ماجرای خط‌ زدن خلعتبری و ایمیل به رحمتی



اخبار,اخبارورزشی ,کی‌روش


 اخبار ورزشی - ماجرای خط‌ زدن خلعتبری و ایمیل به رحمتی

کی روش از ایمیلی خبر داد که قبل از بستن لیست تیمش به سیدمهدی رحمتی زده و تصمیم نهایی‌اش را به دروازه‌بان فصل پیش تیم فوتبال استقلال گفته بود.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با تاکید بر اینکه تیمش در بیستمین دوره مسابقات جام‌جهانی نمایش قابل قبولی داشته است، دلایل خط زدن بازیکنانی چون محمدرضا خلعتبری و امید ابراهیمی را اعلام کرد. وی همچنین از ایمیلی خبر داد که قبل از بستن لیست تیمش به سیدمهدی رحمتی زده و تصمیم نهایی‌اش را به دروازه‌بان فصل پیش تیم فوتبال استقلال گفته بود. کی‌روش همچنین دلیل انتخاب علیرضا حقیقی به عنوان دروازه‌بان اصلی ایران در جام‌جهانی را اعلام کرد.

به گزارش مهر، کارلوس کی‌روش که با تیم ملی فوتبال ایران در بیستمین دوره مسابقات جام جهانی حضور داشت و دو شکست و یک تساوی را رقم زد، در گفتگویی تفصیلی به سوالات مطرح شده در ویژه برنامه جام جهانی شبکه سه پاسخ داد.

از عملکردمان راضی هستم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا از عملکرد این تیم در مسابقات جام جهانی راضی هستید گفت: بله راضی بوده‌ام. البته رضایت به اندازه کافی نداشتم چرا که آرزویم صعود به دور دوم بود. شما توجه کردید که 99.9 درصد از مردم دنیا به خصوص کارشناسان این بیانیه و این نظر را دادند که خطا روی دژاگه و پنالتی در بازی با آرژانتین کاملا درست بود و من نیز به عنوان مربی تیم‌ملی کاملا با این امر موافق هستم.

برای آرزو داشتن نباید مالیات داد
کی‌روش ادامه داد: ولی به عنوان مربی این وظیفه من است که همیشه راضی باشم و همیشه به دنبال برد برای تیم‌ام باشم اما همانطور که می‌دانید برای آرزو داشتن نباید مالیات داد و من هم چنین آرزویی داشتم و دیدید که توقع هواداران را نیز به آن سمت‌وسو هدایت کردم.

نتیجه دیدار با نیجریه خوب بود
وی افزود: بازی با نیجریه خیلی استراتژیک بود و هر دو تیم خوب بازی کردند و نتیجه صفر بر صفر نتیجه مناسبی بود اگر در آن سطح بتوانیم بازی کنیم خوب است. تیم‌های بزرگ هم خوب بازی می‌کنند و هم استراتژی خوبی را پیگیری می‌کنند. ما هم می‌توانستیم بعد از بازی با نیجریه شانس صعود به دور دوم را همچنان در تیم‌ملی زنده نگه داریم.

توقع داشتند 5 بر صفر به آرژانتین ببازیم
وی ادامه داد: بازی با آرژانتین بسیار قوی ظاهر شدیم، چون همه توقع داشتند این بازی را 5 بر صفر ببازیم، نه تنها همه مردم در جهان بلکه اکثریت کارشناسان و حتی مردم در ایران همه انتظار داشتند یک شکست سنگین را تجربه کنیم اما مقابل آرژانتین بازی سنگینی را ارائه کردیم چون کلید صعود در این بازی بود. بازیکنان ما تقریبا میانگین یک کیلومتر بیشتر از هر بازیکن آرژانتین دویدند و ما چون یک روز کمتر وقت استراحت داشتیم در بازی آخر از بعد روانی و فیزیکی هزینه این موضوع را دادیم و نتوانستیم عملکرد موفقیت‌آمیز خود در دو بازی اول را تداوم ببخشیم.

هدف اصلی ما کسب افتخار و غرور بود
کی‌روش گفت: با این حال وقتی از لحاظ فیزیکی این موضوع تداوم پیدا نکرد اما از لحاظ روانی بازیکنانم هیچگاه دست از تلاش برنداشتند و کار را رها نکردند. فکر می‌کنم هدف ما این بود که به دور دوم صعود کنیم اما هدف اصلی ما افتخار و غرور و کسب پرستیژ برای فوتبال ایران در برزیل بود. روزی که به جام جهانی رفتیم وقتی همه از گروه ما صحبت می‌کردند هیچ‌کس اسم ایران را نمی‌آورد و تنها گروه سه ‌تیمه مسابقات بودیم اما وقتی برگشتیم اسم ایران در تاریخ فوتبال ثبت شد و این مهم‌ترین مسئله برای ما بود که به جهانیان بفهمانیم که ایرانیان عاشق فوتبال هستند و ما می‌توانیم با غرور فوتبال بازی کنیم.

