نخستین دغدغه مردمی در سال ٩٨؛ نه به حذف عادل



اخبار,اخبار فرهنگی,عادل فردوسی پور

با گذشت چهار روز از مصاحبه معاون سیما درباره ایجاد تغییرات در ساختار برنامه نود و قطعی‌شدن حذف عادل فردوسی‌پور از این برنامه پرمخاطب و به‌طورکلی آنتن زنده سازمان صداوسیما، اما طرفداران او دست‌بردار نیستند. طی روزهای گذشته هشتگ «نه به حذف عادل» پرطرفدارترین در فضای مجازی بوده و حتی کمپین‌های حمایتی زیادی در این خصوص ایجاد شده است. کمپین‌هایی که حالا یک جامعه صدها‌هزار نفری عضوش هستند و اگر سری میان فالوورهایش بکشید؛ به نام‌هایی آشنا که هرکدام برای خود سلبریتی‌ هستند، برمی‌خورید. از نمایندگان مجلس گرفته تا فوتبالیست‌های مطرح و چهره‌های برتر سینما و تلویزیون تقریبا همه حمایت خود را اعلام کرده‌اند. این موج حتی از مرزهای ایران نیز عبور کرده و برخی خواننده‌های خارج‌نشین نیز در صفحات مجازی خود عکسی از عادل فردوسی‌پور را انتشار داده‌اند. به عبارت بهتر، این روزها همه از عادل حمایت می‌کنند، مگر این‌که خلافش ثابت شود!

 

خداحافظی گزارشگران و دست‌اندرکاران نود

بعد از مصاحبه‌ای که دوشنبه‌شب فردوسی‌پور انجام داد و رسما اعلام کرد فرزندش (برنامه نود) را با هیچ پست و مقامی عوض نمی‌کند و حذف ویژه‌برنامه نوروزی از کنداکتور دوشنبه‌شب، دیگر تقریبا همه باور کردند که از این پس دوشنبه‌شب‌ها باید بدون تماشای عادل به خواب بروند. همین جملات کوتاه از سوی فردوسی‌پور کافی بود تا موجی عجیب‌وغریب در حمایت از او به راه بیفتد؛ موجی که شروع کننده‌اش گزارشگران دل‌باخته برنامه نود بودند. حامد راستگو یکی از آنها که حدود ١٢‌سال است با نود همکاری دارد، نوشت: «هیچ وقت برای نود و عادل شرطی نداشتم، اما امروز شرطم را برای حضور در برنامه اعلام می‌کنم، تا عادل باشه، هستم.»

 

رضا یونسیان یکی دیگر از گزارشگران برنامه نود در صفحه اینستاگرامش نوشت: «راجع به تیم کاری عادل فردوسی‌پور فکر کنم نیازی نیست یک‌به‌یک توضیح بدیم که خراب بشه جایی که عادل نباشه و ما بخوایم کار کنیم. راستی، من نگران اون تیم دویست نفره‌ای‌ام که بیکار شد، بعضی شغل و حرفه دیگه‌ای هم داشتن، ولی اغلب کار و درآمدشونو از دست دادن. چی بر سر ما میاد برای کسی مهم نیست البته.» به نظر می‌رسد بسیاری از دست‌اندرکاران برنامه نود دیگر حاضر نباشند بدون حضور فردوسی‌پور به همکاری‌شان با نود ادامه دهند و این موضوع هم اتفاق تلخی محسوب می‌شود.

 

کدام مجری از حذف عادل خوشحال است؟

مسأله‌ای که در پیام‌های گزارشگران و دست‌اندکاران برنامه نود مشاهده می‌شود، طعنه‌های آنها به یک فرد خاص است؛ فردی که احتمالا از مجریان تلویزیون بوده و در حق فردوسی‌پور نامردی کرده است. آنها نامی از کسی نبردند، اما از طعنه‌هایشان می‌شود فهمید که از یک مجری خیلی ناراحتند. نوید استادرحیمی، گزارشگر جوان نودی‌ها که در چند ‌سال اخیر استعداد نابش را در این عرصه نشان داده، دراین‌باره می‌نویسد: «فقط خدارو شکر می‌کنم بابت انتخاب اخیرم وگرنه... طبیعتا کم نیستن کسانی که با اتفاقات اخیر خوشحالن و در پوست خودشون نمی‌گنجن، اما زمان همه چیز رو اثبات می‌کنه. صبر داشته باشید و به چرخش سیبی که روی هوا معلقه نگاه کنید.»

