۱۳ هزار نفر متقاضی بازی در «نگهبان شب»/ میرکریمی دنبال حاشیه نیست



نگهبان شب ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
محمدصادق میرکریمی مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» بیان کرد که در فراخوان بازیگری این فیلم بالای ۱۳ هزار نفر ثبت نام کردند که ظرفیت سایت پر شد، به طوری که ما مجبور شدیم سایت را ببندیم. 

محمدصادق میرکریمی مجری طرح و مدیر تولید فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم اظهار داشت: رضا میرکریمی همواره سعی می‌کند در هر کاری دست به تجربه‌ای تازه در فرم و روایت بزند، حتی برخی اوقات فضای قصه را نسبت به تجربه‌های قبلی کاملاً تغییر می‌دهد. در «نگهبان شب» نیز از این لحاظ شاهد یک تفاوت آشکار خواهیم بود. البته جان‌مایه فیلم‌های این فیلمساز معمولاً یک نقطه اشتراک دارد؛ آن هم بحث خانواده است، که در این فیلم هم علی رغم همه تفاوت‌هایی که با کارهای قبلی دارد، این موضوع احساس می‌شود.

 

میرکریمی درباره اینکه آیا تکرار همکاری رضا میرکریمی با محمد داوودی در نگارش فیلمنامه «نگهبان شب» می‌تواند منجر به تکرار تجربه موفق «قصر شیرین» شود؟ هم توضیح داد: قصه این فیلم از ایده‌هایی بود که فیلمساز از سال‌های قبل در ذهن داشت و بارها تلاش کرده بود آن را بنویسد ولی هر بار روند آن راضی‌کننده نبود. با این حال تجربه همکاری آقای میرکریمی با محمد داوودی در فیلم «قصر شیرین» موفق بود، ضمن اینکه حدود یکسال برای نگارش طرحی که فیلمساز در ذهنش داشت، وقت گذاشته شد و طبیعی است که این همکاری راضی‌کننده باشد.

 

مدیر تولید «نگهبان شب» درباره تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در آثار خود هم بیان کرد: تا آنجایی که من یاد دارم رضا میرکریمی همیشه تهیه‌کننده کارهای خودش بوده است. بنابراین تنها کارهای متاخرش را تهیه‌کنندگی نکرده، البته به غیر از کارهای اول و دومش که در تولید آن‌ها شراکت داشته است. از همین رو چه در کارهای سینمایی و چه در فیلم‌هایی که دیگران کارگردانی کرده‌اند، تهیه‌کنندگی را برعهده داشته است. به همین دلیل این موضوع برایش تجربه جدیدی نیست، «نگهبان شب» هم به عنوان جدیدترین فیلمش به تهیه‌کنندگی خودش محسوب می‌شود.

 

بالای ۱۳ هزار نفر در سایت فراخوان بازیگری فیلم ثبت‌نام کردند

میرکریمی درباره ترکیب بازیگران «نگهبان شب» هم گفت: برای انتخاب بازیگرها با توجه به شرایطی که کرونا به وجود آورده بود، طی فراخوانی سایتی را طراحی کردیم که همه علاقمندان می‌توانستند در آن سایت ثبت نام و رزومه کاری خود را بارگذاری کنند. علی‌رغم پیش بینی اولیه که فکر می‌کردم ۲-۳ هزار نفر از این موضوع استقبال کنند، بالای سیزده هزار نفر در این سایت ثبت نام کردند و ظرفیت سایت پر شد، به طوری که ما مجبور شدیم سایت را ببندیم.

 

وی ادامه داد: چند نفر برای مدتی جهت بررسی این تعداد تقاضا به گروه کارگردانی اضافه شدند. در مراحل مختلف این فایل‌ها بررسی شد و ما به یک جمعیت هزار نفری رسیدیم. همان تعداد را خود کارگردان بررسی کرد و از بین آنها ۵۰۰ نفر انتخاب شدند که به صورت حضوری از آن‌ها تست گرفته شد. در کل تجربه خوبی بود و نتیجهِ رضایت‌بخش آن را احتمالاً در فیلم خواهید دید. تعدادی از نقش‌ها از میان این متقاضیان انتخاب شدند. ممکن است برخی از کسانی که انتخاب شدند قبلاً هم در فیلم‌هایی حضور داشته و یا نقش‌های کوتاهی را ایفا کرده باشند، در هر صورت آنها در این فراخوان ثبت نام کردند و از بین همین متقاضیان انتخاب شدند.