فدراسیون می توانست بهتر عمل کند
سرمربی تیم‌ملی گفت: فدراسیون فوتبال با سختی خاصی امکانات را فراهم کرد اما اگر یک مقدار بهتر برنامه‌ها اجرا می‌شد کارمان هم بهتر رو به جلو می‌رفت با این حال خوشحالی اصلی من به خاطر این است که به هدف اصلی زدم و هدف این بود که مردم را خوشحال کنیم و هیچگاه آن را فراموش نمی‌کنم.

عوامل موفقیت تیم ملی فوتبال ایران
کی‌روش در مورد اینکه چه عاملی باعث موفقیت تیم‌ملی بود، گفت: فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله نگرشی بود که داشتیم و در این بازی ارائه کردیم. یک فرق بسیار بزرگ میان ترس و احترام است. ما همیشه سعی کردیم در آماده‌سازی تیم یک چیز را مدنظر قرار دهیم و آن اینکه هیچگاه احترام و جایگاه تیم‌ها باعث برد آنها نمی‌شود. در درجه اول سعی کردیم احترام بگذاریم اما این احترام باعث ترس ما نشود.

 

هم من و هم بازیکنانم مطلع هستند اگر می‌خواهیم موفق شویم برای ما مهم است که ازخودگذشتگی کنیم و رنج بکشیم چراکه تیمی نیستیم که بتوانیم به صورت سیستماتیک به آرژانتین لطمه بزنیم بلکه سعی کردیم با روحیه و جنگندگی تاکتیک‌مان را پیاده کنیم و هرگاه فرصتی پیش آمد سعی کردیم نشان دهیم که ما هم می‌توانیم برنده باشیم و گل هم بزنیم و مطمئنم که آرژانتین و نیجریه چنین حسی را دیدند و به خاطر همین بود که گروه بازیکنان ما ایمان آوردند که می‌توانند. وقتی یک تیم داریم که بازیکنانش مشغول بازی با هم هستند و به هم ایمان دارند این موضوع می‌تواند شما را به اهداف‌تان برساند.
 
تیم سی و دوم جهان بودیم
سرمربی تیم‌ملی افزود: همیشه به بازیکنانم گفته‌ام که تفاوت یک گروه از بازیکنان و یک تیم در چیست. به بازیکنانم نشان دادم که به عنوان یک تیم می‌رویم و می‌جنگیم و این نقطه کلیدی بود که چگونه بازیکنانم می‌توانند ضمن کسب احترام به حریف به دنبال هدف‌شان نیز باشند. ما قبل از جام‌جهانی دست‌کم گرفته می‌شدیم و از بعد تکنیکی تیم سی و دوم جهان بودیم و این در حالی بود که تیمی مثل کره جنوبی 16 بازیکن شاغل در اروپا داشت و 16 بازی دوستانه قبل از جام جهانی برگزار کرده بود و همچنین الجزایر، نیجریه و بوسنی به همین ترتیب. اما وقتی در یک مسیر مناسب و با هدف حرکت می‌کنیم به این مهم می‌توانید دست پیدا کرده و موفق باشید. نقطه برجسته بازیکنان‌مان این بود که چگونه جنگیدند.

چنین بازیکنانی ندیده بودم
کی‌روش یادآور شد: ما در جام‌جهانی از 14 بازیکن استفاده کردیم در حالی که 23 بازیکن داشتم که آرزوی تک‌تک آنها این بود که یک دقیقه در جام‌جهانی بازی کنند اما تمام آنها به نوعی در تمرین برخورد می‌کردند که هیچگاه در تمام عمر مربی‌گری‌ام چنین بازیکنانی را ندیده بودم بنابراین هواداران باید به این بازیکنان افتخار کنند.

چرا تیم ملی دفاع کرد؟
وی در مورد اینکه چرا تیم‌ملی مقابل بوسنی بازی هجومی از خود ارائه نداد، گفت: در 3 سال گذشته طوری بازی کردیم که فقط 5 درصد تمرینات به دفاع تخصص داشت و بیشتر سعی می‌کردیم به حفظ توپ بپردازیم تا بتوانیم در ضدحملات به خوبی عمل کنیم. شما فکر می‌کنید اگر بخواهید جلوی تیم‌هایی مثل آلمان و الجزایر همه‌جوره حمله کنید آیا قدرت آن را دارید؟ ما باید به تیمی حمله می‌کردیم که در آن روز همه‌جوره بهتر از ما بود بنابراین می‌خواستیم دفاع کنیم و از شانس‌هایمان در ضدحمله استفاده کنیم و این نقشه دوم ما بود اما بوسنی از تجربه خود بهتر استفاده کرد و با حفظ توپ اجازه نداد ما به هدف‌مان برسیم.

