آشنایی با ماساژ ورزشی



ماساژ,ماساژ ورزشی,مزایای ماساژ در ورزش

آشنایی با ماساژ ورزشی
امروزه ماساژ ورزشی جزء لاینفک برنامه ورزشی ورزشکاران است که به رسیدن به موفقیت های جهانی و المپیک فکر می کنند. هر روز که می گذرد به این امر بیشتر واقف می شوند که رسیدن به موفقیت تنها در گرو انجام فعالیتهای ورزشی نیست بلکه آمادگی روحی و هیجانی در کنار آمادگی جسمی برای موفقیت لازم است و از سویی پیشگیری از صدمات ورزشی هم از ارکان رسیدن به پیروزی است  ماساژ ورزشی چه در امر آمادگی جسمی و جلوگیری از آسیبهای ورزشی و چه در امر آمادگی روحی روانی برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود.


مزایای ماساژ در ورزش
کاهش احتمال بروز آسیب های ورزشی : از طریق کشش مناسب عضلانی در خلال یا قبل از رخدادهای ورزشی و ماساژ عمقی که سبب پر خونی و گرمای درونی عضلات می شود.


بهبود حرکات مفصلی و افزایش انعطاف پذیری عضلانی که منجر به افزایش توان و کارایی ورزشکار می گردد.
کوتاه کردن زمان ریکاوری و بازیابی توان از دست رفته در خلال دوره های تمرین با مسابقات
به حداکثر رساندن رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به عضلات از طریق افزایش جریان خون به عضلات.
افزایش سرعت دفع مواد زائد تولید شده در خلال ورزش مثل : اسید لاکتیک


تکنیکهای ماساژ های ورزشی
• ماساژ عمقی سوئدی :
• ماساژ لنفاتیک : تحریک مسیر های لنفاوی با ماساژ سبب بهبود تورم ، درد و تغذیه بافتهای موثر در ورزش خواهد شد.


• ماساژ فشاری : در این روش فشارهای ریتمیک به عضلات وارد می آید و این امر سبب پر خونی عمقی و نرمی بافتها خواهد شد. این ماساژ عمدتا" در ابتدای ماساژ و برای گرم کردن و آماده کردن عضلات برای انجام ماساژهای اختصاصی انجام می شود.


• ماساژ فیبرهای متقاطع (cross fiber massage):در این نوع ماساژ از تکنیکهای مالشی برای ایجاد کشش و پهن تر کردن فیبرهای عضلانی و گروههای عضلانی خاص استفاده می شود. گاهی در این روش بر روی نقاط خاص عضله یا بافتهای همبند با اعمال مالش عمقی عرضی اعمال نیرو می شود و از این امر برای کاهش چسبندگی های نا مناسب همبندی و در جهت افزایش قدرت و انعطاف پذیری و سیر بهبودی استفاده می شود.


• ماساژ نواحی حساس و کلیدی :نواحی خاصی از بدن یا عضلات وجود دارند که تحریک آنها سبب کاهش حساسیت پذیری زیاد ، اسپاسم  عضلانی و دردهای ارجاعی می گردد. در ماساژ نواحی کلیدی تاکید بر روی ماساژ این نواحی است. در صورت عدم درمان و ماساژ این نواحی شاید فرد دچار دردهای شدید و محدودیتهای حرکتی گردد و کارایی ورزشی اش کاهش یابد.

منبع:sportmedicine.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------