آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

عوامل «آوای باران» از این سریال گفتند/حتی اگر به من بگویید لولو!



اخبار ,اخبار فرهنگی ,آوای باران

 

اخبار فرهنگی - عوامل «آوای باران» از این سریال گفتند/حتی اگر به من بگویید لولو!

نشست نقد و بررسی سریال «آوای باران» با حضور کارگردان (حسین سهیلی‌زاده)‌، سید محمد حسین هاشمی‌اصل‌ (تهیه‌کننده) علیرضا کاظمی‌پور‌ و سعید جلالی (نویسندگان)، الهام چرخنده،‌ امیر دژاکام‌، سپیده خداوردی‌، حمیدرضا پگاه‌، مهران رنجبر‌، پارسا افشار‌، علی فتاحی‌، امیر تقوازاده‌ و آزاده زارعی (بازیگران آوای باران) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این نشست همچنین ایازی (معاون فرهنگی شهرداری تهران) و همچنین حجازی (رییس فرهنگسرای اندیشه) و با حضور گسترده‌ مخاطبان برگزار شد.

در فرهنگسرای اندیشه شاهین جمشیدی به عنوان مجری برنامه و همچنین مریم رها و محمد جلیلوند (دو تن از منتقدان) در کنار عوامل آوای باران حضور داشتند.

شاهین جمشیدی در ابتدای برنامه با شروع شدن رسمی این نشست حضور مخاطبان را نشان از فهیم بودن و ارزشمند بودن آنها دانست و درباره سریال آوای باران گفت: حسین سهیلی‌زاده با سریال‌هایی مثل «ترانه‌ی مادری‌« و «دلنوازان»‌، مردم را درگیر تلویزیون کرد. «آوای باران» نیز جزو موفقیت‌های این کارگردان بوده است.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که یکی از جذابیت‌های سریال «آوای باران» تیتراژ آن با صدای احسان خواجه امیری بوده است.

*** معاون شهردار بیننده پر و پا قرص «آوای باران»
در بخش ابتدایی این نشست از ایازی، معاون فرهنگی شهرداری تهران دعوت شد تا در سخنانی نسبت به این سریال نظر خود را اعلام کند.

وی ضمن تشکر از عوامل و هنرمندان در خلق سریال «آوای باران» گفت: موضوعات اجتماعی در جامعه به ویژه آسیب‌های اجتماعی خیلی حائز اهمیت است و نگاه کسی که می‌نویسد باید به گونه‌ای باشد که در عین اینکه به آسیب اجتماعی می‌پردازد، از تلخی بپرهیزد. در سریال «آوای باران»، حسین سهیلی‌زاده هنرش این است که به یک مساله اجتماعی می‌پردازد ولی آنقدر هنرمندانه که صرفا حالت تلخی آن حس نمی‌شود. خیلی مهم است از دیدگاه هنری به این مساله بپردازیم و کاری که حسین سهیلی‌زاده انجام داد به درستی به مخاطب القاء شد.

او در ادامه گفت که جز مخاطبان پر و پا قرص این سریال بوده است و توضیح داد: به عنوان یکی از موفق‌ترین سریال‌ها، از «آوای باران» یاد می‌کنم و امیدوارم آثار دیگری از حسین سهیلی‌زاده شاهد باشیم.

در ادامه، با حضور معاون فرهنگی شهرداری تهران از حسین سهیلی‌زاده و سید محمد هاشمی اصل به نمایندگی از عوامل این سریال تقدیر صورت گرفت.

*** «آوای باران» چگونه شکل گرفت؟
حسین سهیلی‌زاده در ابتدا درخصوص روند شکل‌گیری سریال «آوای باران» توضیحاتی را ارائه داد و گفت: سال‌ها قبل صحبتی با سیدمحمد هاشمی، تهیه‌کننده داشتم که به امسال موکول شد و فروردین ماه بود که با او تماس گرفتم و قرار شد این سریال را بسازم و باید بگویم قطعا هیچ کار خوبی ساخته نخواهد شد مگر اینکه متن خوبی نوشته شده باشد. درخصوص متکدیان نیز چندین سال بود می‌خواستم قصه‌ای را راجع به آنها بسازم اما قسمت نشد. اما اکنون که این سریال ساخته و پخش شد در جامعه خوب جواب داده است و مردم هم نسبت به این سریال واکنش خوبی نشان دادند و هم انتقاد خودشان را داشتند.

