درباره ورزش والیبال



درباره ورزش والیبال,ورزش والیبال,  فواید ورزش والیبال

قوانین ورزش والیبال

 

بازی والیبال (به انگلیسی:Volleyball) یک ورزش تیمی و ششمین ورزش محبوب و گسترده ترین ورزش در برخی کشورهای دنیا است که در آن بازیکنان در دو تیم شش نفره، در دو سوی توری قرار می گیرند و سعی ميکنند تا طبق قوانین بازي، توپ را از روی تور در زمین تیم مقابل فرود آورند. طول زمین والیبال ۱۸ متر و عرض آن ۹ است. هرتیم حداقل باید ۳ ست( یا دست) از ۵ پنج ست بازي را ببرد، تا بتواند برنده مسابقه شود.

ورزش والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمريکا و به وسیله ویلیام مورگان ابداع شد. بعد به سرعت فراگیر شد؛ به طوریکه در بازي های المپیک تابستانه ۱۹۶۰ براي اولین بار در برنامه بازي های المپیک قرار گرفت و امروزه تقریبا در تمام دنیا بازي ميشود. این رشته تقریبا براي تمام گروه‌های سنی مطلوب است و وسایل بازي شامل توپ و تور است. امروزه، بیش از ۸۰۰ ميليون بازیکن بازی والیبال در سراسر دنیا وجود دارند، که ۴۶ ميليون نفر از آنها از ایالات متحده آمريکا هستند.

 

بر اساس اطلاعات کمیته المپیک، بازی والیبال بالاتر از فوتبال، تنیس و ديگر ورزش ها محبوب ترین ورزش بازي های المپیک است. ورزش والیبال قهرماني جهان قدیمی ترین و مهمترين رویداد والیبال بعد از بازي های المپیک است که هر چهار سال یک بار با شرکت تیمهای ملي والیبال مردان و زنان برتر جهان در یکی از کشورهای دنیا برپا ميشود . همچنین ، جام جهانی، لیگ جهانی و جام بزرگ قهرمانان جهان به ترتیب معتبرترین تورنمنت های ورزش والیبال در دنیا هستند. لیگ های متعددی از جمله لیگ سری آ و پرو آ در کشورهای مختلف بوجود آمده اند که جزء مسابقات داخلی آن کشور محسوب میشوند.

 

قوانین و مقررات والیبال

▪ تعداد کل بازیکنان هر تیم: یک تیم ورزش والیبال متشكل از ۶ تا ۱۲ بازیکن میباشد كه از این تعداد یک نفر بازیکن لیبرو – ازاد است.

 

▪ تعداد بازیکنان داخل زمین: ۶ نفر.

 

▪ تعداد کل داوران: ۱۰ نفر( یک داور بالا، یک داور پایین و یک داور ذخیره- ۴ داور خط و یک داور خط ذخیره- یک نویسنده و یک کمک نویسنده.)

 

▪ اندازه زمین: طول زمین والیبال ۱۸ و عرض آن ۹ است. 

 

▪ نِت (تور): برخورد توپ به لبه تور اشکال ندارد و خطا نیست.

 

▪ مقدار باد توپ: معمولاً با فشار انگشتان شصت بر روی توپ مشخص می شود.

 

▪ وزن و رنگ توپ: وزن توپ ۲۶۰ گرم است و تا ۱۰ گرم کمتر یا بیشتر اشکال ندارد و رنگ آن مخلوطی از زرد و آبی و سفید می باشد. (استاندارد فدراسیون جهانی)

 

▪ شروع بازی: شروع بازی به وسیله سکه توسط داور قرعه کشی می شود تا یک تیم زمین و تیم دیگر توپ را انتخاب کند.

 

▪ زمان بازی: ۵ گیم بصورت رالی، ۴ ست با نتیجه ۲۵ امتیاز و ست آخر با نتیجه ۱۵ امتیاز می باشد. (البته در مسابقات مدارس ۳ گیم می باشد.)

 

▪ تعداد استراحت: در امتیاز ۸ و ۱۶، اولین تیمی که به این امتیاز رسید یک استراحت فنی به مدت یک دقیقه به هر دو تیم داده می شود. هر تیم به غیر از استراحت فنی دارای ۲ استراحت ۲۰ ثانیه ای می باشد.

 

درباره ورزش والیبال ,ورزش والیبال ,  فواید ورزش والیبال

معرفی ورزش والیبال

 

▪ روش تعویض بازیکنان: داور ابتدای خط یک سوم رو به تور می ایستد و همانجا بازیکن ورودی، تابلوی شماره تعویض را به بازیکن خود می دهد. (در قسمت یک سوم زمین)

 

▪ تعداد تعویض: هر تیم ۶ تعویض می تواند داشته باشد. مثلاً اگر بازیکن شماره ۵ به جای بازیکن شماره ۸ وارد زمین شد، در تعویض بعدی حتماً ۸ باید به جای ۵ وارد زمین شود (یک رفت و یک برگشت).

