"پریا" در آگاهی‌بخشی بیماری ایدز موفق عمل کرده است / بازیگران سریال از اشتیاق حضور در اثری اجتماعی می‌گویند



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,پریا

با صنعتی شدن جوامع و به تبع آن بروز مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی، بیماری ها نیز شکل دیگری پیدا کرده اند و راه های انتقال آن ها نیز از روش های ساده ای نظیر راه های انتقال ویروس سرماخوردگی عبور کرده است.

به گزارش میزان، سریال تلویزیونی "پریا" با شجاعت و خلاقیتی کم نظیر به سراغ یکی از سوژه های اجتماعی روز رفته و با محور قرار دادن یکی از بیماری‌های اصلی قرن حاضر یعنی بیماری ایدز، ویروس HIV و پرداختن به مباحث حاشیه این بیماری نظیر روش های انتقال، نحوه برخورد با بیمار ازدیدگاه روان شناسی رفته و در ادامه، راه های درمان این بیماری را مورد توجه قرار داده است.

سریال تابستانی شبکه سه سیما همچنین با وارد کردن موضوعی عاطفی در مجموعه داستان توانسته مخاطب را به خوبی به سوی خود جذب کند ، به ویژه بازیگرانی در دو سوی این رابطه عاطفی قرار گرفته اند که یکی از آن ها امیر حسین آرمان در نقش کیوان و دیگری لادن مستوفی در نقش پریا است که خاطره سریال قدیمی اما جسور "دوران سرکشی" به کارگردانی کمال تبریزی را برای مخاطب زنده می کند.

در ادامه به صحبت های اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریال تلویزیونی "پریا" درباره این سریال و همکاری اش با سعید فرهادی در سمت کارگردان و نویسنده اثر، افسانه بایگان بازیگر نقش نیره و رامتین خداپناهی ایفاگر نقش حبیب درباره این سریال و دلایل حضورشان دراین مجموعه می پردازیم.

**"پریا" یکی از بهترین های تلویزیون است / درباره تمامی مراحل جسمی و روانشناسی مبتلایان به ایدز تحقیق کردیم
اسماعیل عفیفه تهیه کننده سریال تلویزیونی "پریا" که هر شب از شبکه سه سیما پخش می شود در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، گفت: سال 91 سعید فرهادی چند فیلمنامه را به من پیشنهاد داد که همه آنها قابل توجه بود اما فیلمنامه "پریا" به دلیل موضوع جدید و طرح قصه جذابی که داشت مورد توجه من قرار گرفت که در آن زمان به شبکه سه سیما پیشنهاد دادم و کار تصویب شد.

وی ادامه داد: در سال 92 و پس از اینکه براورد و نگارش صورت گرفت، طبیعتا ما باید سریع اقدام به تولید می کردیم اما به دلیل برخی از تغییراتی که در آن زمان اتفاق افتاد تولید این سریال کمی با تاخیر رو به رو شد.

عفیفه تصریح کرد: در فاصله‌ای که بین تصویب کار تا تولید آن وجود داشت و به دلیل مسائل علمی و پزشکی موجود در این اثر با وزارت بهداشت و به شکل مستقیم با دفتر آموزش و ارتقای سلامت خانواده و همچنین اداره بیماری های واگیردار که بخشی به عنوان "ایدز" دارد ارتباط برقرار کردیم و پس از اینکه فیلمنامه ها را برای خواندن در اختیارشان قرار دادیم عده ای را به عنوان کارشناس پزشکی به ما معرفی کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: ما روی فیلمنامه و همچنین نقش پژوهشی و پزشکی آن بسیار کار کرده ایم و با وسواس و دقت نظر سعی کردیم مسائل مختلفی را که در پیرامون این بحران فردی و اجتماعی وجود دارد بررسی کنیم و آنها را در قالب یک داستان جالب و در سریالی با ژانر اجتماعی به تصویر بکشیم که در نهایت مردم از تماشای آن چیزی بیاموزند.

این تهیه کننده عرصه تلویزیون با تاکید بر اینکه پیش از ورود به مرحله تولید سریال "پریا" تمرکز خود را بر وجوه مثبت این اثر تلویزیونی قرار داده بود تصریح کرد: در روند ساخت سریال "پریا" و حتی پیش از آن به وجوه مثبت این اثر فکر می کردم.

تهیه کننده سریال "پریا" ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مسئله "ایدز" در سال های اخیر وارد فاز جدیدی شده است، به نحوی که تا چند سال پیش بیشترین عامل شروع این بیماری از راه تزریق بود در حالی که در سال های اخیر این عامل به ارتباطات جنسی منتقل شده است که این موضوع بیانگر یک بحران است.

تهیه کننده سریال "میوه ممنوعه" با اشاره به آمار موجود در خصوص مبتلایان به بیماری ایدز توضیح داد: از سوی دیگر و براساس آمار رسمی موجود،در کشور ما 30 هزار نفر مبتلا به ایدز هستند.

