بيوگرافي خوزه مورينيو



خوزه

بیوگرافی ژوزه مورینیو، موسوم به آقای خاص

 

آشنایی با بیوگرافی ژوزه مورینیو

در این مقاله از بیتوته، با ژوزه مورینیو آشنا می شوید. ژوزه مورینیو موسوم به آقای خاص، بازیکن سابق فوتبال و سرمربی اهل پرتغال است. او با کسب 27 عنوان قهرمانی، یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال است. او یکی از ده مربی برتر تاریخ فوتبال از دید یوفا و برترین مربی پرتغالی قرن به انتخاب فدراسیون فوتبال پرتغال است. او با کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ یوفا و لیگ کنفرانس اروپا رکورددار می‌باشد.

چکیده ای از بیوگرافی ژوزه مورینیو :

نام کامل : ژوزه ماریو دوس سانتوس فلیکس مورینیو

روز تولد : 26 ژانویه 1963

محل تولد : ستوبال، پرتغال

قد : 176 سانتیمتر

نام مستعار : آقای خاص

پُست : هافبک میانی

 

بیوگرافی ژوزه مورینیو :

خوزه یا ژوزه مورینیو در 26 ژانویه 1963 در ستوبال پرتغال به دنیا آمد. پدرش فلیکس مورینیو است، که یک دروازه بان حرفه ای بود. ژوزه مورینیو که به دلیل مهارت تاکتیکی خود مشهور است، 25 جام را در دوران مربیگری پورتو، اینترمیلان، چلسی (بیش از دو دوره)، رئال مادرید و منچستریونایتد کسب کرده است.

 

در ابتدا می خواست یک فوتبالیست حرفه ای باشد، اما بعداً تصمیم گرفت که به جای آن روی مربیگری فوتبال تمرکز کند. او در دانشگاه فنی لیسبون علوم ورزشی خواند.

 

در اوایل دهه 1990 مترجم شد و زیر نظر سر بابی رابسون کار کرد. او در تیم‌های اسپورتینگ لیسبون، اف سی پورتو و بارسلونا حضور داشت. در طول مدتی که با هم بودند، مسئولیت های مربیگری ژوزه به طور فزاینده ای افزایش یافت و او به عنوان جانشین رابسون، لوئیس فن خال، در باشگاه بارسلونا باقی ماند.

 

در پورتو حضور داشت و توانست جلب توجه جهانی را به خود جلب کند. در سال 2004، با شکست 3-0 مقابل موناکو در فینال لیگ قهرمانان اروپا، توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد. سپس خوزه به تیم چلسی پیوست و در فصل 2004/05، تیم را به اولین قهرمانی لیگ در 50 سال گذشته رساند و به عنوان قهرمان معرفی شد. آن زمان، تیم چلسی با رکوردی برابر با 95 امتیاز به عنوان قهرمان لیگ محسوب می‌شد.

 

در سال 2008، مورینیو به تیم سری آ اینترناسیونال پیوست. در فصل 2009/10، او به اینترمیلان کمک کرد تا به اولین تیم ایتالیایی تبدیل شود که سه گانه عناوین سری آ، کوپا ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. در سال 2010، وی جایزه بهترین مربی سال فیفا را از آن خود کرد و به تیم رئال مادرید پیوست. در اولین فصل خود در رئال مادرید، او موفق به قهرمانی در کوپا دل ری شد. در سال بعد، مورینیو تیم رئال مادرید را به عنوان قهرمان لالیگا تحت فرمانداری خود قرار داد.

 

پس از ترک رئال مادرید در ژوئن 2013، مورینیو به انگلیس بازگشت تا برای دومین دوره چلسی را مدیریت کند و در طی آن آنها یک قهرمانی دیگر در لیگ برتر را به دست آوردند. در 27 مه 2016، خوزه به منچستریونایتد پیوست و آنها را به قهرمانی در لیگ اروپا و همچنین جام اتحادیه هدایت کرد.

 

خوزه در طول مسیر حرفه‌ای خود، تمامی عناوین داخلی را در چهار کشور مختلف، یعنی پرتغال، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا، به دست آورده است. او یکی از تنها سه مربی است که با دو تیم مختلف عناوین لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده است؛ یعنی با تیم‌های پورتو در سال 2004 و اینتر میلان در سال 2010. همچنین، دو بار با تیم‌های پورتو و منچستر یونایتد قهرمان جام یوفا/لیگ اروپا شده است. علاوه بر این، او سه بار به عنوان قهرمان لیگ برتر (2005، 2006، 2015) توانسته است اعلام شود.

