آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

زیرو بم سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر؛ پرواز سیمرغ‌ها بر فراز آشیانه!



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,جشنواره فجر

شايد يكي از اصلي ترين انتقادات وارد شده به جشنواره فيلم فجر، شيوه انتخاب فيلم ها و داوري ميان آن‌ها باشد؛اينكه چند سبك متفاوت از كمدي تا اجتماعي و انيميشن كنار هم قرار مي گيرند و داوري مي شوند.

فيلم «سمفوني نهم» محمد رضا هنرمند در فهرست کمک‌های 84 میلیاردی فارابی به فیلمسازان در سال‌های 90 تا 96 که در اواخر اسفند سال گذشته به‌دست رسانه‌ها رسید، حمايت ۸۷۵ میلیونی اين بنياد را به همراه داشته كه از فيلم هاي حاضر در جشنواره است


«ماجرای نیمروز۲» از دیگر فیلم های مورد حمایت فارابی است که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور دارد اما ميزان حمايت فارابي از آن هنوز مشخص نيست

كمتر از یک ماه به آغاز بزرگ‌ترین فستیوال سینمایی کشور باقی مانده است؛ فستيوالي كهبا وجود حواشي هر ساله گاهي اوقات هم سمت و سوي سازندگي و متعالي شدن پيش گرفته و كماكان با آمال اقبال همگاني به عنوان تنها كارناوال بزرگ و جدي سينمايي كشور،مي‌تازد.حالا نيز در حالي فيلم هاي بخش مسابقه اعلام شده اند كه ابراهيم داروغه زاده براي دومين سال متوالي،دبير جشنواره است.در نام هاي اعلام شده اما،نام تمام فيلم هاي زير چتر سازمان هنري رسانه اي اوج از جمله «23 نفر»، «قسم» و «غلامرضا تختي» به چشم مي خورد؛ پروژه اي كه هنوز خبري از پايان فيلمبرداري از آن به گوش نرسيده و گويا يك نسخه ناقص از سوي تهيه كننده به هيات انتخاب داده شده است!محمدصادق رنجكشان نيز از اسم هاي پرتكرار در ليست اعلام شده است كه نامش به عنوان سرمايه گذار در سه فيلم «سرخپوست»، «متري 6 و نيم» و «بي حسي موضعي» به چشم مي خورد كه البته فيلم «بي حسي موضعي» فعلا در بخش رزرو قرار دارد.از ديگر فيلم هاي پربحث حاضر در اين ليست اعلامي، فيلم «سمفوني نهم» محمد رضا هنرمند است كه بنیاد فارابی مالک 25درصد حقوق اين فيلم بوده و در فهرست کمک‌های 84 میلیاردی فارابی به فیلمسازان در سال‌های 90 تا 96 که در اواخر اسفند سال گذشته به‌دست رسانه‌ها رسید، حمايت ۸۷۵ میلیونی اين بنياد به اين فيلم كه در سال 96 خبري از ساخت آن نبود به چشم مي خورد. فيلم‌هاي زير چتر فارابي اما در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر كم نيستند.«پالتو شتری» به تهيه كنندگي مجيد شيخ انصاري از مديران سابق رسانه ملي و «طلا» که هر کدام ۳۰۰میلیون تسهیلات فارابی را داشته اند نیز در بخش مسابقه حاضرند.«ماجرای نیمروز۲» از دیگر فیلم های مورد حمایت فارابی است که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور دارد اما ميزان حمايت فارابي از آن هنوز مشخص نيست.يكي ديگر از پديده هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر، پيدايش «ژن خوب در سينما» است كه دو تا از اين ژن ها در اين دوره از جشنواره نيز با هم رقابت مي كنند.«معكوس» به كارگرداني پولاد كيميايي و با تهيه‌كنندگي پدر،«سونامي» به كارگرداني ميلاد صدرعاملي و با تهيه كنندگي پدر!در واقع جدا از رقابت اين دو كارگردان در بخش فيلم اولي ها،اگر تهيه كننده را مالك معنوي فيلم ها بدانيم،رقابتي جالب بين دو سينماگر تقريبا هم نسل يعني مسعود كيميايي و رسول صدرعاملي را كه خود فيلم «سال دوم دانشکده من» را در بخش مسابقه ملي دارد،شاهد خواهيم بود. از اسم هاي پربحث ديگر اما مي توان به احسان رسول اف ، آقازاده جلال رسول اف مدیرعامل بانک آینده اشاره كرد كه با «آخرین داستان» در بخش انیمیشن جشنواره حضور دارد!همچنين سه فيلم «آنجا همان ساعت» به كارگرداني سيروس الوند، «بی حسی موضعی» به كارگرداني مشترك حسین مهکام و حبیب رضایی و «مدیترانه» به كارگرداني هادي حاجتمند نيز سه فيلم بخش ذخيره در جشنواره هستند كه اگر احيانا فيلمي به جشنواره نرسيد بتوانند جايگزين شوند.همچنين به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هفت فیلم کوتاه شامل «اس»حامد اصلانی، «بچه خور» محمد کارت، «تشریح» سیاوش شهابی، «تو هنوز اینجایی» کتایون پرمر و محمد روحبخش، «دریای تلخ» فاطمه احمدی، «رورانس» سوگل رضوانی و «گسل» سهیل امیر شریفی به این دوره از جشنواره فیلم فجر راه یافتند.

