پایان حراج ملی ایران با فروش بیش از ۴۲ میلیارد تومان / «قلمدان و پاکت‌نامه» گران‌ترین اثر شد



حراج ملی ایران ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
هفتمین دوره حراج ملی ایران با فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد. مجموعه قلمدان و پاکت‌نامه (۲۱ قلمدان و ۲پاکت نامه) با ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید تا عنوان گران‌ترین اثر این دوره را به خود اختصاص دهد. 

هفتمین دوره حراج ملی ایران در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی شامگاه جمعه (سوم تیرماه) با اجرای زهرا محمودوند در خانه همایش برگزار شد. در این دوره ۴۰ اثر از هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی به حراج گذاشته شد که از آثار شاخص این دوره می‌توان به مجموعه قلمدان و پاکت نامه (۲۱ قلمدان و ۲ پاکت نامه)، مینیاتوری منسوب به حسین بهزاد، شمایل منسوب به آقا ابراهیم، شمایل اثر علی ابن محمد ابراهیم نقاش باشی، نقاشی لاکی منسوب به میرزا بابا، پنج لت نقاشی منسوب به علی خان صبا، در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی، نسخ خطی قرآن و منسوجات اشاره کرد.

 

بر اساس فهرست هفتمین دوره حراج ملی ایران پیش از آغاز حراج، ۱۰ اثر با قیمت پایه بالای یک میلیارد تومان برآورد شدند و بیشترین قیمت تخمین زده شده به مجموعه قلمدان و پاکت‌نامه (۲۱ قلمدان و ۲پاکت نامه) با قیمت ۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داشت که در نهایت ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

سینی قلم‌زنی متعلق به دوره زندیه با قیمت پایه ۱۵ میلیون نخستین اثری بود که در این رویداد ارائه شد و با قیمت ۳۹ میلیون تومان چکش خورد.

 

سپس قلمدان لاکی اثر آقازمان متعلق به دوره قاجار با کمینه ۸۰ و بیشینه ۱۰۰ میلیون تومان ارائه شد که در نهایت با قیمت ۹۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

نسخه خطی قرآن متعلق به دوره تیموری سومین اثر هفتمین حراج ملی ایران با قیمت پایه ۴۰۰ میلیون تومان ارائه شد که با همین قیمت فروخته شد.

 

چهارمین اثر در تزئینی متعلق به دوره قاجار با کمینه ۸۰ و بیشینه ۹۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

پنجمین اثر تابلوی خوشنویسی هفت گنبد افلاک اثر مجتبی سبزه با کمینه ۹۰ و بیشینه ۱۱۰ میلیون تومان ارائه شد که ۹۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

ششمین اثر تابلوی خوشنویسی (غبارنویسی نستعلیق سوره تعاون) متعلق به امیراحمد فلسفی با کمینه ۱۶۰ و بیشینه ۱۸۰ میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

هفتمین اثر تابلوی خوشنویسی سوره حمد متعلق به غلامحسین امیرخانی- سال ۱۳۹۷ با کمینه ۱۸۰ و بیشینه ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

سپس قطعه خط- خوشنویسی اثر علیرضا عباسی متعلق به دوره صفویه با کمینه ۴۰۰ و بیشینه ۴۲۰ میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

نهمین اثر تابلوی خوشنویسی (یوسف گمگشته در قالب سطر و مورب‌نویسی به قلم شکسته) متعلق به فردین ولی‌زاده- سال ۱۳۹۹ با کمینه ۶۰ و بیشینه ۸۰ میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

سپس قطعه خطی - خوشنویسی اثر اسدالله شیرازی متعلق به دوره قاجار با کمینه ۲۵۰ و بیشینه ۲۷۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

یازدهمین اثر، مینیاتور منسوب به حسین بهزاد با کمینه ۸۰ و بیشینه ۱۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

حراج ملی ایران ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

دوازدهمین اثر شمایل‌نگاری منسوب به آقا ابراهیم متعلق به دوره قاجار با کمینه ۶۰ و بیشینه ۸۰ میلیون تومان ارائه شد که ۹۵ میلیون تومان فروخته شد.