در ادامه هاشمی، به عنوان تهیه‌کننده این سریال نیز به شکل‌گیری «آوای باران» اشاره کرد و گفت: خیلی خوشحالم از کاری که ساخته شد و این سریال علاوه بر اینکه مخاطب داشت به چهار عنصر‌، امید‌،آگاهی‌، دین و اخلاق که از فرمایشات مقام معظم رهبری است، به صورت بارز اشاره کرده بود. «آوای باران» نشان داد که فرق دزد و متکدی چیست.

در این سریال همچنین به کرات مضامین دینی را می‌بینیم و همچنین این سریال تاکید بر لقمه حلال و حرام دارد که سه خانواده بارز این کار را انجام می‌دادند.

او در پایان گفت: خوشحالم از اینکه این سریال مخاطبان بالایی داشت و اولویت ما در درجه اول مخاطبان بودند.

*** بیننده‌ها منتقدان خوبی شده‌اند
الهام چرخنده - بازیگر نقش زیور - نیز درباره مخاطبان سریال آوای باران اظهار نظر کرد: مخاطبان ما اکنون فقط سریال تماشا نمی‌کنند بلکه آنها منتقدان خوبی شده‌اند؛ سریال آوای باران نیز اگر موفق بوده است به دلیل حضور جمعی و صمیمی درست و حرفه‌ای بوده است که سر مجموعه آنها حسین سهیلی‌زاده و سید محمد هاشمی بوده‌اند.

*** حتی اگر به من بگویید لولو!
او همچنین از قلم کاظمی‌پور‌ و سعید جلالی تشکر کرد و در مورد شخصیت زیور اظهار کرد: شخصیت زیور با تاکید بر لایه‌های پنهانی این شخصیت، یک شروع‌، اوج و انتها داشت. اصلا زیور را منفی را نمی‌بینم بلکه عملکرد اوست که منفی می‌بینم و از خدا می‌خواهم هیچ لحظه هیچ زیوری نباشد که هیچ بچه‌ای را تنبیه کند. شخصیت واقعی من خیلی با زیور تفاوت دارد، حتی اگر به من بگویید لولو! دیگر چه کار کنم.

*** دژاکام: مدت‌هاست سیاه‌نمایی می‌کنیم
امیر دژاکام به عنوان شخصیت دیگر «آوای باران» با اشاره به اینکه حضورش در این جمع و این سریال مایه‌ی مباهات بوده است، از جنبه تماشاگر به این سریال نگاه کرد و گفت: به خاطر کار دقیق و درست نویسندگان که استثنایی است، باید این را بگویم مدت‌هاست سیاه‌نمایی می‌کنیم فقر‌، فحشا‌، سرقت در جامعه وجود دارد، اما آیا باید به خاطر سیاه‌نمایی از همه آنها بگذریم یا آنقدر سپیدنمایی کنیم و از آنها چشم‌پوشی کنیم؛ در حالی که نگاه جامعه به اعتدال می‌تواند جامعه را تغییر دهد و امید را به وجود بیاورد. «آوای باران» نیز پا و گام در این مسیر گذاشت.

*** وقتی هم مخاطب لذت می‌برد و هم بازیگر
سپیده خداوردی از دیگر بازیگرانی بود که در این نشست حضور داشت.

او با اشاره به اینکه برای دومین بار است که با حسین سهیلی‌زاده همکاری می‌کند، گفت: این کارگردان ژانر خود را به خوبی می‌شناسد، به گونه‌ای که هم مخاطب لذت می‌برد هم بازیگر.

او همچنین از تهیه‌کننده این برنامه به خاطر حمایت تیم و اینکه با وجود اینکهه همزمان با پخش این سریال پیش می‌رفتند‌ اما هیچ استرسی نداشتند‌، تشکر کرد.

