نشست خبری فیلم‌های «ماجرای نیمروز۲؛ رد خون»، «آشفتگی» و «حمال طلا» در دهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر



اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

نشست خبری سه فیلم ماجرای نیمروز 2، آشفتگی و حمال طلا در دهمین روز جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ برگزار شد.

نشست خبری «ماجرای نیمروز۲؛ رد خون»| مهدویان: ماجرای نیمروز دو، درباره مرصاد نیست/ فیلمساز وابسته نیستم

نشست خبری فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز2؛ رد خون» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگران و دیگر عوامل این فیلم در آخرین روز از سی و هفتمین جشنواره فجر برگزار شد. 

 

در این نشست، محمدحسین مهدویان صحبت کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پیش‌بینی ساخت چنین کاری را از قبل داشته است، گفت: وقتی کار ماجرای نیمروز 1 را تمام کردیم، دیدیم که کاراکرتهای جذابی در این قصه حضور دارند که می‌توانیم یک قصه دیگر با آنان تعریف کنیم. در ساخت این فیلم، تحقیق زیادی داشتیم. البته از آن‌جا که قبلا روی این مسئله کار کرده بودیم، به قصه‌های مختلف پیرامون آن فکر کرده بودیم و در نهایت این موضوع را انتخاب کردیم. چیزی در حدود یک سال و نیم تحقیق داشتیم که نتایج آن را در اختیار گروه نویسندگان قرار دادیم و آنان نیز با کاری چند ماهه، فیلم‌نامه را نگارش کردند.

 

سید محمود رضوی در مورد ساخت این فیلم گفت: این کار از نظر پروداکشن سخت و سنگین بود. داستان فیلم، سوژه خاصی است و به مانند راه رفتن روی لبه تیغ است. قاعدتا راه همواری نداشتیم اما از روزی که کلید خورد، همه چیز طبق روال جلو رفت و هیچ مشکلی نداشتیم.

 

هادی حجازی‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات شخصیت کمال در این فیلم نسبت به اثر قبلی گفت: یکی از کارهای سخت ما که در قسمت اول ارائه داده بودیم این بود که کاراکتری را بازی کرده بودیم که یک سری طرفدارهایی داشت و جا افتاده بودند. کار سخت ما این بود که مخاطب این شخصیت جدید را پذیرفته و آرام آرام تغییراتی را در آن ایجاد کنیم. البته باید دقت می‌کردیم که این کار بدون پرش باشد. در حقیقت، سختی کار ما به جز هماهنگی با بچه‌های جدید که به کار اضافه شده بودند و قصه جدید، همین موضوع بود. 

 

جواد عزتی در مورد نقش خود گفت:  در این فیلم ، 7 سال گذشته از فیلم قبلی گذشته بود و باید فکر می‌کردیم که شخصیت‌ها چه تغییراتی کرده‌اند. علاوه بر این، باید برداشت خودمان از این تغییرات را نشان می‌دادیم.

 

مهدویان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا او هم فیلم ساز وابسته است یا خیر، گفت: من مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم. وابسته نیستم. هر کس براساس دیدگاه خود، هر چه که می‌خواهد می‌تواند بگوید

 

بهنوش طباطبایی در مورد بازی خود در این فیلم گفت‌: پیشنهادات مختلفی را طی این مدت نپذیرفتم و صبر کردم تا نقشی به من پیشنهاد شود که اولویتش فیزیک و ظاهر نباشد. وقتی آقای رضوی به من پیشنهاد این کار را دادند، بسیار خوشحال شدم چون می خواستم بازهم تجربه کار با ایشان را داشته باشم. وقتی فیلمنامه را هم خواندم، از نقشم لذت بردم. ضمن اینکه قرار بود این فیلم را آقای مهدویان بسازند. کارگردانی که کارهایشان به دل همه مردم نشسته و برای هر بازیگری افتخار است که با ایشان کار کند. من فکر می‌کنم که آقای مهدویان فیلمساز سفارشی از طرف مردم هستند. این نقش چالش‌های زیادی را برای من به همراه داشت چرا که من آورده هایی از فیلم سیانور با خودم داشتم. جنس زن سازمانی که در دهه 50 قبل از انقلاب بازی کرده بودم، با زن سازمانی که در سال 67 بازی کردم متفاوت بود.

