توصیه‌های مهم برای داوطلبان کنکور ارشد پزشکی ۹۸



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
ابتدای اسفندماه بود که با برگزاری کنکور دکتری، زنگ برگزاری کنکورهای سال 98 به صدا درآمد تا صف میلیونی داوطلبان حضور در دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی شاهد یک سال کنکوری دیگر باشد. 

در این میان ثبت‌نام شرکت در آزمون ورودی دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی در سال 98 که چند روزی است آغاز شده، به دلیل درگیر کردن داوطلبان با یک آزمون «پزشکی» با تعداد داوطلبان قابل‌تاملی روبه‌رو است. این آزمون در سال گذشته با حضور ۷۵ هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد و براساس آمارهای منتشرشده تعداد ۶ هزار و ۳۱۰ نفر در دوره‌های روزانه، شهریه‌پرداز و استعداد درخشان (با آزمون و بدون آزمون) پذیرفته شدند.

 

امسال نیز ثبت‌نام تا دهم اسفندماه ادامه دارد و قرار است طی نوبت صبح و عصر روزهای پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ خرداد ۹۸ در شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایلام، بوشهر، بندرعباس، بیرجند، تبریز، تهران، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شیراز، شهرکرد، قزوین، قم، کاشان، کرمانشاه، کرمان، گرگان، مشهد، همدان، یاسوج و یزد برگزار شود. در ادامه ساده‌شده دفترچه راهنمای ثبت‌نام آمده است.

 

8 شرط اختصاصی برای ثبت‌نام

1 دارا بودن دانشنامه کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری عمومی گروه پزشکی و مدارک بالاتر متناسب با رشته تحصیلی مورد تقاضا در رشته‌های امتحانی کارشناسی‌‌ارشد، براساس مدارک مورد پذیرش هر رشته امتحانی از یکی از دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور حسب تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا گواهی مبنی‌بر فارغ‌التحصیلی حداکثر تا تاریخ 31/06/98 توسط دانشگاه مربوطه برای دانشجویان سال آخر تنها درصورتی که حداکثر تا  31/06/98 فارغ‌التحصیل شوند، مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود. افرادی که بعد از تاریخ مذکور فارغ‌التحصیل شوند، مجاز به شرکت در آزمون نیستند.

 

2 طبق مصوبه یازدهمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در تاریخ 10/10/1379 دارندگان مدرک معادل گواهی اتمام دوره، دارندگان میانگین کل کمتر از 12 در مقطع کارشناسی و همچنین دارندگان مدرک تحصیلی که از طریق آزمون داخلی پذیرفته‌ شده‌اند (این مدارک صرفا دارای ارزش استخدامی است)، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته‌های علوم پزشکی نیستند.

 

3 عدم اشتغال به تحصیل همزمان در دوره‌های کارشناسی‌ارشد یا سایر مقاطع تحصیلی در همان دانشگاه یا دانشگاه‌های دیگر و سایر موسسات آموزشی و تحقیقاتی کشور.

 

4 براساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در تاریخ 18/10/1395 کلیه پذیرفته‌شدگان سنوات قبل (به جز پذیرفته‌شدگان دوره عادی روزانه سال 97 که مجاز به شرکت در آزمون سال 98 نیستند) درصورت ثبت‌نام در دانشگاه باید تا پایان زمان ثبت‌نام آزمون مربوطه، از تحصیل انصراف دهند. بدیهی است درصورتی که دانشجویان سال 92 و قبل از آن، این امر را رعایت نکنند، ضمن لغو قبولی، طبق مقررات با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

 

5 براساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته، تمام‌وقت است؛ بنابراین هرگونه اشتغالی غیر از تحصیل برای دانشجو ممنوع است.

 

6 داوطلبان شاغل، قبل از ثبت‌نام موافقت کتبی و بدون قید و شرط محل کار خود را مبنی‌بر ادامه تحصیل دریافت کرده و آن را نزد خود نگهدارند تا درصورت لزوم پس از قبولی به دانشگاه مربوطه ارائه دهند.

