جام باشگاه های کشتی آزاد جهان ایده ای ایرانی برای بقا در المپیک



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی,کشتی آزاد

سومین دوره جم باشگاه های کشتی جهان درحالی هفته گذشته در شهر خارکوف اوکراین برگزار شد که به نظر می رسد تفکرات و ایده های ایرانی در این سال ها تاثیر فراوانی برای ماندگاری این رشته قدیمی در المپیک خواهد داشت.

 به گزارش ایرنا، برگزاری جام باشگاه های جهان ایده ای بود که رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی در دو سال گذشته و با حمایت اتحادیه جهانی کشتی در ایران برگزار کرد و با استقبال بسیاری از کشورها روبرو بود.

 

در روزهایی که هنوز خطر حذف کشتی از بازی های المپیک احساس می شود، پیشنهاد برگزاری جام باشگاه های جهان شاید خون تازه ای را در رگ های کشتی جهان به جریان انداخت تا این رشته بیش از گذشته بتواند در سراسر دنیا توسعه یابد و کشورهای مختلف بتوانند به این رشته قدیمی در بازی های المپیک روی بیاورند.

 

کمیته بین المللی المپیک قرار است بعد از المپیک 2020 توکیو برای حضور کشتی در المپیک تصمیم گیری کند.

 

برگزاری جام باشگاه های جهان از ایده های بسیار خوب ایرانی است که اگر با حمایت همه جانبه کشورهای مختلف جهان روبرو شود در حفظ این رشته در المپیک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

از سوی دیگر با توجه به حضور رسول خادم در هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی، دیدگاه ها و تفکرات کشورمان باید بیش از گذشته در تصمیم سازی این رشته المپیک نمایان شود، موضوعی که در یک دهه گذشته بسیار کمرنگ بود.

 

نخستین دوره این رقابت ها در آذر ماه سال 93 با حضور 14 تیم خارجی و سه تیم از ایران در سالن حاجی زاده شهر جویبار برگزار شد که در دیدار فینال بیمه رازی شهدای جویبار از سد تیم تیتان مرکوری آمریکا گذشت و به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت.

 

دومین دوره از این رقابت‌ها نیز آذر ماه سال 94 در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار شد که در مجموع 15 تیم در این رقابت ها حضور داشتند که در فینال تکراری این رقابت ها بیمه رازی موفق شد تایتان مرکوری آمریکا را با نتیجه 7 بر یک شکست دهد و برای دومین مرتبه قهرمان باشگاه های کشتی آزاد جهان شود.

 

سومین دوره این رقابت ها نیز با حضور 12 تیم شامل تایتان مرکوری آمریکا، بیمه رازی ایران، ازدورو وی اوکراین، نماینده ارمنستان، قهرمان گرجستان، ستارگان ساری، نماینده مغولستان، چپلی بی سی مجارستان، زسکا اوکراین، استانبول ترکیه، نماینده قرقیزستان و نماینده بلاروس روز های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در شهر خارکوف اوکراین برگزار شد.

 

تیم تایتان مرکوری آمریکا که با هدف انتقام شکست دو دوره گذشته و کسب عنوان قهرمانی و با دو قهرمان المپیک یعنی خینچگیاشویلی و کایل اسنایدر به اوکراین آمده بود با شکست 4 بر 3 بیمه رازی برای نخستین مرتبه قهرمان این دوره از رقابت ها شد.

 

نقطه عطف این رقابت ها را باید حضور جدی و قدرتمند آمریکایی ها همچون دو دوره گذشته در جام باشگاههای جهان دانست ضمن اینکه جای تیم هایی از کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، قزاقستان و سایر کشورهای صاحب کشتی دنیا از قاره های مختلف و یا حتی کشورهایی که کشتی در آنجا جایی ندارد در این رقابت ها، خالی بود.

 

در کنار مزیت های جام باشگاه های کشتی آزاد این رقابت ها با انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان روبرو برود.

 

محسن کاوه مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان گفت: این مسابقات با عنوان جام باشگاه های جهان برگزار می شود در حالی که هیچ کشوری به غیر از آلمان لیگ کشتی ندارند و فی نفسه در جام باشگاه های جهان تیم هایی حضور پیدا می کنند و با یکدیگر رقابت می کنند که می تواند برای این رشته خوب باشد.

 

وی اظهار داشت: اگر قرار است در این رقابت ها شرکت کنیم و هزینه ای را انجام دهیم باید برای کشتی کشور نیز خروجی داشته باشد که از نظر کیفیت به عنوان یک کارشناس در این رقابت ها چیزی ندیدیم.

 

کاوه با اشاره به حضور برخی کشتی گیران صاحب عنوان در تیم های آمریکا و ایران نیز گفت: این قهرمانان بعد از بازی های المپیک در این رقابت ها حضور داشتند و در حال ریکاوری بودند و به همین دلیل از آمادگی کاملی برخوردار نبودند.

 

این مربی سازنده تهرانی درخصوص زمان برگزاری مسابقات نیز گفت: جام باشگاه های جهان حدود یک هفته بعد از رقابت های بین المللی جایزه بزرگ جام حیدرعلی اف در باکو برگزار شد. جام حیدر علی اف از نظر کیفیت فنی در سطح بسیار بالایی برخوردار بود.

 

وی بیان داشت: اگر جام باشگاه های جهان در تقویم اتحادیه جهانی کشتی ثبت شده است، اتحادیه جهانی باید زمان مناسب تری آنرا برگزار کند تا با توجه به جوایز نقدی آن تیم های بیشتر و با کیفیت تری حضور پیدا کنند.

