آخرین اخبار کنکور و دانشگاه

آزمون های مهم 1404،اخبار کنکور،خبرهای کنکور

اعلام زمان ثبت‌نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴

برنامه زمانی ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های سراسری کارشناسی ارشد، دکتری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی ویژه دانشگاه فنی حرفه‌ای…

در صورت اطمینان از امنیت امتحانات نهایی«تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور» افزایش می‌یابد



 کنکور, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه
قائم مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، با بیان اینکه اگر از امنیت و صحت امتحانات نهایی آموزش و پرورش اطمینان حاصل کنیم، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور را افزایش خواهیم داد؛ تصریح کرد: به دنبال افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی کنکور داوطلبان هستیم. در حال حاضر بر اساس آنچه از قبل تصویب شده میزان تاثیر سوابق تحصیلی تا سقف ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت که این میزان باید اضافه شود. 

به گزارش ایسنا، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه شورای ستاد راهبری «نقشه جامع علمی کشور» ضمن اعلام این مطلب گفت: صد و شصت و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برگزار شد و در آن گزارشی در ارتباط با نحوه اجرای نوبت نخست کنکور و مصوبه «سنجش و پذیرش» شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. 

 

کنکور ۱۴۰۲ برای آموزش و پرورش متفاوت بود

وی با بیان اینکه «سازمان سنجش آموزش کشور» و «مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش» به عنوان مجریان مصوبه «سنجش و پذیرش» شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند به نحوی که سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها به صورت ۴۰ درصد تاثیر قطعی است و ۶۰ درصد باقیمانده نیز در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور است؛ اظهار کرد: این دو سازمان گزارشی در ارتباط با اجرای این مصوبه در جلسه ارائه دادند.

 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کنکور ۱۴۰۲ برای آموزش و پرورش، حساس به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: اینطور نباید تصور کرد که کنکور در سال‌های گذشته برای وزارت آموزش و پرورش مهم نبوده باشد اما به دلیل اینکه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکورهای گذشته به صورت مستقیم تاثیری در سرنوشت کنکور نداشت و میزان سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، ۴۰ درصد تاثیر قطعی دارد باید رصد بیشتری از سوی این وزارتخانه بر امتحانات نهایی صورت می‌گرفت. لذا در راستای نظارت بیشتر بر نحوه برگزاری امتحانات آموزش و پرورش، برخی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی از حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی آموزش و پرورش بازدید کردند. 

 

برگزاری کنکور در ۴۱۷ شهرستان

قائم مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، درباره حوزه‌های برگزاری نوبت نخست آزمون ورود به دانشگاه‌ها گفت: کنکور در ۴۱۷ شهرستان برگزار شد و تعداد حوزه‌های اصلی برگزاری این آزمون ۵۸۵ مورد بود. حدود ۹۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی در برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ فعالیت می‌کردند. از تمام دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و امنیتی و فرهنگی کشور تشکر می‌کنم چرا که همه برای برگزاری نوبت نخست کنکور با یکدیگر همکاری کردند.

 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری کنکور محسوب می‌شود، ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با برگزاری کنکور  با سازمان سنجش آموزش کشور همکاری کرد و سازمان سنجش نیز درخصوص امتحانات نهایی آموزش و پرورش با این وزارتخانه همکاری کرد. 

 

محدودیت‌هایی در قبال نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ وجود داشت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دونوبته شدن کنکور از سال جاری خاطرنشان کرد: بر این اساس، داوطلبان محدودیتی برای شرکت در ۲ نوبت کنکور ندارند و می‌توانند شانس خود را هر دو نوبت امتحان کنند. داوطلبانی که در هر ۲ نوبت شرکت می‌کنند، می‌توانند از هر آزمون که نتیحه بهتری دارد، بهره ببرند. نتیجه هر آزمون به مدت ۲ سال اعتبار دارد. 

 

 کبگانیان درباره مشکلات مرتبط با برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ گفت: وقوع زلزله شهرستان خوی قبل از برگزاری کنکور، از مشکلات مرتبط با برگزاری کنکور بود. وزارت کشور درخصوص برگزاری کنکور با ما همکاری کرد و تیم‌های ویژه‌ای در راستای تسهیل برگزاری کنکور در شهرستان زلزله زده در اختیار ما قرار داد. من از وزارت کشور برای اقدامات انجام شده، تشکر می‌کنم. 

 

طراحی بانک سؤالات آموزش و پرورش کامل شده است

وی با بیان اینکه برخی از جوسازی‌ها از تقلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش حکایت می‌کرد، تصریح کرد: امسال امتحانات نهایی آموزش و پرورش برخلاف جوسازی‌ها در حد قابل قبولی برگزار شد.

 

کبگانیان ادامه داد: طراحی بانک سؤالات آموزش و پرورش کامل شده است. پیش از این نیز وزارت آموزش و پرورش از بانک سؤالات برخوردار بود اما به دلیل اینکه تاثیر سوابق تحصیلی به طور قطعی نبود، به شکل جدی توجهی به این بانک سؤالات نشده بود. سؤالات امتحان نهایی به صورت تشریحی است و به همین دلیل نیازمند تخصص خاص است. از نظر ما طراحی و کیفیت سؤالات امتحان نهایی خوب و استاندارد بود. 

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه طراحان سؤالات امتحان نهایی نیز مانند طراحان سؤالات کنکور قرنطینه شدند، توضیح داد: فقط طراحان سؤالات قرنطینه نشدند، بلکه سؤالات هم در قرنطینه نگهداری می‌شدند. تمام سؤالات امتحانی رمزگذاری شدند و توزیع اوراق امتحانی به صورت الکترونیک بود. توزیع الکترونیک اوراق امتحانی، ستاد اجرای طرح جامع نقشه علمی کشور را قانع کرد که اوراق امتحانی بدون خطا و سوگیری تصحیح می‌شود. 

 

 وی درباره توزیع الکترونیک اوراق امتحانی اظهار کرد: به دلیل اینکه سؤالات امتحانات نهایی به صورت تشریحی است، می‌بایست توسط نیروی انسانی تصحیح شود. در همان لحظه که اوراق امتحانی تصحیح می‌شود، برگه امتحانی برای تصحیح به استان‌های دیگر ارسال می‌شود. مصححی که برگه را به صورت الکترونیک دریافت می‌کند، نمی‌داند که آن برگه متعلق به کدام استان یا شهرستان است. اگر اختلاف فاحشی میان نمرات برگه کتبی و توزیع الکترونیک وجود داشته باشد، شناسایی می‌شود. همچنین راهکارهای فنی برای شناسایی تخلفات وجود دارد. 

 

کبگانیان درباره امکانات وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی گفت: وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی به امکاناتی مانند «جمر» و «اسکنر» نیاز داشت که ما برای این موضوع از آنها حمایت کردیم.

 

کنکور ۲ مرحله‌ای نشده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه اجرای نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ گفت: سازمان صداو سیما درخصوص برگزاری ۲ نوبت کنکور در سال اشتباه کرده است و اینطور اعلام می‌کند که کنکور ۲ مرحله‌ای شده است. کنکور ۲ مرحله‌ای نشده اما ۲ بار در سال برگزار می‌شود.  اعلام ۲ مرحله‌ای شدن کنکور از سوی صدا و سیما موجب ایجاد جو روانی منفی شده است. من از گویندگان صدا و سمیا میخواهم که این اشتباه را اصلاح کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------