آن‌ها كه با دست پر آمدند!
در حالي كه سال گذشته، بابک حمیدیان با چهار فیلم و سحر دولت شاهی با سه فیلم بیشترین حضور را در فيلم ها داشتند امسال نيز بسياري از بازيگران هستند كه نام‌شان در چند فيلم تكرار شده است.در اين ميان اما مهرداد صدیقیان با چهار فیلم «سونامی»،«ایده اصلی»،«سمفونی نهم» و «طلا» پركارترين مرد اين دوره از جشنواره فيلم فجر است و بعد از آن فرهاد اصلانی با سه فیلم «متری شیش و نیم»، «مردی بدون سایه» و «مسخره باز» ، علي مصفا با سه فيلم «روزهای نارنجی»،«سال دوم دانشکده من»و«مردی بدون سایه»،بهرام رادان با سه فیلم «سونامی»،«آشفتگی»و «ایده اصلی»،سعید آقاخانی با سه فیلم «حمال طلا»،«بنفشه آفریقایی» و«قسم»، بابک حمیدیان با سه فيلم «مسخره باز»،«معکوس» و«سال دوم دانشکده من» پرفيلم ترين مردان جشنواره سي و هفتم به شمار مي روند.در بين خانم ها نيز،پانته آ پناهی ها با سه فيلم «جمشیدیه»،«درخونگاه»و«ناگهان درخت»،مهناز افشار با سه فيلم «آشفتگی»،«قسم»و «ناگهان درخت»،ستاره پسیانی با سه فيلم «غلامرضا تختی»،«سرخ پوست» و «جمشیدیه» و نسیم ادبی با سه فيلم «مردی بدون سایه»،«زهرمار» و«آشفتگی» پركارترين زنان اين دوه از جشنواره هستند.

بازگشت بخش نگاه نو به ميدان رقابت
بخش نگاه نو اما همیشه خون و امید تازه‌ای به جشنواره فيلم فجر وارد کرده‌ است. این بخش که طی این سال‌ها نشان داده چقدر می‌تواند به تازگی و پیشرفت سینمای کشور کمک کند، در تمام ادوار مورد پذیرش دبیر و سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر نبوده است.سال 1363 و در سومین دوره جشنواره بود که برای نخستین بار بخش فیلم‌های اول به جشنواره با عنوان «نخستین فیلم‎های کارگردانان» اضافه شد که در سال‌های 64 تا 67 این بخش از جشنواره حذف شد.طي سال ها بعد هم اين بخش جايگاه ثابتي نداشته است.حال امسال و در جشنواره سال جاری قرار است که فیلم اولی‌ها دوباره به این فستیوال راه پیدا کنند.در ادامه به معرفي آثار اعلام شده در بخش نگاه نو و مسابقه سي و هفدمين جشنواره فيلم فجر،خواهيم پرداخت.