 

سپس شمایل‌نگاری اثر علی ابن محمدابراهیم نقاش باشی متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرفت.

 

چهاردهمین اثر نقاشی لاکی منسوب به میرزابابا متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۱۵۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

پانزدهمین اثر پنج لت نقاشی (مشاغل و حرفه‌های مختلف) منسوب به علی خان صبا متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۱۵۰ میلیون تومان ارائه شد که با همین قیمت نیز فروخته شد.

 

سپس قلمدان لاکی اثر محمدباقر سمیرمی متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲۵۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

هفدهمین اثر مجموعه قلمدان و پاکت نامه (۲۱ قلمدان و ۲پاکت نامه) آثار فتح‌الله شیرازی، صنیع همایون، نصرالله امامی، نجفعلی، جعفر؛ سلطان الکتاب، صادق الوعد متعلق به دوره قاجار با کمینه ۵ میلیارد و بیشینه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

هجدهمین اثر جعبه لاکی متعلق به حیدرعلی، دوره قاجار-۱۲۷۸ با کمینه ۳۸۰ و بیشینه ۴۰۰ میلیون تومان ارایه شد که ۶۳۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

نوزدهمین اثر پرده‌ای (که در مقبره حضرت رسول(ص) بوده) با قدمت بالای ۳۰۰ سال با قیمت پایه ۸۰۰ میلیون تومان ارائه شد که یک میلیارد تومان به فروش رسید، نمونه مشابه این اثر سال ۲۰۰۹ در حراج ساتبیز ارائه شده است.

حراج ملی ایران ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

سپس پرده درخت زندگی با قدمت بالای ۱۰۰ سال و قیمت پایه ۸۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

 

بیست و یکمین اثر نیز پرده‌ای متعلق به دوره قاجار اثر هادی الحسینی با کمینه ۲۰ و بیشینه ۳۰ میلیون تومان ارائه شد که ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

بیست و دومین اثر هفتمین دوره حراج ملی ایران، ۲ لت پرده قلاب‌دوزی (رشتی‌دوزی) متعلق به دوره قاجار بود که با قیمت پایه ۲۵۰ میلیون تومان ارائه شد و با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

بیست و سومین اثر پرده قلاب‌دوزی اصفهان متعلق به دوره قاجار با کمینه ۱۰۰ و بیشینه ۱۲۰ میلیون تومان ارایه شد که ۱۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

 

بیست و چهارمین اثر پارچه کشمیری زری‌بافی با قیمت پایه ۳۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

سپس قالیچه تهران قدیم با قدمت بالای ۷۰ سال و قیمت پایه ۳۵۰ میلیون تومان ارایه شد که با همین قیمت فروخته شد.

 

بیست و ششمین اثر فرش زربافت(صوف) هرکه با قدمت بالای ۷۰ سال و قیمت ۱۱۰ میلیون تومان ارائه شد که ۳۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

بیست و هفتمین اثر دیوان نفیس حافظ شیرازی (خوشنویسی دوره قاجار) اثر نصرالله قاجار با کمینه ۸۰۰ و بیشینه ۹۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

بیست و هشتمین اثر نسخه خطی قرآن به خط نسخ و قطع رحل سلطانی اثر آدینه محمد ابن ملایوسف متعلق به دوره قاجار- ۱۲۹۰ هجری قمری با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

بیست و نهمین اثر ۱۲ لت خوشنویسی دوازده بند محتشم اثر عبدالله قاجار با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به همین قیمت نیز فروخته شد.

 

سپس در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی-دوره قاجار با کمینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بیشینه ۳ میلیارد تومان ارائه شد که ۶ میلیارد تومان چکش خورد.

 

سی و یکمین اثر نقاشی رنگ و روغن- پرتره (ناصرالدین شاه) اثر یحیی خان غفاری (ابوالحسن ثالث) با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرفت.

