گفت‌وگو با نسرين نصرتي، بازيگر نقش خواهر نقي در سريال «پايتخت»



اخبار,اخبار فرهنگی,نسرين نصرتي


اخبار فرهنگی - گفت‌وگو با نسرين نصرتي، بازيگر نقش خواهر نقي در سريال «پايتخت»

 يکي از خط داستان‌هاي فرعي پايتخت ۳ حضور جدي خانواده خواهر نقي معمولي با بازي نسرين نصرتي در نقش فهيمه و مهران احمدي در نقش شوهرخواهر نقي که يک جنگلبان فداکار و عاشق پلنگ مازندران است،‌ بود.

سريال «پايتخت ۳» با يک عروسي شروع و با يک سورپرايز تمام شد. در شب اول اين سريال مهمانان خانه نقي معمولي که براي مراسم عروسي ارسطو جمع شده بودند، با فروريختن سقف روبه‌رو شدند.

اين خرابي تمام قصه سريال را تحت شعاع قرار مي‌دهد و بر کل داستان سايه مي‌اندازد، چرا که نقي موهايش سپيد شده و دچار افسردگي مي‌شود. براي رهايي از اين افسردگي به کشتي که ورزش باستاني مازني‌هاست روي مي‌‌آورد و تا قهرماني جهان پيش مي‌رود.يکي از خط داستان‌هاي فرعي پايتخت ۳ حضور جدي خانواده خواهر نقي معمولي با بازي نسرين نصرتي در نقش فهيمه و مهران احمدي در نقش شوهرخواهر نقي که يک جنگلبان فداکار و عاشق پلنگ مازندران است،‌ بود.

 

داستاني که با بازي خوب و تاکيد بر نکاتي چون حفظ ثبات خانواده يا حفظ ارزش‌هاي پلنگ مازندراني به قصه اصلي بخوبي پيوست. بازيگران اين سريال تمرکز خود را بر اين گذاشته بودند که نقش يک مازني را بخوبي اجرا کنند. يکي از اين بازيگران که بازي او در اين سريال خوب ديده شد،‌ نسرين نصرتي است که از تئاتر به تلويزيون و سينما آمده است. نصرتي متولد ۱۳۵۵ تهران است. وي که داراي ديپلم هنر و همچنين دانشجوي انصرافي رشته طراحي پارچه و لباس در مجارستان است با بازي در تئاتر خود را به جامعه هنر ايران شناساند.

 

وي با بازي در سريال «تا ثريا»، «روشنايي‌هاي شهر»، « و خداوند عشق راآفريد»، «شهر زيبا» و...توانايي‌هاي خود را به کارگردانان تلويزيون نشان داد. با حضور در سريال تا ثريا با مقدم آشنا شد که اين آشنايي باعث حضور وي در نقش فهيمه خواهر نقي معمولي در سريال پايتخت شد. نصرتي در فيلم «محمد رسول‌الله»، با محسن تنابنده هم بازي بوده است. به مناسبت حضور پررنگ وي در پايتخت ۳ با او به گفت‌وگو نشستيم.

شما از سري دوم پايتخت در اين مجموعه حضور داشتيد ولي نقشتان پررنگ نبود، اما در سري سوم فهيمه به يکي از شخصيت‌‌هاي اصلي اين سريال تبديل شد. در مورد چگونگي شکل گرفتن نقش فهيمه و پررنگ شدن او برايمان بگوييد.
فهميه از ابتدا قرار بود يک شخصيت خوب و مثبت باشد. در سريال پايتخت ۳ نقش‌هاي خوب زياد بود، شخصيت‌هاي مثبت و خوب از جمله اوس موسي که هدايت هاشمي نقش او را بازي کرد يا مهران احمدي که نقش بهبود فريبا را بازي کرد، همگي شخصيت‌هاي بسيار خوبي بودند منتها فهيمه نقشي پررنگ در ميان خانواده معمولي داشت و بازي در نقش خواهر، خواهر شوهر و همسر باعث شد که نقش من پررنگ‌تر شود.