پالتو شتری
محمدعلی میرزایی که نویسنده آثاری چون «کاتیوشا»، «هفت معکوس»، «پارادایس»، «گشت ارشاد»و ... است، «پالتو شتری» نخستین تجربه سینمایی‌اش در مقام کارگردان محسوب می‌شود. سام درخشانی، بانیپال شومون، بهاره کیان افشار، شاهرخ فروتنیان، پریوش نظریه و ... از جمله بازیگران این فیلم هستند. فیلم سینمایی «پالتو شتری» از جمله آثار بخش نگاه نو است که شانس رقابت در بخش سودای سیمرغ را هم به دست آورده است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است:اگه دشمنید چرا این‌قدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا این‌قدر به هم می‌پرید؟

روزهای نارنجی
آرش لاهوتی،جمله کارگرداناني است که نمی‌توان حضور وي را در رقابت جشنواره فجر دست‌کم گرفت چراكه او رکورددار دریافت تندیس جشنواره سینما حقیقت است و توانسته به‌عنوان یکی از مستندسازان پرافتخار در این حوزه حضور داشته باشد. این کارگردان در حالی اولین اثر بلند سینمایی‌اش را در کشور نمایش می‌دهد که برنده لوح تقدیر و جایزه اصلی در جشنواره‌های فیلم سینه تورنتو و شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم مانهایم برای «روزهای نارنجی» شده است و در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرده و نامزد شده است. علاوه بر همه این‌ها، حضور علی مصفا و هدیه تهرانی نيز مي تواند به اقبال بيشتر فيلم كمك كند.

یلدا
«يلدا» فيلمي از مسعود بخشي است كه قبلا با ساخت «یک خانواده محترم» دچار انتقادها و اعتراضات بسیاری از سمت رسانه‌ها و مسئولان و برخی از سینماگران شده بود.«یک خانواده محترمِ» مسعود بخشی در حالی تنها نماینده سینمای ایران در شصت‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کن بود و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت که تهیه‌کننده پیشین اثر تازه‎اش، یعنی ایرج تقی‌پور درباره این فیلم گفته بود که «یلدا» مضمونی قرآنی دارد و درباره کظم غیظ است و به دو زن می‌پردازد که روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.» از همین الان حساسیت‌ها نسبت به این فیلم که تهیه‌کننده جدیدش علی مصفاست، آغاز شده و مسلما به دلیل کارنامه قبلی کارگردان، این اثر زیر ذره‌بین رسانه‌ها و سینما گران قرار می‌گیرد.

دیدن این فیلم جرم است
معرفی این فیلم در رسانه‌ها چنین عنوان شده؛ فیلمی به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمد حمزه‌زاده. بقیه مراحل ساخت اولین اثر زهتابچیان در سکوت خبری انجام شده است. «دیدن این فیلم جرم نیست» که احتمال می‌رود محصول تازه حوزه هنری باشد، شنیده شده که یک فیلم سیاسی است که پروانه ساختش هم مسیر پرپیچ و خمی داشته و به ماجرای یک گروگان‌گیری پرداخته است.

زهر مار
سیدجواد رضویان که همواره مخاطبان تلویزیون او را با بازی در سریال‌های طنز می‌شناسند، برای اولین بار در مقام کارگردان یک اثر بلند سینمایی ظاهر شده است. وی که در گذشته دو فیلم ویدیویی و تلویزیونی را هم کارگردانی کرده، توانسته با اولین اثر سینمایی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. «زهر مار» در قالب طنز اجتماعی روایت می‌شود و فیلمنامه آن را پیمان عباسی نوشته است. شبنم مقدمی و سیامک انصاری از بازیگران اصلی این پروژه هستند.

