تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 20 تیر



1841م:آقاخان محلاتي (فرقه اسماعيليه) كه در زمان محمدشاه قاجار دست به چند اقدام مسلحانه ناموفق زده بود يازدهم ژوئيه سال 1841 ميلادي پس از عبور از کوير لوت از طريق قائن رهسپار افغانستان و از آنجا عازم هند شد.

آقا خان، نخست در كرمان بپاخاسته بود كه شكست خورد و فيروز ميرزا حاكم كرمان وي را به تهران فرستاد، ولي محمدشاه او را بخشيد. آقا خان پس از ترک تهران ، با کسان خود در منطقه «شهر بابك» به ايستادگي مسلحانه دست زد ، ولي از نيروهاي دولتي شكست خورد و به فارس عقب نشيني كرد و از آنجا دوباره به منطقه كرمان رفت و به ايستادگي دست زد كه باز شكست خورد و چون خانعلي خان فرمانده نيروهاي دولتي از او دست بردار نيود , در راور کرمان تصميم به خارج شدن از ايران گرفت.

 

امير كبير ---------------------- ميرزا آقاسي

 

1360ش:17 تير ماه سال 1360 خورشيدي مجلس شوراي اسلامي به رياست هاشمي رفسنجاني تصويب كرد: در مواردي كه احتمال وارد شدن آسيب به استقلال و حاكميت وطن وجود داشته باشد، احزاب و گروهها حق تماس و ارتباط با دولتهاي ديگر و سفارتخانه هايشان را نخواهند داشت.

 

2005م:بسياري از روزنامه هاي آمريكا در شماره هاي هفتم ژوئيه جاري (2005 ) در صفحات اول خود با چاپ عكس، از بازداشت «سيروس كار» ايراني 44 ساله تبعه آمريكا در عراق خبر داده و نوشته بودند: سيروس كه در كودكي با خانواده اش به آمريكا آمده و بعدا تبعه آمريكا شده اخيرا به اتكاء استقرار نيروهاي نظامي آمريكا در عراق درصدد تهيه يك فيلم مستند از آثار تاريخي ايران در عراق از جمله در بابل و مدائن، محل ايراد نطق تاريخي كوروش بزرگ در شهر بابل و محل صدور اعلاميه او به نام حقوق بشر، ميدانهاي جنگ ايرانيان با اسكندر و روميان، محل بر دار كشيده شدن بابك خرمدين و ... بر مي آيد و با فيلمبردار و وسائل لازم به عراق مي رود ولي در هفدهم ماه مه كه در بغداد با فيلمبردار خود با تاكسي عازم اقامتگاهش بود هنگام بازرسي تاكسي بازداشت مي شود و بدون اين كه به او اتهامي وارد شود در بازداشتگاه نظامي آمريكا در عراق باقي مي ماند.

علت بازداشت سيروس و فيلمبردارش اين بوده است كه از داخل صندوق عقب تاكسي تعدادي «تايمر ماشين لباسشويي» كه از آنها در بمب هاي دست ساز هم مي شود استفاده كرد به دست آمده و با اين كه راننده تاكسي گفته است كه تايمرها را براي تعميرگاه دوستش حمل مي كرده و ارتباط به دو مسافر او ندارد و دو مسافر از وجود تايمر ها بي خبر بوده و بي گناه هستند، سيروس و فيلمبردار او بازداشت مي شوند. ظاهرا سيروس صرفا به دليل اين كه محل تولد او در گذرنامه و كارتهاي شناسايي اش «ايران» درج شده به زندان مي افتد و ادامه بازداشت او صداي اعتراض انجمن هاي دفاع از حقوق و آزادي هاي مدني را بلند مي كند و حتي بر ضد دولت آمريكا به دادگاه دادخواست مي دهند. انتشار اين گزارش ها ادامه يافت تا اين كه دهم ژوئيه 2005 خبر رسيد كه سيروس از زندان نظاميان آمريكا در عراق آزاد شده است.

 

سيروس کار

 

2005م:«شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور» شنبه نهم ژوئيه 2005 (18 تير ماه 1384 خورشيدي) تشكيل جلسه داده بود. در اين جلسه كه خاتمي رئيس جمهور نيز در آن حضور داشت ضمن تعريف و تمجيد فراوان از «فكر تاسيس اين شورا» و ميهندوستي ايرانيان در هر نقطه از جهان كه ساكن باشند وعده شد كه تلاشهاي لازم براي تسهيل ارائه خدمات ايرانيان خارج از كشور به وطن و زادگاه نياكان بعمل آيد.

