کارگردان «نارنیا» درگذشت



اخبار,اخبار فرهنگی,کارگردان نارنیا
«مایکل آپتد» کارگردان فیلم‌هایی چون «نارنیا: سفر با کشتی داون تریدر» (۲۰۱۰) و «دنیا کافی نیست» از مجموعه جیمز باند، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، مایکل آپتد (Michael Apted) کارگردان شناخته شده انگلیسی که ساخت مجموعه مستند آپ و فیلم‌هایی چون دختر معدنچی زغال‌سنگ، گوریل‌ها در مه، دنیا کافی نیست از مجموعه جیمز باند و نارنیا: سفر با کشتی داون تریدر، را در کارنامه کاری خود داشت، در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

این فیلمساز پرکار سال ۱۹۴۱ در باکینگهام‌شایر انگلیس متولد شد و در رشته حقوق و تاریخ کالج داونینگ در کمبریج تحصیل کرد اما بعدها وارد عرصه سینما و تلویزیون شد و کارنامه موفقی هم داشت؛ مستند آپ به کارگردانی وی در سال ۲۰۰۵ در فهرست ۵۰ مستند برتر قرار گرفت و فیلم گوریل‌ها در مه از او که براساس یک داستان واقعی ساخته شده بود، نامزد ۵ جایزه اسکار شد و با ۶۱ میلیون دلار فروش، یکی از پرفروش‌های گیشه در زمان خودش شد.

 

سه بازیگر از جمله سیسی اسپیسک، سیگورنی ویور و جودی فاستر به ترتیب برای بازی در فیلم‌های دختر معدنچی زغال سنگ، گوریل‌ها در مه و نِل به کارگردانی این فیلمساز، نامزد اسکار شدند و اسپیسک در نهایت موفق به دریافت این جایزه شد.

 

آپتد در سال ۱۹۹۹ برای کارگردانی فیلم دنیا کافی نیست، نوزدهمین فیلم از مجموعه فیلمهای جیمز باند با بازی پیرس برازنان، به خدمت گرفته شد. اگرچه این فیلم هیچوقت یکی از محبوب‌ترین قسمتهای جیمز باند نبود اما به خاطر سکانس به یادماندنی تعقیب و گریز قایق‌هایش معروف است.

 

آپتد از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ رئیس انجمن کارگردانان آمریکا بود و در سال ۲۰۱۰ کارگردانی فیلم نارنیا: سفر با کشتی داون تریدر را برعهده گرفت که با فروش ۴۱۵ میلیون دلاری در گیشه جهانی، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های کارنامه وی به حساب می‌آمد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------