هدیه ۱۶میلیاردی جهانبخش به فوتبال ایران



 ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
قرار است که باشگاه برایتون بابت مکانیزم مشارکت در حق آموزش علیرضا جهانبخش، مبلغ ۵۷۳ هزار یورو به فدراسیون فوتبال ایران بپردازد.

 به گزارش ورزش سه ,؛چندی پیش فدراسیون فوتبال در خبری کوتاه به بیان جزییاتی از یک پرونده با محتویات کمتر شنیده شده خبر داد که موضوع آن درخصوص پرونده علیرضا جهانبخش با موضوع مکانیزم مشارکت بود. موضوعی که در فوتبال ایران کمتر به آن پرداخته شده بود و عبارت مکانیزم مشارکت برای بسیاری از فوتبالدوستان یک موضوع ناشناخته بود.

 

اما مفهوم دقیق  مکانیزم مشارکت چیست؟ در کنار مقررات فیفا در خصوص شرایط دریافت حق آموزش از سوی باشگاه‌های آموزش دهنده بازیکن، مقررات مشابه اما مجزایی تحت عنوان Solidarity Mechanism (مکانیزم مشارکت) وجود دارد که در فوتبال ایران کمتر شناخته شده است. مکانیزم مشارکت از جمله روش‌هایی است که باشگاه‌های آموزش دهنده بازیکنانی که به سطح حرفه‌ای رسیده‌اند، می‌توانند از طریق آن، منتفع شده و کسب درآمد کنند.

 

برای نمونه در انتقال نیمار از بارسلونا به پاری سن ژرمن که در زمان این انتقال نیمار ۲۵ سال سن داشت، باشگاه سانتوس برزیل که نیمار در آن حدود ۱۰ سال آموزش دیده و پرورش یافته بود، مبلغی حدود ۹ میلیون دلار به عنوان سهم مکانیزم مشارکت از باشگاه پاری سن ژرمن دریافت کرد.

 

علیرضا جهانبخش در مرداد ۱۳۹۷ از باشگاه آلکمار هلند به باشگاه برایتون انگلیس پیوست. در خصوص مبلغ این انتقال، رقمی به صورت رسمی و دقیق اعلام نشده اما بسیاری از رسانه‌ها مبلغ ۱۷ میلیون پوند را درج کرده‌اند که به نظر می‌رسد این مبلغ، مربوط به هزینه انتقال بازیکن و دریافتی باشگاه آلکمار بوده و حقوق دریافتی جهانبخش موضوع دیگری است که در رسانه‌ها منتشر نشده است.

 

با مبنا قراردادن مبلغ ۱۷ میلیون پوند و زمان انتقال جهانبخش از باشگاه داماش سابق به ان.ای.سی (در ۱۹ سالگی) و همچنین مطابق با جدول درج شده در مقررات برای محاسبه مکانیزم مشارکت، در نتیجه حدوداً سه درصد از این هزینه انتقال باید به باشگاه‌های ایرانی که بازیکن را از فصل ۱۲ سالگی تا فصل ۱۹ سالگی (قبل از انتقال به هلند) آموزش داده‌اند، اختصاص یابد.

 

حالا و پس از برگزاری چندین نشست بین مسئولین فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه برایتون، قرار است به زودی حق فوتبال ایران در پرونده مکانیزم مشارکت علیرضا جهانبخش دریافت شود. در این پرونده که علی ملیحی زاده وکیل بین المللی سرپرستی آن را برعهده داشته است، مبلغ ۵۷۳ هزار یورو بابت مکانیزم مشارکت به فوتبال ایران رسیده است.

 

در خصوص پرداخت این مبلغ، با باشگاه برایتون توافق شده است تا تمام این ۵۷۳ هزار یورو که با نرخ روز ارز بیش از ۱۶ و نیم میلیارد تومان است، به صورت یکجا به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز شود. در این خصوص با یک بانک بین المللی نیز توافقاتی صورت گرفته است تا بابت این مبلغ با دو طرف همکاری کند. لازم به ذکر است که این بانک بین المللی، شامل تحریم ها نمی شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------