۱۰ فیلم برتر ژانر ترسناک علمی تخیلی که داستان‌شان در سیاره ای غیر از زمین می گذرد



 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

به گزارش روز یاتو؛ به عنوان یک ژانر ترکیبی، ژانر ترسناک علمی تخیلی یکی از موفق ترین ژانرهای سینمایی است. جمع کردن وحشت های متعدد در گستره وسیعی از فضای سرد و دشوار برای زندگی، دستورالعملی برای موفقیت است، فضایی که برخی فیلم ها بیشتر از دیگران از آن استفاده کرده اند. رویارویی با کابوس ها در سیاره خودمان به اندازه کافی سخت هست و به همین خاطر در سیاره ای دیگر شرایط هولناک تر نیز می شود.

 

برای شفاف سازی این موضوع، ده فیلمی که در ادامه به آن ها شاره می کنیم کاملاً یا بخش اعظم داستان خود را در دنیایی غیر از زمین روایت می کند و البته بیرون از یک ایستگاه فضایی یا یک فضاپیما.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

در حالی که با فضاهای داخلی سرد و متالیک، چنین مکان هایی گزینه های خوبی برای یک تجربه ترسناک ناشی از فضای تنگ و تاریک باشند اما ساخت فیلم در فضای یک سیاره دیگر وظیفه بسیار دشواری است، در حالی که بسیاری از فیلم های این فهرست با بودجه ای اندک توانسته اند چنین کاری را انجام دهند. مواجه شدن با هیولاهای نامرئی، موجودات شب زی، یا آیس کیوب با لباس چرمی سربازی چگونه است؟ این فیلم ها سعی دارند پاسخ این سوال را پیدا کنند و همزمان تلاش می کنند منحصربفرد و عجیب باشند. با داشتن این موضوع در ذهن، می خواهیم شما را با بهترین فیلم های ترسناک علمی تخیلی آشنا کنیم که داستان آن ها در سیاره ای دوردست و ناآشنا روایت می شود.

  

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۱۰- Europa Report (2013)

 بله درست است، اروپا سیاره نیست (یکی از قمرهای مشتری است)، اما اگر یک زندگی فرازمینی روی منظومه شمسی ما باشد، اروپا یکی از محتمل ترین مکان ها برای پیدا کردن چنین حیاتی است. احتمال پیدا کردن یک زندگی فرازمینی در این قمر است که تیمی شش نفره به رهبری ویلیام ژو را به این دنیای دوردست و ایزوله در فیلم Europa Report ساخته سباستین کوردرو می کشاند. با سوار شدن به فضاپیمایی که در جریان یک پروژه با سرمایه خصوصی تهیه شده، خدمه پروژه اروپا وان ارتباطشان با زمین را در جریان یک طوفان خورشیدی از دست داده و مجبور می شوند در مسیرشان به سمت قمر مشتری و بعد از فرود آمدن روی آن با یک سری مشکلات و معضلات روبرو شوند.

 

علیرغم این موضوع، آن ها مصمم هستند تا شواهد حاکی از وجود حیات زیر سطح این قمر را پیدا کنند. اما همانطور که انتظار می رود آن ها با چیزهایی بسیار بیشتر از آنچه که انتظار داشتند مواجه می شوند و چیزی که شبیه یک ماموریت علمی آغاز می شود به نبرد اراده و قدرت برای بازگشت به خانه تبدیل می شود. فیلم Europa Report یک فیلم آرام سوزان است اما فضای خفه کننده و وحشت های واقعی آن نقطه قوت فیلم به شمار می آیند. فیلم کوردرو لاوه بر این که به خاطر مفهومش و تصویرسازی بی نقص از جستجو در فضا (غیر از موجودات فرازمینی) مورد تحسین قرار گرفته بلکه به لطف انتخاب بازیگران مناسب و بااستعداد نیز یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی ترسناکی است که داستان آن در سیاره ای غیر از زمین روایت می شود.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۹- Planet Of The Vampires (1965) 

ماریو براوو که لقب «استاد وحشت ایتالیا» را یدک می کشد، پشت این فیلم علمی تخیلی بی نقص در یک سیاره بررسی نشده به نام آئورا است. وقتی خدمه دو فضاپیمای بزرگ در اثر سانحه ای روی یک سیاره ناشناخته فرود می آیند، خود را در مواجهه با حمله موجودات فضایی بدون جسمی قرار می گیرند که در کالبد قربانیانشان فرو می روند. در این شرایط است که خدمه تلاش می کنند فرار کرده و همکاران تسخیر شده شان را جا بگذارند.