شما در اين سريال در نقش يک زن مازني ظاهر شديد يعني نقشي که متعلق به يک قوميت خاص با يک لهجه خاص است و شما مجبور بوديد به لهجه مازني صحبت کنيد. چگونه به اين لهجه رسيديد؟
من تهراني هستم، اما مادرم گيلاني است، ولي واقعا مازندراني نيستم و کسي هم در اطرافم نبود که مازندراني صحبت کند. راستش را بخواهيد من سريال پايتخت را بسيار دوست داشتم مخصوصا وقتي سري اول را ديدم. صداقت و پاکي که در اين سريال بود برايم بسيار دلنشين بود. با ديدن سري اول اين سريال از تمام اتفاقاتي که در آن افتاد خوشم آمد تا جايي که پاي تلويزيون ميخکوب شدم.

 

ديدم که آدم‌هاي اين سريال چقدر آشنا هستند و شخصيت‌هاي آنها به ما نزديک است. اين علاقه من به پايتخت باعث شد وقتي آقاي مقدم مرا براي بازي در پايتخت دعوت کرد بلافاصله قبول کردم ولي با لهجه مشکل داشتم. خاطرم هست که اين مشکل را با محسن تنابنده در ميان گذاشتم و او گفت، نسرين نصرتي فقط شبکه طبرستان را ببين و سعي کن ياد بگيري.


تا مدتي کار من شده بود تماشاي شبکه طبرستان، ولي متاسفانه همه آنها بدون لهجه صحبت مي‌کردند، حتي فيلم‌هايشان هم دوبله فارسي بدون لهجه مازني بود. بعد يادم آمد دوستي دارم از خطه مازندران که از سال‌هاي قبل با وي آشنا بودم و هنوز صدا و گويش او در گوشم بود پس دست به دامان او شدم و مدتي با او کار کردم تا کمي به لهجه مازني وارد شوم.


طي يکي، دو سفر که به مازندران داشتم در نوع گويش و طرز حرف زدن مازني‌ها دقت ‌کردم. به هر حال بازيگري شغلي است که به تحقيق نياز جدي دارد و يک بازيگر بايد به لهجه‌ها و گويش‌هاي مختلف صحبت کند. دانستن برخي لهجه‌ها و مهارت‌ها جزو مهارت‌هاي بازيگري است و همه بازيگران بايد مقداري با لهجه‌هاي خاص آشنايي داشته باشيم تا دست رد به سينه برخي نقش‌ها نزينم.


از سوي ديگر پايتخت آنقدر براي من مهم بود که سعي کردم بخوبي از پس لهجه مازني برآيم. از خود آقاي تنابنده نيز کمک گرفتم و سال پيش که براي فيلمبرداري به مازندران رفته بوديم از خود مردم، الگوبرداري کردم. در واقع خود مردم مازندران بهترين الگو براي من بودند.


هنوز هم لهجه مازني داريد! براي در آوردن لهجه چقدر تمرين کرديد؟
من قبلا هم لهجه‌هاي مختلفي را بازي کرده بودم؛ آذري، اصفهاني و... ولي پايتخت اولين مواجهه من با لهجه مازني بود. ۲۰ روز در پايتخت ۲ فرصت داشتيم به لهجه مورد نظر آقايان مقدم و تنابنده برسيم. در طول زماني که به من پيشنهاد داده شد و قرار داد بستم و به سر صحنه رفتم کلا همين ۲۰ روز را وقت داشتم که لهجه را در بياورم.


سعي کردم تکيه کلام‌هاي مازندراني‌ها را خوب ياد بگيرم. در پايتخت ۲ دغدغه‌ام اين بود که اين شخصيت وارد داستان شود و در آن جا بگيرد، ولي در پايتخت ۳ اين نگراني را نداشتم و تلاش مي‌کردم که مردم با فهميه ارتباط برقرار کنند. دلهره‌ ديگري نداشتم و از بازي در اين نقش لذت مي‌بردم. مردم فهيمه را ديده بودند و بازخورد‌هاي خوبي از ارتباط مردم با او مي‌گرفتم. اين نکته را هم بگويم که پايتخت ۳ باعث شد توانايي‌هايم را به نمايش بگذارم.