 

هستی مهدوی در مورد نقش خود گفت: نزدیک شدن به این نقش بسیار سخت بود چرا که ما به ازای بیرونی نداشت. وقتی این کار پیشنهاد شد، فهمیدم که یک فیلم‌نامه خوب را خواهم خواند. جذابیت فیلم‌نامه من را درگیر خود کرد و خشونتی که در فیلم وجود داشت را دوست داشتم. ما به مدت یک ماه در شهرک دفاع مقدس کار می‌کردیم. تمرین تیراندازی، بشین و پاشو و ....

 

ابراهیم امینی نویسنده فیلم نامه این اثر گفت: این فیلم‌نامه مانند بقیه فیلم‌هایی که با محمدحسین مهدویان ساخته‌ایم، به لحاظ داستانی متکثر است و اتفاقات در کنار هم جلو می‌روند. هر چه به پایان می‌رسیم، این داستان‌ها بهم نزدیک می‌شوند. البته باید بگویم که ما برخلاف ماجرای نیمروز دست خود را برای پرداختن به وجه تخیلی کار بازتر گذاشتیم. 

 

او درباره عاقبت عباس زری‌باف گفت: سرنوشت عباس زری باف این است که در عملیات مرصاد کشته می‌شود اما این که چگونه و به دست چه کسی است، را ما تخیل کردیم. در حقیقت، آن بخشهایی که تاریخ به صورت متغن نظر نداده است را خودمان ساختیم.

 

مهدویان در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت یا  عدم دریافت این فیلم از جشنواره گفت: واقعیت این است که تجربه 4 فیلم گذشته این‌گونه به من یاد داده است که حضور در جشنواره فجر اولین مواجهه جدی با ما تماشاچیان‌مان است. در این جشنواره حدود 20 هزار نفر فیلم‌ما را می‌بینند و نظر می‌دهند. در حقیقت، این جشنواره یک اکران کوچک همراه با بازخوردهایی است که برایمان معلوم می‌کند فیلممان چگونه است. این مهم‌ترین خواسته ما از جشنواره فجر است. خوشبختانه ما در 4 دوره جشنواره فجر، فیلم‌های متفاوتی ساخته‌ایم که همگی در بین 5 فیلم برتر جشنواره از نگاه مردم بوده است. اگر منتقدها خوششان بیاید و جایزه بدهند، خوش‌حال می‌شویم اما اگر هم ندهند، آن چیزی را که می‌خواستیم به دست بیاوریم را به دست آوردیم و از این بابت خوشحال هستیم.

 

رضوی در مورد این سوال گفت: ما کاری را شروع کردیم که این قدر برای خودمان بزرگ و پر اهمیت است و نظرات مردم خوب بوده است که به مساله دیگری فکر نمی‌کنیم. ما با یک محصول خوب مواجه هستیم. اگر جشنواره خوب استقبال کند، خوش‌حال می‌شویم و اکر نکنند برای بقیه برندگان دست می‌زنیم. خوشحالی اصلی ما از طرف مردم است و امیدواری که همان برخوردی که مردم با فیلم های قبلی ما داشتند، با این فیلم نیز داشته باشند که ما با همین دلگرمی فیلم‌های بعدی را می‌سازیم.

 

مهدویان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چرایی عدم حضور تعدادی از شخصیت‌های سیاسی در این فیلم گفت: شخصیت‌های زیادی بودند اما این فیلم راجع به عملیات نیست بلکه یک قصه ای راجع به کاراکترهای امنیتی دارد که این قصه در جایی با قصه عملیات برخورد می‌کند. ما به قصه پایبند بودیم و بنا نداشتیم که شخصیت‌های تاریخی را بیاوریم.

 

رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اکران نوروزی این فیلم گفت: فیلم حتما مشکلاتی داشته است و نگرانی‌ها تا روز آخر وجود داشت. در مورد اکران نوروزی باید بگویم که استقبال از فیلم باعث می‌شود که فیلم‌ها یکی از گزینه‌های اکران نوروزی باشند اگر بتوانیم اکران نوروزی بگیریم، حتما این کار را انجام خواهیم داد و اگر شرایط فیلم‌های دیگر بهتر باشد، آنان این اکران را خواهند کرد. 

