اولویت‌ها در ساخت سریال برای شهید سلیمانی/ اسطوره‌ها را نشکنیم



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,سریال تلویزیونی
مسعود ده نمکی درباره اینکه چرا کمتر به قهرمانان شهید پرداخته شده است به مشکلات اشاره و بیان کرد که بسیاری دوست دارند درباره این قهرمانان ملی آثار مستند ببینند تا درام. 

مسعود ده‌نمکی کارگردان سینمای ایران که تاکنون چند سریال تلویزیونی را کارگردانی کرده و این روزها سریال «دادستان» را در دست ساخت دارد، در گفتگو با مهر درباره اینکه چرا در سریال سازی کمتر به قهرمانان شهید همچون سردار قاسم سلیمانی پرداخته شده است، بیان کرد: به نظرم یک اصل وجود دارد که متاسفانه بیشتر به تعمیم برمی‌گردد و اگر شما مثلاً درباره یک قاضی بد فیلم و سریال بسازید همه شاکی می‌شوند و یا اگر درباره وکیل بد باشد همه وکلا شاکی خواهند شد.

 

وی اضافه کرد: معمولاً هم درباره لهجه دیده‌ایم که درباره هر لهجه‌ای باشد صاحبان آن دلخور می‌شوند درحالیکه در دنیا درباره هر قشر و گروهی درام بسازید چنین ذهنیتی وجود ندارد و با هر کسی می‌توان شوخی کرد یا درباره او فیلم و سریال ساخت.

 

همه توقع دارند از شخصیت‌های واقعی مستند ببینند تا درام

ده‌نمکی در ادامه با تاکید بر این حساسیت نسبت به شخصیت‌های واقعی تصریح کرد: همین نگاه درباره شخصیت‌های حقیقی هم وجود دارد و افرادی که زندگیشان در تاریخ معاصر بوده است، خانواده، دوستان و هم‌رزمانش همه توقع دارند که به جای درام از آن شخصیت اثری «مستند» ببینند.

 

وی اضافه کرد: این نگاه تناقض‌ها و تعارضاتی را برای شما به‌وجود می‌آورد و از فیزیک بازیگر تا خصوصیات و ویژگی‌های روحی او دستخوش این ذهنیت‌ها می‌شود. هر جا هم که به کاراکترها به صورت مستقیم پرداخته شده خیلی سخت بوده است که خانواده‌ها واکنشی نشان ندهند.

 

کارگردان فیلم‌های «اخراجی‌ها» و «رسوایی» با اشاره به سختی پرداخت نسبت به قهرمانان شهید اظهار کرد: مطالباتی که وجود دارد کار را سخت می‌کند و به نظرم این سختی‌هاست که هنرمندان بیشتر احتیاط می‌کنند که بخواهند به صورت مستقیم درباره قهرمانان فیلم و سریال بسازند.

 

باید دقت کرد قهرمانان در ذهن مردم شکسته نشوند

ده نمکی درباره ضرورتی که با همه این سختی‌ها نسبت به پرداخت و تصویر کشیده شدن این قهرمانان وجود دارد عنوان کرد: بیشتر از ضرورتی که وجود دارد باید به این هم دقت کرد که قهرمانان و اسطوره‌ها در ذهن مردم شکسته نشوند. حتی ممکن است کاراکتری هم به صورت واقعی پرداخته شود اما وقتی به او نزدیک می‌شوند در ذهن مردم خراب شود.

 

کارگردان «دادستان» درباره اینکه درام چه کمکی به شناخت قهرمانان می‌کند با مثالی بیان کرد: مجید سوزوکی که در «اخراجی‌ها» شاید رزمنده‌ای معمولی بود اما در ذهن مردم به یک قهرمان تبدیل شد و این همان کارکرد درام است. فردی مثل مجید سوزوکی بر نفس خود غلبه کرد تا به شهید و قهرمان تبدیل شد و وقتی وارد درام شد نامش ماندگار شد. مردم سر مزارش می‌روند و حتی در منطقه جنگی برای او جایی مثل بارگاه و قدمگاه ساختند که همه اینها بعد از فیلم ساختند.

 

افراد نزدیک به حاج قاسم برای ساخت سریال او اولویت دارند

وی درباره اینکه خودش تمایلی برای ساخت سریال حاج قاسم سلیمانی دارد یا خیر گفت: خانواده او در این زمینه صاحب نظر هستند با این حال فکر می‌کنم دوستان نزدیک تر سردار سلیمانی هستند که در این زمینه ورود کنند و به نظرم چنین افرادی اولویت دارند.

 

ده نمکی در پایان درباره ساخت سریال درباره قهرمانان شهید گفت: باید در این زمینه کار کرد و به فراخور این اتفاق برای قهرمانان شهید دیگر هم رخ بدهد مثل شهید بابایی که این اتفاق برایش رخ داد چراکه ما قهرمانان زیادی داریم که دستمایه سریال و سوژه مطالعه قرار بگیرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------