جان دار
این اثر به کارگردانی حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری جلوی دوربین رفته است. پدرام پورامیری یکی از نویسندگان تازه‌ترین اثر کمال تبریزی یعنی «ما همه ‌باهم هستیم» است. «جان دار» که به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی ساخته شده است، بازیگران مطرح سینمایی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی و... از بازیگران این فیلم اولی هستند.

معکوس
سرانجام اولین اثر سینمایی پولاد کیمیایی ساخته شد. «معکوس» که تا به حال روند تولیدش چندین بار متوقف شد و دوباره آغاز به کار کرده، توانسته با حضور در جشنواره فیلم فجر، روی پرده برود. بابک حمیدیان، علیرضا کمالی، شهرام حقیقت دوست و لیلا زارع بازیگران و مسعود کیمیایی تهیه‌کننده این اثر هستند. با توجه به مطرح شدن ژن خوب در سینما باید دید که مخاطبان در جشنواره نسبت به این اثر فرزند مسعود کیمیایی چه واکنشی خواهند داشت.

سونامی
شاید دومین فرزند سینماگر جشنواره کارگردان «سونامی» باشد. میلاد صدرعاملی که فعالیت هنری خود را با دستیاری در فیلم‌های پدرش آغاز کرده است، تجربه بازیگری را هم در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی دارد. در برخی از خبرها از پدرش به‌عنوان تهیه‌کننده نام برده شده در صورتی که خبر روز اخیر مبنی بر اعلام آثار منتخب فیلم اولی‌ها تهیه‌کننده «سونامی» علی سرتیپی معرفی شده است. بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، بهرام رادان، رعنا آزادی‌ور، علیرضا شجاع نوری و ... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

حمال طلا
«خواب سفید» اولین فعالیت حرفه‌ای تورج اصلاني در سینما بود که عنوان جوان‌ترین مدیر فیلمبرداری سینمای ایران در سال 79 را از آن خود کرد. تورج اصلانی به دلیل توانایی در حرفه‌اش یعنی فیلمبرداری، تا کنون توانسته مدیر فیلمبرداری ده‌ها اثر سینمایی داخلی و خارجی باشد و جوایز بسیاری را از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی دریافت کند. او اولین اثر سینمایی‌اش را به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور و با عنوان «حمال طلا» ساخته و بازیگرانی مانند سعید آقاخانی، پیام احمدی‌نیا، ژاله صامتی و ... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. باید دید که تورج اصلانی در کارگردانی هم می‌تواند به اندازه حرفه اصلی‌اش یعنی فیلمبرداری موفق باشد یا خیر؟

همچنين در بخش مسابقه جشنواره سی و هفتم فجر ،آثار به ترتيب نام فيلم،نام كارگردان و نام تهيه‌كننده،چنين اعلام شده اند:

آشفتگی/فریدون جیرانی
فریدون جیرانی که با فیلم‌های خود علاقه‌مندی‌اش را به ساخت فیلم‌های جنایی نشان داده، این بار باز هم قصه یک جنایت را روایت می‌کند، قصه‌ای برآمده از آشفتگی. آشفتگی يك فيلم رئال و اجتماعی نیست بلكه روايت عشق و جنایت است.آشفتگي با نويسندگي و تهيه‌كنندگي فریدون جیرانی و موسیقی از کارن همایونفر و با كادر بازیگراني چون بهرام رادان، مهناز افشار، مهران احمدی، نسیم ادبی، علی میلانی در جشنواره فيلم فجر حضور خواهد داشت.