 

Planet of the Vampires یک فیلم پر از خونریزی، احساس برانگیز و با فیلمبرداری خیره کننده است که همانند دیگر آثار باوا مورد تحسین قرار گرفته است. سخت است به فیلم علمی تخیلی بهتری فکر کرد که ساخت سینمای ایتالیا باشد، کشوری که به خاطر سینمایش در قرن بیستم مشهور است. فیلم Planet of the Vampires بر فیلم های Alien و Prometheus ساخته ریدلی اسکات تاثیرگذار بود، هم از لحاظ طراحی و هم روایت داستان. علاوه بر این، جیمز وان نیز تایید کرده است که دنباله آکوامن او در سال ۲۰۱۸ به شدت تحت تاثیر فیلم باوا بوده است.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۸- Ghosts Of Mars (2001) 

نام جان کارپنتر مترادف با ژانر وحشت است و در حالی که Ghosts of Mars جایگاه رفیعی مانند Halloween یا The Thing ندارد، در سال های پس از انتشارش دنباله روهای کالت وفاداری پیدا کرده است. داستان فیلم در قرن ۲۲اُم روایت می شود و در شباهتی آشکار و عجیب با دیگر فیلم کارپنتر به نام Assault on Precinct 13، جایی که افسران پلیس و جنایتکاران محکوم شده باید با ساکنان یک کولونی معدن کاوی در فضا مبارزه کننده که توسط ارواح ساکنان قدیمی مریخ تسخیر شده اند. با تیمی از بازیگران متنوع این فیلم می توانست جایگاه بهتری داشته باشد و کارپنتر بارها از منتقدان به خاطر متوجه نشدن هجو ظریف داستانش انتقاد کرده است.

 

در حالی که بسیاری Ghosts of Mars را یک فیلم ترسناک سرراست می دانند، خود کارپنتر شدیداً بر این باور بود که فیلمش به همان اندازه که یک ماجراجویی خونین است، یک فیلم هجوآمیز و با نیش تند نیز هست. اما تعدادی هنوز بر باور خود تاکید داشته و هجو فیلم کارپنتر را درک نکرده اند، از جمله آیس کیوب که گفته بابت بازی در این فیلم پشیمان است. اما ارواح مریخ یک فیلم ترسناک علمی تخیلی بامزه، هجوآمیز و کلاسیک است که برای برخی جذابیت خاص خودش را دارد.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۷- Pitch Black (2000) 

اولین فیلم در فرانچایز ریدیک، Pitch Black به عنوان یک فیلم پرطرفدار و کالت محبوب علمی تخیلی از اوایل دهه ۲۰۰۰ است که سال ها بعد بینندگان واقعی اش را پیدا کرد. وقتی یک جانی خشن به نام ریدیک (وین دیزل) به زندان منتقل می شود، سفینه ای که او را حمل می کند و چند سفینه دیگر روی یک سیاره مرموز و ناشناخته سقوط می کنند. در این سیاره، هیولاهایی شکارچی به دنبال بازماندگان می گردند، بازماندگانی که از ریدیک می خواهند در فرار به آن ها کمک کند زیرا به باور آن ها «با شیطان باید با شیطان جنگید». این همان فیلمی است که در کنار فرانچایز سریع و خشن، وین دیزل را به یک ستاره تبدیل کرد. بسته به اینکه از کی سوال کنید، Pitch Black یا یک فیلم فراموش شدنی و بی کیفیت است یا یک کلاسیک تاریک کمتر مورد توجه قرار گرفته.

 

کیت دیوید که در این فیلم نقش بازی می کند بسیار از آن تعریف کرده و آن را تجربه ای بسیار عالی برای خود توصیف کرده است. موفقیت Pitch Black باعث شروع یک فرانچایز چند رسانه ای شد، از جمله دو دنباله سینمایی به نام های The Chronicles of Riddick (2004) و Riddick (2013)، اگر چه هیچکدام به اندازه قسمت اورجینال مورد توجه قرار نگرفتند. یک فیلم انیمیشن کوتاه به نام The Chronicles of Riddick: Dark Fury نیز در سال ۲۰۰۴ برای پل زدن بین دو قسمت اول این فرانچایز ساخته شد. یک بازی ویدیویی بسیار تحسین شده به نام The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay نیز در سال ۲۰۰۴ از روی این فرانچایز ساخته شده است.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۶- Forbidden Planet (1956) 

Forbidden Planet که پدربزرگ و پیشگام ژانر علمی تخیلی ترسناک به شمار می آید، یک رویکرد درجه دوم و تئاتری به فضای خارج از زمین داشت و از همان زمان بود که به یک کلاسیک محبوب در میان طرفداران سینما تبدیل شد. بسیاری آن را اقتباسی نصفه و نیمه از نمایشنامه The Tempest نوشته ویلیام شکسپیر می دانند، فیلمی که به چندین دلیل یک فیلم پیشگام است. این اولین فیلمی است که داستان آن تماماً در یک سیاره دیگر روایت می شود و اولین فیلمی که انسان ها را در حال سفر سریع تر از نور به نمایش می گذارد.

