آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

کمیته انضباطی از دعوت بازیکن پرسپولیس جهت ادای پاره ای از توضیحات خبر داد. به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی…

چراغپور: خطر تیم ملی را تهدید می‌کند



چراغپور ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
دراگان اسکوچیچ اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در اردوی کیش و حضور در دور برگشت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی را اعلام کرد. 

به گزارش ایلنا، بر اساس لیست اعلام شده از سوی اسکوچیچ، بازیکنان حاضر در دور برگشت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی به شرح زیر خواهند بود:

 

علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، پیام نیازمند، محمدرضا اخباری، شجاع خلیل‌زاده، محمد‌حسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی، صادق محرمی، میلاد محمدی، جعفر سلمانی، دانیال اسماعیلی‌فر، احسان حاجی‌صفی، احمد نوراللهی، سعید عزت‌اللهی، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، علی قلی‌زاده، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، سردار آزمون، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی و مهدی قایدی.

 

قابلیت استفاده بازیکنان در قالب قبلی تیم ملی

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال کشورمان از دو زاویه این لیست را بررسی می‌کند. او در گام اول گفت و گو با خبرنگار ایران ورزشی درباره اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی اینطور می‌گوید: «براساس آنچه در این لیست دیده می‌شود، به نظر می‌رسد که اسکوچیچ بتواند از درون این لیست از ساختاری استفاده کند که بازیکنان قبلاً در آن بازی می‌کردند. او می‌تواند معماری داخلی تیمی را بیش از 85 درصد بر اساس چیزی پیدا کند که به بلوغ بازی رسیده‌اند. این افراد مجموعه بازیکنانی هستند که در قالب قبلی تیم ملی مدت‌ها در کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و اگر سرمربی تیم ملی بخواهد می‌تواند در همان قالب قبلی از آنها استفاده کند. به عنوان مثال ترکیب کنعانی‌زادگان، پورعلی‌گنجی و مجید حسینی، پیش از این در دفاع‌ها دیده شده است. بر همین اساس اگر بیرانوند درون دروازه قرار بگیرد، کنعانی‌زادگان، پورعلی‌گنجی و مجید حسینی می‌توانند 3 دفاع مرکزی باشند و 2 پیستون راست و چپ هم با حضور میلاد محمدی و احسان حاجی‌صفی درست شود.»

 

قابلیت استفاده از سیستم‌های سنتی یا مدرن

کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه به سیستم‌های مختلفی که با این لیست می‌توان از آنها بهره برد اشاره می‌کند: «لیست اسامی اعلام شده برای تیم ملی قابلیت شناوری در سیستم‌های مختلف را دارد. با استفاده از این لیست هم می‌توان سیستم 1-3-2-4 را که سیستم سنتی‌تری است را پیاده کرد و هم از سیستم‌های مدرن با سه دفاع مرکزی استفاده کرد. به دلیل حضور مهدی قایدی در لیست تیم ملی، قابلیت استفاده از سیستم 3-3-4 در این لیست دیده می‌شود. بدون اینکه از تجربه قبلی تیم ملی استفاده کنیم، حتی می‌توانیم با مهاجم سایه هم بازی کنیم. به عنوان مثال انصاری‌فرد و کاوه رضایی می‌توانند مهاجمان تیم باشند و از قایدی به عنوان مهاجم سایه استفاده شود. یا حتی سردار آزمون مهاجم هدف باشد و مهدی قایدی مهاجم سایه. این ترکیب، ترکیب علی دایی و خداداد عزیزی را در بازی مقابل استرالیا تداعی می‌کند که بسیار با هم جور شده بودند و ترکیب مثبتی بود و در نهایت به گلی منجر شد که خداداد عزیزی به تیم ملی استرالیا زد. از جهت همین شناوری می‌توان گفت لیست اسامی تیم ملی، لیستی قابل قبول است چون هم قابلیت استفاده از تیم ملی قدیم در آن دیده می‌شود و هم استفاده از سیستم مدرن. البته در این بین ممکن است عده‌ای بگویند دلیلی برای دعوت بازیکنانی مانند حاجی‌صفی، سامان قدوس، قلی‌زاده یا حتی جهانبخش نبود اما پتانسیل دعوت‌کنندگان به گونه‌ای است که می‌توان از آنها در سیستم‌های مختلف استفاده کرد و این اتفاق مثبتی است.»