اين اقدام اگر بمانند ساير كارها و سازمانها در تارهاي عنكبوتي «بوروكراسي وطن» و برخي تنگ نظري ها اسير نشود، در اصل گامي موثر و مفيد خواهد بود.

 

خاتمي

 

1970م:ويتنامي هايي كه در نيمه دوم دهه 1970 با قايق پارويي خود را به آب اقيانوس زدند و وطن را ترك كردند و يا از پشت بام سفارت آمريكا در سايگون با هلي كوپتر گريختند و سالها آوارگي را با همه سختي هايش تحمل كردند، هم اكنون دارند قاطعانه و با تمامي وجود خود به پيشرفت وطن، صنعتي شدن آن و بكار انداختن پولهايشان در آنجا ـ پولهايي كه در غربت با دست خالي و زحمت زياد به دست آورده اند ـ خدمت مي كنند، زيرا كه به آنان تامين كامل و آزادي عمل داده شده است و دغدغه رفت و آمد در فرودگاه را ندارند كه اگر براي يكي از آنان مشكل فرودگاهي (نظير آن چه كه براي برخي از ايرانيان خارج كشور رخ مي دهد، حتي ايرانياني كه براي وطن خدمت مي كنند) به وجود مي آمد و كوچكترين نگراني از سرمايه گذاريشان احساس مي شد، همه را مايوس و نگران مي كرد و همكاري قطع مي شد. مي دانيم كه «كائوكي» نخست وزير ويتنام جنوبي سابق كه شخصا با هواپيماي نظامي ويت كنگ ها را بمباران مي كرد و مي كشت كه اينك قدرت را به دست دارند، بدون ترس و دغدغه به وطن بازگشت و ....

 

1920م:امروز زادروز يول براينر Yul Brynner بازيگر آمريکايي فيلم سينمايي است كه 11 ژوئيه سال 1920 در ساخالين (منطقه ولادي وستوك) روسيه به دنيا آمد و دهم اكتبر سال 1985 در شهر نيويورك براثر سرطان ريه ناشي از دود كردن سيگار درگذشت. هر سال دوبار، يك بار به مناسبت زادروز او و بارديگر در سالگرد فوت وي، روزنامه ها گزارشهايي در مضار دود سيگار منتشر مي سازند. «يول» كه 65 سال عمر كرد در آخرين سال عمر و پس از اين كه اعلام شد سرطان او نتيجه دود كردن سيگار بوده است به مبارزه سختي بر ضد استعمال سيگار دست زد.

توجه سينماروها از سال 1956 به او ،از طريق فيلمهايش جلب شده بود. وي در دهها فيلم سينمايي پر فروش شركت كرد و برنده جايزه شد. او در بازيهايش كوشيده بود كه قاطعيت در كارها را ندا دهد و به همين دليل در نظر سينما روها يک نماد قاطعيت و اراده بشمار مي رفت. عادت داشت كه سر خود را از ته بتراشد و با چشمان نافذ خود به مخاطب خيره شود. دهها سال، هركس را با اين قيافه « يول براينر » خطاب مي كردند.

 

يول براينر

 

1899م:ياز دهم ژوئن زادروز « اي. بي. وايت E.B.White » روزنامه نگار و مولف آمريكايي است كه در 1899 به دنيا آمد و 86 سال عمر كرد. شهرت او كه سالها سردبير « نيو يوركر» بود به خاطر سه كار مهم اوست:

1ـ ستون روزانه اش در روزنامه ها تحت عنوان « Talk of the Town» كه بر ضد زياده خواهي شركتهاي بزرگ و عدم صداقت سياسيون بود.

2 ـ تاليف كتاب براي كودكان و نوجوانان ؛ با اين زمينه و برداشت كه كودك و نوجوان فردي ميهندوست ، سالم و قانونمند ، به دور از عادات زيان آور ، مودب و بانزاكت كه به حقوق ديگران احترام گذارد پرورش يابد.

