ورزش؛ اين بار براي فرار از لاغري



 

 

ورزش برای فراراز لاغری

 

 

ورزش علاوه بر تأثير‌گذاري در افراد چاق مي‌ تواند در افراد لاغر هم به نحو مثبتي اثر‌گذار باشد.

 

اغلب افراد تصور مي‌ کنند ورزش تنها مي ‌تواند در افراد چاق مؤثر باشد و باعث لاغر شدن‌ آن ها شود. اما آن چه تا کنون کمتر به آن پرداخته شده تأثير ورزش در بهبود وضعيت فيزيکي افراد لاغر است.

 

کمبود وزن هم خطر زا است. هرچه وزن فرد با حد پايين سلامتي فاصله بيشتري داشته باشد، خطر ابتلا به بيمار‌هايي که موجب مرگ زودرس مي ‌شوند، بيشتر است. چنين شخصي توان کافي براي انجام فعاليت هاي روزانه را ندارد و بيشتر اوقات احساس ضعف مي‌ کند.

 

وزن ايده آل، بر اساس قد انسان و سن يک فرد و شرايط جسمي او محاسبه مي ‌شود. او در اين وزن نه لاغر و نه چاق بوده بلکه از اندام متوسطي برخوردار است.

 

هدف کلي رژيم‌ هاي چاقي و لاغري، رسيدن به اين وزن ايده آل است که فرد، با داشتن آن از سلامتي کامل برخوردار مي ‌شود.

 

افراد لاغر اغلب يا به دلايل هورموني يا متابوليسم و سوخت‌ و ساز بالا نمي ‌توانند وزن خود را در حد استاندارد بالا ببرند. مشکلاتي چون پُرکاري تيروئيد و اختلالات هورموني، ناراحتي روحي که تأثير مستقيم بر غذا خوردن فرد دارد و تنهايي، همه مي‌ توانند دلايل تأثير‌گذاري باشند. وجود انگل در روده‌ ها يا بيماري‌ هاي عفوني دوره‌ اي هم دلايل ديگري براي لاغري مفرط هستند. با شناسايي دلايل لاغري خيلي راحت‌ تر مي ‌توان براي حل اين مسئله اقدام کرد؛ در اين صورت راه درمان را مي ‌شناسيم و موانع را يکي ‌يکي از سر راه بر مي ‌داريم.

 

تحقيقات نشانگر آن است که ورزش مي ‌تواند در اين راستا براي افراد لاغر راهگشا باشد؛ بدين ‌ترتيب که فرد لاغر پس از انجام فعاليت‌ هاي فيزيکي اشتهايش بالا مي‌ رود و مي‌ تواند به ‌دليل ميزان بالاي سوخت و ساز بدن حين ورزش نسبت به سابق غذاي بيشتري مصرف کند و در واقع بدن وي به ‌دليل فعاليت فيزيکي پذيراي غذاي بيشتر مي ‌شود.

 

ورزش در افراد لاغر حسن ديگري نيز دارد؛ عضله‌ سازي‌ که به تقويت و استحکام بدن منجر مي ‌شود.

 

راه‌ حل مقابله با لاغري و ضعف ناشي از نخوردن، غذاهاي پُر چرب نيست. يک رژيم غذايي مناسب براي کسي که قصد دارد وزنش را افزايش دهد بايد به ‌گونه ‌اي باشد که از همه گروه ‌هاي غذايي به اندازه مورد نياز مصرف کند و سعي داشته باشد در هر وعده، از همه گروه ‌هاي غذايي مصرف کند؛ نان و غلات، ميوه‌ ها، سبزي‌ ها، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات. مثلاً ناهار تنها نان و يک تکه کباب نخورد بلکه به همراه آن سبزي يا سالاد و ماست يا دوغ نيز ميل کند. افرادي که کمبود وزن دارند، ضعيف و نحيف به‌ نظر مي‌ آيند که به‌ دليل کمبود عضلات است نه چربي بدن.

 

اگر فعاليت شما کم باشد، به مرور توده عضلاني ‌تان را از دست مي‌ دهيد تا جايي که قادر نخواهيد بود کارهاي روزمره خود مثل بالا رفتن از پله، بلند شدن از صندلي و ديگر فعاليت ‌ها را انجام دهيد؛ چون عضلات‌ تان به اندازه کافي قوي نيستند تا وزن شما را جا به‌ جا کنند. افرادي که هيکل ظاهري خود را با رژيم گرفتن متناسب نشان مي ‌دهند و ورزش نمي‌ کنند، ممکن است به اندازه افراد چاق، چربي، دور ارگان‌ هاي داخلي آن ها از جمله قلب شان را گرفته باشد.

 

از اين ‌رو همانند افراد چاق باز هم جهت حفظ سلامتي و حذف چربي‌ هاي زائد به ورزش کردن نياز دارند.

 

در عين حال يکي از توصيه‌ هاي پزشکان به افراد لاغر حفظ آرامش است زيرا استرس و اضطراب نيز به نوبه‌ خود در لاغري افراد تأثير دارد. اضطراب و ناراحتي ناشي از آن مي ‌تواند تأثيري دو ‌سويه در اشتهاي افراد داشته باشد؛ يعني هم باعث کاهش اشتها و لاغر شدن افراد مي ‌شود و هم مي ‌تواند باعث افزايش اشتها و چاقي افراد شود. در کل، اضطراب مي ‌تواند در افراد لاغر و چاق در صورت تداوم منجر به بروز عوارض قلبي شود.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------