بیست‌و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر



 

 

بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گلایه‌ها و هنرمندان تئاتر به كار خود پایان داد.



در مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره كه شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد، سیدمحمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ تئاتر را گلچینی از همه‌ی هنرها توصیف كرد و جشنواره‌ی فجر را بزرگ‌ترین رویداد تئاتر كشور دانست.



او گفت: این جشنواره، لیلهٔ‌القدر هنری است كه اجر اعمال یك‌ساله‌ی خود را طلب می‌كند و توفیق عملی بهتر برای آینده را آرزو می‌كند. وزیر ارشاد هم‌چنین با اظهار خرسندی از حضور پیشكسوتان و هنرمندان داخلی و خارجی در این رویداد هنری اضافه كرد: حرف‌های خوب همراه با خوب حرف زدن اگر از آبشخور واقعیت ننوشد لباس تحقق نمی‌پوشد. باید به افق‌های دور دست نگریست و به بضاعت موجود بسنده نكرد. جهانی شدن تئاتر ایران بدون جهانی كردن نگاه آفرینش‌گران آن مقدور و میسور نیست.



وی افزود: صحنه تئاتر جهانی جای تمرین نیست، المپیك است باید ورزیده بود و برای ورزیدگی ابزار و امكانات لازم است. تا وقتی بودجه كافی نباشد و از پرداختن به زیربناها اجتناب بورزیم و به اقتصاد هنر اعتقاد نداشته باشیم و به هنرمند آن گونه كه باید و شاید بها ندهیم بهتر است باز هم به تمرین بپردازیم.


او با تاكید بر لزوم استفاده از متون دینی و ادبیاتی و اسطوره‌ای یادآور شد: تا دست از سر مولیر و شكسپیر برنداریم به استقلال هنری نخواهیم رسید، گرچه تلاش‌هایی كه تاكنون با نشات گرفتن و یا اجرای نعل بالنعل آنها صورت گرفته قابل تقدیر است و اثبات شیء نفی ما عدا نخواهد بود، اما فراموش نكنیم نهضت ترجمه گاه به جمود و نفی وجود می‌انجامد؛ پس معاونت هنری می‌بایست هم خود را به سمت نگارش متون نمایشی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی سوق دهد و درام نویسان را مورد توجه خاص قرار دهد.



به اعتقاد حسینی كشف استعدادها بدون زمینه‌سازی برای عرض اندام آنان امكان پذیر نیست. ساختن سالن‌های نمایش ابتدایی‌ترین نیاز تئاتر است. مطمئن باشید با تمایل تئاتر به سوی اقتصادی شدن مساعدت لازم از ناحیه دولت صورت خواهد گرفت.

 


وزیر ارشاد با تاكید بر لزوم توجه به هنرمندان جوان و مستعد و نیز هنرمندان شهرستانی افزود: باید گروه‌های شناسنامه‌داری كه جانب اهل خدا نگه می‌دارند و حرمت هنرمندی را به جان حفظ می‌كنند بر صدر بنشینند و قدر و منزلت آنان را بدانیم.

 


او در پایان سخنانش خواستار باكیفیت‌تر شدن جوایز جشنواره فجر شد و افزود: سفر تعالی بخش حج را به برگزیدگان مژده دهید.



داریوش فرهنگ كه امروز اولین اجرای نمایشش «گالیله» را در ساعاتی پایانی جشنواره‌ی تئاتر فجر به صحنه برد،در این برنامه تقدیر شد. داریوش فرهنگ هنگام انجام مراسم تقدیرش كه توسط امین تارخ انجام شد، گفت: جایزه گرفتن از دست «گالیله» حكایتی دارد. باید به «گالیله» جایزه داد، چون رنج‌های زیادی در زمان «گالیله» بودن خود دیده‌ است.


