آموزش و پرورش: ادبیات مافیای کنکور را قبول نداریم



اخبار,اخبار کنکور,عباس سلطانیان
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر اعلام می‌شود ما با کنکور مخالفیم و کنکور به عنوان مافیاست ما این ادبیات را قبول نداریم.

به گزارش ایرنا، عباس سلطانیان عصر دوشنبه در نشست‌های تخصصی کنکور؛ چالش‌های و راهبردها با حضور مدیران و معلمان مدارس در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کنکور دغدغه همه ماست اگر وضع موجود راضی کننده بود ما هم اینگونه صحبت نمی‌کردیم چون راضی کننده نیست باید نگاهمان را عوض کنیم.

 

وی درباره کنکور نیز تصریح کرد: امروز شیوه سنجش دانشجو برای ورود به موسسه های آموزش عالی مورد بحث است دنبال این هستیم که در این باره بحث کنیم برای آن بررسی‌هایی انجام می‌شود و از خرد جمعی برای گزینش دانش آموزان استفاده می کنیم چون بچه‌های ما دچار استرس می‌شوند پس جایی کار می‌لنگد.

 

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث برون رفت از این مشکلات می شود پرداختن به مسئله مهارت آموزی است چون خیلی از مشکلات ما این است که مشاغل وجود دارد اما افراد با مهارت در این رشته ها وجود ندارد امروز در شورای عالی آموزش و پرورش طرحی داریم که مطابق آن تمام دانش آموزان بر اساس اهداف دوره تحصیلی یک مهارت را در مدرسه آموزش خواهند دید.

 

سلطانیان اضافه کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم که دانش‌آموز به فراخور استعداد شناسایی شود دیگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی برای کنکور نخواهیم داشت چون برای رسیدن به شغل رشته های متفاوت انتخاب می‌کند، معتقدم اگر دانش آموز مهارت لازم را کسب کند از تعداد متقاضیان کنکور کاسته خواهد شد و ۶۱۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت نخواهند کرد و تعداد کمی قبول نخواهد شد  پس می‌توانند برای خودشان کسب و کار راه اندازی کنند.

 

گرایش دانش آموزان به سمت انتخاب رشته علوم انسانی

وی خاطر نشان کرد: در سال٩٢-٩١ سال اول دبیرستان دوره عمومی بود و دانش آموزان در این سال تعیین رشته می کردند که در شاخه نظری ٢٧.١٢ درصد در رشته ریاضی، ۴٣.٢۵ درصد رشته تجربی و ٢٩.۶٣ درصد رشته علوم انسانی را تعیین رشته کردند اما امروز این هرم تغییر کرده است و بیشترین تعداد دانش آموزان ما انتخاب رشته خود را گروه علوم انسانی انتخاب می کنند.

 

وی جدیدترین آمار را در این زمینه هم اعلام کرد و گفت: اکنون ١۴.۶٧ درصد رشته ریاضی، ۴۶.٣٨ درصد رشته علوم انسانی و رشته تجربی به ٣٨ درصد رسیده است که این آمار کاهش یافته است و پیش بینی می شود در چند سال آینده نیز این رقم بازهم کاهش یابد.

 

وی با بیان اینکه برخی از متقاضیان رشته انسانی را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: کنکور و پرداختن به ریشه‌های آن بسیار مهم و چند وجهی است و اینکه بگوییم امتحانات نهایی و کنکور مشکل دارند با این صحبت ها مشکلات حل نمی‌شود.

 

سند تحول بنیادین نقشه راه ماست

سلطانیان تصریح کرد: امروز تنها برنامه‌ای که وزارت آموزش و پرورش بر اجرای آن تاکید جدی دارد، اجرای صحیح و متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و یکی از معدود ترین‌ سندها است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این سند متقن را تایید کردند.

 

 وی اضافه کرد: با ابلاغ سند تحول بنیادین تغییرات ساختاری آموزش و پرورش از سال ۹۱ و ۹۲ و همگام با آن چالش هایی که در زمینه نیروی انسانی مواجه بودیم بر اساس تکلیف سند اجرا کردیم.

 

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت:امروز نقشه راه وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

 

در این نشست تخصصی جمعی از مدیران مدارس نظرات موافق و مخالف خود را درباره کنکور سراسری اعلام کردند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------