چرا نگاه کی روش به فوتبال ایران بالا به پایین است؟
کی‌روش در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد به فوتبال ایران از بالا به پایین نگاه می‌کند، گفت: با این صحبت موافق نیستم و منظورتان را نمی‌فهمم. من سعی می‌کنم چیزی که درست است را برای تیم‌ملی انجام دهم. 31 سال تجربه مربی‌گری داشتم و در این مدت هم باخته‌ام و هم برده‌ام. با این حال یاد گرفته‌ام تا شکست‌هایم تکرار نشود.

 

وقتی اعتقاد دارم که تصمیمات و برنامه‌ریزی من بهترین برنامه برای بازیکنان است، وظیفه‌ام است تا برای این برنامه بجنگم و پای آن بایستم. وقتی می‌دانم چه کاری انجام می‌دهم پس نباید با مسائلی که می‌تواند به برنامه‌هایم لطمه بزند کنار بیایم. دوستان نزدیکی دارم که من را می‌شناسند و می‌دانند با مسائل دوستانه برخورد می‌کنم اما اگر مسائلی باشد که عملکرد تیم‌ام را خدشه‌دار کرده و به آن لطمه بزند مقابلش قرار می‌گیرم چون به برنامه‌هایم اعتقاد دارم.

مشکل شخصی با کسی ندارم
وی با ذکر مثالی از منچستر گفت: در 6 سال حضورم در این تیم یاد گرفتم که هیچ‌کس نمی‌تواند ماورای منافع تیم‌ باشد. وقتی کسی را می‌بینید که می‌خواهد اینچنین باشد نمی‌توانید با او کنار بیایید چون دیگر پای شخص مطرح نیست و این یک تصمیم حرفه‌ای مربی‌گری است. من هیچ مسئله شخصی با هیچ‌کس و هیچ فردی ندارم اما درک کنید به عنوان یک مربی بهترین تصمیم را برای تیم‌ام بگیرم.

ماجرای ایمیلی که کی روش به رحمتی زد
کی‌روش در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد عدم وجود همکاران قابل در فدراسیون فوتبال باعث نگاه بالا به پایینی او شده است، گفت: این مسائل دیگر از دست من خارج است. اجازه دهید مثالی در مورد رحمتی و عقیلی بزنم. به عنوان یک مربی هیچ‌چیزی علیه این بازیکنان ندارم و برعکس قدردانی بزرگی از آنها دارم و اگر بخواهم واقعیت را بگویم برای یک مربی تصمیم دشواری است و برای من هم دشوار بود تا از بین یک بازیکن و یک تیم یکی را انتخاب کنم با این حال به خاطر اصول مناسب اجبار پیدا کردم آن تصمیم را بگیرم.

 

مطمئن هستم رحمتی از دست من ناراحت نخواهد شد اگر برخی صحبت‌های محرمانه را بزنم. ما در ایمیل‌هایی که با هم ردوبدل کردیم به رحمتی گفتم قدردان زحماتش هستم اما برای جام‌جهانی جایی برایش ندارم اما پس از جام‌جهانی اگر بمانم برای پست او بازنگری می‌کنم. هنوز هم معتقدم که رحمتی و عقیلی بهترین‌های پست خود هستند.

مثالی از والیبالی ها
سرمربی تیم‌ملی با بیان اینکه در مورد مربیان نیز هیچ مسئله شخصی با آنها ندارم، افزود: با توجه به تجربه‌ام فقط نقطه نظر متفاوتی با آنها دارم. شما به تیم‌های مکزیک یا کاستاریکا نگاه کنید که از چه مدت‌زمان قبل از جام‌جهانی بازیکنان خود را به همراه داشتند. اجازه دهید در مورد تیم‌ملی والیبال صحبت کنیم. آنها به جمع شش تیم برتر جهان صعود کردند و این دستاورد بزرگ را تبریک می‌گویم. والیبالی‌ها توانستند چون اولویت آنها تیم ملی بود و مطمئنم آنها خارج از قوانین فدراسیون جهانی والیبال کار کردند.

سوء تفاهم با کرانچار و قلعه نویی
در فوتبال قوانین از آلمان، برزیل و آرژانتین حمایت می‌کند بنابراین باید بگویم که یک سوءتفاهم فوتبالی با کرانچار و قلعه‌نویی دارم و همین موضوع اختلاف من با آنها است. حتی قلعه‌نویی به صورت خصوصی به من گفت که اگر آلمان برای جام‌جهانی یک هفته خود را آماده می‌کند ما باید 6 هفته این کار را انجام دهیم. حتی قلعه‌نویی که باید از منافع خودش دفاع کند به این امر معتقد است پس این وظیفه من بود که برای تیم‌ملی پاسخگوی 77 میلیون باشم و این در حالی است که قلعه‌نویی و کرانچار باید پاسخگوی هواداران خود باشند.

