آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

بهترین نویسنده زن قرن ۲۱ انتخاب شد



اخبار,اخبار هنری,آدیچی
آدیچی به‌عنوان "برنده برندگان" جایزه ادبیات داستانی زنان انتخاب شد تا بهترین نویسنده زن ۲۵ سال اخیر جهان از نگاه داوران این جایزه لقب بگیرد.

به گزارش ایبنا، چندی پیش جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا یا بیلیزِ سابق اعلام کرد به مناسبت بزرگداشت بیست و پنجمین سال تشکیل این جایزه با کمک آرای مردمی برنده برندگان را انتخاب خواهد کرد و حالا چیماماندا آدیچی، نویسنده نیجریه‌ای کتاب "نیمی از خورشید زرد" به عنوان برنده انتخاب شد.

 

آدیچی در سال 2007 و زمانی که فقط 29 ساله بود با داستان "نیمی از خورشید زرد" به عنوان برگزیده جایزه ادبیات داستان‌نویسان زن بریتانیا انتخاب شده بود. "نیمی از خورشید زرد" زندگی چند شخصیت در اواخر دهه 1960 میلادی را نشان می‌دهد که درگیر جنگ داخلی نیجریه شده بودند

 

آن تایلر، رئیس هیئت داوران جایزه در سال 2007 داستان "نیمی از خورشید زرد" را "شگفت‌انگیز نه فقط از نظر موضوع بلکه زکاوت دسترسی آن" توصیف کرده بود.

 

آدیچی که در حال حاضر ساکن لاگوس، پایتخت نیجریه است پس از دریافت جایزه گفت به طور خاص از دریافت این جایزه خوشحال است زیرا "این جایزه اولین بار نظر خوانندگان را به کار من جلب کرد و همچنین من را با آثار نویسندگان بااستعداد زیادی آشنا کرد."

 

جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا 25 سال پیش در اعتراض به جایزه معتبر بوکر تشکیل شد. عدم توجه بنیاد بوکر به نویسندگان زن و حضور اندک نویسندگان زن در میان نامزدهای بوکر سبب شد جایزه‌ای مستقل برای بزرگداشت داستان‌نویسان زن بریتانیایی شکل بگیرد.

 

کیت ماس، مؤسس جایزه داستان‌نویسان زن این جایزه را در سال 1995 بنا نهاد زیرا چند سال قبل آن یعنی در سال 1991 هیچ نویسنده زنی در میان فهرست نهایی جایزه بوکر نبود. ماس می‌گوید خوشحال است که آدیچی برنده جایزه‌ای شده است که قصد دارد اثبات کند "آثار خوب فراتر از زمان خود هستند."

 

ماس هر بیست و پنج رمان را در طول قرنطینه بار دیگر خواند و معتقد است " "نیمی از خورشید زرد" با همه سخنی دارد. مهم نیست کجا و در چه زمانه‌ای باشند یا چه دیدگاهی داشته باشند و به نظر من آثار کمی هستند که چنین توانایی دارند."

 

هلن دانمور، آن مایکلز، کارول شیلدز، سوزان برن، لیندا گرنت، کیت گرنویل، آن پاچت، والری مارتین، آندریا لِوی، لیونل شریور، زادی اسمیت، چیمامندا آچیدی، و رز تریمین برندگان سال 1996 تا 2008 به عنوان برندگان جایزه "بیلیز" انتخاب شدند.

 

در سال 2009 جایزه ادبیات داستانی زنان به جایزه "اورنج" تغییر نام داد و مریلین رابینسون برنده آن سال شد. باربارا کینگزلاور، تیا اوبرت، و مادلین میلر دیگر برندگان جایزه اورنج بودند.

 

در سال 2010 جایزه به "ادبیات داستانی زنان بریتانیا" تغییر نام داد و ا. ام. هولمز، ایمیر مک‌براید، علی اسمیت، لیسا مک‌اینرری، نائومی آلدرمن، کامیلا شمسی، و تایری جونز برندگان این جایزه از سال 2010 تا 2019 هستند.

 

در سال 2020 مگی اُفارل با داستان "همنت" به عنوان برنده انتخاب شد تا اشتباه بنیاد بوکر را جبران کند. کمی پیش از اعلام نام اُفارل به عنوان برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا "همنت" از نامزدهای نهایی بوکر حذف شد. تصمیمی که موردانتقاد مخاطبان انگلیسی قرار گرفت. ویلیام ساتکلیف، همسر مگی و نویسنده شناخته‌شده انگلیسی گفته بود: "نمی‌دانم که یک نویسنده بریتانیایی دیگر چه کاری باید انجام دهد تا در جایزه ادبی معتبری در کشور خودش دیده شود."

 

جایزه ادبیات داستانی زنان، که پیش از این با عنوان جایزه "اورنج" یا "بیلیز" شناخته می‌شد، مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است که به صورت سالیانه برگزار می‌شود و اولین بار در سال 1996 و برای بزرگداشت اصالت و برتری آثار زنان در سراسر دنیا تشکیل شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------