 

مورینیو

بیوگرافی ژوزه مورینیو

 

ژوزه مورینیو یکی از ماهرترین مدیران جهان است و در 20 نوامبر 2019 به عنوان سرمربی به تاتنهام هاتسپر پیوست.

 

ژوزه مورینیو، یک مدیر فوتبال حرفه‌ای پرتغالی و بازیکن سابق است که در طول مسیر حرفه‌ای خود به عنوان مدیر در باشگاه‌های پورتو، چلسی، اینترمیلان، رئال مادرید، منچستر یونایتد، تاتنهام هاتسپر و آ اس رم فعالیت کرده است. او به عنوان یکی از بزرگترین مدیران تمام دوران شناخته می‌شود و جایگاهی بسیار مورد احترام در صنعت فوتبال دارد. پس از گذراندن دوره‌ای بی‌حادثه به عنوان هافبک در هرم فوتبال پرتغال، او در ابتدا به عنوان مترجم سر بابی رابسون در باشگاه‌های اسپورتینگ سی پی و پورتو فعالیت می‌کرد.

 

وارد عرصه مدیریت شد. قبل از اینکه به عنوان دستیار در باشگاه بارسلونا تحت هدایت رابسون و جانشین او، لوئیس، موفقیت کسب کند، خوزه مورینیو پس از تجربه‌های کوتاهی در مدیریت تیم‌های SL Benfica و União de Leiria، در سال 2002 به عنوان سرمربی به پورتو بازگشت. در این تیم، او دو بار قهرمان لیگ برتر، یک بار قهرمان تاکا دا لیگ (جام پرتغال)، جام یوفا و یک بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا (1992) شد. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، اولین باری بود که پورتو از سال 1987 آن را به دست می‌آورد. این موفقیت‌ها باعث شد که در سال 2004 به باشگاه چلسی در انگلیس بپیوندد و در سه فصل حضور خود در این تیم، دو بار قهرمانی در لیگ برتر، یک بار قهرمانی در جام حذفی و دو بار قهرمانی در جام لیگ را به دست آورد.

 

در سال 2008، مورینیو به باشگاه ایتالیایی اینترمیلان پیوست، جایی که در اولین فصل خود قهرمان سری آ شد. در سال 2010، او اینتر را به سه گانه اروپایی در سری آ، کوپا ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا (1992) رساند. اولین بار است که یک باشگاه ایتالیایی به این موفقیت دست یافته است. این باعث شد که او یکی از پنج مربی ای باشد که با دو باشگاه مختلف قهرمان جام ملت های اروپا شده است و در اواخر همان سال، اولین جایزه بهترین مربی سال فیفا را برای او به ارمغان آورد. مورینیو سپس با رئال مادرید قرارداد امضا کرد، جایی که با یک رکورد امتیاز قهرمان لالیگا شد و تبدیل به پنجمین مربی ای شد که در چهار کشور قهرمان لیگ شده است. او همچنین قهرمان یک کوپا دل ری و یک سوپرکاپ اسپانیا شد.

 

مورینیو در سال 2013 رئال مادرید را ترک کرد و دوباره به چلسی بازگشت. در این باشگاه، او یک بار دیگر به عنوان سرمربی فعالیت کرد و قهرمانی را در لیگ و جام اتحادیه به دست آورد. سه سال بعد، مورینیو به عنوان سرمربی تیم رقیب، منچستر یونایتد، منصوب شد. در فصل اول خود در این تیم، او موفق به قهرمانی در لیگ اروپا، جام اتحادیه و FA Community Shield شد. اما در سال 2018، او از منچستر یونایتد اخراج شد.

 

در سال 2019، او با تاتنهام هاتسپر FC قرارداد امضا کرد. در سال 2021 او اخراج شد و برای اولین بار از سال 2002 بدون کسب یک جام باشگاه را ترک کرد.

 

او به زودی توسط آ اس رم استخدام شد، که با آن در فصل اول برای اولین بار قهرمان لیگ کنفرانس یوفا شد. او با قهرمانی در این تورنمنت، اولین مربی تاریخ شد که با چهار باشگاه مختلف قهرمان جام‌های اروپا شد.

 

در سال 2019، خوزه مورینیو قراردادی با تیم تاتنهام هاتسپر FC امضا کرد. اما در سال 2021 از این تیم اخراج شد و برای اولین بار از سال 2002 بدون کسب یک جام، یک باشگاه را ترک کرد.

 

او به زودی توسط آ اس رم استخدام شد، در فصل اول همکاری با این تیم، او برای اولین بار قهرمان لیگ کنفرانس یوفا شد. او با قهرمانی در این تورنمنت، اولین مربی تاریخ شد که با چهار باشگاه مختلف قهرمان جام‌های اروپا شد.

