مژگان خالقی: دلیل اصلی توقیف را نفهمیدم/ «امشب اینجا» با قصه واقعی



اخبار,اخبار فرهنگی,مژگان خالقی
کارگردان «امشب اینجا» می گوید روایت این نمایش از یک اتفاق واقعی گرفته شده است.

مژگان خالقی نویسنده و کارگردان نمایش «امشب اینجا» که تا ۱۵ مهر در مجموعه ایرانشهر سالن استاد سمندریان روی صحنه است در گفتگو با صبا درباره دلیل اصلی توقیف این نمایش در روزهای پایانی توضیح داد: دلیل اصلی توقیف نمایش را نمی دانم اما ما همه اصلاحاتی که از سوی شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر اداره هنر‌های نمایشی به ما داده شد انجام دادیم و پس از آن نمایش ما را ۲ شب توقیف کردند ولی خوشبختانه دوباره اجراها را شروع کردیم.

 

وی با اشاره به نحوه شکل گیری نمایشنامه و مضمون آن گفت: موضوع نمایش درباره انقطاع روابط انسان ها است و در کنار آن به دو موضوع محوری خیانت و خودکشی اشاره دارد که در جامعه امروزی دغدغه اصلی است و من با نگاه تازه ای آن را روایت می کنم.

 

خالقی از روایت داستان و شیوه اجرایی آن روی صحنه بیان کرد: نوع روایت من در این نمایشنامه با دیگر نمایشنامه ها که خطی اجرا می شوند، فرق دارد زیرا به تئاتر قصه گو اعتقادی ندارم و تلاش کردم با درگیر کردن مخاطب حین اجرا دو موضوع اصلی داستان را روایت و اطلاعات داستان را در سه زمان حال، ذهنی و تقویمی تقسیم کرده و به صورت موازی به مخاطب منتقل کنم.

 

وی با اشاره به نحوه شکل گیری نمایشنامه و دراماتورژی محمد چرمشیر توضیح داد: متن اصلی داستان از روایتی واقعی شکل گرفته است که من از یکی از دوستانم در مورد خودکشی فردی شنیدم و از او اجازه گرفتم تا این داستان را به نمایشنامه تبدیل کنم و موضوعات دیگر را خودم به نمایشنامه اضافه کردم و زمانی که محمد چرمشیر متن اصلی را تایید کرد، تمرین های اصلی را شروع کردم تا به نتیجه ای که اکنون روی صحنه است رسیدیم.

 

این کارگردان در پایان درباره استقبال مخاطب و نگاه آن ها به نمایش «امشب اینجا» بیان کرد: من به شکل جدی نگاه مردم شناسانه و اجتماعی به مردم و مخاطب دارم و تلاش می کنم در همه نمایش ها ذهن مخاطب را حین اجرا فعال نگه دارم و از طیف های مختلفی که به تماشای نمایش آمدند نظرخواهی کردم؛ از کسانی که تا به حال نمایشی تماشا نکرده تا کسانی که مخاطب تئاتری هستند نظرخواهی کردم و با شنیدن نظر آن ها و ارتباط آن ها با اثر من به هدفم نزدیک شدم.

 

نمایش «امشب اینجا» به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی که از ۲۴ شهریور روی صحنه رفته بود پس از ۲ شب توقیف دوباره از سر گرفته شد و تا ۱۵ مهر روی صحنه است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------