هنر با طعم «یلدا»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,پروژه های آران

معمولا روزهای پایانی هفته، روزهای آغازین نمایشگاه‌های هنری است. پنجشنبه و جمعه این هفته همزمان با آخرین نفس‌های پاییز، 15 نمایشگاه هنری در تهران کار خود را آغاز می‌کنند. در ادامه بعضی از نمایشگاه‌ها را مرور می‌کنیم.


«پروژه‌های آران» از جمعه 30 آذر میزبان نمایشگاه انفرادی سلمان خوشرو با نام «کنش ممکن» خواهد بود. در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «با ضرب‌های پویای قلم‌مو و کاردک، سلمان خوشرو شیفتگی ذاتی خود با زندگی، تکامل و انسانیت را به تصویر می‌کشد. خطوط بیرونی پیکرهایی که به زیبایی شکل گرفته‌اند جزو مشخصه‌های آثار او هستند. این پیکرهای قدرتمند مستقیما به غرایز و نیروهای نخستین طبیعت انسانی اشاره دارند. همانقدر که قدرت و توانایی انسان در عمق این نقاشی‌ها به چشم می‌آیند، ضعف و کمبودهای وجودی انسان‌ها که در پس ذهن نقاش حاضر بوده‌اند، نقش بازی می‌کنند. در این حضور قدرتمندانه بدن مرد، کشمکش و تنازع طبیعت انسانی به خوبی تصویر می‌شوند: انسان در برابر انسان، در برابر طبیعت و در برابر خود. در عین حال در برخی از نقاشی‌ها که انسان از درون آب و یا جنگل و برگ و شاخ درختان گذر و ظهور می‌کند، هنرمند پیشنهاد مصالحه و آشتی بین انسان و طبیعت را انتقال می‌دهد: انسان برای طبیعت و از طبیعت. ذات پرمعنا و دینامیک این مجموعه از آثار، خود ثبت دراماتیک و نمایشی «عمل نقاشی» نیز هستند؛ شدت و قدرت و همچنین سرعت. لایه‌های سنگین رنگ خود نشان‌دهنده کشمکش داخلی و انرژی هستند. سنگینی دست هنرمند که در ضربه‌های قلم مشهود هستند به نوعی نمایشگر درجه کشش و کنشی هستند که در نتیجه آن لایه‌های غلیظ رنگ در فضا معلق می‌مانند. حرکت مهم‌ترین و برترین بخش از عمل نقاش هستند و در آخرین نقاشی‌ها سرعت در خطوط و لایه‌ها، پیکرهایی تقریبا انتزاعی را شکل می‌دهند...» این نمایشگاه جمعه از ساعت ١۶ الی ٢٠ در نگارخانه مذکور واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط افتتاح می‌شود و تا 24 دی به جز شنبه‌ها از ساعت 13 تا 19 ادامه خواهد داشت.


«وارونگی» عنوان نمایشگاه پیام یاسینی است که از جمعه به مدت 6 روز در نگارخانه «ایده» واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم‌مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک۲۶ برپا خواهد بود. این نمایشگاه روز افتتاحیه از ساعت 16 تا 20 و روزهای دیگر از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.


نمایشگاه مجسمه‌های مریم کوهستانی با عنوان «پوستی از آن خود» نیز از این جمعه تا 12 دی در نگارخانه «سیحون» از ساعت 11 تا 19 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. این گالری در خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره 11 واقع شده است.


«باغ واق» عنوان نمایشگاه نقاشی، طراحی و حجم سمیرا دریا است که از عصر جمعه 30 آذرماه در «گالری ویستا» به نمایش در‌می‌آید. واق، درختى است با میوه‌هایى از حیوانات و سر انسان که در نقاشى سنتى ایران سابقه‌اى کهن دارد. بهنام کامرانی در بیانه‌ این نمایشگاه نوشته است: «در روایت نقاشانه سمیرا دریا از درخت واق، عناصر نامتجانس همجوار شده‌اند. درخت‌ها یا از تن آدمیانِ نقاشى‌هاى سنتى بیرون زده‌اند یا بر اشیایى قرار گرفته‌اند یا تنها معلق‌اند. میوه‌هاى درختان با ریشه‌هاى در هـم تابیده گـروتسکـى تاثیر‌گـذار را نمــایش مى‌دهد. عجایب‌المخلوقاتى که جوارح انسانى با خویش‌کارى‌ها و عقوبتى موحش از آن بیرون زده‌اند. این جهانِ پر آشوب ماست یا خوابى به آخر‌الزمان رسیده؟». «باغ واق» تا 10 دی‌ماه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 در «گالری ویستا» به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 به تماشاست.


