پرسپولیس علیه یک «کامنت» اطلاعیه داد؟



  پرسپولیس,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

ماجرای پیشنهاد شدن یک مربی کروات به کادر فنی پرسپولیس آخرین حاشیه‌ای بود که پیرامون این تیم مطرح و واکنش شدیدی از سوی باشگاه و مدیرانش داشت اما خبر اصلی که باعث این حواشی شد پشت پرده عجیبی دارد و انگار همه چیز بر اساس یک کامنت یا بحث مطرح شده و بیشتر شبیه این می‌ماند که باشگاه پرسپولیس به دست یک جریان حاشیه‌ساز به دست فردی از داخل یا خارج کشور یا گروهی که با هم همکاری کرده‌اند فریب خورده است!

 

این اصلاً خبر نیست!

واقعیت اینکه خبر مربوط به کاندیدا شدن یک مربی کروات برای اضافه شدن به کادر فنی پرسپولیس اصلاً خبر نیست و بیشتر شبیه یک کامنت (نظر) در یک بحث فوتبالی به نظر می‌رسد.

 

منبع این خبر سایت xtratime عنوان شده اما با جست‌و‌جو در این سایت درباره نام Siniša Oreščanin به نتیجه یا خبری که روز 13 آپریل (سه روز قبل) یا روزهای قبل و بعدش منتشر شده باشد، نمی‌رسیم. اصلاً متن خبری که خبرگزاری‌های ما به آن ارجاع داده‌اند شبیه یک خبر در یک سایت یا رسانه معتبر نگارش نشده و بیشتر شبیه این می‌ماند که در یک شبکه اجتماعی مثل فیسبوک یا توئیتر مطرح شده باشد. اما نکته قابل تأمل اینجاست که در بالای باکسی که خبرگزاری فارس آن را به عنوان تصویر خبر منتشر کرده، نوشته شده Discussion starter به معنای «شروع بحث». یعنی این جایی است برای شروع صحبت و کامنت گذاشتن درباره اخبار و مسائل فوتبال.

 

جالب اینکه با جست‌و‌جو درباره خبر پیشنهاد شدن سینیشا اورشکانین به پرسپولیس در گوگل لینکی در این خصوص پیدا می‌شود اما با کلیک روی آن لینک وارد بحثی درباره این می‌شوید که «مودریچ بهترین بازیکن دنیاست». این یعنی که بحث یا کامنت مربوط به مودریچ ظاهراً جایگزین بحث مربوط به اورشجانین شده!

 

در جست‌و‌جو پیرامون نام Siniša Oreščanin هم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، همان‌طور که در خصوص نام پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی هم اخباری که رؤیت می‌شود مربوط به سال‌ها قبل بوده و آن هم شبیه کامنت و بحث‌های هواداری است.

 

منبع ایران بوده یا کرواسی؟

با این جست‌و‌جوی دقیق موضوع اضافه شدن یک دستیار کروات با نام و رزومه مطرح شده، بیشتر به نظر می‌رسد فردی از ایران یا خارج از کشور –مثلاً کرواسی– خواسته این خبر را تولید کند و بعد به رسانه‌های داخلی خبر دهد که چنین خبری در فلان سایت خارجی منتشر شده است. در واقع منبع این خبر هر کسی از هر جایی می‌تواند باشد چرا که اصلاً خبر نیست و بیشتر شبیه یک بحث یا کامنت می‌ماند.

 

معمولاً رسانه‌های رسمی برای مطرح کردن چنین اخباری به یک منبع اشاره می‌کنند یا اگر منبعی هم در کار نبود اصل خبر بیشتر باز می‌شود اما در آنچه به عنوان خبر به خوردمان داده‌اند تنها نوشته شده این مربی کروات برای اضافه شدن به کادر فنی پرسپولیس پیشنهاد شده و در ادامه هم بخشی از رزومه او آمده است.

