مشکلات فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف برای مردم/ از نصب اپلیکیشن‌های تخصصی تا پیامکی که دست مردم نمی‌رسد!



اخبار,اخبار اقتصادی,مشکلات فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف

شمارش معکوس برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف دوم یا رمز پویا در حالی آغاز شده که بسیاری از مشتریان بانک‌ها برای فعال‌سازی و استفاده این طرح دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. در حالی که کمتر از 9 روز تا اجباری شدن استفاده از رمزهای دوم یک‌بار مصرف (پویا) و پایان اولتیماتوم بانکی برای فعال‌سازی این رمزها باقی مانده است، همچنان شمار زیادی از مردم از جزییات این طرح اطلاع نداشته و یا در نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های دریافت این رمزها مشکل دارند. استفاده اجباری از رمزهای دوم یکبار مصرف (پویا) در تراکنش‌های غیرکارتی از ابتدای دی ماه آغاز می‌شود که براساس آن، رمزهای دوم ایستای کنونی غیرفعال خواهند شد.پیگیری‌ها نشان می‌دهد که نهادهای ذیربط عزم جدی دارند تا این طرح را از ابتدای دی‌ماه اجرایی کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از دارندگان کارت‌های بانکی، هنوز موفق به فعال‌سازی سامانه‌های دریافت رمزهای پویا نشده‌اند.

 

فعال‌سازی این رمزها برای بسیاری از مردم مشکل است

گزارشهای میدانی آفتاب یزد حاکی است که هرچه به زمان مورد نظر بانک مرکزی نزدیک می‌شویم مراجعات مردم به دستگاههای خودپرداز سیستم بانکی بیشتر شده به طوری که با صف‌های طولانی مردم در عابر بانکها برای فعال ساز ی رمزهای دوم روبرو هستیم. سیستم دریافت این رمزها برای مردم کم سواد و یا کهنسالان به دلیل پیچیدگی‌های خاصش سخت است و مردم را دچار مشکل کرده است.

 

ناآشنایی برخی کارمندان بانکی با سیستم رمزهای پویا

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد فعال‌سازی این رمزها برای بسیاری از مردم مشکل است تا جایی که آنها بارها به شعبه بانکی مربوطه مراجعه کرده و خواستار ارایه توضیح از کارمندان بانک برای نحوه فعال‌سازی این رمزها می‌شوند.اما متاسفانه حتی برخی از کارمندان بانکی با رمزهای پویا ناآشنا هستند و گاهی کار به مداخله رئیس بانک برای توضیح به مشتریان کشیده شده که این مسئله بیانگر عدم آموزش کافی کارمندان برخی بانکها با این سیستم است. مردم در پای عابر بانکها سردرگم هستند و حتی عده‌ای با ترک محل از فعال‌سازی رمز دوم بانکی خود منصرف شدند.

 

اپلیکیشن‌های تخصصی برخی بانکها هم دردسرساز است

معضل دیگر پیش پای مردم پیچیدگی نرم‌افزارهای اختصاصی برخی بانک‌هاست. به نظر می‌رسد برخی بانکها برای رمز دوم خود سراغ اپلیکیشن‌های تخصصی رفته‌اند تا جایی که برخی مشتریان از این اپلکیشنها سر در نمی‌آورند. با وجود این که تعدادی از بانک‌ها بیش از یک سال است که نسبت به راه‌اندازی نرم‌افزارهای اختصاصی خود اقدام کرده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر بانک‌ها به تازگی و در ماه‌های اخیر نسبت به طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های اختصاصی خود رفته و فرصت کافی برای رفع مشکلاتی فنی (باگ) نرم‌افزارهای خود نداشته‌اند. اپلیکیشن‌های این دسته از بانک‌ها، دچار مشکلات زیادی بوده و مشتریان را با چالش مواجه کرده است به طوری که برخی از مشتریان بانک‌ها گلایه دارند که برخی اپلیکیشن‌های معرفی شده توسط بانک‌ها فاقد عملکرد شفاف و ساده هستند به طوری که آنها مجبور شده‌اند که کار نصب و فعال‌سازی را نیمه کاره رها کنند.

 