دلیل حضور نداشتن مربیان ایرانی در کادر فنی
سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران در مورد عدم حضور مربیان ایرانی در کادر فنی گفت: وقتی در یک تیمی رهبر هستید تصمیمات خود را با وفاداری انجام می‌دهید. وقتی من وارد ایران شدم از چند مربی مصاحبه گرفته و آنها را به کار دعوت کردم اما اولین اتفاقی که افتاد این بود که اکثریت آنها توقع دستمزد داشتند که فدراسیون نمی‌توانست آن را پرداخت کند اما من در مصاحبه‌های خود از سه مربی حمایت کردم با این حال برایم جالب است که گویا مارکار به من دروغ گفته است چون با این تفاسیری که شما می‌گویید این مربی یا فرانسوی است یا ایتالیایی و شاید هم پاسپورتش تقلبی باشد. این صحبت‌های شما بی‌احترامی به مربی ایرانی است که قبول کرد تقریبا مجانی کار کند. مربی‌ای که وفادار و متعهد بود و من این موضوع را قبول ندارم که با مربی ایرانی کار نکردم.

از منصوریان حمایت کردم
وی افزود: حتی از منصوریان حمایت کردم تا سرمربی تیم زیر 22 سال شود اما وقتی یک اشتباه اداری بزرگ به وقوع پیوست باعث شد تا او کارش را از دست دهد در حالی که به جای سرمربی باید مدیر تیم اخراج می‌شد. همیشه گفته بودم که منصوریان باید به کارش ادامه می‌داد و در تیم‌ملی هم کنار ما قرار می‌گرفت.

 

حتی من امید نمازی را انتخاب کردم. با شرایطی که داشتیم نمازی می‌توانست در کنار مارکار زوج خوبی را ایجاد کرده و از من اطلاعات زیادی را فرا بگیرند اما آیا این تقصیر من بود که سه ماه قبل از جام‌جهانی ایران را ترک کرده و به آمریکا رفت؟ او سه سال با من کار کرد اما این تیم‌ملی آمریکا بود که سعی کرد مربی من را که با فدراسیون فوتبال ایران نیز قرارداد داشت را به چالش بکشاند. آیا من باید به این موضوع واکنش نشان می‌دادم چرا هیچ‌کس با اینکه نمازی قرارداد داشت به این موضوع اعتراض نکرده و واکنشی نشان نداد؟ از سه سال گذشته با دو مربی ایرانی کار کردم و تمام داشته‌های خود را با آنها تقسیم کردم. اگر این فرصت را داشته باشم که بمانم، مارکار آقاجانیان هم در کنار من در کادرفنی خواهد ماند چون واقعا وفادار است.

پول شخصی را از کشورم می آوردم
سرمربی تیم‌ ملی گفت: ما در تیم‌ ملی یک دوران سخت را پشت سر گذاشتیم، بعضی وقت‌ها 6 ماه دستمزد نداشتیم و پول شخصی را از کشورم می‌آوردم. پس از 3 سال و 3 ماه کار کردن با مربی‌ای مثل مارکار واقعا نمی‌توانستم او را از نیمکت جدا کنم تا جا برای مجید صالح باز شود. طبق جلسه‌ای که با صالح داشتیم همگان شاهد بودند که صالح گفت می‌خواهم برای کسب تجربه بیایم و هیچگاه بحث نشستن روی نیمکت مطرح نبود اما در اتریش او به من گفت اگر روی نیمکت نباشم نمی‌خواهم به تیم‌ملی بیایم و من هم گفتم این مشکل تو است چون نمی‌توان با یک هفته کار در تیم‌ملی درخواست نشستن روی نیمکت را داشت.

اگر اشتباه کردم عذرخواهی می کنم
وی گفت: اگر اشتباهی کردم از قلعه‌نویی، کرانچار و بازیکنان عذرخواهی می‌کنم. من چیزی علیه آنها نداشتم و امیدوارم آنها هم علیه من در دلشان چیزی نداشته باشند. اگر سوءتفاهمی بوده عذرخواهی می‌کنم. هیچگاه نخواسته‌ام به کسی لطمه‌ای وارد کنم چون به کارهایم ایمان داشتم در واقع من را آوردند تا خودم باشم نه فرد دیگری.

