بازگشت بینایی به چشمان یک نابینا



بازگشت بینایی به چشمان نابینا , درمان نابینایی
در یک درمان آزمایشی با سلولها بنیادین، دید مردی که به واسطه تباهی سلولهای شبکیه از دست رفته بود به حالت اول بازگشت و وی بینایی خود را بدست آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مردی که در آزمایش استفاده از سلولهای بنیادین جنینی شرکت کرده بود تا درمان دو علت شایع نابینایی کشف شود، اکنون به قدری خوب می بیند که می تواند گواهینامه رانندگی داشته باشد.

این آزمایش از سال 2011 در جریان است، افرادی که در این آزمایش شرکت کرده اند گزارش داده اند که دید آنها پس از انجام این درمانهای آزمایشی بهبود نسبتا کمی داشته است، اما یک نفر از میان این گروه پیشرفت فوق العاده ای داشت. دید چشمی که سلولهای شبکیه آن از بین رفته بودند از 20/400 که کاملا نابینا است به 20/40 رسید که بینایی درنظر گرفته می شود.

گری رابین رئیس اجرایی فناوری پیشرفته سلولی شرکتی که این درمان را در ماساچوست اجرایی کرده، گفت: این فرد نابینا بود اما اکنون می تواند ببیند. دید وی به گونه ای است که اکنون می تواند یک گواهینامه رانندگی دریافت کند.

به طور کلی این شرکت 22 نفر را درمان کرده که یا مبتلا به دژنراسیون ماکولا خشک بودند یا ديستروفی قرنیه بودند، بیماری ارثی که به نابینایی دائمی به دنبال دارد. اما تاکنون اطلاعات رسمی در رابطه با اینکه کدام یک از این دو بیماری پیشرفتهای بهتری داشته اند، ارائه نشده است.

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌ شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

در هر دو بیماری، بیمار به تدریج سلولهای مخروطی رنگی قرنیه را از دست می دهند. این سلولها برای دید ضروری است چرا که پروتئین را و زائده های چربی که روی قرنیه انباشته می شوند را بازیافت کرده و برای سلولهای گیرنده نور مواد مغذی و انرژی فراهم می کنند تا این سلولها بتوانند نور را گرفته و سیگنالها را به مغز منتقل کنند.

این شرکت از سلولهای بنیادین جنینی برای درمان هر دو شرایط استفاده می کند. اگرچه هدف این آزمایش بررسی ایمنی این سلولهای بنیادین است، اما شرکت کنندگان در این درمانهای آزمایشی در گزارشهای خود به بهبود دید اشاره کرده اند..... /  mehrnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------