علل شکست پروژه «سوپرلیگ اروپا» چه بود؟/ از جنگ روانی و رسانه‌ای یوفا تا نقش پررنگ بوریس جانسون



سوپرلیگ اروپا ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
ظرف 48 ساعت ایده «سوپرلیگ اروپا» با اعتراضات هواداران، تهدیدات یوفا و فشار برخی سیاسیون شکست خورد؛ ایده‌ای که مخالفان بسیار زیادی با اندیشه‌های متفاوت داشت که یکی از بزرگترین آنها نخست وزیر بریتانیا بود. 

به گزارش فارس، بامداد دیروز شش تیم لیگ برتر انگلیس از شرکت در سوپرلیگ اروپا انصراف دادند تا عملا این پروژه زمین خورد. البته آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس از شکست پروژه «سوپرلیگ اروپا» خبر داد تا حواشی این رقابت تنها 48 ساعت دوام بیاورد.

 

همه چیز از یکشنبه شب این هفته شروع شد؛ زمانی که رسانه‌ها مدعی شدند سوپرلیگ در بامداد دوشنبه به صورت رسمی حضور خود را آغاز خواهد کرد. در لحظه ابتدایی، این خبر مانند بمب ترکید و خیلی زود به اصلی‌ترین اتفاق دنیا بدل شد. هواداران در فضای مجازی به شدت با این ایده مخالفت کردند تا حدی که هشتگ «نه به سوپرلیگ اروپا» به ترند جهانی بدل شد. طی 48 ساعت به خاطر اعتراضات مردمی و مخصوصا جنجال طرفداران چلسی مقابل ورزشگاه استمفوردبریج در سه شنبه شب، عملا باعث شد این ایده زمین بخورد و پروژه متفاوت پرس به سرانجام نرسد. 

 

سوپرلیگ اروپا ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

*دلایل اصلی شکست سوپرلیگ

علت اصلی مخالفت آنها به گفته رسانه‌های اروپایی، شخصی سازی یک رقابت برای بزرگترین تیم‌های اروپایی بود. رقابتی که به هیچ وجه 15 تیم از آن خارج نمی‌شوند و تنها 5 تیم می‌توانند به صورت متغیر در هر سال وارد سوپرلیگ شوند. این موضوع با اصل «موفقیت در ازای تلاش» که موضوع اصلی فوتبال بوده، در تناقض است و همین باعث شد تا عصبانیت طرفداران فوتبال را به همراه داشته باشد. البته نقش مطبوعات نیز در اینجا بسیار پررنگ بود و رسانه‌ها توانستند به همراه فضای مجازی، یک مانع بزرگ برای تشکیل این ایده شوند. 

 

از طرف دیگر، مشکل پرس نیز بود که نتوانست افکار عمومی را با خود همراه کند و بتواند تبیین کند که منظورش از «نجات فوتبال» چیست (اینجا) و چرا این ایده باید اجرایی شود. این ایده همچنان این اندیشه را به همراه دارد که حضور تیم‌ها در سوپرلیگ باعث می‌شود لیگ‌های داخلی از تب و تاب بیفتد و عملاً تیم‌های کوچک به سوی نابودی پیش بروند.

 

* برهم خوردن سیستم لیگ قهرمانان اروپا

سوپرلیگ اروپا ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

در کنار این مسائل باید به یک موضوع مهم نیز اشاره کرد که آن هم اعتراض بزرگترین باشگاه‌های اروپا به سیستم یوفا بود. به گفته پرس و تحلیل رسانه های اروپا، درگیری 12 مدیر باشگاه‌ها با ریاست یوفا، بر سر «مسائل اقتصادی» بود. بر سر اینکه چرا تیم‌های قدرتمند اروپایی که بیشترین سهم را در تراکنش مالی عظیم لیگ قهرمانان دارند، پول اندکی در این رقابت دریافت می‌کنند. طبق محاسبات، یک تیم اگر در لیگ قهرمانان اروپا قهرمان شود، بین 80 تا 100 میلیون یورو نهایتاً پول دریافت خواهد کرد؛ در حالی که طبق تخمین‌ها، سوپرلیگ درآمدی بیش از 350 میلیون یورو به همراه خواهد داشت. آنها مدعی هستند درآمد یوفا از لیگ قهرمانان به مراتب بیشتر از این حرف‌هاست و به گفته پرس، یوفا شفافیت مالی ندارد و نمی‌تواند صلاحیت برگزاری مسابقات را داشته باشد. 

 

با اینکه پرس در ساخت سوپرلیگ اروپا و بر هم زدن نظام اقتصادی یوفا ناکام ماند ولی از روز گذشته گزارش‌های زیادی مبنی بر «کم بودن جوایز لیگ قهرمانان» مطرح شده و باعث شده تا یوفا به فکر تغییر باشد. آنها دوشنبه از فرمت لیگ قهرمانان در سال 2024 رونمایی کردند ولی به نظر می‌رسد در تبعات سوپرلیگ اتفاقات دیگری در مسائل اقتصادی لیگ قهرمانان رخ بدهد. 

 

* نقش پررنگ نخست وزیر بریتانیا در زمین خوردن سوپرلیگ

موضوع مهم دیگر ورود جنجالی و اثرگذار سیاسیون به اتفاق فوتبالی بود. در همان لحظات ابتدایی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا به «سوپرلیگ اروپا» واکنش نشان دادند و از همان ابتدا این رقابت را محکوم کردند. اثرگذاری جانسون در این 48 ساعت به قدری افزایش پیدا کرد که رسانه‌های اروپایی مدعی شدند علت اصلی کنار کشیدن 6 تیم انگلیسی، فشار وی بوده است. 

 

پیتر والکر در یادداشت خود در روزنامه گاردین به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: "با اینکه انتظار می‌رفت که از دستور مستقیم دولت روی فوتبال جلوگیری شود ولی جانسون به دنبال یک «بمب قانونی» بود که بتواند مانع 6 تیم لیگ برتری شود."

 

جانسون در این روزها سخت به موضوع سوپرلیگ واکنش نشان داد و آن را تبانی نامید و اظهار داشت که این اتفاق با فوتبال، یکی از افتخارات بزرگ میراث فرهنگی این کشور در تضاد است. نخست وزیر بریتانیا کاملاً در این رابطه ورود پیدا کرد و حضور سوپرلیگ را خطری در خصوص لیگ برتر انگلیس دانست و به همین دلیل در طی 48 ساعت بیشترین کارها را برای جلوگیری از ورود 6 تیم جزیره به این رقابت انجام داد.

 

سوپرلیگ اروپا ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

*ورود سیاسیون به فوتبال در اروپا مشکلی ندارد؟ 

ورود سیاسیون به فوتبال همواره باعث اعتراض فیفا، AFC و یوفا شده و شاید کشور ما نیز بیشترین آسیب را از این موضوع دیده باشد. از ماجرای ویلموتس تا بسیاری از این اتفاقات که به «تنها» این کشور مربوط می‌شد ولی همیشه دستی از بیرون سعی داشته تا این موضوع را سیاسی جلوه کند. جالب اینجاست در خصوص یک ایده فوتبالی ، نخست وزیر بریتانیا نقش اصلی لغو سوپرلیگ را در پشت پرده ایفا می‌کند ولی این موضوع با واکنش هیچ کسی روبه‌رو که چرا پای سیاسیون به فوتبال باز شده است؟

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------