ایده اصلی/آزیتا موگویی
آزیتا موگویی «ایده اصلی» را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود بعد از «تراژدی» کارگردانی و تهیه کرده است.اين فيلم به تهيه كنندگي امیرعربی و با بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر در جشنواره حاضر خواهد بود.در خلاصه داستان «ايده اصلي» آمده است: ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده اند، شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند و ...

بنفشه آفریقایی/مونا زندحقیقی-علیرضا شجاع نوری
فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» دومین ساخته سینمایی مونا زند حقیقی است و روایتی تازه از زندگی سه انسان را به تصویر می‌کشد.فیلمنامه «بنفشه آفريقايي» را حمید بابابیگی به نگارش درآورده است و فاطمه معتمدآریا، سعیدآقاخانی ، مهدی حسینی‌نیا، رویا جاویدنیا، ندا جبرايیلی و مریم شیرازی از بازيگران آن هستند.

۲۳نفر/مهدی جعفری-مجتبی فرآورده
مهدی جعفری اما در فيلم «23 نفر» قصه‌ای برآمده از دوران جنگ را به تصوير می‌کشد، روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 61 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.مهدي جعفري علاوه بر كارگرداني ،فيلمنامه اين فيلم را نيز به نگارش در آورده است.از بازيگران «23 نفر» نيز مي توان به رضا نوری، مجید پتکی، عبدالحلیم تقبلی اشاره كرد.

تیغ و ترمه/کیومرث پوراحمد-علی قائم مقامی
کیومرث پوراحمد یکی از انگشت شمار نمایندگاه نسل خود است که در این دوره از جشنواره حضور دارد. «تیغ و ترمه» او روایتگر یک درام ملتهب اجتماعي و زنانه است.پوراحمد همچنين نويسندگي اين فيلمنامه را نيز خود به عهده داشته است.دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، آویسا سجادی، هومن برق نورد و شراره رنجبر نيز از جمله بازيگران تازه ترين ساخته كيومرث پوراحمد هستند.

جمشیدیه/یلدا جبلی-محمدصادق آذین
یلدا جبلی در فیلم سینمایی «جمشیدیه» قصه زن و شوهری را بیان می‌کند که درگیر حادثه‌ای می‌شوند و این حادثه زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.فيلمنامه «جمشيديه» را نيز یلدا جبلی و فردین خلعتبری به نگارش درآورده اند.«جمشيديه» يكي از پربازيگرترين فيلم هاي جشنواره نيز هست كه از جمله آن‌ها مي توان به سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرايیلی، شادی کرم رودی، محمد ولی زادگان، کاوه کاتب، حمیرا نونهالی، لیلی فرهادپور، غلامرضا کیایی نژاد، حسین دالمن با حضور کیومرث پور احمد، بهرام عظیمی و بهرنگ تنکابنی اشاره كرد.

خون خدا/مرتضی‌علی عباس‌میرزایی-سیاوش حقیقی
مرتضی علی ‌عباس‌میرزایی پس از حضور نه چندان موفق خود در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با نخستین ساخته سینمایی‌اش «انزوا»، این بار با «خون خدا» قدم در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور گذاشته است.فیلمی که فیلمنامه آن را نیز خود نوشته و سیاوش حقیقی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است.اين فيلم روايت میثم،پسري کارتون خواب است که بعد از سال‌ها خود درمانی‌اش را نسبت به اعتیاد آغاز کرده و درد فراوانی را متحمل می‌شود.از بازيگران اين فيلم نيز مي توان به رضا اخلاقی‌راد، فرید سجادی حسینی، سعید داخ، علیرضا ثانی‌فر، خسرو احمدی و شیوا ابراهیمی اشاره كرد.