گالری «آ» نیز تا 10 دی میزبان نمایشگاه انفرادی مرجان صدایتی خواهد بود. در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «زندگی در زیباترین لحظاتش در تازه‌ترین معاشرت‌ها، در سفرها و در آفتابی‌ترین و شادترین لحظاتش، سنگینی پنهانی دارد که از آن گریزی نیست. سبکی‌ها ته‌نشین نمی‌شوند، فرارند و گریزان. آنچه می‌ماند سنگینی‌ای است که مانند ماده‌ای سیاه و تکثیر‌شونده از دل هر لحظه سربر می‌آورد و در تمامی سلول‌ها رخنه می‌کند.


زمانی بود که برای رهایی از این سنگینی به هر چیزی چنگ می‌زدم، به لذت نقاشی‌های تمام شده، امضا شده و قابل ارائه، به تمنای دیده شدن، تشویق شدن و دلگرم شدن و می‌دیدم که هیچ چیز برایم نمانده جز نیازمندی. زندگی برایم چنین مقدر کرده بود که دریابم تمامی این‌ها دمی است و پس از آن دوباره همان سنگینی و همان تکرار. پس در نهایت قدم در راه گذاشتم، بی‌هیچ چشمداشتی، بی‌هیچ انتظاری برای تشویق، بی‌هیچ تمنایی برای دیده شدن. رنگم را، کاغدم را، قلمم را برداشتم و راهی شدم، راهی که در آن از ویران کردن ساخته‌هایم نترسم». این نمایشگاه واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 از ساعت 16 تا 20 میزبان بازدیدکنندگان است. «هویتی دیگر» عنوان نمایشگاه گروهی هنرآموختگان شما انوشهر است. این نمایشگاه در گالری «شکوه» در خیابان فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 برگزار می‌شود و تا 5 دی از ساعت 16 تا 20 فعالیت می‌کند. گالری «اُ» نیز از 30 آذر میزبان «لهجه خط» مریم عیوضی خواهد بود. این نمایشگاه که تا 12 دی ادامه خواهد داشت، هر روز از ساعت 12 تا 20 در نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول پذیرای مخاطبان خواهد بود.


«دریچه» عنوان نمایشگاه گروهی‌ای است که تا 5 دی در گالری «شلمان» برگزار می‌شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: « «دریچه» پیش رو گردهمایی آثاری است که هرکدام گویای جهانی درونی است. جهان‌هایی مملو از ردپاهای کودکانه، شب‌نشینی، رویاهای آبی و چه و چه... زندگی در جهانی که ما به آن مبتلا هستیم حاصل همین هم‌نشینی‌هاست، همین هم گردی‌های پرنده و درخت، هم‌آوایی زن و زخم. برآنیم تا بشوییم نگاه‌ها را از درماندگی روزمرگی، بشوییم آنچه رنگ تکرار به خود می‌گیرد، آنچه به آن نگاه می‌کنیم اما نمی‌بینیم، آنچه که پشت زنگ‌زدگی عادت، جا خشک‌کرده و راه فراری برای بروز خود نمی‌یابد. و زمانی‌که توانستیم پنجره‌ها را باز کنیم و درخت را، دست را، آسمان را بر بوم خود ببینیم و آن را به زبان خود باز بنمایانیم، گرد هم می‌آییم و جهانی نو را به نمایش خواهیم گذاشت اما از ورای یک «دریچه»...». این نمایشگاه به جز پنجشنبه‌ها در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری «آریانا» نیز از امروز میزبان نمایشگاه نقاشی کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه خیریه بهنام دهش‌پور با عنوان «رنگ‌های امید» خواهد بود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «رنگ‌های امید... خبری در راه است و دستان مهربان کودکان موسسه خیریه بهنام دهش‌پور شما را به مهمانی امید دعوت می‌کنند. لحظات سخت را با شادی کودکانه و دنیایی از رنگ نقش زده‌اند. قلب‌شان در تسخیر دنیایی از رنگ‌ها است و امید را چنان تنیده بر جان ترسیم کرده‌اند که نمی‌توانی جز به باور زندگی به چیزی بیندیشی. دست و قلب‌شان را با نگاه تو تقسیم کردند تا زندگی رنگ دیگری گیرد. بر آن شدیم تا در پایان آذر ماه رنگارنگ، مهمانی‌ای از رنگ‌ها بر پا کنیم...از شما نیک اندیشان دعوت می شود تا در این جشن مهر و شادی رنگ ها با ما همراه شوید.»

 

 روزنامه ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------