3 ـ ساده نويسي انگليسي . وي روشي خاص در نوشتن وگفتن زبان انگليسي به وجود آورده است كه به « ستايل وايت » معروف شده و به كساني كه بخواهند زبان انگليسي ياد بگيرند خواندن كتابهاي وايت كه براي كودكان نوشته شده است توصيه مي شود. او گفته است كه هدفش آسان ساختن نوشتن براي همگان بوده و نيز يكنواخت كردن زبان انگليسي كه زباني است بي قاعده . به گفته « وايت »، اين زبان را ناسيوناليسم انگليسي ها پس از ترويج زبان فرانسه توسط ويليام فاتح و جانشينانش در جزاير انگلستان خلق كرد تا هويت ملي حفظ شود. ناسيوناليستهاي انگليسي در آن زمان، اين زبان را از مخلوط كردن زبانهاي فرانسه ، انگليسي قديم ( از خانواده زبان آلماني كه پارسي هم يكي از اين زبانها است ) و لاتين رايج در كليسا ساختند و اين زبان كه چند قرن جز ميان روستاييان ـ آن هم در منازل و گفتگوهاي خودماني بكار نمي رفت اينك زبان جهاني شده است و به صورت مثالي بارز از نيروي شگرف ناسيوناليسم مورد استناد قرار مي گيرد.

 

اي. بي. وايت

 

2005م:هشتم ژوئيه 2005 «كلود سيمونClaude Simon» داستان نگار فرانسوي در 92 سالگي درگذشت. وي در سال 1985 برنده جايزه ادبي نوبل شده بود. سيمون با اين كه در انگلستان هم تحصيل كرده بود به زبان مادري داستان مي نوشت و عقيده داشت كه «داستان» را اگر بخواهند بر دل نشيند جز به زبان مادري نمي توان نوشت و ترجمه داستان از زباني ديگر تاثير و لطف آن چناني نخواهد داشت.

سيمون كه داوطلبانه در جنگ داخلي اسپانيا و جنگ جهاني دوم شركت كرده و در جبهه موز به اسارت آلماني ها درآمده بود گفته است: بايد درك نويسنده از وضعيت و شرايط زندگي مردم كه حقيقت محض است در نوشتن داستان بكار رود و هنر نويسندگي، خلق آثار در رابطه با شرايط و محيط زندگي انسان و انعكاس برخورد انسان (افراد داستان) با اين شرايط است، زيرا كه شرايط زندگي و وضعيت روز، اخلاقيات و رفتار بشر را تغيير مي دهد.

 

Claude Simon

 

1345ش:در اين روز در سال 1345 خورشيدي سناتور عباس مسعودي ناشر وقت روزنامه اطلاعات در جمع تني چند از دبيران ميزهاي اين روزنامه گفت كه بالاخره با تعهد شخصي و ريش گرو گذاشتن نزد شاه اجازه گرفته است غلام صالحيار سردبير روزنامه شود كه از يكي دو ماه قبل عملا اين سمت را بر عهده داشت ولي ساواك مخالفت مي كرد و مي گفت چون صالحيار در جواني كمونيست بوده، مانند كمونيستهاي ديگر اين عقيده را از دست نداده و تا ابديت كمونيست است! و استدلال مي کرد كه يك كمونيست اگر با هفتاد آب هم شستشو داده شود باز كمونيست است.

 

صالحيار


2005م:بانو جوديت ميلر (جودي) خبرنگار نيويورك تايمز چون حاضر نشد منابع يك خبر خود را به گراند ژوري دادگاه فدرال آمريكا بگويد هفتم ژوئيه 2005 بازداشت شد.

بانو ميلر كه قبلا در روزنامه نگاري برنده جايزه پوليتزر شده بود حاضر نشده است منابع خبر خود كه نام يك جاسوسه سيا (والري پليم) را به او گفته بودند به هيات منصفه دادگاه فدرال (ژوري بزرگ) بگويد و قاضي دادگاه مجبور شد كه براي مدتي كه از چهار ماه بيشتر نخواهد بود وي را به بازداشتگاه بفرستد ولي در اين مدت هر لحظه كه نام منابع خود را بگويد آزاد خواهد شد.

جودي گفته است كه به خاطر روزنامه گاري آزاد، حاضر است كه تا آخر عمر در بازداشت بسر برد و لذا منابع خبر خود را فاش نخواهد ساخت. وي افزوده است: اگر روزنامه نگار نتواند براي منبع خبر، مورد اعتماد باشد كار روزنامه نگاري مختل و روزنامه ها تبديل به بولتن و آگهي هاي چسانده شده بر ديوار خواهند شد و مردم به وبلاگ ها روي خواهند آورد.