 

این فیلم کلاسیک قابل توجه از فرد ام ویلکاکس که همزمان بامزه، پرهیجان و گاهی به شدت ترسناک است، تاکید بیشتری روی داستان پردازی دارد تا واقعیت های علمی. نتیجه این رویکرد نیز فیلمی سرگرم کننده و بسیار هیجان انگیز در دنیایی دیگر است که تصاویر آن خاص فیلم های با بودجه ندک در سینمای دهه ۱۹۵۰ است. میراث این فیلم بسیار قابل توجه بوده و موسسه فیلم آمریکا آن را در میان ۱۰۰ فیلم برتر علمی تخیلی تمام دوران قرار داده است. تاثیر فیلم Forbidden Planet از زمان انتشار تا دهه ها بعد از آن هنوز هم حس می شود. رابی روبات به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شده و جین رودنبری، خالق Star Trek، از این فیلم به عنوان یکی از فیلم های الهام بخش او در ساخت این فرانچایز نام برده است.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۵- The Last Days On Mars (2013) 

فیلم The Last Days On Mars ساخته روایری رابینسون اقتباسی از داستان کوتاه The Animators نوشته سیدنی جی بوندز است که در سال ۲۰۱۳ در فستیوال کن به نمایش درآمد. با بازی لیو شریبر، الیاس کوتیس و رومولا گارای، این فیلم در مورد خدمه یک ایستگاه تحقیقاتی به نام تانتالوس در مریخ است. در حالی که آن ها مشغول کارشان هستند که شامل جمع آوری نمونه ها و تکمیل گزارش هایشان است، یک به یک قربانی نیرویی مرموز می شوند که علاوه بر جانشان، ماموریت آن ها را نیز تهدید می کند. این فیلم چندان مورد پسند جامعه دانشمندان فضایی قرار نگرفت که مایه تاسف است زیرا چیزهای جذاب بسیاری در این فیلم وجود دارد که می توان از آن ها یاد گرفت اگر چه با بودجه ای بسیار اندک ساخته شده است.

 

بسیار واقع گراتر از بسیاری از فیلم های ترسناک با فضای فرازمینی، رویکرد رابینسون به ساخت این فیلم به او کمک کرده تا خطری که بشریت را تهدید می کند به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. فیلم The Last Days on Mars یک فیلم نئوزامبی ماجراجویانه در فضا است که با دقت و هوشمندی بالایی ساخته شده است. قرار بود پل واکر نقش اصلی این فیلم را بازی کند اما به ادعای رابینسون، پدر او این پیشنهاد را رد کرد. فیلیپ سیمور هافمن و نیکلای کاستر والدو (بازیگر نقش جیمی در سریال بازی تاج و تخت) نیز پیش از شریبر از بازیگرانی بودند که برای ایفای نقش اصلی فیلم در نظر گرفته شده بودند.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۴- Forbidden World (1982) 

فیلم Forbidden World ساخته آلن هولزمن که نامزد دریافت سه جایزه Saturn Awards در سال ۱۹۸۳ شد، توسط راجر کورمن ملقب به «پاپ سینمای پاپ» تهیه شده بود، کسی که به دلیل حمایت از سینمای مستقل این لقب را دریافت کرده است. این فیلم که در هنگام انتشار چندان مورد توجه قرار نگرفت اما مدتی بعد و در دهه های اخیر به عنوان یک فیلم جذاب در ژانر ترسناک علمی تخیلی شناخته شد. یک آزمایشگاه تحقیقات ژنتیک در سیاره دوردست زاربیا میزبان یک موجود جهش یافته است که «شهروند ۲۰» (Subject 20) نام دارد.

 

این موجود از زندان فرار کرده و شروع به خوردن کارکنان آزمایشگاه می کند. این موجود که با هدف راه حلی برای رها کردن بشریت از گرسنگی و قحطی ساخته شده، خیلی زود به تهدید اصلی علیه بشریت تبدیل می شود. با بازی جسی وینت و داون دونلپ، این فیلم برخی از سکانس های فیلم Battle Beyond the Stars در سال ۱۹۸۰ را نیز استفاده می کند که یکی دیگر از تولیدات کورمن بود. Forbidden World بعدها در سال ۱۹۹۱ توسط فرد گالو با نام Dead Space بازسازی شد و کورمن نقش تهیه کننده اجرایی فیلم را داشت.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

۳- Screamers (1995) 

بر اساس داستان کوتاهی از فیلیپ کی دیک به نام Second Variety، فیلم Screamers ساخته کریستین دوگوای در سال ۲۰۷۸ روی سیاره سیریوس ۶ بی روایت می شود که در اثر یک جنگ بین ستاره ای خونین به یک برهوت سمی غیرقابل سکونت تبدیل شده است. «بلوک اقتصادی جدید» و «اتحاد» که از کارگران بیشین کولونی تشکیل شده اند، هنوز با هم دشمنی دارند وقتی که نیروهای اتحاد از یک ماشین کشتار خودکار به نام جیغ زن علیه طرف مقابل استفاده می کنند که هنگام کشتن دیگران صدایی شبیه جیغ تولید می کند.