چرا آقاجانیان دستیار کی روش است؟
وی افزود: مارکار همیشه از دستیاران و مربیان من بوده است. پس از 3 سال و 3 ماه تجربه بین‌المللی ایشان دقیقا می‌داند که من چه احساسی دارم و چه درخواستی از او دارم. به هیچ‌وجه منطقی نیست که من این اولویت را به او ندهم البته اگر خودش خواست که در کادرفنی باشد بی‌شک این فرصت را به او خواهم داد. خیلی مسئله ساده است. من هیچ مشکلی ندارم که با چند مربی ایرانی کار کنم حتی اگر فدراسیون تصمیم بگیرد که من 5 کمک‌مربی ایرانی در کنارم داشته باشم. مسئله اینجا است که وقتی شما کادری در کنارت داری حتما می‌بایست این ایمان و اعتقاد را داشته باشی که شب را با راحتی بخوابی بدون اینکه هیچ احتیاجی داشته باشی که اطرافت را بپایی و این دقیقا همان احساسی بود که من داشتم.

چرا به لیگ توجهی نداشتید؟
وی در مورد اینکه خیلی به لیگ برتر توجه نداشته است گفت: من از دل لیگ بازیکنانی مثل علی کریمی و مهدی شریفی جوان را دیدم. امروز تمام تمرینات و بازی‌ها را به صورت ضبط شده داریم و من هر شب آنها را با تمام جزئیات می‌بینم و سعی می‌کنم تصمیم منصفانه‌ای بگیرم شاید برخی مواقع این تصمیمات منصفانه نبود. یکی از تصمیماتم به عنوان مربی این بود که نتوانستم جا را برای یک بازیکنی که خیلی دوست داشتم باز کنم و در دقیقه آخر ساعت‌ها طول کشید تا بتوانم درخصوص خط زدن او مطمئن شوم.

دلیل خط زدن بازیکن سپاهان
کی روش در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال امید ابراهیمی یکی از بازیکنانی بود که از نزدیک کارش را دنبال کردم ابراهیمی جایش را از دست داد آن زمان که سپاهان بازیکنانش را برای تیم‌ملی ترخیص نکرد. من به ابراهیمی اعتماد و اعتقاد داشتم اما کرانچار اجازه نداد او به تیم‌ملی برسد و به همین دلیل اجبار پیدا کردم برای همراهی بازیکنانی که با ما بودند یا به طور مثال حامد لک.

 

او یکی از بازیکنان با استعداد فوتبال ایران است که باید بیشتر کار کند اما باید تصمیماتی بگیریم که لحظه‌ای بوده و منجر به انتخاب بهترین‌ها می‌شود یا در مورد بیرانوند اگر به آن توجه نمی‌کردم آیا بازیکنی مثل او دعوت می‌شد در حالی که بیرانوند هیچگاه بازیکن بین‌المللی نبود یا همینطور آل نعمه و این نشان می‌دهد که چه توجهی به لیگ داشته‌ایم. اگر شما می‌گویید توجه نکرده‌ایم اگر واقعا توجه کرده بودیم چه اتفاقی می‌افتاد.

هر بازیکن پرونده دارد
سرمربی تیم ملی ادامه داد: سیستم ویدئویی را تعبیه کرده‌ایم که تمام بازی‌ها را با دقت نگاه می‌کنیم و هر بازیکن برای خودش پرونده‌ای دارد. به طور مثال بازیکنانی مثل ابراهیمی، آندو و حقیقی بازیکنانی هستند که تمام اطلاعات آنها را داریم و این راهی است که انتخاب می‌کنم تا تصمیم درست و منصفانه‌ای بگیرم.

دلیل خط زدن محمدرضا خلعتبری
کی‌روش در پاسخ به این سوال که آن بازیکنی که علاقه داشت که در لحظات آخر خط زد، که بود گفت: این بازیکن خلعتبری بود. او فصل بدی را پشت سر گذاشت و همانطور که می‌دانید نصف فصل را روی نیمکت بود اما من به خلعتبری علاقه زیادی دارم چون او دستاوردهای زیادی برای تیم‌ملی به همراه آورد. در مجموع اینکه ما بدون کریمی، رحمتی، عقیلی، نوری و رضایی نمی‌توانستیم به جام جهانی برویم و امیدوارم فدراسیون در مراسمی این بازیکنان را جمع کرده و از تک‌تک آنها تشکر کند. چون بدون آنها کاری که در جام‌جهانی کردیم مقدور نبود.

چرا حقیقی دروازه بان شماره یک شد؟
سرمربی تیم‌ملی در مورد اینکه صحبت‌هایش در مورد خلعتبری با تصمیمی که درباره علیرضا حقیقی گرفت در تضاد است گفت: هیچ تضادی وجود ندارد. شاید شما درست متوجه حرف‌هایم نشده‌اید. امروز فقط بازیکنی مثل مسی و رونالدو ثابت هستند و حتی امثال ژکو و آگوئه‌رو نیز جایگاه ثابت ندارند. خلعتبری فصل دشواری داشت که این موضوع روی شرایط او تاثیر گذاشت و او را تحت‌الشعاع قرار داد در حالی که سایر بازیکنان شرایط بهتری از او داشتند.