 

جودي ميلر

 

2005م:سريعترين عكسهاي چهار بمب گذاري هفتم ژوئيه 2005 لندن كه چند دقيقه پس از وقوع، از شبكه هاي تلويزيوني پخش، بر اديشن اينترنتي روزنامه ها اضافه شد و در وبلاگهاي خبري قرار گرفت توسط افرادي گرفته شده بود كه در صحنه حضور داشتند و با سلفون خود عكسها را گرفته و به مراكز خبري ارسال داشته و دستمزد كلان گرفته بودند. در اين بمب گذاري ها كه همزمان با تشكيل نشست سران «گروه ـ7» به علاوه روسيه، چين، هند، برزيل، مكزيك و جمهوري آفريقاي جنوبي در اسكاتلند صورت گرفته بود و گفته شده است كه كار القاعده بود بيش از 50 تن كشته و 700 نفر مجروح شدند. سه انفجار از اين چهار انفجار در «سب وي» لندن و انفجار چهارم در يك اتوبوس دو طبقه روي داد و در اروپا و آمريكا ايجاد ترس و نگراني كرد.

 

     سريعترين عكسهاي چهار بمب گذاري هفتم ژوئيه 2005 لندن

 

68م:نهم ژوئيه سال 68 ميلادي "نرون" امپراتور وقت روم پس از 14 سال حكومت با زدن رگهاي گردنش خودكشي كرد تا محكوم به مرگ با ضربات چوب در ملاء عام نشود.

سناي روم همان روز وي را از رياست امپراتوري خلع و مقرر داشته بود كه در جلسه بعدي سنا، به اتهامات مختلف او از جمله توطئه آتش زدن شهر رم با هدف احياء آن و گذاردن نام خويش بر شهر (نرو پوليس)، تعيين مقامات دولتي در جلسات خوشگذراني و از ميان بستگان و دوستان شخصي خود، رنجاندن سران سرزمين هاي تابعه به گونه اي كه حمل گندم به روم را ممنوع كرده بودند و بالاخره حركات شرم آور از جمله نواختن ساز، خواندن آواز و رقصيدن در حال مستي در انظار، محاكمه شود.

 

Nero


1405م:11 ژوئيه سال 1405 «ژنگ هه» از درباريان چين با چند كشتي براي رسيدن به مناطق دور دست غرب چين، خاك اين كشور را ترك كرد. وي در اين تلاش از راه دريا به مالاكا، جاوه، سوماترا، هند، ايران و مناطق اطرف خليج فارس و شبه جزيره عربستان در آسيا، و مصر، و سواحل شرقي و موزامبيك در آفريقا رسيد.

ژنگ هه مسلمان و در اصل از مردم آسياي ميانه بود. پدر وي به دربار امپراتور چين راه يافته و نام پسرش را كه محمود بود و به كسوت خواجگان دربار درآمده بود به «ژنگ هه» تغيير داد. خاطرات ژنگ هه از سفرهاي دريايي اش جالب و خواندني است.

 

1804م:ماندني ترين «دوئل» در طول تاريخ، 11 ژوئيه سال 1804 ميان "آرن بر Aaron Burr" معاون رئيس جمهور وقت آمريكا و الكساندر هاميلتون وزير خزانه داري وقت اين كشور در «ويهاكن weehawken» ايالت نيوجرزي ــ نه چندان دور از شهر نيويورك ــ روي داد كه به كشته شدن هاميلتون انجاميد. هردو 49 ساله و از رزمندگان انقلاب استقلال آمريكا بودند و هاميلتون از پدران موسس اين كشور بشمار مي رود. دوئل (تيراندازي به يكديگر از فاصله نزديك با حضور شاهد به منظور دفاع از حيثيت) مدتها در غرب مرسوم بود. اين دو سياستمدار درعين حال دولتمرد ـ عقايد سياسي مختلف داشتند و هاميلتون فدراليست (هوادار وجود يك قدرت مركزي در آمريكا ) و «بر» هوادار توزيع قدرت در ايالات (كنفدراسيون) بود. در جريان مبارزات انتخاباتي نيويورك، هاميلتون برضد «بر» سخن گفته بود و به راي دهندگان اخطار كرده بود كه اگر بار ديگر آراء خود را به سود «بر» به صندوقها بياندازند و او فرصت تازه به دست آورد اتحاديه ما (ايالت متحده) را فرو خواهد پاشاند و اين مطلب در روزنامه ها به چاپ رسيد و «بر» از هاميلتون خواست كه در ملاء عام حرف خود را پس بگيرد و عذرخواهي كند و چون پاسخ هاميلتون او را قانع نساخت، دوئل كردند و هاميلتون كه در جواني افسر و درجريان جنگهاي انقلاب آجودان جورج واشنگتن بود و به تيراندازي خود با سلاح كمري اطمينان داشت گلوله خورد و روز بعد درگذشت. وي نخستين وزير خزانه داري آمريكا بود.