چه شد که نقش فهميه در سري سوم پايتخت پررنگ‌تر شد؟
اين را به حساب شانس و اقبال گذاشتم و لطفي که آقاي تنابنده و آقاي مقدم به من داشتند که در کنار بازيگراني چون ريما رامين‌فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدي، عليرضا خمسه و ... حضوري جدي‌تر داشته باشم. من به خاطر شرايط زندگيم اصولا کم کار مي‌کنم. شايد سالي يک بار يک تئاتر بازي کنم.

 

بازي در هر کاري و پرکاري دغدغه من نيست. ولي من فهيمه را با اعتقاد و علاقه قلبي بازي کردم. در اين سريال احساس مي‌کردم نقش يک زن قدرتمند را بازي مي‌کنم. زني که بين برادرش و شوهرش يک رابطه متناسب برقرار مي‌کند و دلش نمي‌خواهد خيلي چيزها خراب شود.


خاصيت آدم‌هاي سريال پايتخت اين بود که همه عين زنجير به هم وصل هستند. حتي اگر چالشي با هم دارند باز هم عين زنجير به هم پيوسته هستند. فهميه هم همين طور بود. به نظر من فهيمه زني فهيم و قدرتمند بود و مردم چنين زن‌هايي را دوست دارند.


منظورتان از قدرتمند بودن نقش فهيمه چيست؟
فهميه زني راسخ است و در بيشتر قسمت‌هايي که حضور دارد زني قدرتمند نشان داده مي‌شود در دافعه‌هايي که دارد يا جدل‌هايي که مي‌کند. فهيمه ادعاهايي دارد که روي آنها پافشاري مي‌کند و حتي جاهايي مقابل نظر بقيه مي‌ايستد و اعتراض‌هايي هم مي‌کند.


شما اينها را نقطه‌قوت شخصيت فهيمه مي‌دانيد؟
فکر مي‌کنم هرکسي که براي خودش حرفي داشته باشد و براي تثبيت حرفش تلاش کند، شخصيتي قوي دارد. اين طور نبود که فهيمه بخواهد راه را براي بقيه باز کند، او براي خودش ايده‌اي داشت. او نيز مانند نقي لج‌بازي‌ها و اعتقادات خاص خودش را داشت که نشان مي‌داد که خواهر نقي است و مي‌تواند به دل مخاطب بنشيند.

موضع فهيمه در طول سريال هميشه مشخص است. اين شخصيت بايد بين خواسته‌ها و لجبازي‌هاي برادر و شوهرش توازن برقرار کند و به گونه‌اي رفتار نکند که اين دو خانواده از هم بپاشد. او کاري مي‌کند که ارتباط ميان خانواده‌ها حفظ شود در عين حال براي عقايد و آرا خود نيز احترام قائل است، برداشت من از شخصيت فهيمه اين بود که او مي‌‌خواهد در زندگي خود و خانواده معمولي نظمي خاص را به وجود بياورد.


در پايتخت ۳ شخصيت فهيمه خيلي مهربان بود و شخصيتي کاملا سفيد داشت حتي برخلاف فرهنگ عامه با زن‌برادرش بسيار مهربان بود، چگونه اين شخصيت را اجرا کرديد؟
بين شخصيت هما و فهيمه تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد. فهيمه بسيار سازشکارتر است و با مهرباني از کنار همه مسائل عبور مي‌کند. کدهايي وجود دارد که نشان مي‌دهد نقي و فهيمه خواهر و برادر هستند، ولي اخلاقيات و روحيات متفاوتي دارند.

 

من براي بازي در نقش فهيمه از غريزه‌ام کمک گرفتم. بهترين چيزي که به يک بازيگر کمک مي‌کند تا چنين نقش‌هاي دروني را بازي کند، غريزه است؛ زيرا اين گونه شخصيت‌ها کاملا واقعي هستند و براي بازي کردنشان به تکنيک نيازي نيست و بازيگر فقط بايد از غريزه خود کمک بگيرد تا بتواند نقش را دربياورد.

اخبار فر هنگی - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------