شباهت عجیب ساختمان اداره تئاتر کشور با وضعیت تئاتر! + تصاویر



اخبار فرهنگی - هر دو جانسوزند...؛
شباهت عجیب ساختمان اداره تئاتر کشور با وضعیت تئاتر!

این خبری غم‌انگیز برای فرهنگ کشور و‌ یکی از ثمرات چندین سال سیاست‌های اشتباه در حوزه تئا‌تر است؛ ثمراتی که بسیاری از آن‌ها همچون این بنا ملموس نیستند، ولی هنگامی که به درونش راه می‌یابیم، وضعیتشان به این بنا بسیار شبیه است...

بنای قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر که چند سالی است به بهانه بازسازی تعطیل شده، با تیغه‌کشی محصور شد تا دیگر‌ مخروبه‌‌ای برای تجمع معتادها و اراذل و اوباش نباشد. پس از آنکه مسئولان فرهنگی دولت قبلی، کوچک‌ترین کاری برای ساده‌ترین نیاز تئاتر کشور نکردند، این بار نوبت مسئولان کنونی تئاتری کشور رسید که وضعیت این مجموعه را مشخص ‌و دوباره تئاتر کشور را صاحب خانه کنند.

به گزارش «تابناک»، بنای قدیمی اداره تئا‌تر کشور واقع در خیابان پارس که چند سالی است به بهانه بازسازی تعطیل شده، ‌به مخروبه‌ای برای تجمع معتاد‌ها و اراذل و اوباش شبیه شده است. هنرمندان و گروه‌های تئاتری هم که یکی از معدود داشته‌ها و امکانات تئا‌تر را از دست داده‌اند، دو سال است ‌در مکانی استیجاری و در وضعیتی غیرایده‌آل به تمرین آثار نمایشی می‌پردازند؛ مکانی که ماهانه بالغ بر ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

مریم معترف، مدیر اداره برنامه‌های تئا‌تر درباره دلیل دیوارکشی و بستن در ورودی بنای قدیمی اداره تئا‌تر این گونه توضیح داد که همسایه‌ها از وضعیت پدید آمده در ساختمان شکایت داشتند. مسئولان هنری پس از طرح این شکایت تصمیم گرفتند تا مشخص شدن وضعیت بازسازی‌ ساختمان اداره برنامه‌های تئا‌تر، ورودی بنا بسته ‌تا از حضور معتاد‌ها و اراذل در ساختمان و نا‌امن شدن محل برای همسایه‌ها و ساکنان محل جلوگیری شود.

مدیر اداره برنامه‌های تئا‌تر درباره دلیل آغاز نشدن بازسازی بنای قدیمی تمرین گروه‌های نمایشی به دلیل جالبی اشاره کرد که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، بدیهی‌ترین امور در رابطه با ملک اداری تئا‌تر کشور نیز پی گرفته نشده و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد صاحب ساختمان خود نیز نبوده است.

معترف در این زمینه یادآور می‌شود: مدیران و مسئولان به دنبال سند اداره تئا‌تر هستند تا پس از ‌گرفتن سند، بودجه مورد نیاز از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد تأمین و ساخت و ساز اداره تئا‌تر آغاز شود.


معترف درباره چرایی در اختیار نبودن سند اداره تئا‌تر به عنوان مکانی متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی تأکید کرد: این بنا در زمان حضور آقای احمد مسجدجامعی به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شد؛ اما از آنجا که بنا بر قانون، وزارت ارشاد نمی‌توانست ‌مستقیم نسبت ‌ساختمان را بخرد، از طریق مؤسسه‌ای خصوصی این خرید انجام شد. هم‌اکنون مدیران و مسئولان به دنبال ‌گرفتن سند توسط وزارت ارشاد از مؤسسه مورد نظر هستند و به محض اینکه این سند به وزارت ارشاد تعلق بگیرد، ساخت و ساز آغاز خواهد شد.

در دو ‌سال اخیر، بار‌ها ساکنان ساختمان‌های مجاور از وضعیت نابسامان بنای اداره تئا‌تر به مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شکایت کردند و سرانجام سی‌ام اردیبهشت‌ماه سال جاری تصمیم گرفته شد تا ورودی بنا با آهن‌کشی و قفل بسته شود.

در یک سال گذشته، شکستن و ریخته شدن شیشه‌های ساختمان مخروبه اداره تئا‌تر بر پیاده‌رو و خودروهای پارک شده در خیابان مجاور بنا، شرایط نامناسب و خطرناکی فراهم کرده بود و در عین حال مشخص نبود این مجموعه چه زمانی تکمیل خواهد شد.

این خبری غم‌انگیز برای فرهنگ کشور و یکی از ثمرات چندین سال سیاست‌های اشتباه در حوزه تئا‌تر است؛ ثمراتی که بسیاری از آن‌ها همچون این بنا ملموس نیستند، ولی وقتی به درون آن می‌رویم، وضعیتشان به این بنا بسیار شبیه است. گیشه‌های تئا‌تر و فروش محدود سالن‌های تئا‌تر و خروج هنر و فرهنگ از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر، بخشی از این آثار است و بخشی از آن‌‌ هنوز نمایان نشده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تئاتر

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تئاتر

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تئاتر

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,تئاتر

 اخبار فرهنگی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------