 

نگهبان شب ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

مدیر تولید «نگهبان شب» درباره غیبت کارگردانان هم‌نسل رضا میرکریمی در جشنواره امسال و رقابت این فیلمساز با کارگردانان جوان مطرح کرد: تا آنجایی که من خبر دارم آقای رضا میرکریمی همیشه به حمایت از فیلمسازان جوان علاقمند بوده‌اند. حتی برای جشنواره جهانی فیلم فجر هم اولویت‌شان حضور در خارج از مسابقه بود تا بستری برای جوانانی باز شود که فیلم ساخته‌اند و آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند. به هر حال برای احترام گذاشتن به عوامل فیلم و کسانی که در ساختش شریک بودند و زحمت کشیدند، در جشنواره حضور پیدا کردند. بالاخره عوامل هم انتظاراتی دارند و می‌خواهند در جشنواره دیده شوند. باید این فرصت به آن‌ها داده شود و فیلم در رقابت شرکت کند. فارغ از این مسئله اما مطمئنم چیزی که برای همه ما به عنوان سازندگان «نگهبان شب» مهم است، مواجهه مردم با فیلم است و این بخش از حضور در جشنواره فجر برای رضا میرکریمی هم مهم‌تر از جنبه رقابتی آن است.

 

بابت تأخیرهای کرونایی برخی سرمایه‌گذاران را از دست دادیم

میرکریمی درباره تأثیر شرایط کرونایی بر فرآیند تولید فیلم «نگهبان شب» هم توضیح داد: به دلیل شرایطی که ویروس کرونا به همه ما تحمیل کرده بود، تولید فیلم بارها به تأخیر افتاد و هر بار که عزم ساختش شکل می‌گرفت، این مسئله باعث می‌شد که هزینه‌هایی به گروه تحمیل شود. حتی تأخیر چندباره باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران را از دست بدهیم. نهایتاً فیلم در زمستان سال گذشته کلید خورد و در طول کار تلاش کردیم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. هر روز پزشک مراقب سر صحنه حضور داشت و به شکل رندوم و متناوب از عوامل تست گرفته می‌شد. همه اعضای گروه کنترل می‌شدند. خوشبختانه اتفاق ناگواری نیفتاد غیر از یکی دو نفری که درگیر ویروس شدند و توانستند مراحل بیماری را طی کنند. در نهایت اما پروژه گرفتاری جدی در این زمینه نداشت.

 

وی ادامه داد: در یک نوبت هم فیلمبرداری به دلیل تعطیلی عمومی‌ که ستاد کرونا برای پروژه‌ها اعلام کرده بود، تعطیل شد که آن هم هزینه‌ای به دوش تهیه‌کننده گذاشت، ولی نهایتاً صحنه‌های باقی‌مانده پس از منقضی شدن دوران قرنطینه فیلمبرداری، به فیلم اضافه شد.

 

میرکریمی درباره پیش‌بینی خود از حضور «نگهبان شب» در جشنواره چهلم فجر هم گفت: پیش بینی خاصی برای فیلم نداریم جز اینکه احساس می‌کنیم این فیلم با مخاطب ارتباط برقرار خواهد کرد، مثل فیلم‌های قبلی فیلمساز. به هر حال همانطور که از سبک کاری رضا میرکریمی در مقام فیلمساز مشخص است، نه خودش و نه فیلم‌هایش تابع شرایط هیجانی نیستند و به دنبال حاشیه و جوسازی هم نمی‌روند. این فیلم هم به نظرم یک فیلم ماندگار خواهد شد که خیلی خوب می‌تواند تأثیر عمیقش را روی مخاطب بگذارد. ما برای رسیدن به چنین هدفی دعا می‌کنیم و منتظر برخورد مستقیم با تماشاگران هستیم.

 

مدیر تولید «نگهبان شب» در پایان درباره تیم جدید مدیران سینمایی اظهار کرد: در مورد مدیران جدید و سیاستگذاری‌های جدیدی که در سازمان سینمایی اتفاق می‌افتد، من خیلی صاحب نظر نیستم. به نظر می‌رسد فعلاً باید کمی صبر کرد تا در ایام جشنواره و در ماه‌های آینده ببینیم شعارها و وعده‌هایی که داده شده است، تا چه حد عملیاتی می‌شود و تا چه حد برای سینما ارمغان مثبتی را به همراه خواهد داشت.

 

 مهر  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------