 

عجیب اینکه در بخش انگلیسی زبان خبرگزاری تسنیم هم این خبر ترجمه و منتشر شده است و لینک آن به وفور در جست‌و‌جوی گوگل منتشر می‌شود و غیر از آن و لینک مورد اشاره در سایت اصلی که به آن اشاره کردیم هیچ چیزی موجود نیست.

 

پرسپولیس فریب خورد و بیانیه داد

موضوع مهمی که اینجا می‌توان به آن اشاره کرد اینکه باشگاه پرسپولیس بدون اینکه درباره منبع این خبر بررسی کند و ببیند این خبر از کجا آب خورده یا با استناد به کدام مسأله از کدام منبع نقل شده است خیلی سریع با انتشار بیانیه‌ای واکنش نشان داده و غیر از اطلاعیه، حتی مدیران باشگاه هم به آن واکنش نشان داده‌اند. در واقع این اطلاعیه و صحبت‌هایی که در رد‌شان مطرح شده همگی بر پایه مطلبی بوده که در «خبر» بودنش تردیدهای اساسی وجود دارد و اینکه می‌تواند صرفاً در راستای همان چیزی که باشگاه بدان مشکوک است –حاشیه‌سازی برای پرسپولیس– از سوی هر کسی مطرح شده باشد.

 

پین استقلال و بحث‌هایی که این حاشیه را ساخت

داستان تقویت کادر فنی هم یکی از آن ماجراهایی است که بعد از بحران اخیر پرسپولیس زیاد درباره آن بحث می‌شود. ریشه‌اش هم مشخص شده که از کجاست؛ از استقلال و کادر فنی رقیب.

 

حالا که پرسپولیس از جام حذفی کنار رفته و در لیگ برتر هم 6 امتیاز پایین‌تر از تیم رقیب دارد خیلی از هواداران پرسپولیس می‌گویند مدل بازی پرسپولیس تکراری شده و باید طرحی نو در اندازد. برخی هم به ضعف پرسپولیس در ساختار دفاعی یا خط دفاع اشاره کرده و آمار گل‌های خورده را رو می‌کنند. متعاقب آن نقش گابریل پین ایتالیایی را در بهبود ساختار دفاعی استقلال پیش می‌کشند و معتقدند پرسپولیس هم باید از این مدل الگوبرداری کرده و حتماً یک مربی خارجی به کادرش اضافه کند.

 

قبل‌تر البته گزینه‌های داخلی به میان آمدند که خیلی‌ها مخالفت کردند و گفتند یحیی خودش بهترین است، بعد بحث بازگرداندن برانکو را علم کردند که هم خودش گفت نمی‌تواند بیاید (چرا که هم با فدراسیون فوتبال عمان قرارداد دارد هم به خاطر مالیاتش ممنوع‌الورود است) و این‌طوری پروژه بازگرداندن پروفسور هم به جایی نرسید. حالا وقت آن بود که پلن بعدی طراحی شود و آن بحث اضافه شدن یک دستیار خارجی به کادر فنی بود.

 

کم‌کم صحبت درباره این موضوع گرم شد و با داغ شدن سوژه این حرف‌ها خیلی زود به عنوان خواسته مطرح شده و با تجمیع خواسته‌ها کم‌کم خاستگاه و منبعی هم برای آن درست شد. در واقع وقتی همه گفتند پرسپولیس هم یک گابریل پین کم دارد صحبت از اضافه شدن یک مربی خارجی به این کادر به میان آمد و کجا بهتر از کرواسی؟

 

دیروز و در همان ساعاتی که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی‌مان مصاحبه‌اش با یکی از نشریات کشور خود را تکذیب کرد (اتفاقی که کمتر در اروپا رخ می‌دهد) یاد آن بخش از حرف‌های برانکو افتادیم که کرواسی هم خیلی شبیه به ایران است!

 

اما موضوع نگران‌کننده‌تر و عجیب‌تر از این حرف‌هاست که به این شباهت‌ها پوزخند بزنیم یا با آن شوخی کنیم. ماجرا تحریک هواداران و حاشیه‌سازی برای یک باشگاه بزرگ است.

 

 ایران  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------