 

7 براساس قوانین کلیه پذیرفته‌شدگان دوره روزانه چه در دانشگاه قبولی ثبت‌نام کرده و چه ثبت‌نام نکرده باشند، سال بعد از زمان قبولی اجازه شرکت در آزمون را ندارند و یک سال محروم از آزمون هستند.

 

8 دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی‌ارشد، چنانچه در مقطع کارشناسی‌ارشد از آموزش رایگان برخوردار بوده و مجددا با مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی، متقاضی شرکت در سایر رشته‌های این آزمون هستند، درصورت قبولی در رشته‌محل‌هایی که تحصیل در آنها رایگان است، ملزم به پرداخت شهریه هستند. البته اگر در مرحله ارشد قبلی، از آموزش رایگان برخوردار نبوده‌اند، درصورت پذیرش در رشته‌محل‌های رایگان ملزم به پرداخت شهریه نیستند.

 

ضوابط پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی

یکی از بخش‌های دفترچه‌راهنمای ثبت‌نام شرکت در آزمون، ضوابط پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی است. بر این اساس، داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی برای رشته‌های مورد پذیرش از طریق آزمون کارشناسی‌ارشد سال 98 وزارت بهداشت، دقت کنند ضوابط مربوط به آزمون وزارت بهداشت در کلیه مراحل پذیرش دانشجو در واحدهای مختلف این دانشگاه که از طریق آزمون وزارت بهداشت دانشجو می‌پذیرند، اجرا می‌شود، پس از پذیرش کلیه ضوابط تحصیلی (ازجمله هزینه دوره تحصیل) تابع قوانین آن دانشگاه است. لذا توصیه شده قبل از انتخاب محل تحصیل، تحقیقات لازم را انجام دهند.

 

محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، درباره برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی گفت: «طبیعتا دانشگاه آزاد اسلامی نیز براساس همان آزمونی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده و در آینده برگزار خواهد شد، عمل کرده و طبق همین آزمون اقدام به پذیرش دانشجو خواهد کرد.»

 

او درباره زمان ثبت‌نام داوطلبان این آزمون تصریح کرد: «داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی باید در همان زمانی که از سوی وزارت بهداشت برای ثبت‌نام در آزمون اعلام می‌شود، اقدام به ثبت‌نام کنند. دانشگاه آزاد اسلامی آزمون جداگانه‌ای برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته‌های علوم پزشکی ندارد.»

 

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره توصیه به داوطلبان شرکت‌کننده در این دوره از آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته بیان داشت: «به تمامی داوطلبان توصیه می‌کنیم در وهله اول همه موارد موجود در دفترچه‌راهنمای این دوره را با دقت مورد مطالعه قرار دهند تا نه‌تنها در زمان برگزاری آزمون بلکه برای انتخاب رشته و حتی در زمان فارغ‌التحصیلی مشکلی برایشان ایجاد نشود.»

 

 7 نکته درگوشی که باید بدانید

1- وزارت بهداشت، به هیچ‌یک از دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد بورس تحصیلی اعطا نمی‌کند.

 

2- دانشجوی دوره کارشناسی‌ارشد که از تحصیل محروم شده یا از ادامه تحصیل منصرف می‌شود، پس از تسویه‌حساب با دانشگاه محل تحصیل خود می‌تواند مجددا در آزمون ورودی دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته شرکت کند.

 

3- براساس قوانین دارابودن حداقل دو سال سابقه کار بالینی با مدرک کارشناسی در بخش‌های بیمارستانی و بالینی جهت شرکت در آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد برای کلیه داوطلبان متقاضی رشته‌های مشخص‌شده در دفترچه ضروری است. اگر این سابقه در بخش‌های بالینی بیمارستان خصوصی یا مربوط به گذراندن دوره طرح نیروی انسانی در بیمارستان باشد، قابل قبول خواهد بود.

 

4- براساس قوانین کسب حدنصاب 50درصد میانگین کل نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل 30درصد نمره کل آزمون جهت قبولی در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته‌های علوم پزشکی الزامی است.

 

5- این نکته باید توجه شود که کسب حداقل نمره 10 از 40 در واقع کسب حداقل 25درصد نمره در درس زبان انگلیسی در آزمون سال 98 و بعد از آن الزامی است. اگر داوطلبی نمره حدنصاب لازم را در درس زبان کسب نکند، مجاز به انتخاب رشته نیست.