کی روش به حقیقی چه توصیه ای کرده بود؟
سرمربی تیم‌ملی ادامه داد: من همیشه پتانسیل بسیار خوبی در این علیرضا حقیقی می‌دیدم حتی مدتی پیش به حقیقی گفتم که تو دروازه‌بان خوبی هستی و باید خودت را به چالش بکشی و برای اینکه بتوانی در تیم‌ات بازی کنی به خارج از ایران برو اما متاسفانه وی به باشگاه خوبی نرفته بود اما بیشترین تلاشش را کرد که باشگاهش را عوض کند و به باشگاه خوبی برود بنابراین تصمیم گرفت که به پرتغال برود و فکر می‌کنم که همین تصمیم بود که دوران حرفه‌ای او را برای آینده رقم زد و این را نیز بدانید که لیگ ۲ پرتغال هم هیچ تفاوتی با لیگ ۲ انگلیس ندارد و بسیار حرفه‌ای است. اگر می‌خواستم بازیکنی را که بازی نکرده دعوت نکنم رضا قوچان‌نژاد را هم می‌بایست به تیم‌ ملی دعوت نکنم اما آیا این مسئله منطقی بود که قوچان‌نژاد به تیم‌ملی دعوت نشود؟

آینده را نباید به شعبده باز داد
وی افزود: مهم‌ترین مسئله این است که تمام بازیکنان مستعد باید از این رویه پیروی کنند. شما ببینید تیم‌هایی مانند بوسنی و الجزایر در این جام‌جهانی ۲۱ بازیکن لژیونر داشتند یا ژاپن و یا استرالیا که ۶۲ بازیکن در اروپا دارد. مسئله‌ای که می‌تواند به توسعه فوتبال ما کمک کند این است که هیچگاه نباید اعتقاد داشته باشید که آینده را به دست شعبده‌باز بدهید. مربیانی هستند که بیشتر پیروز می‌شوند و یا خیلی شکست می‌خورند اما ما هیچگاه نباید قدم جادویی در فوتبال داشته باشیم.

 

برای ضمانت فوتبال ایران باید بتوانیم مقابل ژاپن، کره و ازبکستان بازی کنیم اما پیش از آن باید مقابل تیم‌هایی مانند امارات، بحرین، قطر و... به پیروزی برسیم تا بتوانیم مقابل آنها بازی کنیم آیا شما فکر می‌کنید قطری‌ها و اماراتی‌ها نشسته‌اند و کاری انجام نمی‌دهند و خوابیده‌اند؟ به هیچ‌وجه اینگونه نیست. آنها می‌بایست در جام ملت‌ها اعتبار از دست رفته خود را به دست آورند و برای این کار مطمئنا منابع عظیمی را هزینه خواهند کرد.

در مورد من اشتباه کردند
کی‌روش گفت: زمانی آمدند و به من گفتند که فوتبال عرب را نمی‌شناسم آنها اشتباه می‌کردند من فوتبال اعراب را خیلی خوب می‌شناسم چراکه با آنها کار کرده‌ام و در حال حاضر و با بازی‌هایی که در جام‌جهانی انجام داده‌ایم آنها می‌دانند که ایران در جهان افتخار کسب کرده و پرستیژ به دست آورده و هم‌اکنون در فکر دوستان من در فدراسیون قطر و امارات و... تنها یک فکر هست و آن هم اینکه ایران را شکست بدهیم.

میزان توقع هواداران فوتبال بالاست
وی افزود: هواداران فوتبال ایران برای من بسیار مهم هستند. شما فکر می‌کنید که توقع هواداران از تیم ایران بالاتر از این خواهد بود یا کمتر از این بازی‌هایی بود که ما انجام دادیم؟ مطمئنا توقع آنها قهرمانی در آسیا است. باید این سوال را پرسید که چه کاری باید انجام شود که بتوانیم بهتر از این باشیم. این فقط مربوط به من نیست. راجع به خواسته همه هواداران ایران درباره آینده است. همیشه در مصاحبه‌ها و جلساتی که با رئیس فدراسیون در ۱۱ ماه گذشته داشته‌ام گفته‌ام که می‌خواهم در ایران بمانم و خواسته‌ام این بود و ۱۲ ماه طول کشید تا اینکه امروز این نامه کتبی را از فدراسیون دریافت کردم.