 

کاوه با اشاره به اهدای جوایز نقدی آن از سوی فدراسیون کشتی یادآور شد: به نظر من فدراسیون این هزینه ها را در استان ها انجام دهد بسیار موثرتر خواهد بود و ما نیازمند آن هستیم که به کشتی استان ها توجه بیشتری داشته باشیم.

 

این مربی کشتی در خصوص ارایه پیشنهاد سرمربیگری تیم کشتی آزاد جوانان ایران به وی گفت: باعث افتخار من است که بتوانم به کشتی خدمت کنم اما با شرایط فعلی نمی توانم این سمت را قبول کنم.

 

وی با اشاره به برخی انتقادات خود به فدراسیون گفت: دیدگاه من فقط فنی و برای کشتی است و غرض شخصی با هیچ فردی ندارم و حرفی را که درست و منطقی باشد می گویم.

 

کاوه در مورد شرایطش برای قبولی پست سرمربیگری تیم کشتی آزاد جوانان گفت: تفکر حاکم بر فدراسیون این است که کسی که می خواهد کار کند ایده ها و تفکرات آن شخص اجرایی نمی شود.

 

وی بیان داشت: مربی که برای یک تیم انتخاب می شود، برای خود برنامه ای دارد و باید بتواند برنامه های خود را اجرا کند و در حالی که همه کارها دیکته شده است.

 

کاوه بیان داشت: مربی که نتواند یک کشتی گیر را وارد چرخه فرایند انتخابی تیم ملی کند، دیگر اسمش مربی نیست.

 

وی همچنین با اشاره به تغییر سبک کشتی در دنیا و افول این رشته در جهان تصریح کرد: کشتی گیران ایرانی همواره این توانایی و ظرفیت را دارند که بتوانند در میادین مختلف بدرخشند.

 

مسئول ارتباط مردمی- رسانه ای جام باشگاه های جهان نیز درخصوص این رقابت ها گفت: امسال سومین دوره رقابت های کشتی آزاد جام باشگاه های جهان برای اولین بار در یک کشور خارجی برگزار شد و ابتکار فدراسیون کشتی ایران، جهانی شد.

 

صادق گودرزی افزود: سطح برگزاری این مسابقات بسیار مطلوب بود چرا که رقابت ها در حد مسابقاتی همچون جام جهانی برگزار شد، ضمن اینکه حضور برخی از قهرمانان جهان و المپیک در این رقابت ها نشان از رشد آن داشت.

 

نایب قهرمان المپیک تصریح کرد: اینکه تیم آمریکا برای قهرمانی در این رقابت ها از خنچیگاشویلی و اسنایدر قهرمانان جهان و المپیک استفاده کرده بود نشان می داد که تیم ها اهمیت زیادی برای این رقابت ها قائل شدند.

 

گودرزی ادامه داد: البته برخی از تیم ها نیز با نفرات جوان و با کیفیت فنی پایین تری حضور داشتند که این مسئله نیز با توجه به باشگاهی بودن این رقابت ها و همچنین نوپا بودن این تورنمنت در دوره های بعدی قطعا برطرف می شود.

 

نایب قهرمان جهان افزود: وقتی تیم ستارگان ساری که از نفرات به نسبت خوبی بهره می برد در این مسابقات به عنوان ششمی بسنده کرد، نشان از این داشت که بالای 50 درصد تیم های حاضر در این جام از نفرات خوبی بهره می بردند.

 

دارنده مدال برنز جهان در مورد نحوه برگزاری این مسابقات نیز تصریح کرد: امسال این مسابقات به صورت مشارکتی با کشور اوکراین برگزار شد، اما نحوه برگزاری رقابت ها و کارهای اجرایی بعهده اوکراینی ها بود که انصافا از نظر تجهیز سالن مسابقات، سالن تمرین، محل اسکان، نورپردازی و همچنین پخش تلویزیونی، بسیار خوب بودند و در در سطح رقابت های بزرگ بین المللی بود.

 

گودرزی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه اتحادیه جهانی کشتی نگاه مثبتی به این رقابت ها که به صورت تیم به تیم و باشگاهی برگزار می شود، دارد انتظار برگزاری این مسابقات در این سطح را نیز داشتیم و اتحادیه جهانی نیز این مسابقات را همطراز با جام جهانی قرار داد.

وی در مورد قهرمانی تیم تایتان مرکوری آمریکا در این رقابت ها تصریح کرد: تیم بیمه رازی در دور سال گذشته با شکست این تیم به مقام قهرمانی رسیده بود، امسال نیز ما با ترکیب خوبی راهی این رقابت ها شدیم اما بعضی از اشتباهات فردی کشتی گیران باعث شد تا به راحتی جام را از دست بدهیم.

 

گودرزی ادامه داد: البته تیم آمریکایی نیز از نفرات خوب و بسیار آماده ای بهره می برد اما نفرات مطرح این تیم مانند خینچیگاشویلی و اسنایدر مقابل کشتی گیران ما حرفی برای گفتن نداشتند و اگر اشتباهات فردی گریبانگیر تیم ما نمی شد قطعا با نتیجه خوبی این تیم را شکست می دادیم.

 

بعد از برگزاری سومین دوره جام باشگاه های جهان، کشورهای آمریکا و اوکراین برای میزبانی چهارمین دوره این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------