او ادامه داد: از حضور مدیران استفاده و نكاتی را مطرح می‌كنم شاید طنز تلخ روزگار ماست كه تقدیر مُهر بازنشستگی بر كارنامه ما می‌زند. اما همه می‌دانیم هنرمند تا واپسین دم جستجوگر است، پس تقدیر را برای ادامه مسیر سخت اما دوست داشتنی هنر تعبیر می‌كنیم.



فرهنگ با اشاره به حضور ۴۳ ساله‌اش در عرصه تئاتر از كسانی كه دوش به دوش او گروه تئاتر «پیاده» را بنیانگذاری كرده بودند، تقدیر كرد.



او خطاب به مدیران دولتی گفت: در تمام دنیا تئاتر با پشتوانه‌ی كمك‌های دولتی امكان تداوم پیدا می‌كند و در این زمینه نیازمند ثبات مدیران هستیم، جابجایی‌های بیهوده جز استیصال هنرمندان نتیجه‌ای در بر ندارد.این كارگردان تئاتر خواستار توجه ویژه به جوانان شهرستانی شد و افزود: این جوانان با همت و تلاش اما با سختی و تلخی روزگار می‌گذرانند و تئاتر را زنده نگه می‌دارند. وظیفه مدیران ماست كه آنان را ارج ندهند، چرا كه هنرمندان بزرگ امروز ما جوانان شهرستانی دیروز بودند.



فرهنگ سپس خواستار توجه بیشتر به تئاتر شد و اضافه كرد: بیرون كشیدن هنر تئاتر از هنری مهجور و تبدیل آن به هنری متمول از دیگر خواسته‌های ماست، چرا كه تئاتر یكی از زیباترین نشانه‌های حیات هر ملتی است و دولت‌ها باید برای رشد و ارتقای آن بكوشند.



او در عین حال از استقبال مردم از نمایش‌های جشنواره فجر ابراز خرسندی كرد و ادامه داد: مردم ما هنرمندشان را تنها نمی‌گذارند و هنرمند هم وظیفه‌ای ندارد جز ایستادن در كنار مردم. تنها آرزویم شاد كردن مردمی است كه امروز شاد نیستند.



همچنین امین تارخ كه برای تقدیر از داریوش فرهنگ به روی صحنه آمده بود،در سخنان كوتاهی گفت: ۳۷ سال پیش با داریوش آشنا شدم و تقدیر اینگونه رقم زد كه ۳۷ سال بعد با هم در یك نمایشنامه همكار شویم. خوشحالم آن نمایش «گالیله» است، ما در تالار اصلی تئاتر شهر منتظرتان هستیم.


سپس ایرج راد توسط محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزارت ارشاد تقدیر شد. در ادامه مراسم بیانیه هیات داوران كانون جهانی منتقدان تئاتر توسط مجری برنامه (محمد سلوكی) خوانده شد و برگزیدگان آن معرفی شدند.



بهزاد فراهانی كه برای گرفتن جایزه‌اش به عنوان بهترین بازیگر مرد برای نمایش «خدا درآلتونا حرف می‌زند» روی صحنه آمده بود در سخنانی گفت: بعد از ۳۸ سال اولین‌بار است كه برای گرفتن جایزه روی صحنه آمده‌ام. نزدیك ۶۰ بازیگر در میدان شوش پرورده‌ام. اما چند سال است مدیران ارشاد مرا به عنوان هنرمندی نق‌زن می‌شناسند، نق زدن من به خاطر تئاتر و جامعه‌ی تئاتری است.



او ادامه داد: دیگر از سیاسی بودن بدم می‌آید؛ اما نوشتن و كارگردانی را در تئاتر ترك می‌كنم كه این نوعی اعتراض است. اگر به بازی دعوتم كردند می‌آیم وگرنه آن را هم ترك می‌كنم و این جایزه را به سه بانو تقدیم می‌كنم همسرم، دختر بزرگم كه امسال حق او را در تئاتر و سینما خوردند و دختر دیگرم كه غم نبودنش در این كشور دلم را سوزانده است.



