قبل از ورزش چه نوشیدنی هایی را نخوریم؟



نقش نوشیدنی در ورزش, نوشیدنی مضر قبل از ورزش, تغذیه قبل از ورزش

هیدراتاسیون در ورزش اهمیت دارد

 

نوشیدنی های مضر برای قبل از ورزش  

تغذیه نقش چشمگیری در سلامت ورزشکاران ایفا می کند. در طی انجام فعالیت های ورزشی و تعریق ، حجم بسیار زیادی آب از بدن خارج می شود. انسان برای تداوم فعالیت نیازمند آب است. بهترین گزینه برای هیدراتاسیون مناسب بدن، آب آشامیدنی است. ما در این مقاله قصد داریم نوشیدنی های را که سلامت جسمانی ورزشکاران را به مخاطره می اندازند، عنوان کنیم. 

نقش نوشیدنی در ورزش

برخورداری از رژیم غذایی مناسب کمک شایانی به ورزشکار در راستای کاهش وزن و تناسب اندام می کند. در مواد غذایی مختلف اعم از میوه، نان، ماست و کیک برنجی کربوهیدرات وجود دارد. 

 

کربوهیدرات یا انرژی در بدن به گلوکز مبدل می شود. سپس برای انرژی رسانی به بدن وارد سلول های عضلانی می گردند. عضلات نیز به مثابه ی گلیکوژن، گلوکز را ذخیره می کنند. 

زمانی که ورزشکار فرایند ورزش را آغاز می کند، انرژی ذخیره شده به کار می افتد و زمینه را برای انجام فعالیت های ورزشی فراهم می سازد. 

 

برای فعالیت بدن، هیدراتاسیون اهمیت دارد. کنترل وضعیت هیدراتاسیون بدن به وسیله رنگ ادرار میسر است. در واقع رنگ ادرار حاکی از میزان آب موجود در بدن دارد. 

در هیدراتاسیون مناسب، رنگ ادرار در حال روشن قرار دارد. در مقابل در هیدراتاسیون نامناسب رنگ ادرار تیره است که بیانگر کسری آب بدن است. کم آبی بدن، گرفتگی عضلانی و کمبود انرژی را در پی دارد. 

 

بهترین گزینه برای تأمین آب مورد نیاز بدن، آب است. بر اساس توصیه اکادمی تغذیه و رژیم غذایی، بهتر است 2 لیوان آب حدود 2 ساعت قبل از تمرین و یک فنجان آب حدود 10 الی 20 دقیقه مانده به شروع تمرین مصرف شود. 

 

یکی دیگر از نوشیدنی های مفید برای بدن، شیر است. طبق تحقیقات انجام شده شیر بهترین مکمل در ورزش است که در بهبود وضعیت بدن کمک شایانی می کند. 

ترکیب شیر با شکلات که با عنوان شیر کاکائو شناخته می شود برای حفظ بافت های ماهیچه ای، تامین مجدد سوخت ماهیچه، بازسازی و ساخت ماهیچه های بدن مفید واقع است. 

 

مصرف نوشیدنی های مضر قبل از ورزش, مصرف قهوه قبل از ورزش, مصرف نوشابه گازدار قبل از ورزش

قبل از ورزش نوشابه های گاز دار نخورید

 

قبل از ورزش چه نوشیدنی هایی را نخوریم؟

نوشابه گازدار

یکی از بزرگ ترین ممنوعه های ورزش، مصرف نوشابه گاز دار است. در نوشابه های گاز دار، در مقادیر گسترده ای قند وجود دارد که سبب افزایش ناگهانی انرژی به بدن می شود. 

با ورود قند های مصنوعی به بدن که در نوشابه های رژیمی و گاز دار به وفور یافت می شوند، سطح انرژی به صورت موقت افزایش چشمگیری پیدا می کند و پس از مدتی منجر به افت انرژی می گردد. 

علاوه بر این، نوشابه های گاز دار، به موجب نفاخ بودن سبب شکل گیری اذیت در معده در حین ورزش می شوند. 

 

نوشابه انرژی زا 

نوشابه های انرژی زا جزو نوشیدنی هایی هستند که سبب افزایش انرژی در بدن می شوند. در راستای تولید نوشابه های انرژی زا از ترکیباتی نظیر نورین، کراتین، متیل گزانتین، ویتامین B، تورین، گوارانا، کارنیتین و جینسینگ استفاده می شود. 

متداول ترین ترکیب سازنده نوشابه های انرژی زا، کافئین است. 

 

الکل 

الکل یکی از عوامل اصلی کاهش آب در بدن به شمار می رود. در واقع الکل، یکی از عوامل دخیل در دهیدراته سازی بدن محسوب می شود که با خاصیت ادرار آور بودن سبب خماری ورزشکار می شود. 

 

نوشیدنی های حاوی الکل معمولا فاقد ارزش غذایی و کالری هستند. با مصرف این قبیل نوشیدنی ها، به موجب افزایش ذخیره چربی، پروسه چربی سوزی به تأخیر می افتد.

یکی دیگر از خاصیت های نوشیدنی های الکلی، التهاب زایی در بدن است. افزایش التهاب در بدن سبب تداخل در تعادل جسمانی و توانایی در تصمیم گیری می شود. 

