حمید مجتهدی کارگردان مستند «ایران» درگذشت



حمید مجتهدی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
حمید مجتهدی، سازنده مستند «ایران» پس از ۲۰ سال ثبت آثار تاریخی، ملی و مذهبی کشورمان امروز درگذشت.

به گزارش ایرنا، مستندساز و تصویربردار حوزه مستند عصر امروز سه‌شنبه اول تیرماه بر اثر عوارض ابتلا به سرطان درگذشت.

 

فرزند حمید مجتهدی در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تأیید این خبر، گفت: پدر حدود ۱۰ سال به سرطان کبد دچار بود که باعث شد کلیه و ریه وی را از بین برد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه امروز عصر ساعت دو و نیم در بیمارستان درگذشت.

 

به گفته فرزند حمید مجتهدی، پدرش قرار بود از هفته آینده ساخت ادامه مستند ایران و بخش های مربوط به آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل را آغاز کند؛ مستندی که قرار بود در آن تهیه کننده کار باشد و فرزندش (امیرحسین مجتهدی) کارگردانی را برعهده بگیرد.

 

مجتهدی مدرک کارشناسی خود را در رشته سینماتوگرافی و عکاسی از ریجنت کالج دانشگاه لندن دریافت کرده‌ بود. او هم‌چنین تخصص فیلمبرداری، نورپردازی و فیلمبرداری هوایی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (یو سی ال ای) ایالات متحده داشت. نخستین فیلم او «مومیایی» است که در سال ۱۳۴۵ کارگردانی کرد. وی سه سال بعد موسسه سینمایی چهلستون را تأسیس کرد.

 

مجتهدی با مصطفی عقاد در فیلم‌های محمد رسول‌الله (رسالت) و عمرمختار (شیر صحرا)، همکاری کرده‌ بود.

 

وی زمانی که عنوان هفتمین فیلمبردار هوایی دنیا را در اختیار داشت، به عنوان کارگردان و مدیر فیلمبرداری مجموعه مستند ایران با صداوسیما شروع به همکاری کرد و در جریان آن به معرفی جاذبه‌های فرهنگی کشور ایران از نمای زمینی و هوایی پرداخت.

 

تولید بخش نخست مستند ایران از سال ۱۳۸۰ و با سرمایه‌گذاری شبکه یک سیما آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه یافت. در سری نخست این مجموعه که ۱۴ قسمت داشت، تخت جمشید و شهرهای تهران، کاشان و اصفهان به نمایش درآمدند. پخش این مجموعه در سال ۱۳۸۴ از شبکهٔ اول آغاز شد که با استقبال علاقه‌مندان مواجه شد و پس از آن بارها از شبکه های تلویزیونی به نمایش درآمد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------