 

حجازی فر درباره انتقاد از شخصیت کمال در این فیلم گفت: قول داده بودم که آرام و بدون حاشیه‌ای تمام کنم اما باید بگویم که این دیدگاه، خیلی برداشت دم دستی و سطحی نسبت به کمال است. 

 

او درباره حضور ابتدایی خود در فیلم قصر شیرین و عدم ادامه این کار با این گروه گفت: من از پارسال درگیر فیلم قصر شیرین بودم. بخشی از فیلمنامه برای من نوشته شد اما قرار بود ماجرای نیمروز در تیر ماه کلید بخورد که بنابر دلایلی به شهریور ماه افتاد. در آن زمان باید انتخاب می‌کردم چرا که اگر من نبودم این فیلم نمی‌توانست بدون کمال ساخته شود. در حقیقت، یا باید ماجرای نیمروز 2 تعطیل می‌شد و یا من از آقای میر کریمی عذرخواهی می‌کردم و بیرون می‌آمدم. فکر می‌کنم که اکنون باید کمی استراحت کنم. البته نه برای این که بقیه من را مرور کنند بلکه باید خودم را مرور کنم تا از بزرگان سینما یاد بگیرم. 

 

نشست خبری «آشفتگی»| جیرانی: فراستی هرچه راجع به فیلم من بگوید، راضی هستم

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم سینمایی «آشفتگی» به‌کارگردانی فریدون جیرانی، با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 

در این نشست، فریدون جیرانی ضمن مقایسه این فیلم با فیلم «خفگی» گفت: آشفتگی در ادامه فیلم خفگی است، با این تفاوت که داستان جاندارتری دارد و سعی کردم فرم و محتوای بهتری را به‌کار گیرم. در مورد ساخت فیلم در این ژانر باید بگویم که کمی ریسک دارد چرا که دغدغه‌های اجتماعی خود کارگردان در آن حضور دارد در حالی که ممکن است فضای سینما را ملتهب‌تر کند.

 

بهرام رادان در مورد تجربه کار کردن با جیرانی گفت: آقای فریدون جیرانی خودشان برند هستند و کسی هستند که بدون نیاز به اینکه چهره سرشناس در فیلمشان باشند، راه آسان‌تری را برای جلب‌نظر عموم مردم طی می‌کنند. اما این‌که این‌قدر ایده‌های نو و بدیع برای پردازش قصه دارند، خودش جای تحسین دارد. نزدیک به بیست سال بود که با آقای جیرانی کار نکرده بودم.

 

مهناز افشار در مورد بازی در فیلم جیرانی گفت: آقای جیرانی، کارگردان مورد علاقه من است و از فیلم‌های قدیمی ایشان، همیشه آرزو می‌کردم که جلوی دوربین ایشان حضور داشته باشم.

 

جیرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر طراحی صحنه و لباس این فیلم گفت: این فیلم، فیلم طراحی صحنه، لباس و فیلمبرداری نیز هست و باید از عوامل آن تشکر کنم. دقت کنید که ارژنگ از سینمای رئالیست می‌آید. دوستان دیگر نیز این انتقاد را بر من داشتند. ارژنگ بوی عادل مشرقی را می‌دهد و به‌نظرم در مواردی با بی‌مکانی و بی‌زمانی داستان جور در نمی‌آید. البته این موضوع را می‌دانستم اما چون عشق مریض را دوست داشتم، آن را قرار دادم. فکر می‌کردم که ممکن است در فضای فیلم حل بشود و اگر بیرون زده است، باید اصلاحاتی انجام بدهم.

 

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره شباهت این فیلم با فیلم «شباهنگ کامل» گفت: طرح این فیلم را آقای حسین حسینی دادند. ایشان 15 سال پیش فیلم دوقلوها را دیده بود و براساس آن قصه که تقریباً پلات اصلی شبیه به آن است، این طرح را دادند. باید بگویم که یک بار فیلم‌نامه را براساس دوقلوهای زن نوشته بودم اما احساس می‌کردم که ممکن است مجوز ساخت نگیرد، به همین دلیل آن را تولید نکردم اما پس از آن که فیلم خفگی را ساختم، دوباره به‌سراغ این فیلم‌نامه آمدم و با نوشتن آن براساس دوقلوهای مرد، کار را تمام کردم.

