شکست سنگین سریالهای اخیر تلویزیون/ مخاطب ، هیچکدام را نمی پسندد



  حوادث روز,اخبار حوادث,خبرهای حوادث

 

در نتایج یک نظرسنجی که در 15 مرداد منتشر شد و تاکنون آخرین آمار رسمی از میزان بیننده سریال‌های سیما به شمار می‌رود، سریال‌های تلویزیون در نیمه دوم تیر بررسی شده‌اند و مطابق آن، بخش دوم «برف بی‌صدا می‌بارد» شبکه 3 با 36 درصد پربیننده‌ترین سریال تلویزیون بوده است. پس از آن، دیگر آماری از سریال‌های مرداد و شهریور تلویزیون در دست نیست.

 

تلوبیون تنها ابزار در دسترس

حالا و در خلأ نتایج نظرسنجی‌های رسمی، می‌توان به ابزارهای دیگری چون آمار بازدید سریال‌های سیما در تلوبیون رجوع کرد و بر اساس آن‌ها کم و بیش می‌توان پی برد که چرا آمار سریال‌ها منتشر نشده است. اگرچه آمار بازدیدها در تلوبیون، صرفا کسانی را نمایندگی می‌کند که از طریق اینترنت برنامه‌های تلویزیون را دیده‌اند و این شامل همه بینندگان تلویزیون نیست ولی تجربه نشان داده این ارقام، همبستگی قابل توجهی با نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی دارد و هرگاه بیننده برنامه‌ای کم بوده، در تلوبیون نیز کم بوده است. به بیان دیگر، اگرچه آمار تلوبیون شمار بیننده هر سریال سیما را مشخص نمی‌کند اما می‌توان با تقریبی مناسب، به درکی از میزان مخاطب سریال‌ها رسید.

 

آمار پایین سریال‌های جدید در تلوبیون

این روزها شبکه یک سریال «باب المراد» را روی آنتن می‌برد که اگرچه با 14 هزار بازدید در قسمت اول شروع کرد اما در ادامه، استقبال از آن کم شد و به میانگین چهار هزار بازدید در هر قسمت رسیده است. دو قسمت اول «کاتب اعظم» شبکه 2 نیز که به تازگی شروع شده، هفت هزار و دو هزار بازدید داشته‌اند. «آقای قاضی» سریال آخر هفته شبکه 2 که دو روز در هفته پخش می‌شود، وضعیت بهتری دارد و در 10 قسمت اخیر، به صورت میانگین حدود 90 هزار بازدید دارد. سریال «بی‌نشان» نیز که به صورت روتین از شبکه 3 پخش می‌شود، اگرچه در قسمت‌های قبل بازدید بیشتری داشت اما آمار آن در هفته اخیر پایین آمده و میانگین بازدید آن در 10 قسمت اخیر، رقم 80 هزار را نشان می‌دهد.

 

آمار بازدید کاربران تلوبیون از «ماهچراغ» مجموعه تله‌تئاتر شبکه 5 نیز کمتر از 500 در هر قسمت است. در یکی دو ماه اخیر اغلب سریال‌های سیما تکراری بوده و به جز این آثار، «راز ناتمام» سریال قبلی شبکه یک را نیز می‌توان به حساب آورد. این مجموعه نیز در 10 قسمت آخر، میانگین 37 هزار بازدید را ثبت کرد. وضعیت سریال‌های اروپایی و آمریکایی نیز که از شبکه‌های 4 و 5 پخش می‌شود، اصلا بهتر نیست. به جز قسمت اول سریال «در دشت های فلاندرز» شبکه 4، سه سریال اخیر این شبکه در هیچ قسمتی به بالای 500 بازدید نرسیده‌اند. در شبکه 5 نیز «ارثیه» سه هزار و «اختلاس 1992» فقط 900 بازدید در هر قسمت داشته‌است.

 

بازدید چند برابری «جومونگ»

آمار این سریال‌ها در شرایطی بیشتر قابل درک است که با بعضی مجموعه‌های کم و بیش پرمخاطب‌تر مقایسه شود.در همین 2-3 ماه اخیر، سریال «افسانه جومونگ» که برای چندمین بار در سال‌های اخیر از شبکه تماشا بازپخش شد، در 10 قسمت آخر به طور میانگین 476 هزار بازدید داشت. حتی «برف بی‌صدا می‌بارد» نیز با تمام انتقادهایی که به آن می‌شد و با وجود 36 درصد بیننده، در 10 قسمت آخر میانگین 433 هزار بازدید را ثبت کرد. کمی عقب‌تر در تیرماه 10 قسمت آخر «مستوران» شبکه یک، به طور میانگین 155 هزار بازدید و «زیرخاکی 3» از همین شبکه، در 10 قسمت آخر به طور میانگین 228 هزار بازدید داشت. حال بیشتر مشخص می‌شود که چرا به نظر می‌رسد شمار بیننده‌های سریال‌های سیما کاهش یافته و شاید حتی بشود حدس زد که چرا روند انتشار نتایج نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی متوقف شده است.

 

 خراسان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------