 

وقتی فرستاده ای از جانب بلوک اقتصادی با پیام صلح به نیروهای اتحاد می رسد، پایان جنگ بی ارزش به نظر می رسد. با حضور پیتر ولر در نقش اصلی، این فیلم از اواسط دهه ۱۹۸۰ در جهنم تولید گرفتار شود اما در نهایت در فستیوال فیلم تورنتو در سال ۱۹۹۵ به نمایش درآمد. فیلم دیگری که با بودجه ای اندک ساخته شده، The Screamers شاهد دیگری بر ارزش تجسم و داستان قوی است حتی در شرایطی که خبری از جلوه های بصری باکیفیت نباشد. اگر چه این فیلم بی نقص نیست اما بار دیگر به ما یادآور می شود که با بودجه های کم نیز می توان فیلم هایی قابل قبول ساخت.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

۲- Galaxy Of Terror (1981)

 فیلم دیگری از راجر کورمن، Galaxy Of Terror نه در یک سیاره بلکه در دو سیاره روایت می شود: سیاره طوفان زده مورگانتوس و زراکسس که شبیه زمین است. در یک داستان کمتر دقیق اما باکیفیت و پیچیده برای یک فیلم ترسناک فضایی، خدمه یک سفینه فضایی از جمله یک شخصیت های باتجربه و توانمند به نام کالبرن و کاپیتان ترانتور ناسالم از لحاظ روانشناختی در یک عملیات نجات به سیاره مورگانتوس فرستاده می شوند. در مدت حضور در این سیاره، با بدترین و اصلی ترین ترس هایشان روبرو می شوند وقتی تصورات و توهماتشان بر آن ها غلبه کرده و نتایج خونینی در پی دارد.

 

Galaxy of Terror یکی از اولین فیلم هایی است که جیمز کامرون در ساخت آن مشارکت داشت، کسی که سه سال بعد فیلم The Terminator را ساخت و در این فیلم نقش طراح تولید و دستیار دوم کارگردان را ایفا می کند. فیلم Alien از ریدلی اسکات که کامرون در سال ۱۹۸۶ دنباله ای بر آن ساخت نیز به شدت تحت تاثیر فیلم Galaxy of Terror بود اگر چه تفاوت بین کیفیت دو فیلم زیاد است. علیرغم نقدهای تند در زمان انتشار، این فیلم و مفاهیم کانونی داستانش راه را برای فیلم های علمی تخیلی بسیاری در سال های آینده باز کرد، به ویژه فیلم هایی مانند Event Horizon (1997) که در آن شخصیت ها مجبور می شوند با ترس های خود روبرو شوند.

 

 ژانر ترسناک علمی تخیلی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

۱- The Planet (2006) 

فیلم ترسناک علمی تخیلی کمتر شناخته شده The Planet ساخته مارک استیرتون در مورد خدمه یک سفینه سقوط کرده است که نباید با فیلم مستند سوئدی به همین نام که در سال ۲۰۰۶ منشتر شد اشتباه گرفته شود. در حالی که فیلم دوم بیشتر به شرایط دنیای کنونی مربوط است، فیلم کم هزینه استیرتون بیشتر روی فرار از سیاره ای تمرکز دارد که شبیه زمین خودمان نیست. سربازان سفینه سقوط کرده به رهبری کاپیتان مورگن بعد از اینکه مورد حمله ای غافلگیر کننده قرار می گیرند، روی یک سیاره غیرقابل سکونت فرود می آیند.

 

در مدت گرفتار شدن در این ستاره ناآشنا، آن ها در می یابند که تنها نیستند. یک نیروی شرور مرموز آن بیرون به دنبال شکارشان است و هر قربانی که می گیرد قوی تر می شود. استیرتون کارگردان فیلم کوتاه Wrong Time, Wrong Space است که در سال ۲۰۲۰ مورد تحسین همگان قرار گرفت، اما The Planet یک فیلم هیجان انگیزتر و فیزیکی تر است. در واقع این فیلم به همان اندازه که ترسناک است، اکشن نیز بوده و از ترکیب انفجارهای فراوان با ترس های متعدد، برای خلق یک فیلم ترسناک علمی تخیلی خلاقانه و گاه مضحک استفاده می کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------