احتمال مجازی شدن ترم مهر دانشگاهها/ تعویق بازگشت دانشجویان به دانشگاه تا عید فطر



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: در صورتی که ویروس کرونا در کشور فروکش نکند، احتمال دارد ترم مهرماه دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار شود که البته در این باره فعلا تصمیم قاطعی گرفته نشده است.

 محمد تقی احمدی در گفتگو با مهر، با اشاره به برگزاری اجلاس مجازی روسای دانشگاه های بزرگ، اظهار داشت: یکی از موارد مطروحه در این جلسه احتمال برگزاری ترم مهرماه دانشگاه ها به صورت مجازی بود؛ البته اگر در تابستان تاخیرهای پیش آمده در آموزش و پژوهش دانشجویان، قابل جبران باشد و آموزش حضوری از مهرماه از سر گرفته شود، مناسب تر است تا اینکه آغاز آموزش حضوری و پذیرش دانشجویان از بهمن ماه باشد. 

 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: ولی اگر اواسط تابستان مشخص شود که این ویروس به خوبی فروکش نکرده و از طرفی دیگر فارغ التحصیلان کافی از دانشگاه ها خارج نشوند، ترم مهرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد و تاخیر در ورود دانشجو در بعضی دانشگاه ها می تواند قابل بررسی می تواند باشد.

 

احمدی با تاکید بر اینکه این موضوع هنوز نهایی نشده است، تصریح کرد: منتظر هستیم ببینیم جریان و روند پیشرفت این ویروس تا اوایل یا اواسط تابستان چگونه است.

 

وی با اشاره به اینکه به هر حال برگزاری ترم پاییز به صورت مجازی یکی از گزینه هایی است که در جلسه روسای دانشگاه بزرگ مورد بررسی قرار گرفت، گفت: از سوی دیگر نیز این نگرانی وجود دارد که احتمالا موج دوم کرونا در پاییز هم رخ دهد بنابرین باید تمامی احتمالات را در نظر گرفت ولی فعلا تصمیم قاطعی در این باره گرفته نشده است.

 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس به یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸، سازمان برنامه و بودجه وعده تخصیص  ۱۰۰ درصدی بودجه را به دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های بزرگ داده بود، منتها در روزهای اخر سال بخشی از بودجه ۹۸ پرداخت نشد و مقرر شد مابقی بودجه به صورت تنخواه در سال ۹۹ پرداخت شود.

 

وی ادامه داد: دانشگاه ها پیگیر هستند تا در اسرع وقت این بودجه توسط خزانه پرداخت شود تا مطالبات انباشته پیمانکاران، حق التدریسی ها و ... که قرار بود در سال گذشته تسویه شود، در اوایل بهار به صورت جامع قابل پوشش باشد و امیدواریم این قول عملی شود. 

 

پیشنهاد علوم پزشکی تهران برای تعویق بازگشت دانشجویان به دانشگاه تا عید فطر 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیشهاد این دانشگاه برای تعویق بازگشت دانشجویان تا عید فطر خبر داد و گفت: در حال حاضر منتظر پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.

 

به گزارش ایسنا، دکتر سهراب پور ضمن بیان این مطلب گزارشی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه داد و گفت: بعد از تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه‌ها بلافاصله برنامه‌ریزی کلاس‌های حضوری در دستور کار این معاونت آموزشی دانشگاه قرار گرفت. در این راستا، در طول ماه اسفند و به تدریج با روشن‌تر شدن ابعاد پنهان اپیدمی، جلسات مجازی شورای آموزش دانشگاه تشکیل شد. حتی جلسه فصلی هیات ممیزه دانشگاه نیز در ماه اسفند برگزار شد تا خللی در فرایند ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ایجاد نشود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: تدوین دستورالعمل‌ها و مقررات مربوط به کلاس‌های غیر حضوری یکی از مهمترین و ضروری­‌ترین کارهای دانشگاه علوم پزشکی تهران است که لازم بود برای وحدت رویه در امر آموزش دانشکده‌های مختلف انجام شود. برای این مهم ساعت‌ها جلسه کارشناسی با دانشکده‌ها برگزار و ستادهای کاری تخصصی در این معاونت در زمینه‌های مختلف از جمله روش‌های تضمین کیفیت آموزش مجازی، توانمندسازی اساتید در زمینه آموزش مجازی و تشکیل هسته‌های اجرایی برای پشتیبانی تولید محتوا تشیکل شد و نظرات گروه‌های آموزشی برای برگزاری هر چه بهتر کلاس‌های مجازی در سطح دانشگاه نیز جمع‌آوری شد. همچنین گروه تخصصی برای بررسی شیوه‌های ارزیابی دانشجویان در آموزش‌های مجازی نیز تشکیل شد و منجر به تدوین و ابلاغ آیین نامه­‌های لازم در این زمینه شد.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تمامی دستورالعمل‌های داخلی دانشگاه در چارچوب هماهنگی‌های لازم با معاونین آموزشی سایر دانشگاه‌ها و دبیران کلان مناطق آموزشی است، ادامه داد: تا پیش از پایان فروردین تمام دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های لازم را برای دانشکده‌ها ابلاغ کردیم.