درخونگاه/سیاوش‌اسعدی-منصور سهراب‌پور
سیاوش اسعدی پس از دو فیلم «حوالی اتوبان» و «جیب بر خیابان جنوبی»، «در خونگاه» را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده کرده است.«در خونگاه» همچون آثار پیشین این کارگردان مضمونی اجتماعی دارد و فيلمنامه آن را اسعدي با همراهي نيما نادري نگاشته است.از بازيگران اين فيلم نيز مي توان به امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی، مهراوه شریفی‌نیا، پانته‌آ پناهی‌ها، محمود جعفری و منصور شهبازی اشاره كرد.در خلاصه داستان «درخونگاه» آمده است: ظهری می‌آید، تا بسازد! اگر نبازد...

سال دوم دانشکده من/رسول صدرعاملی-مسعود ردایی
«سال دوم دانشکده من» همچون سایر آثار این کارگردان به معضلات اجتماعی که در کشور وجود دارد می‌پردازد.اين فيلم روايت مهتاب و آوا ، دانشجویان سال دوم دانشکده است که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌های‌شان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند.فيلمنامه اين فيلم را پرويز شهبازي نگاشته و چهره پردازي آن به عهده عبدا...اسكندري است.سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق و ... نيز از جمله بازيگران اين اثر سينمايي هستند.

سرخپوست/نیما جاویدی
دومین اثر نیما جاویدی که فیلمنامه آن را نیز خود نوشته است، در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. به نظر می‌رسد «سرخپوست» مضمونی متفاوت با اثر قبلی او، «ملبورن» دارد. در خلاصه داستان «سرخپوست» آمده است:سال 47 زندانی قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تاسیس شهر در حال تخلیه است. ريیس زندان سرگرد نعمت جاهد به همراه مامورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند تا اینکه...

از ستارگان اين فيلم اما مي توان به نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی اشاره كرد.

سمفوني نهم/محمدرضا هنرمند-زينب تقوايي
محمدرضا هنرمند پس از نزدیک به 17 سال با تازه‌ترین اثر سینمایی خود، نامش را بر سر زبان‌ها انداخته است، «سفمونی نهم» جدیدترین فیلم این کارگردان است که با فيلمنامه اي از خودش و تهيه كنندگي زينب تقوايي، نخستین نمایش خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند.آخرین ساخته این کارگردان «عزیزم من کوک نیستم» نام داشت.حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمانی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی از ستارگان تازه ترين اثر محمدرضا هنرمند هستند.در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: مرگ و عشق دربانی هستند که در اصل قهرمان زن فیلم را به بهشت می‌برند.

شبی که ماه کامل شد/نرگس آبیار-محمدحسین قاسمی
نرگس آبیار چهارمین فیلم سینمایی خود را با فيلمنامه اي از خود و به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، با نام «شبی که ماه کامل شد» ساخته است. فیلمی که به نظر می‌رسد در حال و هوایی متفاوت از ساخته‌های قبلی این کارگردان است.اين فيلم روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است.الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی، پدرام شریفی، فرید سجادی حسینی، امین میری، بانیپال شومون و آرمین رحیمیان از بازيگران اين اثر سينمايي حاضر در جشنواره هستند.

طلا/پرویز شهبازی-محمد شایسته
«طلا» عنوان فیلم تازه اي به كارگرداني و قلم پرویز شهبازی است که تهیه‌کنندگی آن را رامبد جوان و محمد شایسته برعهده داشته‌اند.اين فيلم روايت چند جوان است كه قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند كه در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود.هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، احترام برومند، هدی زین‌العابدین و مهرداد صدیقیان از جمله بازيگران اين فيلم هستند.

غلامرضا تختی/بهرام توکلی-سعید ملکان
بهرام توکلی پس از حضور با فیلم «تنگه ابوقریب» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، این بار با فیلم «غلامرضا تختی» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان پا به عرصه رقابت گذاشته است.فيلمي كه هنوز سرنوشت آن مشخص نيست چراكه طبق آخرين اخبار نسخه كاملي از آن به جشنواره ارائه نشده است.از بازيگران اين اثر سينمايي مي توان به محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی، امیررضا فرامرزی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، مجتبی پیرزاد، آتیلا پسیانی، فرهاد آيیش و پریوش نظریه اشاره كرد.