 

رضا یونسیان هم این جملات را منتشر کرده: «حالا بگم برای اون کسی که فکر می‌کنه میاد می‌شینه رو صندلی عادل، نه می‌شناسمت، نه می‌دونم کی هستی، نه می‌خوام بدونم، فقط بدون عادل تو دل مردم نشسته بود، مردم هم تا ابد تو دل عادل. این دو تا جا پره، فکر جاهای دیگه باش.»

 

حمایت چهره‌ها و سلبریتی‌ها و شنای سلطان برخلاف جریان آب!

پایان سخنرانی‌های اینستاگرامی همکاران عادل با آغاز حمایت‌ سلبریتی‌ها از او همراه شد. خیلی زود هشتگ «نه به حذف عادل» ایجاد شد و چهره‌های مطرحی ازجمله علی کریمی، فرهاد مجیدی، سردار آزمون، میلاد کی‌مرام، مهناز افشار، مهراب قاسم‌خانی، کریم انصاری‌فرد، مهتاب کرامتی، پرویز پرستویی، رضا یزدانی، مجتبی محرمی، سیدمصطفی تاجزاده، علیرضا جهانبخش و خیلی‌های دیگر در اینستاگرام خود به شکل‌های گوناگون از فردوسی‌پور حمایت کردند. همچنین کلیپ‌ صحبت‌های این مجری محبوب در برنامه نود سال‌های گذشته و صحبت‌های جالب او در برنامه‌هایی که میهمان‌شان بوده، فضای اینستاگرام و توییتر را دربرگرفت. البته افرادی هم بودند که خلاف جهت آب شنا کردند و نه‌تنها حمایتی انجام ندادند که طوری رفتار کردند که ظاهرا از کنار رفتنش خوشحالند. به‌عنوان مثال بسیاری از طرفداران برخی تیم‌های شهرستانی لیگ برتر و حتی برخی استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها در اینستاگرام و توییتر خوشحالی‌شان بابت رفتن او را اعلام کردند. در این بین اما مصاحبه علی پروین سلطان فوتبال ایران از همه جالب‌تر بود. او گفت: «اساسا تحریم صداوسیما بی‌معنی است و متوجه نمی‌شوم معنی این حرف‌ها چیست. من عاشق سریال‌های ایرانی هستم و آنها را پیگیری می‌کنم. همچنین چند نفر از مدیران صداوسیما دوست من هستند. برنامه گلزار و علیخانی را پیگیری می‌کنم و به هر دوی آنها پیام دادم و گفتم برنامه‌هایشان عالی است. به گلزار گفتم «دمت‌گرم که با این ‌برنامه به مردم کمک می‌کنی که برنده شوند و دست خالی برنامه را ترک نکنند.»

 

من هر جا باشم سعی می‌کنم برنامه گلزار را ببینم.» علی با این جمله تیرخلاص را به فردوسی‌پور زد: «من عاشق صدای عادل فردوسی‌پور هستم و او را دوست دارم، اما برنامه‌اش افت کرده بود و نمی‌پسندیدم.»

 

آیا مردم صداوسیما را تحریم می‌کنند؟

برخلاف اعلام رسمی علی پروین در گفت‌وگو با تسنیم درباره این‌که تحریم صداوسیما کاری بی‌معنی است، اما به نظر می‌رسد خیلی از مخاطبان تصمیم به چنین کاری گرفته‌اند. اگر چرخی در فضای مجازی بزنید، توییت‌ها و متن‌هایی را می‌بینید که برخی مخاطبان صداوسیما در حمایت از فردوسی‌پور می‌خواهند رسانه ملی و برنامه‌های تلویزیون را تحریم کنند. بسیاری از مردم در صفحات خود نوشته‌اند اگر فردوسی‌پور برنگردد، دیگر حاضر به تماشای هیچ برنامه‌ای نیستند و باید دید این امر تا چه میزان تحقق می‌یابد.