 

6- براساس قوانین موجود، معدل مقطع کارشناسی در آزمون ارشد اعمال می‌شود، به‌طوری که سوابق تحصیلی مقطع کارشناسی با سهم 20درصد در نظر گرفته می‌شود.

 

7- هرگونه انتقال، تغییر رشته یا جابه‌جایی محل تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته ممنوع است.

 

ضوابط پذیرش در دانشگاه‌های خاص

در دفترچه‌راهنمای ثبت‌نام، ضوابط پذیرش تعدادی از دانشگاه‌های خاص درج شده است؛ دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، علوم پزشکی ارتش، شاهد و تربیت‌مدرس ازجمله آنهاست.

 

1- دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تمامی داوطلبان باید عضو رسمی نیروهای مسلح باشند. این افراد درصورت ارائه گواهی عضویت معتبر و مجوز شرکت در آزمون از محل خدمت، مجاز به شرکت و انتخاب این دانشگاه هستند. این دانشگاه هیچ‌گونه تعهدی در قبال تامین خوابگاه دانشجویان کارشناسی‌ارشد ندارد. ثبت‌نام نهایی پذیرفته‌شدگان این دانشگاه، منوط به تاییدیه مکتوب مجوز از یگان خدمتی مربوطه و با پرداخت شهریه در قالب قرارداد آموزشی با سازمان متبوع داوطلب پذیرفته‌شده است.

 

2- دانشگاه علوم پزشکی ارتش داوطلبان باید پرسنل رسمی نیروهای مسلح باشند. همچنین دانش‌آموختگان رشته‌های مجاز درصورت داشتن مجوز ادامه تحصیل از نیروی انسانی اداره بهداشت و درمان نیروی محل خدمت می‌توانند در آزمون کارشناسی‌ارشد شرکت کنند. معدل کل دانش‌آموختگان در مقطع کارشناسی پرستاری جهت ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های مرتبط باید 14 به بالا باشد. حداقل 15 سال از سن خدمتی فرد متقاضی رشته کارشناسی‌ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی 15 سال باقی مانده باشد. دانشگاه هیچ‌گونه تعهدی در قبال خوابگاه، ایاب و ذهاب و اسکان ندارد.

 

3- دانشگاه شاهد اعتقاد و التزام عملی به حجاب برتر (چادر) برای خواهران از شرایط اساسی پذیرش است. دانشگاه تعهدی درخصوص تامین خوابگاه برای دانشجویان نوبت دوم ندارد. این گروه از دانشجویان صرفا درصورت وجود ظرفیت مازاد خوابگاهی و با پرداخت قیمت تمام‌شده می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند.

 

4- دانشگاه تربیت‌مدرس داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه تربیت‌مدرس برای رشته‌های مورد پذیرش از طریق آزمون کارشناسی‌ارشد سال تحصیلی 99-98 وزارت بهداشت، دقت کنند ضوابط مربوط به آزمون وزارت بهداشت برای آن دانشگاه در کلیه مراحل جهت پذیرش دانشجو اجرا می‌شود.

 

همه چیز درباره سهمیه‌ها

1- براساس اطلاعات دفترچه‌راهنمای ثبت‌نام، سهمیه‌ها به سه دسته استعدادهای درخشان، آزاد و رزمندگان و ایثارگران تقسیم می‌شود.

 

2- سهمیه استعدادهای درخشان به صورت اضافه بر ظرفیت پذیرش براساس آیین‌نامه مربوطه است. ظرفیت مربوط به آیین‌نامه استعدادهای درخشان درصورت وجود فرد متقاضی واجد شرایط معرفی‌شده از سوی دانشگاه تکمیل خواهد شد. درصورتی که فرد واجد شرایط وجود نداشته باشد، ظرفیت اضافه استعداد درخشان آن دانشگاه در آن رشته تکمیل نخواهد شد.

 

3- سهمیه آزاد داوطلبان فاقد سهمیه رزمندگان و ایثارگران، دارای سهمیه آزاد هستند. به‌عبارتی، افرادی که متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان بسیجی و ایثارگران نیستند.