عفیفه ادامه داد: اگر مردم آموزش نبینند و آگاهی نداشته باشند و خانواده ها با فرزندانشان درباره این موضوع صحبت نکنند و خطرهای آن را بروز ندهند ممکن است روند مبتلایان به این بیماری رشد بیشتری پیدا کند و بر این اساس مسائل اجتماعی عمیق تری ایجاد شود.

تهیه کننده سریال "و خداوند عشق را آفرید" در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: به دلیل اهمیت بیماری "ایدز" و علاقه ای که به فعالیت در زمینه آگاهی سازی مردم داشته ام روی کارکردهای اجتماعی فیلمنامه "پریا" بیشتر فکر کردم تا مشکلاتی که ممکن است در پخش این اثر به وجود بیاید. از روز اول و با هماهنگی کامل با سازمان صداوسیما این فیلمنامه را پیش بردم البته برخی تغییراتی باعث شد که کار ما به تاخیر بیفتد اما تمرکز همیشکی من روی این بود که برای آگاهی به مردم باید فعالیتی را انجام دهیم.

وی با اشاره به همکاری خود با سعید فرهادی به عنوان کارگردان و نویسنده سریال اظهار کرد: فرهادی جزو معدود نویسنده هایی است که به پژوهش اهمیت بسیاری می دهد با توجه به اینکه ما کارهای دیگری را هم با یکدیگر پیش برده ایم متوجه شدم که او بسیار علاقه مند است تا درباره موضوعات اجتماعی به طور کارشناسی و دقیق کار کند. البته در این مسیر یک ذهنیت مشترک نسبت به مضامین سریال ها نیز داشتیم به این معنا که  هر دو نفرمان  علاقمند بودیم که اثری را تولید کنیم که گره ای از کار مردم باز کند.

عفیفه خاطرنشان کرد: در روند ساخت اثری مفید تصمیم گرفتیم سریال "پریا" را بسازیم که در مورد بحران های زندگی شهری و مشکلات اجتماعی آموزش های مناسبی را ارائه دهند و از این جهت فکر می کنم یکی از بهترین های تلویزیون است. ما درباره تمامی مراحل جسمی و روانشناسی مبتلایان به "ایدز" تحقیق و پژوهش کردیم و این موارد را در فیلمنامه انعکاس دادیم و تصور می کنم سریال "پریا" یکی از بهترین متن ها را در بین سال هایی که من کار کرده ام، را دارد.

** "پریا" مردم را به قلاب خود گرفته است / موضوع اجتماعی این سریال تفکربرانگیز است
افسانه بایگان بازیگر نقش نیره در سریال تلویزیونی "پریا" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، گفت: اصلی ترین و مهترین دلیلی که حضور در سریال "پریا" را قبول کردم فقط و فقط به خاطر موضوع اجتماعی این سریال بود به این معنی که این سریال درباره بیماری صحبت می کند که تاکنون درباره آن با عنوان "اسمشو نبر" صحبت می شد.

وی ادامه داد: درباره بیماری ایدز که سریال "پریا" به آن پرداخته تاکنون کار داستانی قوی نداشتیم و این موضوع در خانواده ها به یک بحث و گفت و گوی چالشی تبدیل نشده بود.

بایگان تصریح کرد: سریال "پریا" وظیفه خود را در زمینه پرداختن به این بیماری انجام داده و تنها علت حضور بنده در این پروژه هم همین موضوع بوده است.

بازیگر سریال "روز حسرت" با اشاره به بازخوردهایی که از پخش سریال "پریا" به دست آورده توضیح داد: از مخاطبان بازخوردهای بسیار خوبی گرفته ایم و طبق چیزی که من می بینیم این کار کاملا دارد به نتیجه می رسد چرا که مردم با آن به خوبی ارتباط برقرار کرده اند و این موضوع تفکر برانگیز است.

وی خاطرنشان کرد: مردم درباره سریال "پریا" مدام از من سوال می کنند که داستان آن در نهایت چه می شود و موضوعات مربوط به ایدز و اعتیاد که در این اثر وجود دارد به کجا می رسد که این موضوع بیانگر این است که "پریا" مردم را به قلاب خود گرفته است.

** تصویربرداری "پریا" تمام شده اما پول من به طور کامل پرداخت نشده است / وضعیت نامناسب کاری باعث حضورم در "پریا" شد
رامتین خداپناهی بازیگر نقش "حبیب" در سریال تلویزیونی "پریا" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به ویژگی های این نقش گفت:‌ نقش "حبیب" با گذشت زمان در روند سریال پررنگ تر می شود و تاکنون هفت قسمت از چهل قسمت این سریال پخش شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا کارهایش را به شکل گزیده انتخاب می کند یا خیر؟ تصریح کرد: بحث گزیده کاری در شرایط فعلی مطرح نیست چرا که اگر در شرایط بهتری بودم این نقش را اصلا قبول نمی کردم.

خداپناهی همچنین اظهار کرد: پذیرش این نقش در شأن بنده که 15 سال سابقه کاری دارم نیست چرا که امتحان خود را در دهلیزها و نقش های متفاوت پس داده ام و از این جهت فکر نمی کنم که جایگاه من و یا حتی "عمار تفتی" به عنوان یک بازیگر در این نقش ها و همچنین برخورد توهین آمیزی که در تیتراژ با بنده صورت گرفت، باشد.

