ردپای موسسات كنكور در صندلی فروشی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,موسسات كنكور

 

 عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از کشف حداقل 200 مورد صندلي فروشي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي خبر داد و گفته حتي رد پاي برخي از «مؤسسات کنکور که در صدا وسيما هم برنامه‌هاي تبليغاتي روي آنتن مي‌برند» هم در اين پرونده ديده شده است.

 

مسأله فروش صندلي در دانشگاه مسأله تازه‌اي نيست و اخباري از قبيل تقلب و فروش صندلي‌هاي دانشگاه هميشه براي شرکت کنندگان در کنکور دلهره‌آور بود است، اينکه کسي بتواند با پول، راه پر پيچ و خم کنکور را يک‌شبه طي کند، 600 هزار نفر را دور بزند و يک راست بر روي صندلي پزشکي بنشيند؛ رشته‌اي که مستقيماً با جان آدم‌ها سر و کار دارد. فقط کافي است واژه خريد صندلي در دانشگاه را در صفحات مجازي جست‌وجو کنيد، شماره‌هاي زيادي هستند که به شما پيشنهاد مي‌کنند با پرداخت مبالغي دانشجوي يکي از دانشگاه‌هاي معتبر کشور شويد. در واقع بيشتر هم صندلي‌هاي رشته پزشکي هستند که با پول‌هاي نجومي خريد و فروش مي‌شوند.

 

مطابق اطلاعات موجود درحال حاضر 22 دانشگاه علوم پزشکي دانشجوي پولي در رشته‌هاي مختلف مي‌گيرند. اين دانشجويان کم‌کم صندلي‌هاي پرديس‌هاي اصلي دانشگاه‌ها را پر کردند. حجم حضور دانشجويان پولي در کنار پذيرفته شدگان سهميه‌هاي آزاد در دانشگاه‌هاي دولتي به حدي بالا رفت که صندلي خالي در کلاس‌هاي درس کم مي‌شد و استادان هم به دليل اختلاف فاحش سطح علمي دانشجويان مطالب را با سطح علمي پايين‌تر ارائه مي‌دادند. اما مساله اينجاست که حالا ادعا مي‌شود افرادي هستند که از شما بين 300 ميليون تا يک ميليارد پول مي‌گيرند تا نام شما را بدون هيچ گونه سختي وارد سيستم دانشگاهي بکنند.

 

محمود صادقي در اين باره مي‌گويد: «منشأ اصلي اين فساد در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تغييرات نرخ ارز و بازگشت تعداد زيادي از دانشجويان خارج از کشور به داخل به ويژه در رشته‌هاي پزشکي بود که اين دانشجويان با هزينه شخصي در خارج از کشور تحصيل مي‌کردند و پس از بازگشت به کشور به دنبال تحصيل در دانشگاه‌هاي برتر کشور بودند.

 

در واقع بازگشت تعداد بالايي از دانشجويان خارج از کشور زمينه‌ساز اين تخلف شد و البته فروش صندلي در دانشگاه‌ها فقط محدود به اين افراد نمي‌شود بلکه موارد ديگري بدون اينکه در خارج از کشور تحصيل کرده باشند نيز در دانشگاه‌هاي برتر مشغول به تحصيل شده‌اند». او در رابطه با آمارهاي مربوط به اين تخلف نيز تصريح کرد: «ظرف يک ماه گذشته پيگيري‌ها در اين باره در داخل وزارت بهداشت به نتيجه رسيد و شخص وزير و رئيس کميسيون بهداشت مجلس پيگير موضوع شدند و مواردي را به صورت رسمي به مراجع قضايي معرفي کردند». عضو کميسيون آموزش مجلس تأکيد دارد که «برخورد موردي» با فساد ضرورت دارد اما مهم‌تر از اين برخوردها «اصلاح ساختار و برخورد ريشه‌‎اي» با چنين پديده‌هايي است.

 

انکار وزير علوم، وعده وزير بهداشت

وزير علوم منکر وجود چنين پديده‌اي در دانشگاه‌هاست و مي‌گويد: «قطعا اين موضوع حتي يک مورد هم در دانشگاه‌هاي دولتي رخ نداده است چراکه ظرفيت‌ها بسيار بيشتر از داوطلبان است». منصور غلامي که حاضر نيست وجود اين پديده در دانشگاه‌هاي تحت نظر وزارت علوم را بپذيرد، تأکيد دارد بهتر است «مسئولان وزارت بهداشت در اين خصوص توضيح دهند». وزير بهداشت اما پيشتر اصل وجود چنين مساله‌اي را پذيرفته و گفته بود: «سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو، دستور برخورد با جريان‌هاي فساد در کنکور پزشکي و فروش صندلي دانشگاه را هم صادر کردم. تا کنون نتايج مهمي حاصل شده و به زودي به قوه قضائيه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جايگاه بدانند ما تا آخر اين راه خواهيم رفت».

 

 

آرمان ملي 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------