بازگشت خارجی‌ها نزدیک است



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,تیم‌های فوتبال

 

صحت و سقمش را نمی‌دانیم، اما خبر را یک خبرگزاری رسمی و مشهور منتشر کرده است: «مهدی کیانی برای یک فصل‌ونیم حضور در استقلال خواهان دریافت دستمزد ۱۰ میلیارد تومانی از این تیم شد و مذاکرات به همین دلیل به بن‌بست خورد.» شاید الان که شما این مطلب را می‌خوانید تکلیف کیانی روشن شده باشد، اما در جریان باشید این هافبک ۳۴ ساله درحالی از استقلال دستمزد ۱۰ میلیاردی خواسته که در تمام طول نیم‌فصل اول روی سکو نشسته و فرصت بازی در سپاهان را پیدا نکرده است!

  

 این یعنی نه سن و سال کیانی و نه فرم فنی او طوری نیست که بتواند دستمزد به این بالایی را از استقلال یا هر کدام از مشتریان دیگرش تقاضا کند، اما مناسبات بازار فوتبال ایران چنین اجازه‌ای را به کیانی و سایرین داده است. بخشی از این داستان هم بدون تردید ناشی از قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی است؛ آنچه باعث جهش توقعات بازیکنان و مربیان ایرانی شد و بودجه‌ای را که قبلا در قالب دلار به باد می‌رفت، در لباس ریال به هدر داد.

 

 ۱۰ میلیارد تومان چند دلار می‌شود؟

فقط مهدی کیانی نیست که توقعات مالی عجیب دارد. همین حالا قیمت تمام‌شده بازیکنانی مثل رشید مظاهری و محمد نادری در استقلال یا مهدی ترابی برای پرسپولیس مشخص نیست و به هیچ‌وجه جای تعجب نخواهد داشت اگر روزی بفهمیم دستمزد هر کدام از این بازیکنان هم در همین حدود بوده است. در یک قلم کاشف به عمل آمد قرارداد اصلاح‌شده وریا غفوری برای دو فصل، ۱۴ میلیارد تومان بوده است. عمده استدلال منع‌کنندگان حضور خارجی‌ها در فوتبال ایران این بود که ضمن جلوگیری از تعدد پرونده شکایات خارجی، به نوعی در هزینه‌های باشگاه‌داری هم صرفه‌جویی کنند؛ امروز کدام‌یک از این دو هدف محقق شده است؟ همین حالا باشگاه شهرخودرو به‌خاطر تاخیر یک‌ساله پرسپولیس در پرداخت پول رضایت‌نامه یحیی گل‌محمدی از این باشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرده است؛ خب این چه فرقی با شکایت یک خارجی علیه پرسپولیس دارد؟ در بخش هزینه‌ها هم پرش قیمت بازیکنان ایرانی کاری کرده که بعضا همین نفرات از فوتبالیست‌های خارجی گران‌تر در بیایند. معادل ریالی عدد ۱۰ میلیارد تومان که ابتدای مطلب در موردش حرف زدیم، چیزی حدود ۴۰۰ هزار دلار می‌شود؛ آیا واقعا در صورت در کار بودن کفایت فنی و مدیریتی، امکان جذب یک بازیکن خوب خارجی با چنین قیمتی وجود ندارد؟ در مورد مربیان هم همین‌طور است. آیا کسی می‌داند ارزش آخرین قرارداد یحیی گل‌محمدی که همین ماه گذشته با باشگاه پرسپولیس امضا شد چقدر است؟

 

جلوی دلالی را بگیرید

از ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد با توجه به مشکلات متعدد ناشی از اجرای این قانون انحصارگرایانه، ممنوعیت ورود خارجی‌ها به فوتبال ایران دیری نپاید. حالا هم با روشن شدن عملی مشکلات مربوط به این قانون، زمزمه‌های زیادی در مورد اصلاح آن به گوش می‌رسد؛ مخصوصا که کادر اجرایی جدید هم در فدراسیون فوتبال مستقر شده است. با این همه، مهم‌ترین ماموریت فوتبال ایران باید مبارزه با زیاده‌خواهی دلال‌ها باشد؛ اتفاقی که مخصوصا در بستر باشگاه‌داری دولتی و متکی به پول مردم به آسانی رخ می‌دهد. این دلالی هم شامل جذب بازیکنان و مربیان خارجی بی‌کیفیت با رقم بالا می‌شود و هم در مورد بازیکنان ایرانی مصداق دارد.

 

 دنیای‌اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------