 

دکتر سهراب پور با بیان اینکه در این مدت همفکری نزدیکی با مدیران معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشتیم، افزود: ضمن ارسال نقطه نظرات و پیشنهادات به وزارت بهداشت، در جلسات کارشناسی با مسوولان وزارت بهداشت، تبادل نظر بسیار مثبتی انجام شد. در زیر ساخت آموزش مجازی فعالیت چشمگیری داشتیم و همکاران ما در مرکز فناوری اطلاعات معاونت آموزشی با کمک بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه  پشتیبانی‌های فنی لازم را به عهده گرفته و به نحو احسن به انجام رساندند و به لحاظ زیرساخت، نرم‌افزار، سخت‌افزار، نیروی انسانی و پشتیبانی به دانشکده‌ها کمک شد و استقبال اساتید از تولید محتوای مجازی فراتر از انتظار بود و شاهد فعالیت شایانی حتی از اساتیدی که تجربه زیادی در آموزش مجازی نداشتند، بودیم.

 

وی بر ضرورت تامین کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد و گفت: برای هرچه بهتر برگزار شدن کلاس‌ها قدم بعدی فعال کردن ارزشیابی کلاس‌های غیر حضوری بود که قرار است در دو مسیر انجام شود؛ یکی نظرسنجی از دانشجویان به عنوان ذینفعان اصلی آموزش‌های مجازی و رصد و دیگری پایش شکل، کمیت و کیفیت فعالیت‌های اساتید در کلاسی‌های غیر حضوری با بهره‌گیری از امکانات نرم‌افزاری و سامانه که در این زمینه مسوولیت دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی مشخص و اختیارات لازم به آنها داده شده است.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: با توجه به این که آمدن دانشجویان از شهرهای دیگر به تهران، اسکان آن‌ها در خوابگاه و رفت و آمد آنها در طول روز، تجمع در کلاس‌ها، آزمایشگاه، سلف و کتابخانه می‌تواند بالقوه تشدیدکننده انتشار ویروس در سطح جامعه باشد، پیشنهاد دانشگاه، تعویق بازگشت دانشجویان به دانشگاه تا عید فطر بود که به وزارت بهداشت اعلام شده و منتظر پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.

 

وی با اشاره به شرایط اپیدمی کرونا در کنار تهدید و چالشی که برای کشور ایجاد کرده است، افزود: فرصت پیش آمده یک مانور بزرگ برای دانشگاه بود و علاوه بر سایر زمینه‌ها یک فرصت بی‌بدیل برای توسعه آموزش مجازی و رفع کاستی‌ها در این زمینه بود.

 

دکتر سهراب پور با بیان این که در خصوص آزمون‌های ملی و کشوری با وزارتخانه تعاملاتی داشته و نظرات خود را به آنها اعلام کرده‌ایم، گفت: زمان این آزمون‌ها در وزارتخانه تعیین شده و از طریق مجاری رسمی وزارت بهداشت در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و فراگیران می‌توانند بر اساس تقویم اعلامی برنامه‌ریزی کنند؛ هرچند با توجه به شرایط اپیدمی و به رغم تمام پیش‌بینی‌ها، اگر در آینده تغییر مجدد زمان آزمون‌ها ضرورت پیدا کرد، نباید تعجب کنیم.

 

وی ضمن تشکر ویژه از معاونت آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر پاسخ مثبت به تفویض اختیار در برخی امور به دانشگاه‌ها، گفت: ما برای مدیریت این چالش، با اطمینان خاطر و با تکیه بر تمام ظرفیت دانشگاه از فرصت پیش آمده استفاده خواهیم کرد و قدم‌های موثر و بلندی را در راه تعالی آموزش علوم پزشکی بر خواهیم داشت. 

 

وی به استفاده از نوآوری و شیوه‌های خلاقانه در آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: ضمن استفاده از زیر ساخت‌های موجود قبلی مانند سامانه نوید به دنبال راهکارهای جدید آموزش مجازی و استفاده حداکثری از نرم‌افزارهای مختلف با رعایت چارچوب‌های اعلام شده از سوی وزرات بهداشت هستیم و خوشبختانه در این راه همکاران در واحد فناوری اطلاعات معاونت با مسئولیت دکتر سید حسینی ابداعات عالی داشته‌اند و امیدواریم ثمرات آن در آینده نزدیک در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه قرار بگیرد و بتواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

 

به گزاش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سهراب پور در پایان تاکید کرد: به عنوان دانشگاه برتر در حوزه علوم پزشکی کشور بر خود فرض می‌دانیم که بالاترین استانداردهای آموزش غیر حضوری را با مطالعه دانشگاه‌های برتر جهان و استفاده از ظرفیت‌های فراوان دانشگاه ارائه دهیم و در این مسیر تجربیات تازه کسب کنیم؛ با توجه به اینکه دنیا به سمت آموزش مجازی در حال حرکت است، این دوران را فرصتی بی‌نظیر برای قوی کردن خود در این زمینه می‌دانیم و امیدواریم در آینده نزدیک با کسب توانمندی هرچه بیشتر در زمینه آموزش مجازی در مسیرهای جدید و موثر قدم بگذاریم و آن را هرچه بیشتر توسعه دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------