 

مهران احمدی در ارتباطی تلفنی گفت: کار کردن با آقای جیرانی باعث می‌شود که دریچه دیگری از سینما به‌رویت باز شود که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. فیلم آشفتگی تا سال‌ها در ذهن من باقی خواهد ماند و تجربه خوبی از کار کردن با ایشان دارم.

 

جیرانی، پیش‌بینی خود از نقدهای مسعود فراستی را بیان کرد و گفت: خاطرم هست زمانی که در برنامه هفت حضور داشتم، ایشان فیلم قصه پریا را دید و گفت که بسیار بد شده است. ایشان به من گفت که "چه کنیم؟"، در جواب گفتم که "امشب، من به‌عنوان یک فیلم‌ساز و شما به‌عنوان یک منتقد در برابر من می‌نشینید و نقدهایتان را بیان می‌کنید. بالاخره اگر نتوانیم بر خودمان نقد کنیم، بسیار بد است". وی هم‌چنین کمک بزرگی را در فیلم من مادر هستم، به من کرد. از فیلم شکایت شده بود اما ایشان به جلسه دادگاه آمد و از فیلمم حمایت کرد. ایشان هرچه راجع به فیلمم در برنامه امشب بگوید راضی هستم و هیچ گاه کمک ایشان را از یاد نمی‌برم.

 

بهرام رادان در پاسخ به سؤالی مبنی بر تجربه نقش‌های متفاوت گفت:‌ امسال خوشبختانه 3 کار داشتم که متعلق به جریان جدی سینما بود. هر فیلمی ادبیاتی دارد. به‌نظرم یک دیوانگی و جنون در بطن فیلم وجود دارد که تلاش کردم همراه با سایر بازیگران و در بدون مکانی و بدون زمانی، در بازی خودم داشته باشم، به همین دلیل است که فیلم این‌قدر سکوت دارد. در این فیلم دو برادر را می‌بینید که یکی ضعیف‌النفس است و دیگری متصل به قدرتی است که برای خودش نیست. زمانی که یکی از برادران به‌دست دیگری کشته می‌شود، اتفاقاتی رخ می‌دهد که بسیار جالب است.

 

نشست خبری «حمال طلا»| سخنان تند سهراب‌پور علیه جریان نقد در یک برنامه تلویزیونی

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

نشست خبری فیلم سینمایی «حمال طلا» با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، تورج اصلانی، ‌کارگردان آن صحبت کرد و در مورد المان‌های به کار رفته در این فیلم گفت: فیلم حمال طلا، یک فیلم کاملا واقعی است و در دنیای رئال اتفاق می‌افتد. در حقیقت، هیچ چیزی ساخته ذهن من کارگردان نیست و تمام چیزهایی که در آن می‌بینیم در دنیای واقعی امروز نیز دیده می‌شود. باید بگویم که در این فیلم، به زمان نیز توجه شده است. هم‌چنین، بازیگران آن، برای بهتر نقش بازی‌کردن، نمودهای واقعی نقش خود را در بیرون دیده‌اند.

 

در ادامه، منصور سهراب‌پور صحبت کرد و در سخنانی تند نسبت به منتقد سینما گفت: دوست دارم قبل از این که بخواهم راجع به حمال طلا صحبت کنم، به حملاتی که در این چند روز به دیگر فیلم من، درخونگاه صورت گرفته است، بپردازم. در برنامه‌ای تلویزیونی که همه ما می‌دانیم، منتقد آن از کجا خوراک می‌گیرد، او هر آن‌چه که می‌خواهد به زبان آورده و به دور از شان و ادب یک آدم فرهنگی حرف می‌زند. ایشان با ظاهر خشنی که برای خود ایجاد کرده و کسی جرات ندارد به او حرف بزند، به فیلم‌های مختلف حمله کرده و آنان را نقد می‌کند. او به راحتی زحمات چند ماهه یا چند ساله عوامل یک فیلم را نادیده گرفته و بدون این که نماینده‌ای از این فیلم در آن‌جا حضور داشته باشد تا از خود دفاع کند، به آن فیلم می‌تازد.

