رئیس سازمان سنجش:با سهمیه های کنکور مخالفیم



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
دیروز عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «مصوبه سهمیه فرزندان هیأت علمی برای ورود به دانشگاه‌ها نقض فاحش عدالت است.» حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی گفته است: «این موضوع قطعاً تبعیض‌آمیز است، مگر چه فرقی بین هیأت علمی با غیر هیأت علمی است؟ مگر این افراد از آسمان آمده‌اند؟» این اظهار نظرها موجب شد تا دوباره موضوع اعمال سهمیه‌بندی در کنکور بر سر زبان‌ها افتد. 

البته چندین دهه است که گزینه سهمیه در دفترچه کنکور خودنمایی می‌کند: سهمیه مناطق، ایثارگران، بومی گزینی، فرزندان اعضای هیأت علمی و زلزله زدگان. گرچه برخی از این سهمیه‌بندی‌ها برای تحقق آنچه «عدالت آموزشی» مطرح شده است، اما در سال های اخیر برخی از کارشناسان آموزشی گفتند که این سهمیه‌ها، خود مصداق تبعیض در تحصیل و امکانات آموزشی و کاملاً مغایر عدالت آموزشی است. سهمیه‌هایی که آزمون علمی سراسری را زیر سؤال می‌برد.

 

منتقدان همچنین بر این باورند که برخی از سهمیه‌های کنکور مانند سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی نوعی رانت محسوب می‌شود و نباید هیچ سهمیه‌ای برای افراد خاص در نظر گرفت.

 

موضوعی که سلیمی توضیح می‌دهد: چرا به کسی که پدرش معلم آموزش و پرورش است چنین سهمیه‌ای داده نمی‌شود؟ اگر بحث خدمت به نظام است، خیلی‌های دیگر دارند به‌نظام خدمت می‌کنند. چرا کسی که پدرش در یک اداره کارمند است، مشمول این سهمیه‌ها نمی‌شود؟ این مسأله هیچ دلیلی ندارد و یک نقض فاحش عدالت است. در کمیسیون آموزش، بنده به صراحت در مخالفت با این مسأله صحبت کردم و کمیسیون هم درمجموع مخالف است. این اظهار نظرها درحالی از سوی یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس مطرح می‌شود که مسئولان آموزشی کشور بارها اعلام کردند که با برخی از سهمیه‌ها مخالفند.

 

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در این باره به خبرنگار «ایران»می‌گوید: مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما موضوع سهمیه‌ها را ابلاغ می‌کنند و ما هم بر اساس ابلاغیه آنها سهمیه‌ها را اعمال خواهیم کرد. سازمان سنجش بدون قانون طرحی را عملیاتی نمی‌کند.  ابراهیم خدایی با تأکید بر اینکه ما مخالف اعمال سهمیه‌بندی در کنکور هستیم می‌گوید: خوشحال می‌شویم که مجلس سهمیه‌های کنکور را بردارد چرا که سازمان سنجش با هر گونه اعمال سهمیه مخالف است. معتقدیم چون آزمون علمی برگزار می‌کنیم باید شرایط برای همگان یکسان باشد.

 

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه 7 نوع سهمیه در کنکور وجود دارد، اظهار می‌کند: سهمیه مناطق یک، دو و سه در دفترچه کنکور وجود دارد که برای مناطقی است که به لحاظ آموزشی محروم هستند. معیار این سهمیه بندی، ایجاد عدالت آموزشی است تا داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار بگیرند.

 

شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه 1 نسبت به منطقه 3 امکانات آموزشی بیشتری دارند. همچنین سهمیه‌ای در برخی از رشته‌ها وجود دارد که پذیرش زنان و مردان برابر است. سهمیه فرزندان شهدا و ایثارگران هم در دفترچه وجود دارد که فرزندان خانواده‌های شاهد از آن استفاده می‌کنند و تسهیلاتی هم برای فرزندان اعضای هیأت علمی وجود دارد که اگر فرزندی از این خانواده در کنکور قبول شد می‌تواند به محل کار والدین منتقل شود. با این حال اگر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی برای حذف این موارد به سازمان سنجش بدهند ما همه این سهمیه‌ها را حذف می‌کنیم.

 

هدی هاشمی

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------