مسئله الان کارلوس کی روش نیست
سرمربی تیم‌ملی ادامه داد: الان مسئله تنها در مورد کارلوس کی‌روش نیست مسئله توقع است که آیا می‌خواهیم قهرمان شویم؟ من این سوال را از کرانچار، قلعه‌نویی می‌پرسم که آیا می‌خواهیم قهرمان شویم و اگر اینگونه است برنامه چیست؟ راهکار چیست؟ این مربی است که راهکار را ارائه می‌دهد ما باید راهکار کلی ارائه دهیم چراکه فقط همین اولین و آخرین فرصت را داریم و برای دستیابی به این مهم باید بازی‌های خوبی داشته باشیم. ما در گروهمان به ژاپن و کره خواهیم خورد.

 

آنها همانگونه که می‌دانید ۱۶ بازی دوستانه قبل از جام جهانی داشته‌اند که ۱۲ تای آنها خارج از فیفادی بود و این تعهدی بود که آن کشورها و فدراسیون‌شان نسبت به تیم‌ملیشان داشتند. آنها ۱۶ بازی انجام دادند و طبق قوانین فیفا از زمان صعود ما تا شروع بازی‌های جام‌جهانی تنها دو بازی دوستانه داشتیم و یک تاریخ فیفا که در نوامبر بود.

باید راهکار متعادل به وجود بیاوریم
وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه آنها صعودشان را به جام ملت‌ها قطعی کرده بودند آن لحظه‌ای که دست ایران را برای بازی‌های مقدماتی جام ملت‌ها بستند و همان موقع بود که ما می‌بایست یک راهکاری را ارائه کنیم چراکه کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور ۳ تیم اول جام ملت‌های قبلی را در جام ملت‌های استرالیا قطعی کرده بود و به همین دلیل تیم ما بعضی از تاریخ‌ها را از دست داد و ما برای این کار یک پلن B داشتیم اما نقطه نظر من راجع به آینده این است که ما دو نوع کشور داریم تیم‌هایی که بازیکنان در باشگاه‌ها آماده می‌شوند تا برای تیم‌ملی‌شان بازی کنند و کشورهایی که بازیکنان در تیم‌ملی برای بازی در باشگاه آماده می‌شوند که ما از کشورهای گروه دوم هستیم.

 

ما باید یک راهکار متعادل به وجود بیاوریم که در تاریخ‌های بازی‌های لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های تیم‌ملی تعادل و هماهنگی بوجود بیاید. من کاملا برخلاف این عقیده هستم که صحبت از این شد که می‌خواهند جام حذفی و لیگ برتر را متوقف کنیم تا بازی‌های ملی برگزار شود. من مخالف بودم اما این اتفاق افتاد چراکه ما نتوانستیم مسیر درست را که برای هر سه جام خوب باشد پیدا کنیم. نقطه نظر من برای آینده نیز همین کار است و اگر اینگونه نشود مطمئن باشید در طول فصل به مشکل برمی‌خوریم و همه ما ضربه خواهیم خورد چراکه سرمربی تیم‌ملی، سرمربی پرسپولیس و استقلال و... هر کدام یک نقطه‌نظر دارند.
 
نگفتم آخرین مصاحبه
وی در مورد اینکه آخرین مصاحبه‌اش است، پاسخ داد: نگفتم آخرین مصاحبه، چون می خواهم حداقل ۲۰ سال دیگر زنده باشم اما گفتم شاید آخرین فرصت برای بحث در مورد این مسائل باشد و بعد از خوابیدن گرد و غبارها دیگر فرصتی نیست.

الان در بازار پیشنهادات هستم
کی‌روش درباره توافق با فدراسیون فوتبال ایران گفت: می خواهم شفاف بگویم تا اینجا چنین توافقی با هیچ جایی ندارم. من اکنون در بازار پیشنهادات هستم. ۱۱ ماه گذشته آماده بودم این توافق را انجام دهم. پنجشنبه ساعت ۷ عصر یک درخواست نوشتاری دریافت کردم. توافقم با رئیس فدراسیون این بود که راجع به این پیشنهاد فکر کنم و نظرم را در اسرع وقت بدهم.

امیدوارم با فدراسیون ایران به توافق برسیم
وی افزود: امیدوارم به توافق برسیم اما اگر این مهم مقدور نبود می خواهم از کفاشیان بخاطر فرصت سرمربیگری ایران تشکر کنم. واقعا دوست داشتم در جام جهانی برزیل باشم. این فکر شخصی من بود و کفاشیان این فرصت را به من داد که بخاطر همین از او قدردانی می کنم.