بهتر است بدانید مصرف الکل قبل از ورزش احتمال تداخل آسیب به جسم را افزایش می دهد. 

 

قهوه 

 

مصرف نوشابه گازدار قبل از ورزش, قبل از ورزش چه نوشیدنی هایی را نخوریم, نوشیدنی قبل از ورزش

مصرف قهوه قبل از ورزش باعث لخته شدن خون و مرگ ناگهانی می شود

 

در جوامع اروپایی، قهوه نوعی داروی ورزشی است که تأثیر شگرفی در بهبود عملکرد ورزشکار دارد. در واقع مصرف قهوه قبل از ورزش سبب تأمین انرژی برای انجام فعالیت های ورزشی می گردد. 

 

با این وجود مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های گرم اعم از چای و قهوه، ورزشکار را ملزم به دفع ادرار می کند. لذا فرد از انجام تمرینات ورزشی باز خواهد ماند.

قهوه از تأثیرات دهیدراته سازی در بدن برخوردار است. علاوه بر این، کافئین موجود در قهوه، عامل خطر ابتلا به لخته شدن خون است. با لخته شدن خون زمینه برای شکل گیری سکته مغزی و مرگ ناگهانی ورزشکار فراهم می شود. 

 

آب میوه های غیر طبیعی  

آب میوه از آب و کربوهیدرات برخوردار است. با این وجود بهترین زمان مصرف آب میوه در راستای تأمین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن، حداقل یک ساعت قبل از ورزش است. 

در آب میوه های غیر طبیعی و صنعتی، فروکتوز وجود دارد. فروکتوز در بدن عامل افزایش وزن به شمار می رود  که خطر ابتلا به بیماری های سندرم متابولیک را افزایش می دهد. 

 

شایان توجه است ارزش غذایی میوه در طول آب گیری از بین می رود. لذا با نوشیدن آب میوه قند به صورت فروکتوز وارد بدن می گردد. 

همچنین احتمال می رود ورزشکار پس از نوشیدن آب میوه در حین ورزش دچار دل درد شود.

 

تخم کتان 

تخم کتان منبع غنی فیبر به شمار می رود. به صورت طبیعی تخم کتان سبب بهبود کارکرد دستگاه گوارش می گردد. 

بدین ترتیب با مصرف تخم کتان در طول ورزش، مشکلاتی بروز پیدا می کند که ورزشکار را از انجام فعالیتهای ورزشی باز می دارد. 

با وجود پاک سازی که تخم کتان در دستگاه گوارش به وجود می آورد، مصرف این نوع نوشیدنی به صورت مکرر و در بازه زمان طولانی منجر به کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع  می گردد. 

 

اسموتی 

 

مصرف نوشیدنی های مضر قبل از ورزش, مصرف قهوه قبل از ورزش, مصرف نوشابه گازدار قبل از ورز

اسموتی قبل از ورزش برای بدن خوب نیست و قند خون را افزایش می دهد

 

با وجود اینکه استفاده از اسموتی پس از ورزش زمینه را برای تجدید قوای بدن فراهم می کند، احتمال می رود استفاده از این نوع نوشیدنی قبل از ورزش چندان مفید واقع نشود. 

در واقع مصرف اسموتی قبل از ورزش، میزان قند خون را افزایش می دهد و روند دفع ادرار را تشدید می سازد. 

 

نوشیدنی های ورزشی

در نوشیدنی های ورزشی، قند هایی شامل ایرومالت، مانیتول و زایلیتون وجود دارند. روده انسان قادر به جذب این نوع قند ها به صورت کامل نمی باشد. لذا احتمال می رود باقی ماندن قند های نوشیدنی های ورزشی در سیستم گوارشی سبب شکل گیری مشکلاتی اعم از باد شکم، اسهال، گاز معده و نفخ گردد. 

 

ارزش غذایی موجود در نوشیدنی های ورزشی بسیار ناچیز است. در برند های مختلف شاهد افزودن ویتامین و الکترولیت هایی در نوشیدنی های ورزشی هستیم. با این وجود قند فراوان موجود در این قبیل نوشیدنی ها باعث اختلال در کارکرد سیستم ایمنی بدن و شکل گیری نوسان در انرژی بدن می گردد. 

 

در واقع قند های افزوده شده در نوشیدنی های ورزشی، شکلات های ورزشی و قرص الکترولیت زمینه را برای اختلال در دستگاه گوارش ایجاب می کنند. علاوه بر این، نوشیدنی های ورزشی سرشار از طعم دهنده های مصنوعی هستند که تأثیر منفی و مخربی در سلامت جسمانی به ارمغان می آورند. 

بهتر است بدانید مصرف فراوان نوشیدنی های ورزشی، عوارض جانبی متعددی اعم از ناراحتی معده، فرسایش مینای دندان را به همراه دارد. 

 

آب آلو بخارا 

یکی از نوشیدنی های سالم و ملین برای بدن، آب آلو بخارا است. ملین بودن آلو بخارا باعث تحرک سیستم گوارشی و در نهایت افزایش تعداد دفعات دفع ادرار و مدفوع می شود. 

مصرف آب آلو بخارا قبل و بعد از ورزش، ممنوع است. 

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------