طرح جدید پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه,  دانشجوی پزشکی

 

خبر «پذیرش دانشجوی پزشکی با برگزاری آزمون داخلی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی» دیروز بحث و جدل‌های زیادی را در گروه‌های تلگرامی حوزه سلامت در پی داشت. برخی از کانال‌های خبری این اقدام وزارت بهداشت را نوعی ترفند جدید آقازاده‌ها برای دور زدن کنکور خواندند و در پیام‌های تلگرامی نوشتند وزارت بهداشت قصد دارد با آزمون درون دانشگاهی زمینه ورود به رشته پزشکی را برای عده‌ای مهیا کند. اما اصل ماجرای پذیرش دانشجوی پزشکی در مقطع کارشناسی چیست؟

 

سخنگوی وزارت بهداشت از تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای در آینده نزدیک خبر می‌دهد. آن‌طور که دکتر کیانوش جهانپور به «ایران» می‌گوید: با اجرای این طرح که از طریق آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، پذیرش دانشجوی پزشکی مستقیم و بعد از مقطع دیپلم صورت نمی‌گیرد بلکه دانشجوی پزشکی پس از اتمام دوره لیسانس در برخی رشته‌های مرتبط با علوم پایه و گروه‌های پیراپزشکی وارد مقطع دکتری حرفه‌ای می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه چیزی به‌نام آزمون داخلی وجود ندارد، می‌افزاید: وزارت بهداشت طرحی را به‌صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده است. در این طرح پایلوت دانشجویان مقطع لیسانس از طریق آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای پذیرش شدند.

 

به‌گفته او، این طرح در دانشگاه تهران پایلوت شد، نحوه اجرا و خروجی آن مورد بررسی قرار گرفته است در صورتی که طرح موفق ارزیابی شود، وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجو در پزشکی تجدید نظر می‌کند بدین ترتیب که ابتدا بعد از برگزاری آزمون از طریق سازمان سنجش دانشجویان در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل می‌شوند و از فارغ التحصیلان لیسانس برای ورود به دکتری حرفه‌ای آزمون می‌گیرند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها دانشجوی پزشکی پس از دوره لیسانس وارد دوره 5 ساله دکتری پزشکی عمومی می‌شوند، عنوان می‌کند: وزارت بهداشت در نظر دارد پذیرش و ورود به دوره پزشکی را در مسیری که در بسیاری از کشورهای دنیا هم دنبال می‌کنند، انجام دهد.تغییر نحوه پذیرش دانشجو دو دلیل عمده دارد. اول؛ به‌دلیل مباحث بین رشته‌ای است که دانشجوی پزشکی بعد از تحصیل در رشته‌های علوم پایه و گروه‌های پیراپزشکی وارد رشته پزشکی شود دوم؛ برخی معتقدند افراد در سن 18 سالگی بر اساس علایق‌شان انتخاب رشته نمی‌کنند و چه بسا ممکن است از ادامه تحصیل در رشته پزشکی منصرف شوند. تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی این فرصت را فراهم می‌کند که افراد با علاقه واقعی تری پزشکی را انتخاب کنند.

 

او در ادامه می‌افزاید: در دوره آزمایشی طرح در اشل محدود ۱۰ تا ۱۵ نفر فارغ‌التحصیل واجد شرایط از طریق برگزاری آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی جذب رشته پزشکی شده‌اند. در صورت تصویب این طرح، همه ظرفیت رشته‌های پزشکی از مقطع دیپلم به لیسانس منتقل می‌شود. این آزمون را هم مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت که مرجع برگزاری امتحانات وزارت بهداشت است، برگزار می‌کند بنابراین امکان هیچگونه تخلفی در آن وجود ندارد.

 

به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت، هنوز دستورالعملی مبنی بر شیوه پذیرش دانشجوی پزشکی طراحی نشده و چنانچه این طرح نیازمند آیین نامه و مقررات خاصی باشد قاعدتاً در حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد و قوانین مربوطه نیز در مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود.

 

 دکتر جهانپور درباره شرایط فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس که قصد شرکت در آزمون پزشکی را دارند، عنوان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی تهران در طرح آزمایشی تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی واجد شرایط را بر طبق معدل، سن و کسب نمره در آزمون برای ادامه تحصیل در دکتری حرفه‌ای پزشک عمومی پذیرش کرده است.

 

 سخنگوی وزارت بهداشت در پایان می‌افزاید: نکته مهم در این آزمون این است که علاوه بر آزمون کتبی، مصاحبه هم دارد. ما معتقدیم فردی که وارد رشته پزشکی می‌شود باید یکسری شرایط و ویژگی‌های خاص شخصیتی داشته باشد که بتواند این حرفه را بخوبی انجام دهد. این موضوع با ۲۰۰ تست مشخص نمی‌شود اما با مصاحبه شفاهی و بررسی شرایط فرد و ابعاد مختلف شخصیتی وی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورتی که واجد شرایط بود وارد دوره می‌شود.

 

 

فریبا خان احمدی 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------