***

به گزارش ایسنا، حمیدرضا پگاه،‌ آزاده زارع،‌ مهران رنجبر‌، نیلوفر پارسا‌، امیر فتاحی‌، علی تقوایی و آرزو افشار،‌ در ابتدای این نشست صحبت‌های کوتاهی را درخصوص حضورشان در این نشست و تشکر از تهیه‌کننده و کارگردان عنوان کردند.

*** همیشه به عنوان متهم حاضر می‌شویم
در ادامه این نشست عنوان شد که نویسندگان جزو کسانی هستند که اصولا کمتر دیده شده‌اند.

علیرضا کاظمی‌پور به عنوان یکی از نویسندگان «آوای باران» در خصوص حضورش در این نشست و پاسخگویی به مخاطبان گفت: اصولا همیشه به عنوان متهم حاضر می‌شویم و باید پاسخگو هم باشیم.

*** امیدوارم حالا که وارد رینگ شدیم، زیاد کتک نخوریم
سعید جلالی نیز در ادامه در خصوص «آوای باران» گفت: اگر موفقیتی بوده است حاصل کار جمعی است ما سال‌هاست که به عنوان نه همکار و نه یک دوست بلکه به عنوان یک برادر با حسین سهیلی‌زاده کار می‌کنیم که آقای هاشمی هم به ما اضافه شده‌اند. امیدوارم این تیم کارهای موفق‌تری انجام دهد و امیدوارم امروز این گونه که وارد رینگ شده‌ایم خیلی کتک نخوریم!

*** همه برای ما دعا کنند
در بخش دیگری از این نشست سید محمد هاشمی‌، به مشکل بودجه و شرایطی سختی که این روزها تلویزیون گرفتار آن است و اینکه چگونه از عهده این شرایط برآمده است‌، سخن گفت و توضیح داد: یکی از رسالت‌های افرادی که در حوزه‌ی فرهنگ کار می‌کنند، پرداختن به مسائل اجتماعی است. از سال 72 کار می‌کنم و علاقه‌مند بودم به حوزه فیلم و سریال‌هایی ورود کنم که موضوع اجتماعی دارند پیش از این قرار بود فیلمنامه‌ای را کار کنیم که پس از اینکه بر روی آن مروری داشتم به این نتیجه رسیدم که ته کار آن تاثیری که می‌خواهیم را ندارد تا اینکه کارمان را با حسین سهیلی‌زاده و سوژه‌ای که داشتیم پیش بردیم.

او درخصوص مسائل مالی نیز یکی از جدی‌ترین فاکتورهای تولید یک اثر را بودجه دانست و گفت: در شرایطی که وضعیت بودجه تلویزیون خوب نیست به طبع چون علاقه‌مند به شکل‌گیری کار بودم و اینکه این کار می‌تواند دامنه فراگیری بین مخاطبان داشته باشد آن را شروع کردیم. از طرفی بچه من هم قرار است در این جامعه زندگی کند. کلا این سریال با سرمایه شخصی ساخته شد و هنوز هم هیچ دریافتی نداشته‌ایم.

او در ادامه درخصوص نگرفتن هزینه ساخت سریالش در جمع مخاطبان، گفت: همه برای ما دعا کنند.

او در ادامه به آرامش حسین سهیلی‌زاده در روند تولید این سریال اشاره کرد که اگر صحبت از آرامش است مدیون حسین سهیلی‌زاده است و گفت: او با تمام شرایط کار کنار آمد.

*** تلخی را کم کردیم
در ادامه سهیلی‌زاده، کارگردان «آوای باران» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این سریال به آنچه در ذهن داشتید، پاسخ داد؟ گفت: با جوابی که از مخاطبان گرفتیم فکر می‌کنم فراتر بود. اما بزرگترین دغدغه‌ی ما در این سریال این بود که چون درباره‌ی کودکان کار و تکدی‌گری این سریال را می‌سازیم تلخ است. اما توانستیم با قصه و درامی که به آن اضافه کردیم این تلخی را کمی کاهش دهیم.

