دانشجویان غیردولتی وام تحصیلی کرونا دریافت می‌کنند



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
رییس اتحادیه‌ دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی گفت: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی که آسیب دیده از ویروس کرونا هستند، وام هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا،در ایام شیوع ویروس کرونا، فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش های عالی غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر از موافقت وزیر علوم برای حمایت از دانشگاه های غیردولتی غیرانتفاعی داد؛ چرا که این دانشگاه ها به علت خصوصی بودن، وابسته به شهریه دانشجویان هستند.

 

برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاه‌های غیردولتی بیش از دانشگاه‌های پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیت‌های حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاه‌ها به شهریه‌های دانشجویی، کوشش شد تا رایزنی های لازم برای بهره‌مندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر علوم در حال پیگیری است.

 

در این باره، علی آهون منش رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دو پیشنهاد این اتحادیه مبنی بر کمک به جامعه دانشگاهی غیردولتی ها، اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشگاه های غیردولتی، بخش خصوصی محسوب می شوند، همه گیر شدن کرونا از نظر اقتصادی به دانشگاه های غیردولتی و دانشجویان صدمه زده است.

 

وی افزود: در این زمینه اتحادیه دو درخواست به دولت برای حمایت از آنها ارسال کرده است که مورد موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا هم قرار گرفت؛ نخست اینکه صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویان دانشگاه های غیردولتی که به علت شیوع ویروس کرونا، خود یا والدین شان بیکار شده اند و توان پرداخت شهریه دانشگاه را ندارند، وام هزینه تحصیلی متناسب با دو ترم شهریه به نام دانشجو و به حساب دانشگاه محل تحصیل پرداخت شود.

 

آهون منش درباره دومین پیشنهاد، خاطرنشان کرد: دولت خبر از اعطای تسهیلات ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا داده بود؛ این وام در صورتی اختصاص می یابد که کسب و کارها اقدام به اخراج کارکنان خود نکنند.

 

رییس اتحادیه دانشگاه های غیردولتی غیرانتفاعی با بیان اینکه این وام هم در اختیار دانشگاه های غیردولتی قرار داده می شود، گفت: در صورتی که کارمند اخراج نشده باشد، مبلغ ۱۶ میلیون اختصاص می یابد. در حال حاضر دانشگاه های غیردولتی ۱۰ هزار عضو هیأت علمی دائم، ۸ هزار کارمند و ۳۵ هزار حق التدریس دارد که این وام به گروه سوم اختصاص داده نمی شود چرا که کارمند محسوب نمی شوند.

 

آهون منش درباره پرداخت این وام اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی این وام است که البته هنوز به کارمندان و اعضای هیأت علمی پرداخت نشده است.

 

مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش می‌دهند و در حال حاضر ۳۲۰ دانشگاه و موسسه غیردولتی با مجوز وزارت علوم از طریق کنکور سراسری و سایر روش های پذیرش سازمان سنجش، دانشجو می پذیرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------