 

سی و دومین اثر ۲ لت نقاشی روی پارچه منسوب به علی خان صبا متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۴۵۰ میلیون تومان ارایه شد که به فروش نرسید.

 

سی و سومین اثر مجموعه جعبه لاکی منسوب به صادق الوعد، قاب آینه اثر صادق الوعد و قاب آینه اثر محمد اسماعیل متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲میلیارد تومان ارائه شد که با ۳میلیارد تومان چکش خورد.

 

سی و چهارمین اثر تابلو قلم‌زنی اثر مهدی علمداری با کمینه ۱۰۰ و بیشینه ۱۲۰ میلیون تومان ارائه شد که ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

سی و پنجمین اثر عصا (جنس چوب آبنوس، حکاکی و منبت‌کاری شده) اثر مهدی طوسی با کمینه ۶۰ و بیشینه ۸۰ میلیون تومان ارائه شد که ۶۰ میلیون به فروش رسید.

 

سی و ششمین اثر نقاشی روی کاشی اثر احمد شیشه‌گر با قیمت پایه ۶۰ میلیون تومان ارائه شد که فروخته نشد.

 

سی و هفتمین اثر انگشتر متعلق به دوره صفویه با غبارنویسی روی سنگ عقیق با کمینه ۸۰ و بیشینه ۹۰ میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید.

 

سپس نقاشی پشت شیشه (تصویر شاه قاجار) اثر سیما عظیمی با کمینه یک میلیارد و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

سی و نهمین اثر مینیاتور متعلق به میرزا آقا امامی و دوره قاجار با کمینه ۴ و بیشینه ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارائه شد که ۶ میلیارد تومان فروخته شد.

 

آخرین اثر تابلو سوخت چرم متعلق به حسین خطایی با کمینه ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بیشینه ۴ میلیارد تومان ارائه شد که با قیمت ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

در نهایت در هفتمین دوره حراج ملی ایران، ۱۱ اثر به فروش نرسید و به مجموعه بازگشت.

 

هفتمین دوره حراج ملی ایران از یکم تیرماه آغاز شد که روزهای یکم و دوم تیرماه در بخش نمایشگاه، امکان بازدید از آثار برای علاقه‌مندان فراهم شده بود و سوم تیرماه نیز مراسم حراج برگزار شد.

 

خانه حراج ملی از سال ۱۳۹۰ در حوزه فعالیت حراج آثار هنری آغاز به فعالیت کرده است و چند سالی است که در راستای رونق به بازار هنرهای سنتی، صنایع دستی در این عرصه فعال شده و در بخش‌های تولید، صادرات، برگزاری گالری و حراج فعالیت دارد. این حراج را می‌توان افقی روشن برای دستیابی به برگزاری حراج آثار فاخر هنری در سطح بین‌المللی ارزیابی کرد و چشم‌اندازهای روشن برای زنده نگه داشتن نمادهای ایرانی دانست.

 

تاکنون مجموعه آثاری از فرش، صنایع دستی، جواهرات، نسخ خطی، نقاشی، مجسمه و منسوجات در این حراج به فروش رسیده است. نخستین دوره حراج ملی مهرماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد، خانه حراج ملی برای پویایی اقتصاد هنر ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در شرایط پاندمی کرونا؛ ششمین دوره حراج آثار هنری را به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار کرد. این حراج با تعداد ۴۰ اثر انجام شد که حدود ۴۰ درصد از آثار به فروش رسید.

 

همچنین خانه حراج ملی با رویکرد تقویت بازار اقتصادی هنرهای سنتی ایران، بسترسازی برای رشد اقتصاد خلاق و حوزه‌های نوظهور در اقتصاد هنر و جلب توجه مجموعه‌داران ایرانی و خارجی به این ظرفیت بالقوه و اصیل هنر ایران دی ماه سال ۱۳۹۸ در پنجمین حراج خود تعداد ۳۸ اثر فاخر را در محل خانه همایش ارائه کرد که در مجموع رقم فروشی بیش از ۱۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

 

 ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------