سیاوش طهمورث در بخش دیگری از این مراسم كه برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود،گفت:لعنت به این دل كه خانه‌ی عشق شد كه باعث شود،بهزاد فراهانی چنین سخنانی بگوید.عده‌ای ازدوستان رسانه خود را مجری تئاتر می‌دانند و عده‌ای هم خود را ناجی تئاتر،تئاتر ناجی و مجری نمی‌خواهد بلكه عشق می‌خواهد.سپس با پخش تصاویری مراسم بزرگداشت‌ها برگزار شد.



برای اولین بزرگداشت امیررضا كوهستانی از آتیلا پسیانی تقدیر كرد.

پسیانی در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم كه این جایزه را از امیررضا گرفتم و تشكر می‌كنم از هنرمندانی مانند امیررضا كوهستانی، همایون غنی‌زاده، علی اصغر دشتی و جلال تهرانی و همین طور از كسانی كه با مخالفت‌هایشان با تئاتر تجربی ما را در این راه ثابت‌قدم كردند. خوشحالم كه امروز به تئاتر تجربی توجه می‌شود و جوانان خوبی داریم كه در این عرصه خوب كار می‌كنند و آینده برای آنان است.



در ادامه مریم معترف جایزه خود را از پری صابری گرفت و هادی نامور هنرمند پیشكسوت شهرستانی نیز توسط رضا صابری تقدیر شد.


همچنین اصغر همت مراسم بزرگداشت محمدرضا خاكی را برگزار كرد.همت با ابراز خرسندی از حضور دوباره‌ی داریوش فرهنگ در عرصه‌ی تئاتر گفت: ما بارها مسائلی را كه داریوش مطرح كرد تكرار كردیم و امیدواریم امروز به خاطر گُل روی داریوش فرهنگ این مسائل مورد توجه قرار بگیرد.



او همچنین خطاب به وزیر ارشاد گفت: در صحبت‌هایتان تئاتر برای همه را مطرح می‌كنید، آدم‌هایی داریم در تئاتر كه برای همه بشریت هستند از جمله مولیر و شكسپیر؛ اما می‌ترسم حرف‌های شما تفكراتی را برای برخی از مسئولان ایجاد كند.



همت در پایان سخنان خود خاكی را استادی نمونه توصیف كرد و گفت: وقتی كه سال ۵۳ با هم همكلاس شدیم می‌دانستم كه محمدرضا خاكی سال ۵۵ می‌تواند در تمام دانشگاه‌های امروزی ما درس بدهد.


بزرگداشت بهروز غریب‌پور آخرین بخش از مراسم‌های بزرگداشت بود. غریب‌پور توسط همسرش تقدیر شد.


غریب‌پور نیز در سخنان كوتاهی متذكر شد: در دوره‌ی مدیریت قبلی شهرداری تقاضای بازنشستگی از این نهاد را كردم. دوستان آنقدر ذوق زده شدند كه در حكم بازنشستگی من نوشتند كارمند متوفی؛ اما قالیباف كه مرد بزرگی است با دیدن این حكم گفته بود غریب‌پور زنده است و حالا من به آقای قالیباف و به آن مدیریت قبلی می‌گویم زنده هستم؛ حتی اگر مرده باشم.این مراسم در مدت زمان نزدیك به دو ساعت برگزار شد.



گرچه كارگردان مراسم از برگزیدگان و تقدیری‌ها خواسته بود،سخنی نگویند اما آنان سخنان كوتاهی را مطرح كردند.



هر یك از جوایز توسط یك تن از مسئولان یا هنرمندان اهدا شد.

دكتر علی‌منتظری،سیدمحمد حسینی،سیاوش طهمورث،محمدحسین ایمانی‌خوشخو،حسین پارسایی و... از جمله‌ اهداكنندگان جوایز این مراسم كه به برگزیدگان به بخش بین‌الملل جشنواره اختصاص داشت،بودند.



در این برنامه برخلاف روال مرسوم هیچ اعلامی درباره‌ی دبیر آینده‌ی جشنواره‌ی تئاتر فجر انجام نشد.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------