جزئیات رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس آموزش مجازی



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران با اشاره به جزئیات رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از نظر آموزش مجازی، گفت: فرایند ارزیابی الکترونیکی دانشگاه‌ها ظرف دو هفته آینده آغاز می‌شود. 

علی اکبر صفوی در گفتگو با  مهربا اشاره به جزئیات رتبه بندی الکترونیکی دانشگاه‌ها گفت: از آنجا که انجمن یادگیری الکترونیکی ایران تخصصی‌ترین و مجرب‌ترین انجمن مرتبط با مباحث آموزش و یادگیری الکترونیکی در کشور است، وزارت علوم به این انجمن اعلام کرد برای انجام رتبه بندی الکترونیکی دانشگاه‌ها آمادگی دارد یا خیر. البته این کار از چند سال قبل در انجمن آغاز شده بود.

 

وی ادامه داد: انجمن از چند سال قبل تمام شاخص‌ها، فرآیندها و روندها را برای ارزشیابی مؤسسات و اعتبار بخشی آنها به طور تخصصی انجام داده و تمام فرآیندهای آن را آماده کرده است.

 

آغاز فرایند ارزیابی دانشگاه‌ها از نظر آموزش الکترونیکی ظرف دو هفته آینده

رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران افزود: قرار است بزودی به صورت داوطلبانه از بین مراکزی که خدمات آموزش الکترونیک ارائه می‌کنند چه در بخش خصوصی (مجموعه‌های زیر نظر وزارت علوم، مانند غیرانتفاعی‌ها) چه دانشگاه‌هایی که تمام مجازی یا الکترونیکی هستند و چه دانشگاه‌هایی مانند تهران، شیراز و اصفهان فرآیند ارزیابی را آغاز کنیم. البته با اعلام داوطلبی خودشان. مقدمات کار آماده شده است و ظرف دو هفته آینده فرآیند آن آغاز می‌شود.

 

محرمانه بودن اطلاعات رتبه بندی

وی ادامه داد: اطلاعات این موضوع برای خود دانشگاه‌ها و وزارت علوم محرمانه می‌ماند.

 

صفوی هدف از اجرای طرح رتبه بندی الکترونیکی دانشگاه‌ها را ارتقای کیفیت و تضمین کیفیت عنوان کرد و افزود: به همین دلیل ما پس از این‌که براساس شاخص‌ها دانشگاه‌ها را مشخص کردیم، توصیه‌های خود را نیز اعلام می‌کنیم و به دانشگاه‌ها می‌گوییم، نسبت بقیه چه جایگاهی دارند.

 

وی ادامه داد: برای بعضی از فعالیت‌ها ما یک نقطه مطلوب داریم، اما وقتی راجب خدمتی مانند آموزش الکترونیکی صحبت می‌کنیم، بهترین سطح کیفیت چیست؟ هنوز چیزی در این خصوص تعریف نشده است، به همین دلیل ما نقاط قوت دانشگاه و جایگاهش را نسبت به جایی که می‌تواند ارتقا دهد، اعلام می‌کنیم.

 

رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران افزود: برای همین بهترین شرایط موجود دانشگاه را عنوان کرده و جهت‌گیری نقاط مطلوب را به آن‌ها می‌گوییم و بعد دانشگاه‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دیده و خود را برای ارتقای کیفیت ارتقا می‌دهند.

 

در صورت درخواست دانشگاه‌ها جایگاه آنها اعلام می‌شود 

وی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که در صورتی که موسسات بخواهند جایگاه شان را اعلام کنیم.

 

صفوی با بیان اینکه این کار در جهت ارتقای کیفیت صورت می‌گیرد، افزود: همچنین این کار هزینه‌بر است. وزارت علوم پیش بینی کرده است که شاید بتواند هزینه ده تا بیست مؤسسه و مرکز را تامین کند، متناسب با هر تعداد که وزارت علوم اعلام کند، انجمن آمادگی دارد تا آن را انجام دهد.

 

صفوی تاکید کرد: در انتخاب دانشگاه‌ها حتماً از زیرنظام‌های مختلف کار خواهیم کرد یعنی از بین غیرانتفاعی‌ها، دانشگاه‌های بزرگ و دانشگاه‌های کوچک از هر کدام به صورت تصادفی نمونه‌هایی را انتخاب می‌کنیم و چه‌بسا شرایط یک دانشگاه کوچک از برخی از شرایط دانشگاه‌های بزرگ بهتر باشد.

 

وی ادامه داد: لذا ما تعدادی از مراکز علمی را متناسب با آنچه که وزارت علوم اعلام کند، انتخاب می‌کنیم البته همه داوطلبانه است و اجباری در آن نیست مراکزی که دوست دارند شرایطشان توسط یک انجمن علمی و غیرانتفاعی ارزیابی شود، داوطلب می‌شوند. تا کنون نیز چند دانشگاه برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------