قسم/محسن تنابنده-جلیل شعبانی
محسن تنابنده با دومین ساخته سینمایی خود با نام «قسم» قدم به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر گذاشته است. او این فیلم را به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و با مشاوره سیروس مقدم ساخته است.تنابنده فیلمنامه این اثر را نیز که درامی اجتماعی به شمار می‌آید، خود نوشته است.مهناز افشار، سعید آقاخانی و حسن پورشیرازی از جمله بازيگران اين فيلم هستند.

قصرشیرین/رضا میرکریمی
سیدرضا میرکریمی «قصر شیرین» را که جدیدترین ساخته سینمایی‌اش به شمار می‌آید در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته و تهيه كرده است.فیلمنامه نویس اين پروژه سينمايي نيز محسن قرایی و محمد داوودی هستند كه متن آن را براساس طرحی از میرکریمی نگاشته اند. «قصر شيرين» روايت مردي 42 ساله به نام جلال مرادی است كه در تصادفی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می شود.حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، آزاده نوبهار، محمد اشکان‌فر، محمد عسگری، یونا تدین، نیوشا علیپور و بابک لطفی خواجه‌پاشا نقش آفرينان تازه ترين اثر رضا ميركريمي هستند.

ماجرای نیمروز۲/محمدحسین مهدویان-محمود رضوی
«ماجرای نیمروز: رد خون» جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان است که این بار هم با تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی جلوی دوربین رفته است.این فیلم دومین قسمت از فیلم دیگر مهدویان، «ماجرای نیمروز» است که به حادثه تاریخی عملیات مرصاد می‌پردازد.مهدویان سال گذشته نیز با فیلم «لاتاری» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده بود.فیلمنامه نویس اين فيلم ابراهیم امینی و حسین تراب نژاد هستند و بهنوش طباطبایی، حسین مهری، هادی حجازی فر، محسن کیایی، هستی مهدوی، جواد عزتی و مهدی زمین پرداز از جمله بازيگران آن به شمار مي روند.

متری شش و نیم/سعید روستایی-جمال ساداتیان
سعید روستایی پس از گذشت چند سال از ساخت «ابد و یک روز»، دومین اثر سینمایی‌اش را با نام «متری شش و نیم» و با فيلمنامه اي از خودش به جشنواره فیلم فجر آورده است.تازه ترین ساخته روستایی موضوعی اجتماعی دارد و به معضل مواد مخدر می‌پردازد.فرهاد اصلانی، پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار از جمله بازيگران اين فيلم هستند.

مردی بدون سایه/علیرضا رییسیان
تازه‌ترین ساخته علیرضا ريیسیان، «مردی بدون سایه» نام دارد كه تهیه‌کنندگی و نويسندگي آن را نیز خود بر عهده دارد. در این فیلم که سکانس‌هایی از آن در اسپانیا فیلمبرداری شده است، بازیگرانی از این کشور نیز حضور دارند.از ديگر بازيگران آن مي توان به لیلا حاتمی، امیر آقایی، فرهاد اصلانی، علی مصفا، نادر فلاح، گوهر خیراندیش و نسیم ادبی اشاره كرد.«مردي بدون سايه» روايت فردي به نام ماهان کوشیار است كه درگیر ساخت فیلمی درباره قتل‌های زنجیره ای است که زندگی خود را تحت تاثیر قرار می دهد.

مسخره باز/همایون غنی زاده-علی مصفا
«مسخره‌باز» نخستین ساخته سینمایی همایون غنی‌زاده و به قلم خود اوست و تهیه‌کنندگی آن را علی مصفا برعهده داشته است.غنی زاده پیش از این نمایش‌های متعددی را در تئاتر روی صحنه برده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد»، «در انتظار گودو» و «کالیگولا» اشاره کرد.علی نصیریان، هدیه تهرانی، صابر ابر، فرهاد اصلانی و بابک حمیدیان از جمله بازيگران اين پروژه سينمايي هستند.در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.