*** قسمت‌های اول را برمی‌داشتیم، لنگ می‌ماندیم
در ادامه نویسندگان این مجموعه با پرسشی مبنی بر این مواجه شدند که چرا داستان «آوای باران» در دو مقطع زمانی شکل‌گرفت و چه کمکی به داستان می‌کند؟

سعید جلالی در پاسخ به این پرسش گفت: اگر از زمان حال قصه «آوای باران» را شروع می‌کردیم، قطعا مخاطب با این سریال همذات‌پنداری نمی‌کرد و نگران سرنوشت باران نمی‌شد. طبیعتا برای مخاطب خیلی مهم بود که این بچه‌ای که بعد از 20 سال پیدا شده است، چگونه به خانواده برمی‌گردد. مقطع زمانی اول، مقدمه خیلی مهمی برای این سریال بود که با شخصیت‌هایی که در زمان حال می‌دیدیم، بازیگران شناخته شدند. سپس سر قصه اصلی آمدیم. در نتیجه اگر قسمت‌های ابتدایی این سریال که مربوط به 20 سال پیش می‌شد را بر می‌داشتیم لنگ می‌ماندیم.

*** بخش دوم «آوای باران» بیشتر گرفت
حسین سهیلی‌زاده نیز به این پرسش که چرا دوره‌ی زمانی اول این سریال زود گذشت و به بخش‌های مربوط به بزرگ شدن باران اشاره کوتاهی شد؟ پاسخ داد: اگر می‌خواستیم کودکی باران را نشان دهیم، زمان بیشتری را باید صرف می‌کردیم و اگر این کار را انجام می‌دادیم دیگر برای مخاطب جذاب نبود. اصلا در بک‌گراند این دختر نگذاشتیم که گدایی می‌کند بلکه این را گذاشتیم که به دنبال پدر می‌گردد و به گونه‌ای این نوع درام جواب می‌داد. ماجرای تکدی را نیز به بخش دوم یعنی مقطع زمانی دوم آوردیم.

او همچنین اشاره کرد که اگر بیش از 10 قسمت گذشته را ادامه می‌دادیم مخاطب خسته می‌شد سریال ما در بخش دوم بیشتر گرفت تا بخش اول.

*** از خودم پرسیدم چرا این کار را کردی؟
در ادامه این نشست جلالی، نویسنده «آوای باران» نیز گفت: در بخش‌هایی از این فیلمنامه احساس کردم که به دام سیاه‌نمایی افتاده‌ایم؛ به ویژه آن بخش‌هایی که زیور، بچه (باران) را به انباری می‌اندازد از خودم پرسیدم که چرا این کار را کردی؛ چراکه خیلی اغراق می‌شود و مردم نیز اذیت می‌شوند و احساس کردم تا همان جا کافی بود و در خانه شکیب نیز اگر بیشتر از این بچه‌ها را نشان می‌دادیم که چگونه زندگی می‌کنند احساس می‌کنم سیاه‌نمایی می‌شد.

*** سرنوشت نامعلوم زیور تا 2 روز آخر پخش
به گزارش ایسنا، حسین سهیلی‌زاده در بخش دیگری از این نشست با سوالی درباره‌ی خبری که عنوان می‌کرد، پایان «آوای باران» را مخاطبان می‌سازند، روبه‌رو شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این نکته واقعیت داشته است؟ گفت: اصولا در همه کارهایمان سعی می‌کنیم سلیقه مخاطبان را همراه کنیم. این سریال پایان پیچده‌ای داشت من نیز همیشه در پایان کار سه قسمت پایانی را به بازیگران نمی‌دهم و آن را مابین نویسنده و تهیه‌کننده سِکرت نگه می‌دایم اما باید بگویم اینکار چندین پایان نداشت و یک پایان داشت با وجود اینکه شش بار قسمت آخر آن بازنویسی شد ولی اینکه چند پایان داشته باشیم اینگونه نبود و تا دو روز آخر پخش سریال، سرنوشت زیور به عنوان یکی از بازیگران نقش اصلی هنوز مشخص نبود. 

اخبار فرهنگی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------