 

نکات سؤال‌برانگیز لیست تیم ملی

لیست اسامی بازیکنان دعوت شده از سوی اسکوچیچ اما نکات سؤال‌برانگیز و نگران‌کننده‌ای هم دارد که می‌توانند خطری بالقوه باشند برای مسابقه حساس این تیم مقابل تیم ملی فوتبال بحرین. جلال چراغپور ضمن اشاره به این موضوع، درباره نکات سؤال‌برانگیز لیست به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «از جمله سؤالاتی که در هنگام مشاهده این لیست به چشم می‌خورد این است که اگر کمال کامیابی‌نیا به تیم ملی دعوت شده، چرا باید عزت‌اللهی دعوت شود؟ کمال کامیابی‌نیا یک هافبک دفاعی کامل است. ضمن اینکه او در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم‌های عربی بازی کرده و شناخت خوبی از نوع بازی آنها دارد. به جای عزت‌اللهی می‌توانستیم هافبک دیگری را دعوت کنیم که نمی‌خواهم نامش را بگویم اما در پست هافبک دفاعی در فوتبال داخلی بازی می‌کند، رشد هم کرده و از عزت‌اللهی که کمتر بازی کرده، می‌توانست برای تیم ملی مثمرثمرتر باشد. از این قبیل موارد در این لیست بسیار دیده می‌شود. مثال دیگری برای این موضوع علیرضا جهانبخش است. او در میان بازیکنان دیگر بازی نکرده و اصلاً مدت‌هاست که در تیم خودش نیمکت‌نشین است یا حاجی‌صفی در تیم خودش هم دیگر حاجی‌صفی سابق نیست. اسکوچیچ می‌توانست بازیکنانی که با تیم‌های خود در لیگ قهرمانان آسیا بازی کرده‌ و دیده شده‌اند را جایگزین بازیکنانی کند که در لیگ‌های دانمارک یا سوئد بازی کرده‌اند و فوتبال آنها دیده نشده است و با سایر بازیکنان هماهنگی لازم را ندارند. به همین دلیل می‌توان گفت در این لیست، همگن بودن تیم ملی به اندازه کافی در نظر گرفته نشده است. این افراد می‌توانند بافت فوتبال تیم ملی را ناهمگون کنند.»

 

اشتباهاتی که می‌تواند آسیب برساند

بعد از اشاره به نکات سؤال‌برانگیز لیست تیم ملی، جلال چراغپور به اشتباهاتی اشاره دارد که می‌توانند موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات پیش‌رو را به خطر بیندازد: «در لیست اعلام شده تیم ملی، افرادی حضور دارند که گرچه انتخاب‌ آنها اشتباه نیست اما روی لبه تیغ انتخاب شده‌اند. طوری که اگر در آرایش 10 نفره بازیکنان، تنها یک یا دو اشتباه باشد، بافت روانی که در فوتبال تیم‌های تراکتور، فولاد، استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم‌های عربی شاهد بودیم را در تیم ملی نخواهیم دید. در صورتی که این بافت به هم بخورد، موفقیت تیم ملی سخت می‌شود. به عنوان مثال اگر اسکوچیچ به جای وحید امیری، سامان قدوس را در ترکیب بگذارد یا به جای کمال کامیابی‌نیا از عزت‌اللهی استفاده کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که تیم ملی بازی‌ تدارکاتی نداشته و چاره‌ای نیست که از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به عنوان بازی‌های تدارکاتی برای بازیکنانی استفاده شود که قرار است در تیم ملی مقابل تیم‌های عربی قرار بگیرند. باید از بازیکنانی استفاده شود که در این مسابقات مقابل تیم‌های عربی بازی کرده‌اند. من نمی‌گویم مجید حسینی از شجاع خلیل‌زاده یا کنعانی‌زادگان ضعیف‌تر است اما فوتبالی که کنعانی‌زادگان مقابل تیم‌های عربی بازی کرده را حسینی یا پورعلی‌گنجی بازی نکرده‌اند. اصلاً آنها حدود 2 سال است که در ترکیب تیم ملی و کنار بازیکنان دیگر قرار نگرفته‌اند. به همین خاطر می‌گویم کنعانی‌زادگان با شجاع، بهتر می‌تواند اثربخش باشد تا با مجید حسینی. از همین جهت خطر بالقوه‌ای لیست تیم ملی را تهدید می‌کند!»

 

او تأکید می‌کند: «همه بازیکنان دعوت شده به تیم ملی بازیکنان خوبی هستند، انتخاب‌های‌شان انتخاب‌های خوبی است اما باید ببینید کدام بازیکنان با یکدیگر بیشتر هماهنگ هستند و بیشتر بازی کرده‌اند و برای تیمی که بازی تدارکاتی نداشته این موارد برای ایجاد هماهنگی اهمیت زیادی دارند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------