 

4- سهمیه رزمندگان و ایثارگران شامل رزمندگان (خود فرد رزمنده که دارای حضور داوطلبانه در جبهه است) و ایثارگران است. ذکر این نکته مهم ضروری است که یکی از شرایط سنجش در سهمیه رزمندگان و ایثارگران کسب حدنصاب لازم براساس گزینش آزاد در هر رشته و هنگام پذیرش نهایی رشته است.

 

5- فرمول محاسبه سهمیه این دست از داوطلبان به این صورت است که، 25درصد از پذیرش‌ در هر رشته به این طیف تقسیم می‌شود که فرزندان و همسر شاهد، فرزندان و همسر آزادگان، فرزندان و همسر جانبازان به شرط حدنصاب 70درصد نمره علمی گزینش آزاد هر رشته‌محل و خود فرد رزمنده به شرط کسب حدنصاب 80درصد نمره علمی گزینش آزاد را شامل می‌شود.

 

6- گفتنی است اگر سهمیه 25درصدی تکمیل نشود و پنج درصد سهمیه اختصاصی برای جانبازان کمتر از 25درصد و همسر و فرزندان آنها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان نباشند، ظرفیت خالی باقی‌مانده 25درصد مازاد به پنج درصد مورد اشاره یعنی به جانبازان زیر 25درصد و همسر و فرزندان آنها و  فرزندان و همسر رزمنده و جهادگر وزارت جهاد کشاورزی اختصاص خواهد داشت.

 

 چگونه بدون آزمون قبول شویم؟

براساس آیین‌نامه پذیرش دانشجو، تنها دانشجویان شاغل به تحصیل و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی و موسسات وابسته به وزارت بهداشت و دانشکده‌های علوم پزشکی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مانند دانشگاه شاهد، بقیه‌الله، ارتش و علوم بهزیستی، می‌توانند از این نوع پذیرش استفاده کنند. داوطلبان پذیرش استعدادهای درخشان وزارت بهداشت لازم است به نکات زیر توجه کنند.

 

الف- در آزمون سال 98، گزینه «متقاضی ثبت‌نام با استفاده از شرایط استعدادهای درخشان می‌باشم» حذف شده است. به همین خاطر متقاضیان استعدادهای درخشان با آزمون و بدون آزمون ورودی واجد شرایط، باید از تاریخ 22/04/98 تا 27/04/98 با رفتن به سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی و با وارد کردن کد رهگیری ثبت‌نام آزمون، ثبت‌نام کنند.

 

ب- داوطلبان واجد شرایط استعداد درخشان با آزمون و بدون آزمون در هر دو مرحله اسفند و تیرماه ثبت‌نام کنند و مانند سایر داوطلبان، با واردکردن کد رهگیری خود اقدام به انتخاب رشته‌محل کنند. درصورتی که هرکدام از مراحل را داوطلبان انجام ندهند، مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت علوم عدم انتخاب رشته یا ثبت‌نام را به منزله انصراف از استفاده از این امکان تلقی می‌کند. درنتیجه داوطلبانی که قصد دارند از این سهمیه استعداد درخشان خود استفاده کنند، باید دقت داشته باشند روند پذیرش را به‌درستی انجام دهند.

 

ج- البته متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون که هر دومرحله ثبت‌نام آزمون استعداد درخشان را انجام داده و همانند سایر داوطلبان در زمان تعیین‌شده نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده باشند، می‌توانند یکی از راه‌ها را انتخاب کنند:

 

الف) در جلسه آزمون شرکت نکنند.

 

ب) همانند سایر داوطلبان عادی با شرایط عادی در آزمون شرکت کنند و شانس خود را در شرایط عادی و با استفاده از شرایط استعداد درخشان امتحان کنند.

 

ج) متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهمیه استعداد درخشان می‌توانند مانند سایر داوطلبان عادی، جهت ثبت‌نام و شرکت در آزمون یکی ازسهمیه‌های الف: سهمیه آزاد، ب: رزمندگان و ایثارگران (25 و 5درصد) را انتخاب کنند.

 

  

 فرهیختگان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------