بازیگر سریال "پریا" در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: به دلیل شرایط نامناسب پیش رو و همچنین نبود پیشنهاد کاری برای من و امثال بنده این نقش را قبول کردم.

وی افزود: پذیرفتن چنین نقش هایی تنها به دلیل مسائل مالی نیست بلکه به دلیل عشق و علاقه فردی ما به عنوان شخصی است که عمر خود را در این کار گذاشته ایم و دوست داریم باشیم تا دوباره دیده شویم و در مجموع چنین فاکتورهایی کنار هم قرار می گیرد تا ما برای ایفای این نقش ها پاسخ مثبت بدهیم.

بازیگر سریال "برای آخرین بار" توضیح داد: نه این نقش و نه برخوردی که با من در تیتراژ شد شایسته من نبوده است. شاید اگر در شرایط مطلوب تری قرار داشتم این نقش را و همچنین اینکه بدون خواندن فیلمنامه تا قسمت چهلم سرکار بروم را نمی پذیرفتم.

این بازیگر عرصه تلویزیون و تئاتر با اشاره به اینکه پس از پایان تصویربرداری سریال "پریا" با آنها تسویه حساب صورت نگرفته است، اظهار کرد: از مدت شش ماهی که تصویربرداری این سریال طول کشید تنها دستمزد دو ماه را دریافت کرده ام و هیچ کس در این زمینه پاسخگو نیست.

بازیگر فیلم سینمایی "مزرعه پدری" با اشاره به اینکه سریال "پریا" اسپانسر داشته است، گفت: همه این اتفاق های مربوط به پرداخت دستمزد درحالی رخ داد که این سریال اسپانسر پیدا کرد.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: تقریبا از خرداد ماه کار این سریال تمام شده و مشکل اینجا است که هیچ فردی پاسخگو نیست در حالی که اگر فردی به عنوان یک بازیگر فقط نیم ساعت از زمان آفیش دیرتر سر صحنه حاضر شود و یا یک روز بدون اطلاع سر کار نیاید، بلافاصله گزارش او رد خواهد شد و تهیه کننده و عوامل تولید محترم ادعای خسارت می کنند.

بازیگر سریال "معصومیت از دست رفته" افزود: هم اکنون شرایط به گونه ای است که اگر شما تنها دو میلیون تومان از دوست یا آشنا طلب کنید اولین چیزی که درمورد آن با فرد مورد نظر صحبت می کنند این است که اسکونت این مبلغ،چقدر می شود.

خداپناهی گفت: وقتی که مبلغ تعیین شده در قرار داد پرداخت نمی شود هیچ کس پاسخگو نیست درحالی که در چنین قراردادهایی بنده مکلف هستم چندین بند را رعایت کنم درحالی که طرف مقابل من حتی یک بند را که مربوط به پرداخت دستمزد بنده سرزمان مشخص و تعیین شده است را هم، رعایت نمی کند.

وی همچنین افزود: بنده درکنار فعالیت هنری که دارم در هیات علمی دانشگاه نیز مشغول کار هستم و وابستگی مالی ندارم اما در نهایت اگر بنده حتی مولتی میلیاردر هم باشم هیچ ربطی به این ندارد که دستمزدم را درمقابل کاری که انجام داده ام دریافت نکنم. از سال 1388 از چند تهیه کننده پول طلب دارم که چکهای آن تا همین امروز مانده و وصول نشده است و چه کسی پاسخگوی این همه مشکلات است؟!

وی گفت: ما هنرمندان قدرتی نداریم وگرنه اگر بنده عضو جامعه پزشکی بودم و کوچکترین توهینی به من صورت می گرفت روز بعد تیم پزشکان اعتصاب می کردند و همه افراد نیز ملزم به عذرخواهی می شدند اما وضعیت به گونه ای است که گویی هنرمند ارزشی ندارد و به همین دلیل هیچ صنف قدرتمندی پشت هنرمندان نیست درحالی که قشر هنرمندان جزو طبقه ای است که در همه دنیا مانند الماس می درخشد.

بازیگر سریال " و خدا عشق را آفرید" خاطرنشان کرد: هنرمندان مانند نفت سرمایه ای ارزشمند هستند و در جهت بخشی به جامعه نقش مهمی ایفا می کنند اما متاسفانه هیچ کاری برای آنها انجام نمی شود.

با وجود اینکه هنوز پخش قسمت های بسیاری از این مجموعه 40 قسمت باقی مانده اما "پریا" تا همین بخش کار توانسته درزمینه آگاهی بخشی به مردم به درستی عمل کند.

بدون شک چراغ سبز تلویزیون به فیلمسازان آگاه و منضبطی که در قالب چارچوب ها حرکت می کنند نقش مهمی در روند اطلاع رسانی در خصوص بیماری هایی همچون ایدز ایفا می کند و با ادامه همین مسیر درآینده تا میزان قابل توجهی در راستای پیشگیری ازبیماری ها و سپس درمان آن ها موفق عمل خواهیم کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------