می خواهم در صلح بروم
وی تاکید کرد: می خواهم مطمئن شوم در صلح می روم. همانطور که در صلح آمدم در صلح هم بروم. هواداران استحقاق شنیدن این را داشتند که در اسرع وقت به فدراسیون فوتبال جواب خواهم داد. تمام گمانه زنی ها درباره درخواست های مالی من غیر واقعی است. هیچ وقت تا زمانی که من مکتوب جواب ندهم درخواست مالی از فدراسیون نکرده ام. می خواهید باور کنید یا نه اما به کفاشیان گفته ام مهمترین مسئله برای من بازیکنان و زمینی است که قرار خواهد بود در آن تمرین کنیم.

هنوز پاکت را باز نکرده ام
کی‌روش گفت: من پنجشنبه پاکتی دریافت کردم که آن را باز نکردم. هر پیشنهاد مالی باشد من با آن بحث نخواهم کرد. آماده‌ام در مورد شرایط مالی بحث کنم منوط بر اینکه شرایط تمرینی ما مشخص باشد چراکه من همان خواسته هواداران ایرانی را دارم، قهرمانی در جام ملت های آسیا. من این چالش را مقابل سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و اصحاب رسانه می گذارم، آیا فوتبال ایران تعهد کامل برای قهرمانی در آسیا را دارد؟ شما برای قهرمانی بحث دستمزد مربی را ندارید بلکه بحث یک زمین تمرین است.

نظارت بر تیم های پایه چه می شود؟
کی‌روش درباره نظارت بر تیم های پایه ای تاکید کرد: من برایم نظارت مسئله ای نیست ولی آمادگی این را ندارم که آبروی خودم را وارد این کار کنم بعد هرکاری آنها می خواهند انجام دهند. باید قدرت را به من بدهند. اگر می خواهند مسئولیت را بدون اختیارات به من بدهند خیلی ممنون نمی خواهم.

ماجرای هماهنگی بازیهای تدارکاتی
وی در مورد اینکه گفته می شود فقط دیدارهای تدارکاتی مورد تایید بامداد میرزایی را می پذیرد هم گفت: حقیقت این است که چنین چیزی صحت ندارد. از وقتی آمدم گفته شده قرار است با آرژانتین، شیلی و برزیل بازی کنیم. حتی بازی های تدارکاتی ما پیش از جام جهانی براساس ارتباطات خصوصی من با روسای فدراسیون این کشورها بود که آنها بدون هزینه با ما بازی کردند. برای بازی با شیلی باید به این کشور می رفتیم تا به آماده سازی آنها کمک کنیم. هزینه این بازی هم برعهده خودمان بود. گزینه مالی آن هم هیچ گاه محقق نخواهد شد.

آفریقای جنوبی چقدر می خواست؟
وی افزود: خیلی صحبت می شود راجع به این تیم ها که می خواهند بیایند اما وقتی صحبت پرداخت می شود دچار مشکل می‌شویم. آفریقای جنوبی برای بازی در تهران، درخواست ۲۰۰ هزار دلار داشت و ما پولی نداشتیم. با توجه به وقت و امکانات آماده سازی خوبی انجام دادیم. چند تیم ملی در یک کشور اردو دارند و تیم های ملی دیگر را می آورند و طبق برنامه جو می روند؟

دلیل اختلاف با آل اشپورت
وی درباره اختلافاتش با آل اشپورت و پایان ناگهانی آن گفت: هیچ گاه منافع شخصی‌ام را بالاتر از منافع تیم نگذاشتم. فکر کنم این داستان تمام شده، اتفاقات برای تیم ملی خوب نبود اما فکر کنم اکنون مناسب نیست که بخواهیم این گرد و غبار را بلند کنیم. من مبارزه کردم و بلند شدم چراکه اعتقادم این بود بازیکنان ما استحقاق استفاده از بهترین البسه را دارند آنها نماینده کشور در رویدادی با ۳ و نیم میلیارد بیننده بودند.

کی روش تصریح کرد: در آن زمان معتقد بودم این البسه مناسب نیست. قبل از آمدن در رسانه ها به صورت سربسته این صحبت را کرده بودم. من هیچ گاه درخواست مالی از آنها نداشتم. آنها یک طرز تفکر دیگری داشتند. وقتی ایران در قطر یا کره بازی کرد، بازی‌هایمان را در رطوبت بالایی انجام دادیم. وقتی شما البسه مناسب ندارید بدن بازیکنان آب بیشتری از دست می دهد و بر روی کیفیت تیم تاثیر می گذارد. بعد از این هم در هر تیمی کار کنم اتفاقی علیه منافع تیم من باشد با من مشکل خواهند داشت.

من را مقابل معلمان قرار دادید
وی درباره انتخابش بعنوان بهترین مربی خارجی در این برنامه گفت: این سوال منصفانه نبود من را مقابل معلمانم قرار دادید. برانکو و ایویچ معلم های من هستند و احترام زیادی برای آنها قائل هستم و چیزهای زیادی از  آنها یاد گرفتم.
 اخبار ورزشی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------