت و در تیم‌ملی هم جایی نداشت.

 

  علیرضا نیکبخت| ستاره آبی‌ها شانس زیادی برای لژیونر شدن داشت اما ناگهان سر از پرسپولیس درآورد. با پرسپولیس قطبی قهرمان شد اما استمرار نداشت و بعد از حواشی زیاد و محرومیت، حتی در بازگشت به استقلال هم نیمکت نشین محض بود تا از فوتبال خداحافظی کند.

 

  احمد مومن‌زاده| مومن‌زاده یک انتقال جنجالی عجیب بود. بازیکن سپاهان که هر دو تیم پایتخت خواهانش بودند، اما استقلال با یک رقم عجیب که معادل یک سال هزینه‌های سپاهان بود او را خریداری کرد. با این قرارداد عجیب و رقم بالا، انتظار از مومن‌زاده زیاد بود. هواداران او را در قامت یک سوپرمن می‌دیدند که باید تیم ‌را یک تنه نجات دهد. جالب این‌ که او در یک فصل هیچ گلی نزد، در آخرین بازی یک گل به ابومسلم زد که به‌خاطر پاره‌ بودن تور دروازه، داور به اشتباه توپ را اوت گرفت و او روی همان آمار صفر گل متوقف شد.

 

  علی اکبریان| مهاجم ریزنقش آبی‌ها بعد از گلزنی با پیراهن استقلال به لیگ‌های خلیج فارس رفت. در بازگشت به ایران سر از سایپا درآورد. در روزهایی که فتح‌ا... ‌زاده با خرید هاشمی‌نسب بمب نقل و انتقالات را ترکانده بود عابدینی مدیرعامل پرسپولیس هم با خرید اکبریان می‌خواست رو دست جدی به رقیب بزند اما اکبریان هم نتوانست بدرخشد و فقط یک فصل در پرسپولیس دوام آورد. بدتر این‌که او حالا به دلایلی که همه می‌دانند در حال گذراندن حبس ابد است.

 

 مهرداد اولادی| مهاجمی که همیشه سودای لژیونر شدن را داشت اما تنها حضور در لیگ امارات را تجربه کرد. از پرسپولیس کنار گذاشته شد، به نفت تهران رفت و برای این‌که شانس حضور در جام‌جهانی2014 با تیم کی‌روش را تجربه کند در انتخابی عجیب به استقلال قلعه‌نوعی رفت و  آن‌جا نیمکت نشین باشد، حالا نه محبوب آبی‌ها بود نه قرمزها، بعد از حضور در ملوان، آن حادثه تلخ هم برایش اتفاق افتاد. روحش شاد.

 

  مجید نامجومطلق| یک استقلالی خوش تکنیک که مصدومیت او را از رویاهایش یعنی بازی در اروپا دور کرد. بعد از مصدومیت سر از پرسپولیس درآورد. یورگن گده و استانکو مربیان وقت قرمزها اعتقادی به او نداشتند و ستاره سابق تیم‌ملی به یک ذخیره مطلق تبدیل شد. بعدها مدت کوتاهی در زمان حمید درخشان با پرسپولیس درخشید اما به‌ آن چه حقش در فوتبال بود نرسید.

 

  رضا احدی| مرحوم احدی یک چپ‌پای تکنیکی و خوش‌اخلاق بود که از استقلال به فوتبال آلمان رفت. بعد به‌عنوان بازیکن و مترجم یورگن گده به پرسپولیس آمد! یکی از عجیب‌ترین انتقال‌های فوتبالی تاریخ، اما عمر حضور او در پرسپولیس مثل یورگن گده کوتاه بود و فرصت درخشش در پرسپولیس را پیدا نکرد.

  گادوین منشاء| علی انصاریان، محمد قاضی، فرزاد آشوبی، سروش رفیعی، محسن مسلمان، ساسان انصاری، پژمان نوری، هوار محمد، الونگ الونگ و... دیگر افرادی هستند که می‌توانستند در این فهرست بلندبالا حضور داشته باشند، اما در پایان به یک نفر بسنده می‌کنیم یعنی گادوین منشاء که آخرین بازیکنی بود که یک ترانسفر جنجالی را تجربه کرد و از قضا زمینه افت فاحشش فراهم شد. گادوین از تیم برانکو کنار رفت و به استقلال پیوست. آن جا یکی دو بازی خوب انجام داد اما فقط یک نیم‌فصل ماندگار شد. حضور ناموفق و دیپورت از عجمان امارات و دو گل ظرف یک نیم‌فصل برای گل‌گهر کارنامه ضعیف او بعد از این انتقال جنجالی بود. 

 

خراسان/ سیدسورنا ساداتی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------