تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -27 اردیبهشت



954م:17 مه سال 954 ميلادي را روزي ذكر كرده اند كه نوح ساماني پس از 12 سال حكومت درگذشت. «تاريخ عمومي» نوح را با اين كه بمانند سلاطين قبلي دودمان ساماني به تقويت زبان فارسي و احياء هرچه بيشتر فرهنگ ايراني كمك كرده بود، به نيكي ياد نمي كند، زيرا كه برضد پدرش «نصر» كودتا كرده و او را به زندان افكنده بود.


1900م:روزنگارهاي تاريخ عمومي 17 ماه مه را زادروز آيت الله روح الله خميني بنياد گذار جمهوري اسلامي ايران ذكر كرده و نوشته اند كه در سال 1900 ميلادي چشم به جهان گشوده بود.


1317م:كار ساختن تونل كندوان در روزي چون امروز در سال 1317 به پايان رسيد. ساختن اين تونل به طول 1883 متر در ارتفاع 3030 متري كوههاي البرز 3 سال طول كشيده بود. اين تونل پر ترافيك، فاصله رفت و آمد تهران با ساحل درياي مازندران را كوتاه كرده است. در زمان ساختن تونل کندوان، درآمد ايران از نفت ناچيز بود.

 

دهانه جنوبي تونل کندوان در زمان برف

 

1318ش:دولت وقت در ارديبهشت سال 1318 نتايج سرشماري شهر تهران را اعلام كرد كه به موجب آن، پايتخت ايران در آن سال 531 هزار جمعيت داشت . اين جمعيت اينك تقريبا 25 برابر شده است. نظام سابق در نيمه دهه 1340 براي جلوگيري از گسترش بي رويه تهران طرح «محدوده 25 ساله» تهيه، تصويب و به اجرا درآورده بود كه از لحظه پيروزي انقلاب در فوريه 1979 مردمي كه آمادگي تصرف اراضي و خانه سازي بدون مجوز داشتند شبانه هجوم بردند و مرزهاي محدوده را نقض كردند و «طرح محدوده شهر» عملا لغو شد و بعدا هم جانشين پيدا نكرد و تهران كه در دامنه كوه قرار گرفته هر دم بزرگ و بزرگتر مي شود به گونه اي كه جاي نفس كشيدن در آن باقي نخواهد ماند.

 

گوشه اي از تهران متراکم، پردود و پر جمعيت (سال 2005)

 

1358ش:نخستين كنفرانس سراسري استانداران ايران پس از انقلاب، در اين روز در سال 1358 به رياست احمد صدر حاج سيد جوادي وزير وقت كشور گشايش يافت و در قطعنامه 31 ارديبهشت خود اين موارد را توصيه، و تاكيد كرد كه اجراي آنها ضروري است:

ـ اموال لوكس همه ادارات و سازمانهاي دولتي فروخته شود و اين سازمانها از آن پس اجازه نيابند چنين اشيائي (که غير ضروري هستند) به نام ملزومات اداري خريداري كنند.

ـ اداره امور راديو تلويزيونهاي هر منطقه كشور در دست يك هيات امناي انتخابي مرکب از افراد همان محل قرار گيرد.

ـ استخدام كارمند براي دولت محدود شود و تنها به جاي هر كارمند كه بازنشسته و يا مستعفي و يا اخراج قطعي شود يك كارمند تازه از ميان داوطلبان ( پس از انتشار آگهي استخدامي) از طريق مسابقه بكار گرفته شود.

ـ تنها به كساني كه ثابت كنند داراي خانه نيستند و استطاعت خريد زمين ندارند (مستضعفان) از زمين هاي باير دولتي داده شود و اگر ظرف يك سال آن را براي بهره داري شخصي آماده نكنند، اين زمين (که غير قابل معامله بايد قيد شود) از آنان پس گرفته شود.

ـ زمين هاي باير دولتي ترجيحا براي ساختن مدرسه و موسسات دولتي استفاده شوند.

گذشت زمان نشان داد که اجراي اين توصيه هاي مفيد پس از مدتي کوتاه متوقف شد!.

 

1362م:در ماه مه سال 1362 در پي پخش مصاحبه تلويزيوني تني چند از سران ارشد حزب توده ايران (ماركسيست ـ لنينيست) و اخراج 18 تن از ديپلماتهاي سفارت شوروي از ايران، آن حزب كه در جريان انقلاب فعالانه شركت داشت و تا اين زمان به فعاليت ادامه مي داد سركوب و منحل شد.

 

نورالدين کيانوري از رهبران حزب توده


2004م:در پي برداشتن سنگ حاوي «ده فرمان مسيح» از مقابل يك اداره دولتي در جنوب آمريكا به حكم دادگاه ، 15 ماه مه 2004 يك دادگاه در شمال اين كشور حكم داد كه قرار دادن ستون سنگي حاوي «ده فرمان مسيح» در چمن شهرداري شهر دلوت (ايالت مينه سوتا) نقض قانون اساسي است و بايد از آنجا برداشته شود. قانون اساسي آمريكا در اصلاحيه اول خود، دولت و كليسا را از هم جدا ساخته و دولت اين كشور را از حمايت از يك مذهب در برابر مذاهب ديگر منع كرده است.