مسدود شدن کارت‌ها به علت عبور از ۶۰ ثانیه

مشکل دیگر مردم زمان کم 60 ثانیه برای این طرح است. مردم مشکل مسدود شدن کارت‌ها به علت عبور از ۶۰ ثانیه را دارند. در طرح استفاده اجباری از رمزهای پویا، برای بالابردن امنیت تراکنش‌ها، رمزهای یک‌بار مصرف صادر شده تنها ۶۰ ثانیه اعتبار دارند و پس از پایان ۶۰ ثانیه باید درخواست رمز جدید کرد. نکته حائز اهمیت این است که گاهی به علت مشکلات فنی بانک‌ها امکان دارد فاصله درخواست تا زمان رسیدن رمز دوم پویا به دست مشتری و وارد کردن آن، بیش از ۶۰ ثانیه طول بکشد که این موضوع می‌تواند باعث مسدود شدن کارت شود. یکی از مخاطبان آفتاب یزد در این زمینه گفت: این زمان بسیار محدود است به طوری که ما تا بخواهیم رمز دوم را وارد کنیم و سایر عملیات بانکی را برای نقل وانتقال انجام دهیم، فرصتمان به پایان می‌رسد. بنابراین بانک رمز دیگری را می‌دهد و باز ماجرا ادامه پیدا می‌کند. براساس این گزارش در صورت وارد کردن رمز پس از پایان ۶۰ ثانیه، سامانه امنیتی بانک، این ورود را به عنوان حمله امنیتی و تلاش برای ورود غیرمجاز به حساب مشتری محسوب کرده و در صورتی که بیش از سه بار تکرار شود، کارت مسدود می‌شود.در این حالت، مشتریان باید با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر برای رفع مسدودی و فعال کردن کارت بانکی به بانک عامل خود مراجعه کنند. هرچند گفته شده قرار است برای رفع این مشکل، مدت زمان اعتبار رمزهای پویا به ۱۲۰ ثانیه افزایش یابد اما این امر هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است. یکی از مشتریان نظام بانکی در این خصوص گفت: از هفته گذشته که رمز پویا را بر روی کارتهای خود فعال کرده ام، تاکنون دو بار مجبور به مراجعه به شعبه برای فعال کردن کارت خود شده‌ام؛ چراکه رمز یکبار مصرف با تاخیر از سوی بانک پیامک می‌شود و زمانی رمز پویا به گوشی تلفن همراه من می‌رسد که اعتبار ۶۰ثانیه‌ای آن تمام شده است. وی افزود: بر این اساس رمزی که از بانک دریافت کرده و برای انجام خرید اینترنتی وارد وبسایت کردم، منقضی شده بود و بعد از دوبار تکرار وارد کردن رمز اشتباه، کارت من از رده خارج شد و مجبور شدم برای فعال کردن کارت به بانک مراجعه کنم.

 

پیامک‌های بانکی یا نمی‌آید یا دیر می‌آید!

در عین حال یکی دیگر از مشکلات مردم مسئله استفاده از پیامکهاست.مشتریانی که مایل به استفاده از اپلیکیشن بانکی به هر دلیل نیستند می‌توانند سیستم پیامکی خود را از طریق بانکها فعال سازند. یکی از مشتریان نظام بانکی در این مورد گفت: در فرآیند فعال‌سازی رمز پویا، گزینه پیامک را انتخاب کرده‌ام، اما بانک پیامک ارسال نمی‌کند و من مجبور به ارسال مجدد درخواست برای دریافت رمز پویا هستم. این کار مشکلات زیادی را ایجاد کرده و باید حتما به سمت نصب اپلیکیشن بروم. او ادامه داد: قشر جوان آشنایی بیشتری با اپلیکیشن‌ها دارند، اما بهتر است که نظام بانکی خود را آماده ارسال پیامک‌ها به موقع کند، چراکه تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که رمز پویا را از طریق پیامک فعال و دریافت کنند.

 

اصرار برخی بانکها برای جذب مشتری به سمت بانک خود

از سوی دیگر برخی بانک‌ها به شکلی عجیب اصرار دارند که برای استفاده از رمزهای پویا باید حتما نرم افزار اختصاصی آنها نصب شود که این موضوع با شکایت و گلایه مردم مواجه شده است. به نظر می‌رسد بانک‌ها قصد دارند با اجبار به نصب نرم‌افزارها، مشتریان را به استفاده از سایر خدمات بانک مانند تراکنش‌های مالی ترغیب کنند تا برای آنها درآمدزایی داشته باشد که بانک مرکزی باید فکری برای این موضوع کند. با توجه به این که حدود ۳۰ بانک در کشور فعالیت می‌کنند، اگر قرار باشد هر کدام از آنها مشتریان را مجبور به نصب نرم‌افزار اختصاصی خود کنند، مردم باید حافظه تلفن‌های همراه خود را فقط برای دریافت رمزهای یک‌بار مصرف آنها اختصاص دهند. در واقع، مشکل بزرگی که در صورت اجبار در نصب نرم‌افزارهای اختصاصی بانک‌ها رخ می‌دهد، اشغال فضای حافظه گوشی‌های همراه است به طوری که مشتریان باید برنامه‌های کاربردی دیگر خود را از گوشی پاک کنند تا امکان نصب چندین نرم‌افزار بانکی برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف جداگانه هر بانک فراهم‌ ‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون به طور میانگین هر فرد از ۵ تا ۱۰ بانک مختلف، کارت بانکی دریافت کرده است، بر این اساس اگر بخواهد برای هر کدام از آنها یک اپلیکیشن مخصوص نصب کند باید ۵ تا ۱۰ نرم‌افزار مربوط به این بانک‌ها را در تلفن همراه خود نصب کنند که امری محال یا دشوار خواهد بود. برای حل این مشکل بهتر است که بانک مرکزی یا بانک‌ها سامانه‌ای واحد را برای دریافت رمزهای یک‌بار مصرف ایجاد کنند تا علاوه بر کارایی بیشتر، شهروندان با مشکل نرم‌افزارهای متعدد مواجه نشوند.

 

روزنامه آفتاب یزد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------