 

بیوگرافی ژوزه مورینیو

بیوگرافی مورینیو

 

تاکتیک :

مورینیو به دلیل مهارت های تاکتیکی، مدیریت بازی و سازگاری با موقعیت های مختلف بسیار مشهور است. مورینیو همچنین به دلیل توجه به جزئیات، برنامه ریزی سازمانی و ارتباطات درون بازی مورد قدردانی قرار گرفته است.

 

او معمولاً از آرایش کلاسیک 4-3-3 یا 4-4-2 استفاده می کند. با این حال، گاهی اوقات این ترکیب به 4-5-1 تغییر می کند، چیزی که در مراحل بعدی مسابقات اتفاق می افتد.

 

ژوزه مورینیو، ترجیح می‌دهد تیمش دارای هافبک‌های مرکزی قوی و پایدار و وینگرهای سریع باشد که از آنها حداکثر استفاده را برداشت کند. وی به خاطر واکنش سریع خود به رویدادهای یک بازی، تحسین می‌شود. در دوران همکاری با چلسی، او با موفقیت از ترکیب 4-1-2-3 استفاده کرد که به گل پیروزی دمبا منجر شد.

 

بیوگرافی مورینیو

خوزه مورينيو

 

زندگی شخصی ژوزه مورینیو :

ژوزه مورینیو در سال 1989 با ماتیلدا فاریا ازدواج کردند. اولین فرزندشان که دختر بود در سال 1996 به دنیا آمد و به رسم مذهبی خود، نامش را از روی نام همسرش انتخاب کرد و ماتیلدا نهاد. فرزند دوم این زوج نیز در سال ۲۰۰۰ به‌دنیا آمد و مورینیو، نام خود را بر روی وی گذاشت. ژوزه ماریو جونیور (ژوزه ماریوِ کوچک). با وجود آنکه مورینیو زندگی خود را وقف فوتبال کرده‌است، خانواده‌اش را بخش اصلی و مرکزی زندگی‌اش می‌داند:

 

"خانواده‌ام، مهمترین بخش زندگیم است و پدری خوب بودن، مهمترین کار زندگیم"

 

مورینیو که یک کاتولیک معتقد است، در امور خیریه زیادی شرکت داشته‌است. مورینیو به داشتن شخصیت قوی، خوش پوشی و نیز دمدمی مزاج‌بودن در کنفرانس‌های مطبوعاتی شهرت دارد. در خارج از دنیای فوتبال هم مورینیو شهرت زیادی دارد. وی در کمپین‌های تبلیغاتی متعددی شرکت داشته که از مهم‌ترین آن‌ها، قراردادش با شرکت‌هایی چون سامسونگ و آدیداس است. یک کتاب زندگی‌نامه‌ای غیررسمی، با نام «آقای برنده - از ستوبال تا استمفورد بریج» (به پرتغالی:O Vencedor – De Setúbal a Stamford Bridge) از وی منتشر شد که پرفروش‌ترین کتاب پرتغال شد. این اتفاق در حالی رخ داد که مورینیو تلاش زیادی کرد تا جلو انتشار این کتاب را بگیرد ولی موفق نشد.

 

مورینیو به زبان‌های پرتغالی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی کاملاً آشناست. همچنین وی می‌تواند به زبان کاتالانی هم صحبت کند. در مارس 2009 نیز مورینیو دکترای افتخاری خود را از دانشگاه صنعتی لیسبون و به‌خاطر دستاوردهایش در فوتبال، دریافت کرد.

 

خوزه مورينيو

تصاویر ژوزه مورینیو

 

اطلاعات باشگاهی : 

باشگاه‌های حرفه‌ای :

سال‌ها   باشگاه‌ها بازی  گل
 ۱۹۸۰–۱۹۸۲  ریو آوه ۱۶  ۲
 ۱۹۸۲–۱۹۸۳  بلننسس ۱۶  ۲
 ۱۹۸۳–۱۹۸۵  سسیمبرا ۳۵  ۱
 ۱۹۸۵–۱۹۸۷  کامستریو ای اینداستریه ۲۷  ۸
 مجموع   ۹۴ ۱۳ 

 

دوران مربیگری :

 سال‌ها    باشگاه‌ها
 ۱۹۹۲–۱۹۹۳  اسپورتینگ (کمک مربی)
 ۱۹۹۳–۱۹۹۶  پورتو (کمک مربی)
 ۱۹۹۶–۲۰۰۰ بارسلونا (کمک مربی) 
 ۲۰۰۰  بنفیکا
 ۲۰۰۱–۲۰۰۲  لیریا
۲۰۰۲–۲۰۰۴ پورتو
۲۰۰۴–۲۰۰۷ چلسی
۲۰۰۸–۲۰۱۰ اینترمیلان
۲۰۱۰–۲۰۱۳ رئال مادرید
۲۰۱۳–۲۰۱۵ چلسی
۲۰۱۶–۲۰۱۸ منچستریونایتد
۲۰۱۹–۲۰۲۱  تاتنهام
۲۰۲۱–۲۰۲۴ رم

