آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن شد، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا،‌…

برای احیای لاله‌زار



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,سومین ساختمان خانه سینما

به گزارش ایران،  امروز سومین ساختمان خانه سینما به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران ایران در یکی از عمارت‌های قدیمی تهران یعنی خانه پیرنیا افتتاح می‌شود و قرار است این ساختمان با هدف احیای خیابان «لاله زار» و سینماهای متروکه آن محل رفت و آمد اهالی سینما و علاقه‌مندان به آن باشد. پیش از این اعلام شده بود که این هدف، تصمیمی است که اهالی خانه سینما و البته مرمتگران و احیا‌کنندگان عمارت هرمز پیرنیا و دست‌اندرکاران درباره آن به نتیجه رسیده‌ بودند و افتتاح این ساختمان به‌نوعی به‌ثمر رسیدن این تصمیم خواهد بود.

این خانه، به‌عنوان بخشی از میراث و خانه‌های خاندان پیرنیا که قدمت آن به دوران پهلوی دوم برمی‌گردد بزودی پاتوق چند صنف خانه سینما شود و فعالیت‌های اقتصادی و دیجیتالی این حوزه، در آن انجام شود. البته این اتفاق آغاز فعالیت سینمایی این خانه نیست و عمارت هرمز پیرنیا در کوچه پیرنیا اول در خیابان لاله‌زارنو سال ۷۷ به خانه سینما واگذار شد تا اولین موزه سینمای ایران در آن راه‌اندازی شود. آن زمان تلاش شده بود سر و شکلی قدیمی و نوستالژیک به این عمارت داده شود در حالی که این ساختمان ویژگی‌های خاص دوره پهلوی دوم را داشت و در آن تزئینات چشمگیر معماری مثل دوره قاجار دیده نمی‌شد، ضمن اینکه براساس تعریف کاربری آن زمان این بنا به‌عنوان پژوهشکده - موزه، سینما بسیاری از فضاها پوشیده شده یا به رنگ سیاه درآمده بودند و این مسائل باعث شد تا در بازسازی جدید تغییرات زیادی اتفاق بیفتد.

با توجه به اهداف خانه سینما برای کاربری ساختمان و اینکه قرار است این ساختمان مرکز جمع‌آوری دیجیتال اطلاعات سینما، آمار مخاطبان سینما و نیز محل برقراری تلویزیون اینترنتی آن باشد و مدیران خانه سینما با همفکری بهروز مرباغی، معمار و عضو انجمن مفاخر معماری ایران که مسئولیت طراحی و بازسازی این خانه را به ‌عهده داشته تأکید کرده‌اند که در این بازسازی، فضاهای داخلی بنا مطابق با همان نیازها تعبیه شود و مثلاً اتاقی برای ضبط صدا و تصویر بدون دکور آماده شود یا اتاق‌های کنفرانس، روابط عمومی، دبیرخانه و نیز بخش‌های اداری برای صنف‌هایی همچون توزیع‌کنندگان و تهیه‌کنندگان هم آماده شده است.

طبق این توافق‌ها و همفکری‌ها که البته موافقان و مخالفانی نیز در ذات خود داشته نتیجه حاصل شده در عمل این بوده که عمارت پیرنیا فقط کاربری صنفی برای سینما نداشته باشد و در واقع یک مرکز فرهنگی صنفی باشد. به همین دلیل هم کتابخانه‌ای که در این ساختمان به‌عنوان موزه سینما بوده و همچنین آرشیو فیلم، در بازسازی جدید حفظ شده و قاعدتاً پس از بازگشایی برای نحوه استفاده از آنها تصمیم‌گیری خواهد شد اما در حال حاضر نکته قابل توجه منابع مکتوب و تصویری نسبتاً خوبی است که در اینجا نگهداری می‌شود.

براساس پیگیری‌های روز گذشته خبرنگار روزنامه ایران، برخی از چهره‌های حاضر در صنوف مختلف سینمایی به‌دلیل بروز اختلاف در این برنامه شرکت نخواهند کرد اما به هر روی ساعت پنج امروز رؤسای صنوف در ساختمان پیرنیا با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای خواهند داشت و از ساعت ۱۸:۳۰ نیز با اضافه شدن اعضای شورای مرکزی صنوف روبان افتتاح خانه شماره سه سینما در خانه هرمز پیرنیا بریده خواهد شد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------