 

وی اضافه کرد: سوال من این است که اگر ما شورای پروانه ساخت داریم، این آقا چگونه می‌تواند راجع به هر فیلمی حرف بزند؟ در مورد موضوع ربا باید بگویم که اگر علمای ما درباره ربا صحبت کرد‌ه‌اند و در قرآن نیز 8 آیه در این مورد وجود دارد، اشکال کار کجا است که این آقا با آن مخالف است؟

 

تهیه‌کننده فیلم درخونگاه اضافه کرد: در هر دو فیلمم سعی کرده‌ایم تا این پدیده را به تصویر بکشیم چرا که ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم تا در مورد مشکلات مردم فیلم بسازیم. من به آن 8 سالی که فیلم درخونگاه راجع به آن حرف می‌زند، افتخار می‌کنم و خودم نیز در آن حضور داشتم.

 

ژاله صامتی در پاسخ به سوالی درباره نقش‌های متفاوت خود گفت: من عاشق کارهای سخت هستم و فرقی نمی کند یک سکانس باشد یا با یک نقش اول مواجه باشم. باید بگویم که قبل از فیلم حمال طلا، 5 همکاری با تورج اصلانی به عنوان فیلم بردار داشتم و وقتی این فیلم به من پیشنهاد شد و گفتند که تنها یکی دو سکانس دارم، دلم نیامد که قبول نکنم.

 

تورج اصلانی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پایان بندی فیلم گفت: ما در مورد پایان بندی فیلم با نویسنده فیلم‌نامه‌مان بسیار چالش داشتیم. در فیلم دیدید که با شخصیت‌هایی بی دست و پا روبه‌رو هستیم. خب چگونه می‌توانم چنین شخصیت‌هایی را به خارج بفرستم؟ علاوه بر این، زندگی کردن در خارج برای آنان نیز بسیار سخت است بنابراین به نظرم آمد که مردن در وطن بسیار شیرین‌تر از زندگی سخت در غربت است.

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نمایش کثافت و کثیفی زیاد در این فیلم گفت: من یک فیلم‌ساز هستم و یک فیلم‌ساز نسبت به اتفاقات جامعه خود تیزتر بوده و شاخک‌هایش بیش‌تر تکان می‌خورد. من به عنوان یک هنرمند نمی‌توانم چشم خود را روی اجتماع ببندم. همه این تعفنی که شما دیدید، من هم دیده‌ام و چیزی ساخته ذهن من نیست. برای من مهم نیست وزیر اقتصاد کیست بلکه برآیند و محصول کار او برای من مهم است. جالب است بدانید که وقتی 10 ماه پیش فیلمبرداری می‌کردم، سکه یک میلیون و 500 بود و شما روی تابلویی در فیلم این عدد را دیدید اما اکنون 4 میلیون است. این برآیند کار وزیر است و او باید این اتفاقات را سر و سامان بدهد.

 

تورج اصلانی درباره نقش ژاله صامتی گفت: زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتیم متوجه شدیم که فضا خیلی مردانه و زمخت است و تصمیم گرفتیم یک مشتری زن را وارد کنیم. خانم صامتی به عنوان یک مدیر یک موسسه خیریه که در جلسات‌ ماهانه خود، هدیه‌ای به خانم ها می‌دهند وارد فیلمنامه شد.

 

در پایان این جلسه، سهراب پور، تهیه کننده این اثر گفت: باید بگویم که این فیلم به دلیل محدودیت هایی که به دلیل ساخت یک سریال، ساخت ایران داشتم، از طرف من تهیه کننده نیز مهجور واقع شد و آنچنان که باید به آن نپرداختم. این پروژه با فضای صمیمانه در پشت صحنه پیش رفت و در نهایت به سرانجام رسید و به نظرم کار قابل دفاعی است. هر اثری حتما نقدهایی هم بدان وارد است.

 

تسنیم

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------