1936م:«Oswald Arnold Spengler اسوالد آرنولد سپنگلر» مورخ و فيلسوف شهير آلماني و صاحب فرضيه «انحطاط» در 56 سالگي در هشتم ماه مه سال 1936 درگذشت. وي كه كتاب «زوال غرب» را بر پايه فرضيه انحطاط تاليف كرده معتقد بود كه انحصار (ماني پوليشن)، ماترياليسم (مادي گرايي) و تلاش دولتها براي استراسيسم كردن برخي از اتباع خود (محروميت از حقوق كردن، طرد كردن، بي وجهه كردن، فراري دادن، تبعيد كردن و ...) سه عامل اصلي انحطاط تدريجي هر نظام و سيستم حكومتي هستند.

 

اسوالد اشپنگلر


694م:سالنامه رسمي چين عهد باستان سال فرو كش كردن گسترش آيين مانوي را در چين گزارش كرده است كه پس از تطبيق تقويم قمري چين با تقويم تازه ميلادي، سال 694 به دست آمده و روز ثبت اين واقعه 17 ماه مه آن سال بوده است. عقايد ماني از ايران و از طريق آسياي ميانه، در چين گسترش يافته است. اين سالنامه علت توقف گسترش آموزشهاي مانوي را در چين روشن نساخته و احتمال داده مي شود كه به دستور حكومت وقت، گسترش آن منع شده بود.


1345ش:در اين روز در سال 1345 سردبيران روزنامه هاي بزرگ تهران در نشستي كه به ابتكار غلامحسين صالحيار (روزنامه نگار ارشد وقت در كشور) برگذار شده بود، نگراني خود را از تمايل دولت كه برخي از خبرهاي داخلي بايد عينا از بولتن آژانس پارس (ايرنا) نقل شود ابراز داشتند و گفتند كه دولت از طريق اين خبرگزاري كه دست به گسترش آن زده است مي خواهد روزنامه ها را به طريقي تازه كنترل كند و متعهد شدند و به يكديگر قول دادند كه جز تحت فشار و اصرار، از خبرهاي خبرگزاري استفاده نكنند و به دولت ياد آور شوند كه چون خبرهاي خبرگزاري همان اطلاعيه هاي وزارتخانه ها است و تنظيم ژورناليستيك نمي شود، ناقص است و براي مخاطب جاي سئوال باقي مي گذارد و لذا آنها را پس از دوباره نويسي و تكميل منتشر خواهند كرد زيرا كه رسالت رعايت اصول خبرنويسي را برعهده دارند. آنان همچنين متعهد شدند كه منابع ديگري وراي سازمانهاي دولتي براي توليد خبر بيابند و خبرنگاران را با دادن پاداش و امتياز (پوان) تشويق به اين كار كنند و ميان تحريريه هاي روزنامه ها رقابت برقرار شود تا مطبوعات پيشرفت كنند.


1954م:هفدهم ماه مه سالروز صدور حكم ديوان عالي آمريكا مبني بر لغو جدايي دانش آموزان مدارس در اين كشور است. تا ماه مه 1954 سياهپوستان به مدارس سفيد پوستان راه نداشتند؛ حال آن كه قانون اساسي آمريكا صريحا تاكيد بر آموزش و پروش يكنواخت، رايگان و اجباري در دوره هاي ابتدايي و متوسطه دارد، ولي دهها سال مدارس سياهپوستان را با اين استدلال كه دوگانه بودن به يكنواخت و برابر بودن آموزش و پرورش آسيب نمي رساند از مدارس سفيد پوستان جدا كرده بودند.

 

1987م:يك ميراژ عراقي هفدهم مه 1987 در آبهاي خليج فارس اشتباها به جاي ناو ايراني، كشتي جنگي آمريكايي «ستاركStark» را هدف موشك اگزوست قرار داد كه ضمن اين حمله به ناو آمريكايي آسيب رسيد و 37 تن از افراد آن كشته و 21 تن ديگر مجروح شدند و دولت عراق از آمريكا عذرخواهي كرد و غرامت پرداخت.

 

ناو «ستارک» پس از اصابت موشک


2004م:دادگاه عالي ايالت مشترك المنافع ماساچوست حاضر نشد مانع ازدواج همجنس ها در اين ايالت عضو فدراسيون آمريكا شود كه سناتور آن در انتخابات نوامبر امسال رقيب جورج بوش بود.

با اين عمل، از 17 مه 2004 ثبت اين نوع ازدواج كه مورد اعتراض كليسا ها و برخي از مردم است (تا اتخاذ تصميم بعدي پس از رسيدگي به اعتراض ها) در ايالت ليبرال ماساچوست منع قانوني ندارد.

