بریز و بپاش‌های صدا وسیما و اقتصاد مقاومتی



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,روزنامه ابتکار

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم کار قابل تقدیری انجام داده است و نام افرادی را که متقاضی شرکت در جشنواره فجر هستند، منتشر کرده است. آنقدر رسانه‌ها در این فهرست بی‌اخلاقی کرده‌اند که انسان انگشت به دهان می‌ماند. برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها حتی نام خبرنگار سیاسی و اندیشه را به عنوان خبرنگار سینمایی معرفی کرد‌ه‌اند. روزنامه «ابتکار» با معرفی یک نفر به عنوان نماینده رسانه از این بی‌اخلاقی به دور بوده است.

یکی از خبرگزاری‌ها گزارش جالب توجهی را در این زمینه در رابطه با تعداد خبرنگاران صداوسیما منتشر کرده است. «تابناک» نوشته است: «آیا نباید یک مدیریت منابع انسانی جدی در صداوسیما وجود داشته باشد که اجازه تقاضای ۴۰۰ نیروی انسانی‌اش برای حضور در یک رویداد واحد را ندهد؟ «ایران پرس»، «باشگاه خبرنگاران»، «باهمستان سینما»، «به اضافه مستند»، «پرس تی وی»، «مردم خبر»، «تهران بیست»، «چند رسانه‌ای»، «حالا خورشید»، «خبر رادیو»، «خبر سیما»، «خبر شبکه سحر»، «خبرگزاری صداوسیما»، «دستپخت شبکه یک»

«دستاورد ۴۰ شبکه یک»، «رادیو اقتصاد»، «رادیو ایران»، «رادیو تهران»، «رادیو فرهنگ»، «رادیو جوان»، «رادیو گفت‌و‌گو»، «رادیو نمایش»، «روابط عمومی معاونت سیما»، «سی در چهل شبکه دو»، «سینما آی فیلم»، «سینما دو»، «سینماگرام»، «شبکه العالم»، «شبکه الکوثر»، «شبکه امید»، «شبکه آی‌فیلم»، «شبکه یک»، «شبکه پنج»، «شبکه خبر»، «شبکه سحر»، «شهر برگ شبکه پنج»، «عصر شبکه افق»، «عصرانه شبکه افق»، «فرکانس شبکه ۲»، «گروه تولید شبکه افق»، «گروه سیاسی شبکه پنج»، «معاونت برون مرزی»، «معاونت صدا»، «میزانسن شبکه شما»، «نقد سینما شبکه پنج»، «نمادو شبکه دو»، «هفت شبکه سه»، «همای شبکه سه»، «هنربین شبکه دو»، «هیسپان تی وی»، «خبر رادیو»؛

اینها عنوان گروه‌هایی است که برای حضور از طرف صداوسیما در جشنواره ملی فجر ثبت نام کرده‌اند.» نکته جالب توجه این است که حتی روابط عمومی معاونت سیما هم خبرنگار به این مراسم معرفی کرده‌ است. شگفتی دیگر این است که شبکه امید هم دست به این کار زده است. واقعا در صداوسیما چه خبر است؟ آیا مدیران و مسئولان این سازمان کنترلی روی معرفی‌نامه‌ها و اعزام خبرنگاران ندارند؟ سوال اساسی اینجا است که این سازمان عریض و طویل بودجه‌خوار چه میزان خبرنگار به جام ملت‌های آسیا فرستاده است؟ آیا تمام این افراد در هتل‌های معمولی اسکان داده شده‌اند یا در مکان‌های گران‌قیمت به سر می‌برند؟ چه کسی برای آنها بلیت می‌خرد؟ هزینه خورد و خوراک آنها چقدر است؟ صداوسیما باید با شفاف‌سازی این وضعیت را برای مردم روشن کند.

تبلیغات اعصاب خردکن را کم کنید!
 این سازمان این روزها تبدیل به بنگاه تبلیغاتی شده است. هر شبکه‌ای که بزنید مدام ارسال پیامک و قرعه‌کشی و برنده شدن می‌بینید! مردم ما احتیاج به شادی و آرامش دارند ولی اگر دو ساعت پای یکی از برنامه‌های تکراری صداوسیما بنشینند که مدام هم با تیغ سانسور دست به گریبان است، شاید اعصاب و روان مردم به هم بریزد.

برای ما که اینگونه است! به راحتی نمی‌توانید یک فیلم سینمایی یا یک مسابقه فوتبال را تماشا کنید. تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی مدام در حال «اغوای» مخاطبان از طریق تبلیغات بازرگانی هستند. ماشاالله بیشتر برنامه‌ها هم اسپانسر گران‌قیمت دارند. آیا مجریان و تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها شبکه‌های دیگر کشورها را نگاه نمی‌کنند؟ بد نیست که نگاهی به شبکه‌های ترکیه و امارات و قطر هم بیندازند. این کشورها هم تولید برنامه دارند ولی این میزان تبلیغات دارند؟ آیا آنها برای پوشش جشنواره فیلم ۴۰۰ خبرنگار را اعزام می‌کنند؟

مردم با شبکه‌های تصویری دنیا آشنا هستند!
بسیاری از مردم با شبکه‌های ماهواره‌ای آشنا هستند و برنامه‌های آنها را هم رصد می‌کنند. تعداد بسیار زیادی از مردم هم به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و برنامه‌های تلویزیونی آنها را تماشا می‌کنند. اگر بخواهید یک مقایسه ساده هم بکنید، صداوسیمای ایران نتوانسته با این میزان از تبلیغات مردم را به خوبی راضی کند. این رسانه با این بودجه کلانی که دارد باید تلاش کند به سمتی برود که روی پای خودش بایستد و سازمانی کوچک، چالاک، بهینه و مردمی‌تر شود. این روزها پای صحبت‌های ورزش‌دوستان که بنشینید، مدام از سانسورهای مسابقات ورزشی گلایه می‌کنند.

البته انصاف این است که عنوان شود، بسیاری از صحنه‌ها برای فرهنگ ایرانی اسلامی ما قابل پخش نیست‌ ولی سانسورهای خنده‌داری هم صورت می‌گیرد. هنوز یادمان نرفته است که این سازمان آرم باشگاه فوتبالی «آ اس رم» ایتالیا را سانسور کرد! این باشگاه هم از واکنش طرفداران فوتبالی خود در ایران جا خورد و به سرعت در فضای مجازی کانالی رسمی برای ایرانیان درست کرد. شاید باید مدیران تلویزیونی به جای اینکه نقش عادل فردوسی‌پور را در گزارش بازی‌ها کمرنگ کنند و لج طرفداران فوتبال را در بیاورند از میزان تبلیغات بکاهند و به سوی سازمانی «کم‌خرج‌تر» در شرایط «اقتصاد مقاومتی» و «تحریم» گام بردارند.

رقبای صدا‌و‌سیما با نصف این جمعیت اداره می‌شوند!
تابناک نوشت: «یک گزارشگر با یک فیلمبردار و یکی دو عوامل فنی تمام مذاکرات هسته‌ای را برای بی‌بی‌سی ورلد و بی‌بی‌سی فارسی پوشش دادند و در مقابل صدا‌و‌سیما با ۴۰۰ نفر می‌خواهد جشنواره فجر را پوشش دهد. این مقایسه نشان می دهد یکی از دلایل گران اداره شدن صدا‌و‌سیما عدم مدیریت مناسب منابع انسانی است. »

روزنامه ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------