 

ژوزه مورینیو

عکس خوزه مورینیو

 

افتخارات

سرمربی

پورتو

• لیگ برتر فوتبال پرتغال: ۰۳–۲۰۰۲ , ۰۴–۲۰۰۳

• جام حذفی فوتبال پرتغال: ۰۳–۲۰۰۲

• سوپر جام فوتبال پرتغال: ۲۰۰۳

• لیگ قهرمانان اروپا: ۰۴–۲۰۰۳

• لیگ اروپا: ۰۳–۲۰۰۲

 

چلسی

• لیگ برتر انگلیس: ۰۵–۲۰۰۴ , ۰۶–۲۰۰۵ , ۱۵–۲۰۱۴

• جام حذفی انگلیس: ۰۷–۲۰۰۶

• جام اتحادیه انگلیس: ۰۵–۲۰۰۴ , ۰۷–۲۰۰۶ , ۱۵–۲۰۱۴

• جام خیریه انگلیس: ۲۰۰۵

• نایب قهرمان سوپرجام اروپا: ۲۰۱۳

 

اینترمیلان

• سری آ: ۰۹–۲۰۰۸، ۱۰–۲۰۰۹

• جام حذفی ایتالیا: ۱۰–۲۰۰۹

• سوپرجام ایتالیا: ۲۰۰۸

• لیگ قهرمانان اروپا: ۱۰–۲۰۰۹

 

رئال مادرید

• لالیگا: ۱۲–۲۰۱۱

• کوپا دل ری: ۱۱–۲۰۱۰

• سوپرجام اسپانیا: ۲۰۱۲

• نایب قهرمان کوپا دل ری: ۱۳–۲۰۱۲

 

منچستریونایتد

• جام اتحادیه انگلیس: ۱۷–۲۰۱۶

• جام خیریه انگلیس: ۲۰۱۶

• لیگ اروپا: ۱۷–۲۰۱۶

• نایب قهرمان جام حذفی انگلیس: ۱۸–۲۰۱۷

• نایب قهرمان سوپر جام اروپا: ۲۰۱۷

 

آ.اس. رم

• لیگ کنفرانس اروپا: ۲۲–۲۰۲۱

• نایب قهرمان لیگ اروپا: ۲۳–۲۰۲۲

 

شخصی

• مربی سال پرتغال: ۲ بار | ۰۴–۲۰۰۳–۰۳–۲۰۰۲

• مربی سال انگلیس: ۲ بار | ۰۶–۲۰۰۵–۰۵–۲۰۰۴

• مربی ماه انگلیس: ۳ بار | نوامبر ۲۰۰۴ – ژانویه ۲۰۰۵ – مارس ۲۰۰۷

• مربی سال ایتالیا: ۲ بار | ۲۰۱۰ – ۲۰۰۹

• مربی سال یوفا: ۲ بار | ۰۴–۲۰۰۳–۰۳–۲۰۰۲

• تیم منتخب سال یوفا (بهترین مربی سال): ۴ بار | ۲۰۱۰ - ۲۰۰۵ - ۲۰۰۴ - ۲۰۰۳

• شخصیت ورزشی سال بی‌بی‌سی (بهترین مربی): ۱ بار | ۲۰۰۵

• مرد سال روزنامه لازتا دلا اسپورت: ۱ بار | ۲۰۱۰

• مربی سال روزنامه اونز: ۱ بار | ۲۰۰۵

• توپ طلا فیفا (بهترین مربی سال جهان): ۱ بار | ۲۰۱۰

• بهترین مربی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال: ۳ بار | ۲۰۰۴ - ۲۰۰۵ - ۲۰۱۰

• بهترین مربی سال مجله ورلد ساکر: ۳ بار | ۲۰۰۴ - ۲۰۰۵ - ۲۰۱۰

• بهترین مربی اتحادیه بین‌المللی ورزش‌ها | ۱ بار: ۲۰۱۰

• بهترین مربی پرتغالی شاغل در خارج از پرتغال | ۲ بار | ۱۰–۲۰۰۹–۰۹–۲۰۰۸

 

دیگر

• دکترای افتخاری از دانشگاه صنعتی لیسبون، برای دستاوردهایش در فوتبال

 

خوزه مورینیو

جدیدترین تصاویر ژوزه مورینیو

 

عکس خوزه مورینیو

عکس ژوزه مورینیو با همسر و فرزندانش

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------