 

2004م:صدام صالح، عراقي 29 ساله كه جهانيان عكس او را با كلاه بوقي و دست روي سر ايستاده روي يك جعبه فلزي (در زندان ابوغريب) مشاهده كرده بودند و بعدا از زندان «ابو غريب» آزاد شده است 16 مه 2004 در يک مصاحبه مطبوعاتي گفته بود:

چند ماه پيش با مبلغي پول نقد براي خريد مبل جهت عروسي ام از خانه خارج شده بودم. مانند بسياري از همسايگان به اتومبيلي كه از چند روز پيش در نزديكي خانه متوقف و صاحبش مشخص نبود ظنين شدم و به خواست همسايگان به ايستگاه پليس رفتم تا جريان را خبر دهم كه در آنجا مرا بازرسي بدني كردند و با ديدن آن همه پول نقد به من ظنين شدند و به آمريكاييان تحويل دادند و به زندان ابوغريب منتقل شدم. در آنجا سئوالات اين بود كه بگويم عضو القاعده هستم و پولها را از آنان گرفته ام. من با زندان ابوغريب آشنا بودم. در زمان صدام حسين، چون از رفتن به سربازي طفره رفته بودم مرا به آنجا فرستاده بودند. در آن زمان «كتك» و «تشر» زدن تنها شكنجه هايي بودند كه من به چشم خود ديدم، ولي شكنجه آمريكاييان از برهنه كردن، به بدن ادرار كردن، سگهارا به جان زنداني انداختن، گرسنگي دادن، ارعاب، بيدار نگهداشتن، عكس گرفتن با بدن كاملا برهنه و ... تا نگهداشتن به حالت ايستاده و دستها بالاي سر براي مدتي طولاني و تهديد اين كه اگر دستت پايين افتد تير مي زنيم و يا اين كه سيمهايي كه به دستت بسته ايم به برق متصل مي شوند و تو را مي كشند و ... بود.

 

صدام صالح با کلاه بوقي و لباس و سيم برق در ابوغريب

 

2005م:پانزدهم ماه مه 2005 دهها هزار تن از جوانان روس بود با تي شرتهاي سفيد و قرمز و با پرچمهايي مركب از اشكال پرچم شوروي، روسيه تزاري و روسيه فدراتيو در خيابان لنين شهر مسكو راهپيمايي كردند و شعارهاي ميهني دادند اين راهپيمايان جوان در ميان شعارهاي خود مي گفتند: در جنگ دوم، پدران و مادران ما 27 ميليون كشته دادند تا از تماميت و آزادي و استقلال سرزمين نياكان دفاع كرده باشند و اينك نوبت ماست؛ جهانيان مي دانند كه روسها چشم ديدن نفوذ خارجي در كشورشان را ندارند، پس چرا حذر نمي كنند؛ آمريكا و غرب مي كوشند با توطئه هايشان ما را تضعيف و خوار كنند و ....

 

گوشه اي از تظاهرات در خيابان لنين


1727: كاترين اول رئيس كشور روسيه در 44 سالگي درگذشت.

1729:سميوئل کلارک فيلسوف انگليسي در 54 سالگي درگذشت.

 

سميوئل کلارک

 

1792: بورس نيويورک ويژه معاملات سهام تاسيس شد.

1809: ناپلئون امپراتور فرانسه سرزمين هايي را که پاپ تا آن زمان بر آنها فرمانروايي داشت ضميمه امپراتوري فرانسه کرد.

1809: ناپلئون مستملكات پاپ را به فرانسه ضميمه ساخت.

1814: ناپلئون به استقلال موناكو پايان داد. موناكو 32 هزار نفري كه اينك يك شاهزاده نشين مستقل و عضو سازمان ملل است نواري از ساحل فرانسه در نزديكي «نيس» را در برگرفته و محافظت نظامي از آن همچنان با فرانسه است. موناكو در قديم توسط دولت جنواي ايتاليا اداره مي شد.

1838: شارل موريس تاليران سياستمدار و دولتمرد معروف فرانسه در 84 سالگي فوت شد.

1940: ارتش آلمان با تصرف بروکسل، اشغال بلژيک را تکميل کرد.

1967: جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر از سازمان ملل خواست كه نظاميان خود را از خط آتش بس مصر و اسرائيل احضار كند و با اين اقدام راه براي جنگ اسرائيل و اعراب (جنگ شش روزه) باز شد که در آن اعراب شکست خوردند و نوار غزه و صحراي سيناي مصر به تصرف اسرائيل درآمدند. در اين جنگ، غرب رود اردن و بيت المقدس قديمي که توسط اردن اداره مي شدند نيز به تصرف اسرائيل در آمدند و مسئله اعراب و اسرائيل پيچيده تر شد. نوار غزه در آن زمان درکنترل مصر بود.

1995: ژاك شيراك پس از اين كه 18 سال شهردار پاريس بود رئيس جمهور فرانسه شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------