ناگهان درخت/صفی یزدانیان-پیمان معادی
صفی یزدانیان با دومین فیلم سینمایی خود با نام «ناگهان درخت» كه فيلمنامه آن را نيز خود نگاشته است به جشنواره فیلم فجر آمده است.اين فيلم روايت فردي به نام فرهاد است كه زندگی خود را از کودکی تا 50 سالگی برای روانکاو تعریف می کند.پیمان معادی، مهناز افشار، شقایق دهقان، مهراب قاسم خانی، سیامک صفری و پانته‌آ پناهی‌ها از بازيگران اين پروژه سينمايي هستند.

انيميشن ها با رقيب هايي از دنياي واقعي!
شايد يكي از اصلي ترين انتقادات وارده به جشنواره فيلم فجر شيوه انتخاب فيلم ها و داوري ميان آن‌ها باشد؛اينكه چند سبك متفاوت از كمدي تا اجتماعي و انيميشن كنار هم قرار مي گيرند و داوري مي شوند.سال گذشته و در حالي كه هيات داوران اعلام كردند «فيلشاه» كه تنها انيميشن حاضر در جشنواره بود را نتوانستند در كنار آثار جدي داوري كنند و اين فيلم اصلا داوري نشد،به دنبال آن عوامل اين فيلم انيميشن و همچنين انجمن انيميشن‌سازان ايران به اين عمل اعتراض كردند.در حالي كه انتظار مي رفت امسال اثري از انيميشن در جشنواره نباشد اما ،نام سه فيلم انيميشن در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر به چشم مي خورد كه باز جاي شكر آن باقي است كه مي توانند با هم رقابت كنند و يك داوري عادلانه صورت گيرد.«آخرین داستان» با برداشتي آزاد از شاهنامه و به كارگرداني اشکان رهگذر و تهيه كنندگي احسان رسول اف،«شب آفتابی» به تهيه كنندگي و كارگرداني سیدعلی مدنی و «بنیامین» به كارگرداني محسن عنایتی،سه فيلم انيميشن حاضر در جشنواره هستند.

حلقه اتصال سينماي داستاني و مستند
نكته حائز اهميت ديگر در اين دوره از جشنواره، حضور مستندها در جشنواره است كه از دو جهت اتفاق مثبتي به شمار می‌آید؛ اول از جهت مخاطبان که با نوع دیگری از سینما مواجه می‌شوند که تجربه نشان داده اتفاقا رضایت‌شان هم قابل توجه است، به طوری که در دوره سی و ششم جشنواره فیلم فجر دو فیلم مستند حضور داشتند که از تعداد زیادی از فیلم‌های داستانی رتبه بالاتری از لحاظ آرای مخاطبان کسب کردند. از سوی دیگر برای فیلمسازهای سینمای داستانی نیز این فرصت وجود دارد که مستندها را ببینند و يك حلقه اتصال بين سينماي مستند و داستاني شكل بگيرد. همان‌طور كه در جشنواره‌های معتبری چون برلین، کن و ونیز نيز فیلم‌های مستند و داستانی در کنار هم حاضر مي‌شوند.«بهارستان خانه ملت» به تهیه کنندگی و کارگردانی بابک بهداد،«تمام چیزهایی که جای‌شان خالی است» به تهیه کنندگی و کارگردانی زینب تبریزی،«خانه ای برای تو» به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی و کارگردانی مهدی بخشی مقدم، «دلبند» به تهیه کنندگی الهه نوبخت و کارگردانی یاسر طالبی،«نت های مسی یک رویا» به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند پنج اثر راه يافته به سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر هستند.

 

روزنامه قانون

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------