 

الکساندر هاميلتون - Aaron Burr

 

1913م:دولت روماني يازدهم ژوئيه سال 1913 - در اثناي جنگ بالكان - به دولت بلغارستان اعلان جنگ داد و متعاقب آن خاك اين كشور را مورد حمله قرار داد. در آن زمان بلغارستان و چند كشور ديگر بالكان از جمله يونان با عثماني در حال جنگ بودند.

 

1921م:آن قسمت از مغولستان كه به مغولستان خارجي معروف بود يازدهم ژوئيه سال 1921 از چين جدا شد و به نام جمهوري خلق مغولستان اعلام استقلال كرد و اين روز، روز ملي مغولستان است. نظام حکومتي مغولستان تا دهه 1990 کمونيستي بود و از سوي شوروي حمايت مي شد.


1933م:در اين روز در سال 1933 قوه مقننه ايالات متحده آمريكا با وضع يك قانون، براي نخستين بار حداقل دستمزد در اين كشور را تعيين كرد كه هر چند وقت يك بار تغيير مي كند. ميزان نخستين «حداقل دستمزد» در آن روز «33 سنت براي هر ساعت كار» تعيين شد كه پس از 69 سال به 5 دلار و 75 سنت رسيد، يعني كه 17 برابر شد.

 

2004م:دهم ژوئيه 2004 اتهامات وارده سناي آمريكا به سازمانهاي اطلاعاتي اين كشور و در راس آنها « سيا » در صدر اخبار رسانه هاي اين كشور قرار داشت و بيشتر مقالات و تفسيرها در اين باره و گزارش 511 صفحه اي سنا بود.برخي از روزنامه ها تمامي قسمت بالاي صفحه اول خود را به آن اختصاص داده بودند.

دو سوم سناتور ها شب پيش از آن گفته بودند كه گزارش نادرست « سيا » مبني بر وجود اسلحه كشتار جمعي در عراق و همكاري اين دولت با القاعده و از اين رهگذر تهديد امنيت آمريكا باعث شد كه به جورج بوش اختيار جنگ با عراق را بدهند. اين سناتورها گفتند كه فريب گزارش «سيا » را خوردند كه رئيس جمهوري و وزير امور خارجه دولت او به آن اكيدا استناد كرده بودند و اينك ضرورت دارد كه تحقيق شود كه آيا سازمانهاي اطلاعاتي تحت نفوذ منابع دولتي چنين گزارشهايي نداده باشند و از آنجا كه تا انتخابات، كمتر از چهار ماه باقي است و تحقيقات از رئيس جمهوري و برخي اعضاي كابينه او ممكن است در تغيير نتيجه انتخابات موثر افتد، اين كار به بعد از انتخابات موكول خواهد شد!.

 

سازمانهاي اطلاعاتي 15 گانه آمريكا با چهل ميليارد بودجه در زير ضربه

 

1796: طبق قرار «جي»، انگلستان منطقه ديترويت را به آمريكا داد كه اينك گوشه اي از ايالت ميشيگان و محل استقرار كارخانه هاي اتومبيل سازي آمريكاست.

1848: Leon Bloy نويسنده فرانسوي به دنيا آمد و 71 سال عمر کرد.

1989: لورنس اوليوير Laurence Olivier بازيگر معروف فيلمهاي سينمايي درگذشت.

1987: سازمان ملل اعلام كرد كه در اين روز، جمعيت جهان از پنج ميليارد نفر تجاوز كرد.

1995: صربهاي بوسني شهر 37 هزار نفري مسلمان نشين سربرنيتسا (به معناي معدن نقره) را تصرف و گروهي (به قولي هزاران تن) از ساكنان شهر را كشتند. يک چهارم جمعيت شهر، صرب و مابقي از مسلمانان بوسني بودند. مقتولان عمدتا از پسران و مردان مسلمان منطقه بودند.

1995: دولت آمريکا روابط خود را با جمهوري ويتنام به حالت عادي درآورد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------