 

▪ شماره بازیکنان: از ۱ الی ۱۵ (البته در مسابقات جوانان شماره بالاتر اشکال ندارد).

 

▪ طریقه زدن توپ (سرویس): سرویس از پشت خط عرضی و با سوت داور زده می شود و باید توپ از دست جدا شود.

 

▪ پهنای خطوط: پهنای خطوط زمین والیبال ۵ سانتی متر می باشد.

 

▪ اخطار: برای اخطار داور کارت زرد به بازیکن نشان می دهد و یک امتیاز هم به تیم مقابل تعلق می گیرد و اگر سرویس هم داشته باشند به تیم مقابل واگذار می شود.

 

▪ اخراج و جریمه آن: داور کارت قرمز نشان ميدهد و بازیکن یک ست اخراج ميشود. و تیمی که اخراجی داشته، یک امتیاز از دست ميدهد و بازیکن اخراج شده باید روی صندلی پشت نیمکت ذخیره ها بنشیند.

 

▪ ارتفاع تور تا زمین: برای بزرگسالان در بخش مردان ۴۳/۲ متر و در بخش زنان ۲۴/۲ متر می باشد.

 

▪ بازی مساوی: نتیجه تساوی برای مسابقه والیبال وجود ندارد و اگر امتیاز هر دو تیم در یک ست ۲۴ یا ۱۴ شود، بازی ادامه خواهد داشت تا اینکه یک تیم با اختلاف ۲ امتیاز برنده شود.

 

▪ لیبرو: لیبرو بازیکنی است که رنگ پیراهنش با سایر هم تیمی هایش متفاوت است و تنها میتواند توپ را جمع کند و پاس بدهد ولی حق سرويس و آبشار را ندارد و تعویضش در ورقه نوشته نمی شود و هنگامی که در منطقه ۵ قرار داشت، موقع چرخش بیرون میرود و با بازیکن های مناطق ۱- ۶- ۵ میتواند تعویض شود.

 

▪ ابعاد تور: طول تور ۵/ ۹ و عرض آن ۱ متر است. و از سوراخ های مربع شکلی به ضلع ۱۰ سانتیمتر تشکیل شده است. پارچه ای از جنس کتانی به ضخامت ۵ سانتیمتر به لبه بالایی تور دوخته شده است.

 

ارتفاع تور از مرکز زمین 2. 43 متر است. تعيين ارتفاع تور براي خردسالان و نوجوانان به عهده مجمع ملي گذاشته ميشود. هر دو انتهای تور از زمین به یک فاصله هستند و نباید حتی ۲ سانتیمتر بالاتر از میزان برقرار باشند.

 

پارچه ای از جنس کتانی که عرض آن ۵ سانتیمتر بوده و سفید رنگ میباشد، در کناره های تور و عمود بر لبه های آن کشیده ميشود.

 

درباره ورزش والیبال ,ورزش والیبال ,  فواید ورزش والیبال

قوانین والیبال

 
نکات دیگر

- تعویض لیبرو همیشه پس از یک رالی انجام ميشود .

 

- در ست پنجم براي انتخاب زمین با سرويس، داور قرعه کشی ميکند . در امتیاز ۸، جای تیمها در زمین عوض شده و استراحت فنی هم وجود ندارد و تنها هر تیم میتواند درخواست یک وقت استراحت نماید.

 

- چرخش بازیکن در مناطق زمین در جهت حرکت عقربه های ساعت انجام ميشود .

 

- اگر یک تیم امتیازی از تیم در برابر که سرويس ميزند بگیرد، چرخش انجام ميشود . چرخش بازیکنان به این صورت است که بازیکن منطقه ۱ به منطقه ۶، منطقه ۶ به منطقه ۵، منطقه ۵ به منطقه ۴، منطقه ۴ به منطقه ۳، منطقه ۳ به منطقه ۲ و منطقه ۲ به منطقه ۱ میرود .

 

- آنتن موجود در طرفین بالای تور، محدوده زمین را مشخص ميکند و اگر توپ با برخورد به آنتن، به زمین حریف برسد، قبول نیست. ارتفاع آنتن هم ۱۸۰ سانتیمتر میباشد .

 

- توپ سرويس، دفاع روی تور ندارد.

 

- تماس بدن با تور، عبور تمام پا از خط و حمل توپ با دست خطا میباشد .

 

- اگر تیمی در ست نخست سرويس بزند، در ست دوم تیم مقابل زننده اولین سرويس خواهد بود.

 

- اگر در بالای تور دو یار مقابل، هم زمان به توپ ضربه بزنند، سرويس تکرار ميشود و اگر روی نوار قل خورد و به آنتن برخورد نمود، سرويس دوباره تکرار ميشود ولی اگر در داخل زمین هر تیمی افتاد، امتیاز به نفع تیم مقابل میباشد .

 

- سرويس باید از قسمت پشت خط عرضی زده شود.

 

- در هنگام بازي، با هر قسمت از بدن میتوان به توپ ضربه زد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------