بودجه ۱۴۰ میلیاردی صداوسیما برای فرهنگ‌سازی



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فرهنگ سازی درترافیک

بر این اساس، یک بند به تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۹۶ افزوده شد که به‌منظور ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی کشور، پنج‌درصد از ردیف‌های ۶۵-۵۳۰۰۰۰ و ۶۶-۵۳۰۰۰۰ موضوع درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی، جهت فرهنگ‌سازی، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از طریق تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به‌منظور کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات به سازمان صدا و سیما اختصاص می‌یابد.

در بودجه سال۹۶ درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی ۲۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و پنج درصد آن، مبلغی معادل ۱۴۰ میلیارد تومان می‌شود.

بر طبق خلاصه مذاکرات منتشرشده در روزنامه رسمی کشور، رئیس مجلس در دفاع از تصویب این بودجه ۱۴۰ میلیارد تومانی برای صداوسیما گفت: «پنج درصد این دو ردیف را به صدا و سیما برای کاهش آسیب‌های تصادفات می‌دهند، بلکه چهارتا سریال درست و درمان بسازند که جلوی آسیب‌ها را بگیرد»

تأکید لاریجانی بر ساخت سریال را می‌توان ناشی از تجارب یک دهه ریاست وی در سازمان صدا و سیما دانست. موضوعی که بررسی‌های صورت گرفته هم آن را تأیید می‌کند و آمار نشان می‌دهد در صداوسیما، سریال‌ها بیشترین میزان مخاطب را دارد.

چندی پیش سیدمرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما نیز گفته است: طبق آخرین نظرسنجی‌ها در مورد سبد مصرف رسانه‌ای مردم ایران در ساختارها و موضوعات مختلف و اینکه به چه مواردی علاقه دارند، رتبه اول مربوط به سریال است. ۷۱.۷ درصد از مردم ایران به‌طور متوسط روزی ۱۰۵ دقیقه سریال ایرانی و ۳۵.۳ درصد هم سریال خارجی می‌بینند که به‌طور متوسط روزی ۴۱ دقیقه است. از این روی، میزان بینندگان سریال‌های ایرانی نسبت به سریال‌های خارجی ۴ به ۱ است.


**آمار تصادف ۹۷ بدتر از ۹۶
به هر رو، صدا و سیما موفق شد برای سال ۹۶ ، ۱۴۰ میلیارد تومان از ردیف‌های ۶۵-۵۳۰۰۰۰ و ۶۶-۵۳۰۰۰۰ موضوع درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی را برای فرهنگ‌سازی با هدف کاهش تلفات سوانح رانندگی به خود اختصاص دهد؛ هدفی مهم که حداقل باید در سال ۹۷ نشانه‌هایی از آن را می‌دیدیم، اما انتشار آمار پزشکی قانونی از مصدومان جاده‌ای طی هشت ماه نخست سال ۹۷ و مقایسه آن با سال ۹۶، نشانه‌های مثبتی را به نمایش نمی‌گذارد.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، در حوادث رانندگی طی هشت ماه اول امسال (۱۳۹۷)، ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال گذشته (۱۳۹۶)، ۰.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته روشن است که تصادفات جاده‌ای معلول عوامل گوناگونی است، اما پرسش اینجاست که صداوسیما نقش خود را ایفا کرده است؟

**بودجه کجا خرج شده است
سؤال نخست آن است که آیا صدا و سیما این بودجه را دریافت کرده است و اگر پاسخ مثبت است در کجا صرف شده است؟ همان‌طور که رئیس مجلس تأکید داشته، آیا سریال‌هایی با هدف کاهش آسیب‌های تصادفات ساخته شده است؟ این سریال‌ها نامشان چیست و در کدام شبکه‌ها پخش شده است؟ اگر این سریال‌ها تهیه و پخش شده‌اند، میزان اثرگذاری آنها چه میزان بوده است و چرا آثار آن در کاهش تلفات جاده‌ای در سال جاری دیده نشده است؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------