قیمت نفت افزایش یافت (1401/09/04)



قیمت نفت،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
قیمت نفت روز جمعه، در آخرین روز معاملات هفته جاری که تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تقاضای چین برای سوخت و سقف قیمت غرب برای نفت روسیه قرار داشت، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۲۸ سنت معادل ۰.۳۳ درصد افزایش یافت و به ۸۵ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۹ سنت معادل ۰.۴۹ درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه، به ۷۸ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت روز پنج شنبه به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا، قیمت نهایی نداشت.

 

هر دو شاخص از ابتدای هفته جاری تاکنون پس از اینکه نگرانیها نسبت به محدود شدن عرضه در بازار جهانی تخفیف پیدا کرد، حدود دو درصد کاهش پیدا کرده اند و در مسیر ثبت سومین کاهش هفتگی متوالی قرار دارند.

 

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی "اس پی آی" در یادداشتی برای مشتریان این شرکت نوشت: نفت احتمالا از نرخ بهره پایین تر جهانی حمایت یافته و اندکی بالاتر معامله می شود.

 

گروه هفت و دیپلماتهای اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن درآمد نفتی برای روسیه بدون مختل کردن بازارهای نفت جهانی، درباره تعیین سقف قیمت نفت روسیه در محدوده بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه، سرگرم گفتگو هستند. تحلیلگران گروه تحقیقاتی ANZ Research در یادداشتی اعلام کردند: بازار این سقف قیمت را بسیار بالا می داند که ریسک تلافی کردن از سوی مسکو را کاهش می دهد.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهدید کرده است مسکو به کشورهایی که به سقف قیمت ملحق می شوند، نفت و گاز عرضه نخواهد کرد .کرملین روز پنجشنبه این هشدار را مجددا تکرار کرد.

 

انتظار می‌رود معاملات نفت در آستانه توافق درباره سقف قیمت که قرار است از پنجم دسامبر همزمان با آغاز تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه اجرا شود و همچنین در آستانه نشست آینده وزیران اوپک پلاس که چهارم دسامبر برگزار می شود، محتاطانه انجام شود.

 

وزیران اوپک پلاس در اکتبر؛ با کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ موافقت کردند و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، هفته جاری اظهار کرد: اوپک پلاس آماده است در صورت لزوم، تولید نفت را به میزان بیشتری کاهش دهد.

 

در این بین، نشانه های رو به رشدی از افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است و متاثر شدن تقاضا برای سوخت در این کشور، دیده می شود. چین روز جمعه رکورد بالای جدید دیگری در آمار روزانه ابتلا به کووید ۱۹ گزارش کرد. شهرهای این کشور همچنان تدابیر سختگیرانه برای رفت و آمد و محدودیتهای دیگر را برای کنترل شیوع بیماری اجرا می‌کنند.

 

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه ANZ در یادداشت دیگری اعلام کردند این مسئله مانعی برای تقاضا برای نفت خواهد بود و به همراه افت ارزش دلار آمریکا، زمینه منفی برای قیمت‌های نفت ایجاد می کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------