 

مورد عجیب انصاریان و دغدغه مهم سازمان

یکی از اتفاقات عجیبی که سروصدای زیادی هم به راه انداخت، حرف‌های علی انصاریان در برنامه زنده شبکه یک با اجرای علی ضیا بود. ستاره سابق سرخابی‌های پایتخت بدون توجه به عواقب صحبت‌هایش در برنامه زنده سیما به حمایت از فردوسی‌پور پرداخت و اقدام علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما را «کج‌سلیقگی» عنوان کرد. تلاش‌های ضیا برای قطع حرف‌های انصاریان هم فایده نداشت و با این جمله مواجه شد: «علی این‌قدر وسط حرف من نپر.»

 

انصاریان آخر حرف‌هایش هم به ضیا طعنه زد: «دیدم رنگت پرید وقتی داشتم حرف می‌زدم!» انصاریان با این صحبت‌ها روی آنتن زنده تلویزیون قطعا یک نگرانی بزرگ برای مدیران صداوسیما ایجاد می‌کند. این روزها که در تعطیلات نوروز بسیاری از چهره‌های حوزه‌های مختلف به‌عنوان میهمان راهی ویژه‌برنامه‌های تلویزیون می‌شوند، کنترل بیانات آنها روی آنتن کار راحتی نیست. از سویی تلویزیون مجبور است میهمانان پرتعدادی را در تعطیلات به برنامه‌های خود ببرد و از سوی دیگر نمی‌تواند از تمام آنها بخواهد تا درباره فردوسی‌پور حرفی نزنند. همین مسأله می‌تواند برنامه‌های زنده تلویزیون را با یک چالش جدی در بحث دعوت از میهمانان مواجه کند. اتفاقی که باید دید تدبیر سازمان در قبال آن چه خواهد بود.

 

عادل برمی‌گردد؟

فشارهای همه‌جانبه برای روگرداندن مدیران سازمان صداوسیما از تصمیم خود برای حذف فردوسی‌پور اتفاقی است که همه منتظر سرنوشت آن هستند. کسی چه می‌داند شاید این فشارها باعث شود تا فروغی، مدیر شبکه سه و همکارانش به خاطر دل مخاطبان عادل هم که شده، اجازه بدهند برنامه نود با روال سابق به کارش ادامه دهد. البته که این اتفاق برای آنها بسیار گران تمام می‌شود و شاید کمی از محبوبیت ازدست‌رفته‌شان را برگرداند، اما مشخص نیست که دیگر بتوانند تصمیمات جدی بعدی خود را اجرا کنند.

 

دولتی‌ها و نمایندگان دست به کار شدند

یکی از اتفاقات مهم، حمایت چهره‌های دولتی از عادل فردوسی‌پور بود. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در توییتر خود نوشت: «سیمای ملی بازنده اصلی مواجهه مدیر جوان و مجری کهنه‌کار خواهد بود.»

 

علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری نیز به مسأله پیش آمده در دو توییت متوالی درباره عادل واکنش نشان داد. او اول نوشت: «نسخه فردوسی‌پور همان شب اختتامیه جام‌جهانی ٢٠١٨ پیچیده شد. اما آن‌چه پنهان است این‌که چرا مدیر جوان شبکه سه به جای سپردن این کار به بالادستی‌ها خود دوقطبی شخصی با او ساخت و عادل را در اوج فعالیت حرفه‌ای به اوج محبوبیت هم رساند. ظاهرا آن‌که نسخه‌اش نزد مردم پیچیده شد، کس دیگری است.» معزی در توییت دیگری نیز این جمله را بیان کرد: «اصلا مردم چه کاره‌اند که برای ما تعیین‌تکلیف کنند!»

 

این جوهره اصلی دلیل آن چیزی است که این‌ روزها بر FATF  می‌گذرد و بر برنامه ۹۰ گذشت.» همچنین فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، محمدعلی وکیلی، علیرضا رحیمی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و مصطفی کواکبیان و برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در صفحه‌های شخصی‌شان فردوسی‌پور را مورد حمایت قرار دادند.

 

روزنامه شهروند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------